Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1263 ggr
kattguld
0

Hur bedöma kattungar?

Hej! Jag föder upp ocicat hemma. Har sedan en tid känt att kattgruppen behöver kompletteras med en kat IV katt Flört. Förmodligen en OSH eller SIA. Även om en oriental med svepande svansplym också kan vara grymt snygg…

När jag först började fundera på en kat IV katt tänkte jag enbart i banorna sällskapskatt. Men sedan tänkte jag om: eftersom jag föder upp ocicat och älskar både att planera för en kommande kull och sedan de där härliga kattungeveckorna när man får ha dem hos sig så är risken stor att jag kommer vilja ha kull efter kat IV katten också. (En hona, eftersom jag inte vill behöva sätta mina honor på p-piller. Jag har haft, men har inte längre, fertil hankatt…) Och då vore det ju dumt att inte se sig om efter en så fin katt man kan, redan från början.

Tycker att bedöma en KATTUNGE hör till det svåraste man kan göra, att se vad som ska bli av denna lilla individ. Och är fundersam om det inte ligger mig i fatet, det jag tittar efter hos en ocicatunge kanske undermedvetet kan ställa till det för mig när jag ser på en kat IV unge.

Vad tittar ni SIA/OSH folk på när ni bedömer en unge? Jag GISSAR att öronen till exempel bör vara så lågt placerade som möjligt? Eller? Annat? "Uttrycket"?

Tacksam för alla kommentarer/lektioner ni kan vilja dela med er till mig av! Glad

nelliots
0

Titta på toppen, hög topp är bra. Stirra dig inte blind på stora öron, kattungen växer i dem efterhand. Dessutom tittar jag personligen mkt på ögon. Se upp med FÖR djupt liggande ögon, det kan ge problem. Titta också på kroppen, som ska vara lång och elegant (så elegant som en tjock liten kattunge nu blirFlört). Ögonfärgen är också värd att titta på, även om det ofta är ett lotteri ändå, särskilt på orientaler. I slutändan så är det ju ändå så att man inte får precis ALLT i en och samma katt…

Det som imponerade mest på mig när jag köpte Tintin (som f ö kunde ha bättre topp…) var pälsen. När jag plockade upp henne första gången tänkte jag WOW, vilken päls!! Redan som lite 14-veckors bebis var hon dessutom väldigt högbent och elegant.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

tuska
0

Idag vet jag att jag skulle ställa mej på tur hos en uppfödare för att få vad jag söker.  En uppfödare lyssnar till dej när du vill ha en hona att gå vidare med, jag tror då att du får den vackraste ur kullen….. Alla katter är visserligen vackra å goa, men sen dyker det upp någe sånt där alldeles Extra i en kull som man vill ska gå vidare.  

Man  får inte allt i en katt, man får ett litet försprång i sin tilltänkta avel, så ser jag det.

Rovardotters
0

Jag fyller på lite, håller med ovanstående. Om man ska titta på öron så ska man titta på basen, den ska vara bred med lågt sittande öron, ju lägre desto bättre med hög topp. Höjden, bredden och längden på huvudet är också viktigt liksom ögonformen, de ska vara snedställda och varken djupt liggande eller glosiga. Det är lättare att avla fram stora öron än fina ögon så ögonen är viktigast av dessa två delar.

Elegant kropp med lång svans och höga ben, lång hals. På orientaler ska ögonfärgen vara i det närmaste brungrön när de är små för att de ska få den gröna färgen som vuxna, man kan nog säga generellt att ju mörkare desto bättre men ändå vet man inte säkert ändå hur den blir, väldigt svårt. Man får försöka titta på föräldrarnas ögon och chansa. 

Se upp med svaga hakor och extremt smala nosar, det kan tyda på framtida tandproblem. Den ska vara framåt och gosig, det ska gå att få ögonkontakt med den och den ska vilja ligga lite i knät och kela mellan lekarna. Den bör vara van med ljud av olika slag och inte vara "skotträdd".  Helst ska den vara "överdrivet" kelig om man jämför med andra raser och väldigt nyfiken på nya människor och på allt som rör sig, då är den mycket rastypisk. Pratig och krävande, uppfodrande, då blir de väldigt trevliga och duktiga sällskapsdjur och mödrar, här dömer jag efter egen erfarenhet. Det finns ju de som föredrar de mer tillbakadragna men jag kan inte rekommendera dem som avelsdjur för ungar präglas mycket av sina mödrar.

Labolinas
0

Håller med ovanstående fullständigt, dock kan det vara svårt att se om kattunge får djupliggande ögon, har en hona som absolut inte hade några djupliggande ögon som liten men ju äldre hon blev ju mer djupliggande blev dom tyvärr, gillar själv inte detta. Dock kan man ju räkna ut att en kattunge som har djupliggande ögon kommer troligtvis ännu mer djupliggande som vuxen detta kan man ju tänka på när man letar efter en katt. Gällande päls så kan det också vara så att när katten är liten så har den längre päls och medan den växer upp så blir den kortare. Jag har en kompis som köpte en siames hona som hade en relativt lång päls och idag har hon en av de kortaste siamespälsarna jag har sett, dock brukar korta pälsar inte bli långa med tiden.

tuska
0

Att se allt vad man ska tänka på är ju jättesvårt för ett otränat öga,  visst har man en stor hjälp där av den som fött upp kattungen, h.n kan med stor sannolikhet även berätta om bakomliggande katter, sen är det ju en fördel om man forskat runt lite själv om kattens släktingar. 

Jag skulle inte sälja ett "sämre" exemplar utsendemässigt till någon som vill ha en hona som ska gå i en tilltänkt avel. 

Om jag ville ha en Oci hona, visst skulle jag av dej få ett toppex. eller hur ?Flört

Man kan ju inte ge garantier mer än man försökt att leta fram den vackraste utseende mässigt, sen att köparen får träffa ev. släktskapet som finns hos uppfödaren för att kolla föräldrars, släktingars tillgivenhet,

kattguld
0

Tack snälla för att ni vill dela med er av era kunskaper till en färsking!

Det är värt mycket för mig.

Jo, och så en eller flera uppfödare som leder en rätt. Både för att hitta katten som är snygg nog och också få kännedom om vad som ligger bakom i linjer.

#5: Jo, så klart viker jag bästa honkatten i kullen till dig !Flört

Nej, allt kan man inte få i en katt…

När jag tittar på mina fertila ocihonor hemma önskar jag att jag kunde plocka litet från dem båda: Jag har en hona med stor härlig stark kropp, fina kontraster, bra haka, underbar mor. Men med en öronsättning som kunde varit bättre och något för dåligt uppbrutna spottar över ryggen. Den andra honkatten med stora vackert ansatta öron, bra uppbrutet mönster och en riktigt vild look. Men med litet svag haka, kunde haft mer kropp och hennes modersegenskaper fortfarande oprövade. Jaja.

Och så vår kastrathane. En kille med navelbråck som jag aldrig köpt om jag anat då att jag skulle fastna i "uppfödarträsket". Även om han är en underbar sällskapskatt och en bra plastpappa till de kullar vi haft.

tuska
0

#6   Visst är det så  =)   Man vill plocka olika delar ur en kull ungar, till en enda katt, då blir det den exemplariske missen. Man får behålla den som ändå har det mesta av allt, den med lite sämre haka kanske  Cool å satsa på en hane i nästa led som har en STOR Kraftig haka

Det är bannemej inte så lätt,   Jag söker en kattkille  nu med lite kraftigare haka, inte allt för dominanta ögon, sen ska han givetvis ha allt av det andra oxå. En trevlig hane med lång flörtig svans Skrattande

Vilken jädrans tur att det inte är mej själv jag skulle försöka att komplitera med vissa delar i en avkomma,

Jag undrar vart jag skulle ha hittat honom ja, Nu går jag bara efter tempramentet på människohanen å lite  (Guld i mun)