Bara hanig lr sjuk?
Sitter i godan ro och pluggar….då sätter sig min hane under bordet och gör nr 2 mitt på mattan!Han är 3,5år så det är ingen tonåring. Har alltid varit så nöjd över att han inte strilar, har hela våran inredda källare att vara på där vi har datorer och tv rum så han är aldrig ensam. Det enda han har gjort ibland är att han sätter sig på vissa utvalda platser och missnöjes kissar!Händer kanske ett par gånger i månaden på sin höjd….det kan man stå ut med. Men nu blev jag aldeles förtvivlad…arg och sur…sen kom tankarna på att han kanske försöker säga att han är sjuk på nåt vis!!!????Snälla dela med er om ni varit med om liknande eller vad ni tror?!
Nr 2…är det lika med stort A? (vårdskadad…) 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#1 JAAAA!stort, stort A!
Det kan inte vara lådan som är problemet? Odin är en kille som kräver helt rent i lådan för att kissa?
Om du är lite orolig för att han kan vara sjuk, så åk och ta ett standardblodprov. Tror det är vitablodkroppar, njure och lever mm som man ser värderna på där. Kostar omking 1000kr. Kan vara värt det.
/Elisa
Det kan ju vara en revirgrej också. kanske anser han att han har anledning att visa att reviret verkligen är hans
. Många fertila katter kfrafsar ju inte över efter sig när de gjort nr 2 för att de vill att deras doft ska spridas.
Jo, funderar lite på det med revirgrej, har ju haft en dam hos sej nu och mammig som man är så tyckte jag att hon gott kunde stanna hos honom(min egen hona) som sällskap så han slipper att känna sig ensam. Efter en vecka så började jag märka att han va lite småirriterad på henne. Båda ville ligga närmast mej i soffan, och han har aldrig varit tvungen att konkurera om att ligga närmast mamma.
#4 som du skriver, Malin, så krafsar han faktiskt aldrig över bajset i lådan.
#3 jag är super noga med lådan…kan inte vara det! Känns mer som en protest. Blev bara orolig att han ville kalla på min uppmärksamhet av annan anledning(sjukdom)?
kanske inte skadar med en koll? Hur skulle ni gjort?
Jag har inte mycket erfarenheter av fertila hanar och deras revirhävdande. Däremot kom jag att tänka på en grej som hände här hemma för några år sedan. Nalle (kastrat sedan många år) kom upp i soffa och satte sig och kissa precis brevid mej medans han tittade rakt på mej. Jag blev oerhört paff eftersom han aldrig nånsin kissade utanför sin låda. När jag torkade upp kisset såg jag att det var blodigt och for genast till veterinären där de konstaterade att han hade en ordentlig urinvägsinfektion. Detta var ju helt klart han sätt att tala om för mej att han inte var frisk utan mådde dåligt.
Nu vill jag inte på nåt vis oroa dej. Förhoppningsvis är det bara en han-grej han har för sig, men vissa katter "talar om" för sina ägare att de inte mår bra. Detta kan ju vara ett sätt.
#6 ja, det va så mina tankar började igår när det hände, d va så olikt honom att göra så….
nåt man har fått lära sig är ju att lyssna på sina djur, ofta är det nåt som inte är bra men det behöver ju inte vara just sjukdom.
avvaktar lite…

Själv har jag en 9-årig kastratpojke som aldrig kissat fel (var fertil i ca 2,5 år), men bajsar ofta på fel ställe. Han gör det som protest när jag inte är hemma tillräckligt mycket enligt honom.
Ibland när jag kommer hem och stannar utanför ytterdörren och pratar med någon granne, så lämnar han en hög innanför dörren. Ofta kommer han i full galopp upp i mitt knä och då vet jag att jag skall bära honom till lådan och berätta vilken prins han är. Han krafsar inte över den högen, men krafsar över kiss. Bortskämd…jag veeeet…..
När vi är på resa går han på lådan och krafsar över som om han aldrig gjort annat. Tack och lov för det!
Mia
Helt klart värt att du håller litet koll på honom. Men i första hand skulle jag gissa på "hanig", eftersom han just haft besök.
Haniga kan kastrater också bli. Vår snart fyraåriga kastrathane har nu tagit sig för att börja revirmarkera inomhus. Jag tror det beror på grannens båda unga hankatter, som gått i vår trädgård och som strykt utanför våra katters rastgård. Något som irriterat alla katterna, men i synnerhet vår kastrathane.
Hoppas att pinkandet ska avta nu, då jag precis häromdagen fick veta att den ena av Bröderna Bus blivit överkörd. Känner mig litet hemsk, men jag blev faktiskt glad att höra det…
Lapar i mig av alla era funderingar om Tin-Tins tillkommande. Så intressant att läsa för mig som inget kan om SIA/OSH.

Om han äter och dricker som vanligt och går på lådan som vanligt, så var det säkert någon sorts markering - låter som att han kan ha blivit sotis när det kom en annan kisse närmare matte 
#9 Lutar lite mer åt haniga hållet, när jag tänker efter så de få gånger han har kissat har det varit i ren protest för att jag varit borta för länge…när man ex.åker på utställning en helg med kattvakter som ser till katterna hemma. Är ju inte samma sak som när mamma ligger brevid i soffan och håller tassen!
#11 Ja han är som vanligt äter bra, dricker som vanligt. Jag tyckte det va så perfekt att han fick sällskap extra länge nu när det va vår egen hona och allt…tyckte inte han!