Dejting-dilemma
Jag har ett litet "dilemma" som jag gått och funderat på:
Vår käre hankatt Kingston är väldigt gapig och rastlös, och på sistone har han även kommit på att han ska kissa (helst på en gardin, det imponerar kollossalt på damerna, anser han, macho-mannen…
).
Jag vill gärna kastrera honom ganska så snart, dels för att han börjat strila lite, men främst för att jag tror att han skulle må bäst av det själv. Alla dessa hormoner som yr runt i kroppen gör att han är ständigt uppe i varv. (Min store lille Kingston, det är ett tufft jobb att vara Don Juan, och Kingston går in för sin roll till 110 %!)
Dock så skulle jag så gärna vilja para Kingston och min paddeluring-fodervärdshona Lilly som är 10 månader nu, och som ännu inte börjat löpa, innan Kingston kastreras.
Hm! En klurig ekvation: superduperfertil hane och en o-löpandes fröken!
Jag har funderat på att ta hem Lilly i hopp om att hon ska komma "in the mood for love" med alla intressanta Kingston-dofter som hänger i luften, och Kingston själv som sjunger smäktande kärlekssånger för henne.
Så jag undrar: Är det någon som har erfarenhet av att "få igång" en ung hona genom att låta henne hälsa på hemma hos hanen? Funkade det? Blev det kattungar på "premiär-löpet"? Funkade det inte? Andra erfarenheter?
Berätta!

Har du prövt att skicka över lite fertil hane kissprov från lådan till henne? Kan fungera för att få henne i löp, fått det tipset själv när det aldrig ville komma igång för min hona

Ge henne hans lukt, dvs grejer och tyger som är hans, ev sand ur hans låda om det funkar.
Men sätt inte ihop en fertil hane med en hona som inte löper, de känner inte varandra och då kan de tända helt snett om det vill sig illa. Han är ung och oerfaren och hon luktar inte rätt, han kan få för sig att det är en annan hane som inkräktar.
De kan bekanta sig genom ett nät, då hinner de reflektera och lukta in allt och kan inte ryka ihop men ge honom inte fritt spelrum att jaga henne. Är han hormonstinn så kan han göra helt fel i sin frustration, även hon kan bli rädd och arg, det kan de inte rå för.
Jeg trodde du trengte råd om to-bente menn og dating jeg 
En god ide er absolutt å sende over brukt hannkatt sand og eventuellt gardinen han liker å markere seg på.Det går jo an å prøve det først og ta henne hjem til deg om det ikke fungerer.
Her ble det jo kattunger på premiære-løpet til Mus
Men de var jo vant med hverandre så det blir jo ikke helt det samme. Ofte kan de jo begynne å løpe om det er andre løpende hunnkatter også.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Det där med "begagnad" kattsandklump har jag testat för att få Lillys mamma Seelia att börja löpa en gång. Seelia tyckte att det var höjden av äcklighet med denna stinkbomb så hon och kompisen Pixi gjorde stor affär av att gräva ner klumpen i lådan och blängde surt på matte som kunde komma på en sån galen idé…
Kanske att det funkar bättre med Lilly dock?! :-) Helt klart värt att prova!
# 2: Det är just det där jag är lite orolig för; att de ska ryka ihop och det ska bli helt fel… Hm!
I somras träffades Lilly och Kingston på en utställning och Lilly kände direkt igen sin gamle barnvakt Kingston och ville så gärna säga Hej! till honom.
Jag hoppas att lite begagnad kattsand kan bana vägen för ett kärt återseende… 
# 3:
Ja det kanske var en liten missvisande rubrik… 
Lillys två siamesväninnor löper högt och ljudligt och jag hoppades att de skulle kunna dra igång Lilly med sina löp, men hittills har det inte funkat.
Jag får nog komma med en stor och stinkande Kingston-kissklump i present till Lilly tror jag!

I de flesta fall märks det inom någon minut ifall hanen ska bli arg på honan eller ej, så pröva du - högst troligt går det bra! Han har en pappa och gammelmorfar som avgudar alla katter…främmande hankastrater också. Fast brås han på sin mor kan han vilja göra klart ett och annat för den nya flickvännen 
#4 Ja de kjenner jo hverandre fra før. Ble så opphengt i dette gubbe dilemmaet dit at det husket jeg ikke på 
Da går det sikkert fint å hente henne hjem.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jag kollade in Kingston på din hemsida, han ser verkligen mjuk och snäll ut och han är också väldigt vacker. 
Jag har dock erfarenhet av att mycket snälla men oerfarna hanar kan tända till plötsligt därför att de inte fattar vad som är på G om honan är bitchig. Men det går säkert bra om de känner varandra och om du är lugn.
Når løp mamman til den unge damen for aller første gang da? Ellers kan det jo være løpetiden ikke er så altfor langt unna,nå som sommeren er over.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
# 7: Tack!
Ja Kingston är en fantastisk herreman på så många sätt, mattes stora gosepelle! Jag hoppas sååå att det hinner bli ett par mini-Kingstons innan han kastreras.
# 8: Lillys mamma Seelia är ett löp-proffs…!
Hon började löpa när hon var 7-8 månader gammal (det var i oktober, spelade ingen roll att det var mörkt och kulet ute! Mjaaooouuu!) och löper varannan vecka, året om. Eftersom Secret också var ganska tidig med att bli könsmogen så kunde man ju misstänka att Lilly skulle ha börjat löpa nu ;-)
Men nå skal jeg være gledesdreper hehe.
Snuppe-Susie hos Heidi er jo datter av Secret.Selv om begge hennes foreldre var svært tidlig ute i den voksne verden,så drøyet Susie det til hun 13 mnd eller noe sånt. Søsteren hennes som også gikk i avl,var også 12 mnd.
Kanskje Lilly syns hun har så uanstendige foreldre,at hun tenker å ikke følges deres fortspor og venter til hun er ferdig med sine mangeåringe universitets utdanning og tenker karriæren først.siden blir det tid for barn
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
# 10: Oj då!
Seelias andra döttrar har börjat löpa ungefär i samma ålder som sin mamma (och löper nästan lika ofta också) och Lillys syster Mafikeng har redan löpt ett par gånger. Hm! Tja, det måste vara någon slags kosmisk grej det här; någon mild variant av Lagen om alltings jäklighet 
mja matte håller öronen öppna var dag *haha* än har inget hänt på kattfronten! Dock parar pappa tyson mamma sweetie dagligen som frustrerat löper vart annan vecka :S *haha* här blir inga barn gjorda!
Kanske får sweetie och lilly hälsa på kingen snart iaf ;)
Åh Kingston, min favoritprins :D
Ingen katt har en sån pussvänlig röd liten mun som dig ^^
Han måste helt enkelt bli pappa innan de där kulorna ryker ;-))
# 13: Puss-nasse himself tackar för berömmet och skickar en slängkyss genom cyberspace och sjunger en liten trudelutt (lyssnar du noga lär du säkert höra ett "Hähwaaaoooouuuuuuuo" ända bort till dig!
)
hör och häpna börjar ana att lilldamen börjar löpa vilken dag som helst? Klappade henne vid rumpan och damen trampade till lite.. kelig är hon med men inte så där "ta mig här och nu" *fniss* kelg, samt ingen opera hemma ännu! Hmms.. blir till att hålla ett vakande öga. tror mr. Tysons charm smittat av sig på fröken fräken lilly