Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1187 ggr
Helenaf76
0

Villemo löper!

Villemo löper med största sannorlikhet. Och hanen jag tänkt går inte, matten är på semester. Så nu vill jag ha snabba förslag på lämpliga hanar i närheten av Borås :-) Som inte ska på utställning i helgen ;-)

Någon som kan hjälpa mig?

kalindas
0

Odin..Flört
Han är desperat och sugen.

Grattis till löpet!

/Elisa

Helenaf76
0

#1 Tack :-) Lite stressande bara

Helenaf76
0

Nu har det löst sig :-)

paivi
0

Jasså? Hur då??? Flört

Helenaf76
0

Har hittat en kille som hon får dejta på söndag :-) Så håll tummarna att allt kommer gå bra för henne. Hur jag nu ska kunna lämna bort henne i flera dagar?!

Vem den lyckliga hanen är sparar jag till ett senare tillfälle ;-)

SacredSouls
0

Så flott Helena. Nå krysser vi fingrene for at det går bra og at det blir parring.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Grattis! hoppas på fina Villemobebisar i november/december

/Elisa

Helenaf76
0

#6 o #7 Tack! Lite nervöst är det…

Attacks
0

Så morro!! Håper alt går bra.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Helenaf76
0

#9 Tack :-)

cleo
0

#1 tänk på att Odin måste godkännas av två Sverakdomare innan han få gå i avel med Sverak- katter  då han har silver siames längst bak i stamtavlan, annars får man inte ut stamtavlor på kattungarna. detta gäller även parning med oriental.

Rollo är RX registrerad i Sverak då hans farmors far är en SIA x es och detta är även synligt i Odins stamtavla så därför måste han ha godkännande av två domare  innan kattungar kan registreras i Sverak..

Vet inte om du tänkt på detta och redan har honom godkänd men vill bara påminna då det är något du kanske inte tänkt på.

kalindas
0

Vad jag förstått (kollade med stamboksföraren i sverak) så räcker det att Odin har fått cert på utställning för att bli godkänd i avel. Detta har han fått och ska då enligt henne vara avelsgodkänd.

Men nu har Odin bara parat två IDP honor så det blir inga problem..Glad Troligtvis åker kulorna i någon av de närmsta veckorna.

/Elisa

cleo
0

#12 intressant faktiskt för det hade underlättat.

vet nämligen att en sphynx jag parade med var tvungen att få separatbedömning av två Fife domare och där räknades inte certen i IDP då de inte var erhålla i Fife.. så det skulle ju underlätta enormt om reglerna/rutinerna ändrats nu.

För det är ju en djungel av paragafer och regler. Min sphynx tex var LO reggad i Danmark men blev en RX i Sverak,  samma med Rollo som är Odins pappa just på grund av den där silversiamesen.

Synd att han ska kastreras så fort, hoppas nu på fina skatanbebbar.

kalindas
0

Enligt stamboksföraren räkte detta. Frågade ett par gånger och talade noga om att hanär med i IDP där det inte krävs avelsgodkännade. Men att han fått cert på utställning. Skicka du ett mejl också och fråga. Hade varit kul vad svaret hade blivit då..:-)
Rent logiskt kan de inte kräva ett avelsgodkännade på en IDP katt. De har de ingen rättighet till. Sen om de väljer att ge ungarna RX stamtavla, är upp till dem. Men vad jag fattade så skulle de inte få detta heller.
Vet att när det var allt trassel med Smilla som också har silver SIA i stamtavlan. Så skulle hon få en RX och bara var godkänd på OSH. Detta var innan reglerna ändrades.
Tycker det är konstigt att Rollo fick RX då han är OSH. Hade han varit SIA hade jag mer förstått det.

Jo det är synd att kastrera Odin. Det är en vacker katt, även om han inte är den mest typade (öron). Men eftersom inga är intresserade att para med honom, han blir stressad som fertil så tycker jag det är bättre att han blir kastrat.

/Elisa

cleo
0

#14 ska maila dem och fråga för det hade ju underlättat om det är så.

vet ju att det inte krävs i IDP med avelsgodkännande men om man har en hona och föder upp i Sverak så måste man följa deras regler och då hjälper det inte mycket att IDPs regler är anourlunda.

Då det är varje honkatts skyldighet att ta reda på om det är en tillåten parning eller inte och vilka krav som gäller.

alla katter som har en X färg synlgt i stamtavlan dvs. ej godkänd färg får RX i sverak så Rollo har detta och jag var tvungen att få honom avelsgodkänd innan han fick lånas ut eller användas av mig själv trots att han tex bara skulle para en oriental.

Ja synd att man inte tar tillvara på linjerna, Rollo själv har ju bara en kull efter sig och det är den med Odin så hade varit kul om de fick några kullar efter sig. Jag själv planerar att para två honor i Höst med Rollo där båda honorna är classic tabby så förhoppningsvis blir det småtramp framöver med fina mönster. ÖRON är inte allt på en katt, fina mönster är så mycket svårare och något man önskar att fler prioriterade framför bara ett snyggt huvud. Päls Mönster och ögonfärg är viktigt för mig och då är dessa linjer super.. så hoppas någon tar sin chans innan odins kulor ryker.

kalindas
0

Glömt säga… förlåt Helena att vi knyckt din tråd…Skäms

Ska bli väldigt intressant att se vad du får för svar av stamboksföraren.
Själv hör jag tyvärr till de personer som har en ful ovana att slänga mejl jag bör behålla. Obestämd Så jag har inget skriftligt på det. Måste se till att skaffa en fungerande skrivare.

Hade velat ställa Odin till Champion, finns chans att han kan ta bästa hane (bis i sverak), då han är himla fin just nu.

Hoppas på fina tabbysar efter Rollo. Supermönstrad som den killen är!
Har en svag förhoppning att det ska dyka upp classic antingen i Skatans kull (finns i stamtavlan) eller i Toyas kull, där jag vet det dykt upp classic i kombinationen farmor Nannas syster & Zampano. Så chans finns även om den är liten. Men drömma får man göra.Glad

/Elisa

Rovardotters
0

Varje gång jag ser att tråden är aktiv undrar jag hur det går för Villemo, är hon parad nu?

kalindas
0

Vat att hon är hos en hane. Har inte hört hur det gått.

/Elisa

Helenaf76
0

Oh förlåt har helt missad din fråga Rovardotters. Villemo är hemma nu idag igen och hon har blivit parad av en snygg bruntabbysiames. :-) Så nu håller vi tummarna hårt att det tar sig ordentligt och att hon får några små trollungar :-) Jag har köpt Semper magdroppar och smörjer henne varje dag, TACK Rovardotters för tipset! :-)

Det tar på krafterna att vara hos en snygging

Flower är överlycklig nu när Villemo är hemma igen. Villemo är Flowers stora idol :-)

SacredSouls
0

Kyss Så skjønt at hun er hjemme igjen nå. Ser ut som om Flower ble ekstra glad.

Nå krysser vi fingrene for at det skal bli bebiser hos dere.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Helenaf76
0

Tack :-) Det blir låååånga veckor innan man vet om det tagit sig. :-) Jag som hatar att vänta på roliga saker.

Ett till foto på bästisarna, de bara flyttar lite på sig och så sover de igen:-)

Rovardotters
0

Jag håller tummarna att allt går braKyss

MijmuPix
0

Hejja Villemo!! Håller tummarna för att allt går bra!
Vad de är fina ihop Villemo och lilla Flower! Skrattande

Helenaf76
0

Tack :-)

nelliots
0

GladLycka till!

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

AFamosa
0

Lycka till! inte värt att säga för mycket men hoppas, hoppas hoppas.. och självklart så tycker jag att det är intressant att du kanske väntar en variantkull nu. (för visst var det en Siames du parat med?)

Louise

Helenaf76
0

Tack allihop! All tumhållning är välkommen :-)

#26 Jo det är en variantkull som förhoppningsvis kommer födas. :-) Vågar inte hoppas på för mycket än.