Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1855 ggr
hannele44
2008-09-18 09:15
0

FÖDSLAR

JAg undrar om det finns ngn komplikation som är "vanlig" inom rasen oriental vid födslar?

SacredSouls
2008-09-18 13:24
0

Nei det er det vel egentlig ikke. Ikke mer komplikasjoner enn det kan oppstå ved andre raser.

En ting som ikke er spesielt for kat 4 men som er verdt å nevne er dette med at det står i alle bøker at størstedelen (noen steder står det 50-50)kommer med hodet først og resterende med rompa først. I vårt tilfelle har ikke det stemt og størsteparten hos oss har kommet med halen først. Når det er nr 2 og nr 3 er det jo veldig greit og kattungen kommer fint ut.Mulig den trenger litt dra hjelp.Men da går det bra siden de første har banet veien og åpnet fødselskanalen. 

Men når det er nr 1 som ligger den veien så kan det bli litt vanskelig siden hodet og kroppen er størst.Den bør komme ut innen en halvtime og man må rett og slett dra den ut.Det er ikke så lett alltid. Det er veldig viktig å ha kjøpt inn glidemiddel , hansker + desifiksjonsmiddel.

Når kroppen er utenfor så blir oksygen tilførselen kuttet siden navlestrengen går i klem og da er det viktig å få den ut ganske fort.Det blir hektisk og er en stresset situasjon. Ved vårt første kull så kom første med halen først og da gikk det bra selvom det tok over 40 minutter å få han ut,men ved vårt siste kull nå så klarte jeg ikke å få den ut i tide. Mamma katt var stresset,jeg var stresset og selvom den rørte på halen lenge så var det for sent når jeg endelig fikk dratt den ut.Den var veldig stor så problemet lå nok der.

Siden det tok så lang tid med den første hos oss så ble veene veldig svake og mamma katt hadde holdt på lenge. Selv med ve stimulerende hos veterinær så ble de ikke sterkere så da ble det keisersnitt.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
2008-09-18 15:03
0

Instämmer i ovanstående, det är bra att ha glidmedel (utan parfym och sånt förstås) och alcogel (pumpflaskan är lättast att använda) om man måste rycka in och dra ut vissa ungar. Man får dock inte dra sönder ungen så det gäller att få bra grepp i ryggen, i skinnet men försiktigt. Man kan vicka dem framåt (alltså ungens mage framåt) och lirka och dra men inte nypa hårt med vassa naglar, i stressig situation måste man vara iskall i huvudet och tänka på vad man gör, kan vara svårt. Man får inte jaga upp sig för då blir honan rädd, honan är viktigast, därefter ungarna. Jag brukar inte använda handskar, svårare för mig att få bra grepp då men jag är mycket noga med hygienen och brukar börja med att tvätta mina händer i virkon.

Vissa honor navlar av själv men om man börjar skämma bort dem med den servicen och mycket annat så förväntar de sig lika mycket hjälp vid varje förlossning. En del uppfödare menar att det är bättre att man klipper av navelsträngen med en steril sax eftersom honorna kan ha många giftiga bakterier i tänderna. Jag tycker mig ha märkt att det stämmer och brukar klippa en bra bit från naveln (när moderkakan är ute) och ibland knyta änden av navelsträngen (längst från naveln) med en sytråd om blodflödet inte stoppar snabbt. Jag brukar också tvätta ur honans mun med Aloevera, gnugga noga på tänderna regelbundet. särskilt innan förlossningen. Det är rengörande och läkande.

Jag brukar också ha en slemsug och suga ur alla ungar försiktigt i munnen och nosen, vid behov får man slunga ur vätska ur lungorna. Blir vätskan kvar får de lunginflammation och dör. Jag brukar också gnugga dem torra och kolla att de andas bra.

Men jag tror, efter vad jag har hört från andra raser, inte att våra raser har några speciellt svåra problem runt förlossningen. Det kan bli enstaka missbildade ungar och någon dödfödd men ingen extrem mängd och inte i varje kull. Det är väl snarare före och under dräktigheten som det kan bli problem med livmoderinflammationer, oftast efter p-piller eller att de har fått gå och löpa i så lång tid att de har tappat konditionen.

kalindas
2008-09-18 17:44
0

Du måste även vara berädd på att avliva snabbt och smärtfritt, om det föds en kattunge som lever, men inte är livsduglig. T.ex. en unge som tarmarna föds utaför kroppen…

/Elisa

AFamosa
2008-09-18 18:41
0

Komplikationer kan givetvis alltid uppstå vid födsel- oavsett art/ras

Kort svar på din fråga- Nej, inget specifikt för just Oriental.

Louise

yahtzeecats
2008-09-18 20:39
0

Jag avråder bestämt från att dra i någon kattunge på väg ut. Det bör endast en veterinär eller annan utbildad personal göra. Förvånad

Risken att skada ungen är mycket stor! Endast extremt erfarna kan göra detta och det är inget råd att ge en nybörjare. Jag har fött upp i snart 20 år och drar aldrig i kattungar. Möjligen kan jag försiktigt dra i moderkakan via navelsträngen ifall moderkakan dröjer med att komma ut (navelsträngen är ju förbunden med moderkakan).

Däremot kan man smörja in vaginaöppningen med glidmedel eller olja om det är en unge som åker 'ut och in' men inte riktigt verkar komma ut helt. (Det kan vara t ex pga att fostersäcken redan gått sönder innan ungen är född, då blir ungens kropp torrare och glider sämre.) Då smörjs den nästa gång en värk trycker ut den en bit.

Fastnar en kattunge ska en veterinär anlitas. Ring först, och beskriv hur det ser ut.

Angående din fråga så tror många att orientaliska raserna har svårt att föda pga att de är slanka. Jag har haft extremt slanka honkatter som föder som ingenting. De har en fantastisk muskulatur och är smidiga, vilket snarare underlättar födsel.

Rovardotters
2008-09-18 20:55
0

#5 Jag instämmer, det är inget för en nybörjare att dra ut ungar så se till att du har en erfaren uppfödare med dig första gången din hona ska föda. Min erfarenhet är dock att det inte inträffar ofta, två ggr (två ungar) är vad jag har erfarenhet av på 20 kullar. Den första ungen fick jag inte ut fort nog, var rädd att skada den men den andra gick bättre.

Men glidmedel är alltid bra att ha att smörja honan om det blir torrt och trögt de gånger vattnet går ett tag innan ungen kommer ut. Anledningen till att det kan vara svårt att få ut ungar när de kommer ut baklänges är att de hjälper till att föda sig själva men strävar då åt fel håll så de motverkar värkarnas arbete. Det är inte för att det i första hand är för trångt i födslogången som man kanske kan få för sig om man läser detta.

SacredSouls
2008-09-18 21:06
0

#5 Ja du har helt rett. Det var dumt av meg og jeg beklager det. Ble skrevet litt uten å tenke. Det var den eneste komplikasjonen jeg kom på og som sagt så har det hendt flere ganger hos oss så jeg ble litt blind på det punktet. Men jeg skal tillegge at jeg hadde tlf kontakt med veterinær begge gangene det var førstemann som kom feil vei og fulgte hans råd.

tuska
2008-09-18 22:23
0

Det känns alltid lite pirrigt första gången katten ska ha ungar. Visst ska man vara beredd  att det kan bli lite jobbigt å lite strul.

Bra är att ha en "hjälpreda" med sej ,om det bara så är gubben i huset. Han kan då ialla fall ta å bjuda "barnmorskan" på lite stärkande kaffe.  För att få bebisar kan dra ut på tiden.

Om en unge inte riktigt vet om den ska ut eller in =)  Brukar jag hänga mamma katt över min under arm vid en värk, då får hon extra krafter  och kan ta i lite extra. Det är ju inget man gör om det inte är lite besvärligt för ungen att komma ut.

Oftast går allt så bra

[lisme]
2008-09-18 23:24
0

Vi har ikke mulighet til å ha noen erfaren oppdretter med på kattefødsler, og den aller første fødselen gikk greit likevel. Kattunge nr 1 kom på normal måte med hodet først, nr 2 kom med rumpa først, nr 3 kom med hodet først og nr 4 kom med rumpa først og satt fast. Siden vi da var ca en times biltur fra veterinær og ingen av oss hadde erfaring, var det kun en ting å gjøre - få ut kattungen. Og det gikk helt fint! Nå bor vi enda lenger unna veterinær,men vil ikke slutte med oppdrett likevel

SacredSouls
2008-09-19 00:12
0

#9 Ja i slike tilfeller har man jo ikke så mange valg.

Men for å være litt positiv ;-) Som regel går det veldig bra!! og mamma kattene klarer fint å presse ut sine små. Den første kan normalt ta litt tid uten at noe er galt,stikker litt ut og forsvinner inn igjen. Det viktigste er å følge med på mamma katten sin allmentilstand,om hun virker frisk og opplagt. Om det har tatt mange timer,mamma katten virker veldig sliten så er det på tide å ta kontakt med en veterinær.

En god ide er også å spørre veterinæren din om du kan få lov til å ringe under fødsel om det skulle være noe du lurer på (om du ikke har en erfaren oppdretter å spørre)

[lisme]
2008-09-19 00:56
0

Det hadde vi klarlagt på forhånd, og det er en stor trygghet for en uerfaren oppdretter! Men fødselen var over nesten før den hadde begynt - 47 minutter tok den!

Rovardotters
2008-09-19 01:08
0

#8 Jag brukar också hänga upp honan över armen om det är lite trögt, oftast är det tillräckligt. Det kan vara lite extra trögt med första ungen oavsett om den kommer fram- eller baklänges. Jag brukar också heja på lite lugnt beroende på vilken hona det är som föder. De brukar vara jätteduktiga men det gör ju ont så de behöver allt stöd de kan få, främst sällskap. Att massera tuttarna är också bra, det ger lite kraftigare värkar och har man någon liten i huset som vill dia går det ännu lättare att komma igång med förlossningen. Ja, det finns många trix man kan ta till för att underlätta alltihop. Viktigast är dock att man är LUGN! Kanske lättare sagt än gjort men väldigt väsentligt.

hannele44
2008-09-19 19:42
0

TACK!! Ni har verkligen varit utförliga och tänkt på allt och kommit med bra tips på alla tänkbara situationer-uppskattas big time.Jag har redan hört mig för så att min veterinär är på alerten när tillfället kommer och jag är bara 20 minuter från honom,har en kompis som föder upp birmor och hon kommer att vara här för vägledning..eftersom hon har birma så undrade jag om det är skillnad på rasers komplikationer…men det verkar vara ungefär samma,än en gång TACK! Skrattande

Nilla
2008-09-20 01:41
0

Jag brukar massera ryggslutet på honan vi värkarbetet och berömma mycket. Har också vispgrädde, äggula och druvsockerblandning till honan som hon kan styrka sig med.

Jag har hjälpt till att "dra" ut ungar, som tar tid på sig att komma ut. Jag tar då mjukt hushållspapper och lägger om ungen för att få ett bra tag och hjälper till att "skruvdra" när det kommer en värk, precis som man gör då barn föds. Men man får vara väldigt försiktig.

Lilla Loah.

Min Ocicatunge Loahs förlossning var seg. Bröderna kom klockan 06.30 och 07.30. Loah kom inte förrän kl 14.10 med rumpan först och jag var väldigt rädd att jag skulle mista honom. Han såg tillplattad och klämd ut. Jag hjälpte till under förlossningen och det gick väldigt bra.

Jag är noga med hygienen, klipper naglarna korta och spritar händerna innan jag tar i en nyfödd unge.

Ett tips är att ha en "backup", en erfaren uppfödare som du kan nå dygnet runt via telefon. Oftast sker födseln på okristliga tider, mitt i natten på helgerna då veterinären har jour och taxan är dubbelt så dyr. Se till att du har en rejäl summa på ett kort som täcker  akut veterinärbesök och självrisk.

Första förlossningen var riktigt traumatisk. Jag hade två mentorer samt veterinär på linjen. Ungen kom ut till slut och vi fick åka iväg och röntga. Det var en mörk novembernatt, spöregn och jag fick lägga ungen i BH´n för att hålla den varm.

Till min andra förlossning hade jag en stackars höggravid granne på en stol bredvid födsellådan. Men efter fjärde ungen, kunde hon gå hem. Då kände jag att jag klarade det själv.

Här sitter jag mitt i natten och matar liten sprattlig bebbe.

Det är allt ljuvligt med kattungar, trots alla vaknätter och oro. Blir man tvungen att stödmata, kan man vara vaken i flera dygn innan allt lugnat ner sig och man vågar sova. Jag har bolådan i sängen och vaktar dem som om de vore kungliga juveler.

Ps. Ja, du kanske inte bad om en hel tråd med tips inför födseln, men jag gick liksom igång… Skrattande

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

hannele44
2008-09-20 13:32
0

Tack OskyldigDu skriver så fint ….bara intressant att läsa så jag vet vad som kan hända och hur det ska gå till…

[hakkapelitta]
2008-09-20 13:42
0

….jag tror jag tar och kastrerar mina honor nu Förvånad

Tillägg till yahtzeecats också, min slanka honas mormor var ännu slankare och mindre än henne, men hon pluppade ut 5 ungar som på räls som om det vore ingenting!
Jag är annars mer inne på din linje om att inte hjälpa till mer än nödvändigt.

SacredSouls
2008-09-20 22:09
0

#14 Så hyggelig skrevet og så koselige bilder Glad

Ja det er herlig med små kattunger.Nå gleder jeg meg allerede til neste gangen her Skrattande