Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1174 ggr
namsooks
0

Hona eller hane?

Någon som har nån bra teori varför det blir bara hanar i en kull? Kan man påverka det?

kalindas
0

Det är hanens sperma som bestämmer könet på kattungarna. Det är inget man kan påverka.

/Elisa

namsooks
0

Nej troligen är det väl så. Men man har hört lite olika saker så som att temperaturen och när i löpet man parar har betydelse??

Rovardotters
0

#2 Årstiden, antalet hanar/honar i hemmet, storleken på hemmet mm. Det finns många teorier men inga bevis vad jag vet.

Rovardotters
0

Varför kan jag inte redigera mina inlägg?

namsooks
0

Min hona har nu fått två kullar. första kullen va det fem ungar och bara en hona, andra kullen bara hanar! Blir det troligen samma i tredje kullen? Är det så att det är vissa som har dominerande kön på kullarna eller kan det i nästa bli bara honor? Teoretiskt sett kan det väl bli så men hur är era erfareheter?

SacredSouls
0

Med menneskebarn er det jo gutte sæd celler som er de raskeste svømmere,så om man har sex samme dag som eggeløsning  eller dagen etter så er sjansen størst for gutt mens om man har sex et par dager før eggeløsing så er sjansen størst for jente siden jente sædceller holder ut lengst Skrattande

Men det er jo litt vanskelig å overføre det til katter siden eggeløsning foregår på en annen måte.

Her har vi stort sett parret tidlig (kattene altså hahaha) og fått flest gutter.Det jeg har mest tro på er temperatur om man skal prøve påvirke,eller kanskje parre sent i løpet.

Men jeg vet virkelig ikke og bare gjetterSkrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

#6, så har jag också hört.

Jag vet att det är hanens spermier som bestämmet könen, men samtidigt har jag tyckt mig märka att vissa honor får övervägande hanar eller honor, både hos mig och hos andra. Min hona Saga har alltid fått mest honor, i fösta kullen fick hon 3 honor och 1 hane. I andra kullen fick hon 3 honor och 2 hanar, i tredje kullen fick hon 3 honor och två hanar. Hennes dotter Ducati fick 4 hanar i sin enda kull. Hennes andra dotter Ella fick 3 honor och 1 hane i fösta kullen, i andra kullen fick hon 2 honor och en hane.

karitzy
0

Tempratur, tempratur og tempratur!))

Hos meg har det vært slik gjennom alle år at hunn-avkom er i flertall når min hane til daglig anvender truse med bleie…varmer pungen godtSkrattande Jentespermer svømmer raskere.

Er hannen ute om sommeren- ingen bruk av bleie, og parrer blir det 80%-100% gutterTungan ute

Karitzy(。❤‿❤。)

Attacks
0

Jeg har ikke hatt truse eller bleie på noen av mine,og dem markerer ubetydelig lite også.Der har heller ikke vært spesiellt kaldt eller varmt hos meg som inne temperatur generellt. Har hatt ganske jevnt fordelt i mine kull med begge kjønn,og mange jenter. Decibell har alltid flest jenter,og Lisa sitt første resulterte også i bare jenter.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

namsooks
0

#8 Mycket intressant! Har också fått för mig att det har lite med temp.att göra.

MalinL
0

#8 Vad juag har fått lära mig så simmar pojkspermierna snabbare men är midre uthålliga och flickspermierna simmar långsammare men är mer uthålliga och överlever längre.

Vi har ungefär lika varmt i huset året om och har haft kullar vid olika årstider, hanarna har inte direkt använt hankattsbyxor och vi har fått 14 honor och 11 hanar totalt.

Nilla
0

#4 Rövardotter, saknar texten "hantera inlägg",tro? Beskriv problemet så får vi se om vi kan hjälpa dig.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

karitzy
0

#11 "_Vad jag har fått lära mig så simmar pojkspermierna snabbare…."

-_Beklager, ser jeg skrev jentesperm,
men mente selvsagt motsattSkäms 

((; Heldigvis er det ingen regeler uten unntak og noen hanner gir fakisk flest hunnkjønn uansett …;))

Karitzy(。❤‿❤。)

SacredSouls
0

Vi må nok skru opp varmen litt for her har det ikke vært særlig med hannkatt bukser men alikevel flest gutter.Skrattande

ElisaCosmos
0

Hej o hopp!!När jag själv blev gravid för andra gången så läste jag en intressant studie i vi föräldrar på människospermier o det hör nog ihop ändå med katter..Pojkspermier är snabbare o är mer känsliga för värme o lever kortare tid kvar i (kvinnan honan:))..Ca 3 dagar tror jag det var..Medans flickspermier kan leva upp till 6 dagar o tål högre temperatur..Pojkspermier påverkas mer av koffein..Men katter ska ju få ägglossning i samband med parning..Men där kanske (spekulerar) det kan ha nåt med att göra hur snabbt honans ägg kommer ner till spermierna o vad hon har för temperatur??Hur könsfördelningen blir..Det har säkert också att göra med årstider till viss del eftersom det påverkar temperaturen..Kaniner som jag också föder upp märks det ofta stora skillnader i könsfördelningen på årstider..Mer honor på våren..:)Mer hanar på hösten.. Det e ju spekulationer som jag står för..men temperaturer o snabbheten o koffeinkänsligare o livslängden var olika på x och y spermier i olika experiment..Koffein kanske inte e så vanligt hos katt:):)men men..Kul att tänka på ibland,,

karitzy
0

#14 Ja, du bør nok holde pungen varm om du vil gardere deg med jenterSkrattande Pungvarmer av tovet ull er også en mulighetTungan uteFlört

Karitzy(。❤‿❤。)

SacredSouls
0

#16 Hahaha nå lo jeg godt!!  Jeg ser for meg stakkars Sami vandrende rundt med en ull-susp Skrattande

Nei vi får vel heller skru opp varmen litt ja :)