Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1554 ggr
Emma-Andersson
2008-09-12 15:35
0

Parning?

Hej hej!

Är ny på det här med katter undrar mest vad en parning kostar? förstår att det är olika för olika raser och uppfödare. men ni som har hane vad tar ni?

Ska man visa honan innan(på utställning) eller tacksam för svar.

/Emma

Emma-Andersson
2008-09-13 00:59
0

*putt putt

tuska
2008-09-13 10:45
0

Hej Emma ! Gå in på tråden genetik då får du förslag på bra böcker att läsa om avel. 

Det är olika vad ägaren till hanen vill ha för "språnget" Ca.1500 är nog en vanlig avgift, samt 1000 kr kattunge.

Vid endast en kattunge ny parning om hannen fortfarande är fertil förståss.  

De är guldvärda som kan hålla en avelshane.

Emma-Andersson
2008-09-13 10:53
0

Ok tack för svar.

Inom hästavlen har vi levande föl avgift typ det per kattunge men om fölet av olika anledningar dör inom en vecka så tas ingen avgift ut.

Är det så med katter också?

tuska
2008-09-13 10:56
0

Du behöver med stor sannolikhet inte betala för ungar som dör,

tuska
2008-09-13 10:59
0

På parningavtalet som skrivs av hanägaren står det när ungarna senast ska vara betalda. 4-5 veckorsålder är väl vanligt att man betalar för de ungar man fått å är livsdugliga.

SacredSouls
2008-09-13 12:31
0

Nei man trenger ikke vise hunnkatten på utstilling først,men om hun er på Rx stamtavle så må hun avlsgodkjennes. Før parring må hun også ta Fiv/felv tester hos veterinær.(eventuellt andre tester også,kommer an på hva hannkatt eier forlanger)

Jeg tar 500 for parringen og 1000 pr levende kattunge ved 5 ukers alder.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2008-09-13 12:57
0

Noen tar jo også en maks pris som feks det en katt koster,men siden kan en komme til gjenparring om det ikke blir mer enn 1 muligens 2?

Selv tok jeg en pris for selve parringen om hannen parret hjemme,og siden en pris pr kattunge over 3-4 uker da jeg hadde hannkatt som låntes ut.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

ElisaCosmos
2008-09-13 13:05
0

Hej man kan komma överens om en bra deal tycker jag..Jag försöker alltid att vara hjälpsam..Jag vill inte att någon ska känna sig missnöjd i slutändan i alla fall..det krävs inte att honan e visad innan,men däremot ett litet fiv o felv test som är negativt..Det tar man snabbt hos en vet o får oftast svar inom 15min..Lycka till..

tuska
2008-09-13 13:05
0

Oj va du va billig på kattsprånget då…. Skyndade mej in å tittade på dina fertila hanar….fin finsk hane hadde du mums.   Men sketen han va blåSkrattande   Jag letar å letar efter en brun maskad snygging till min Kosmha. Det känns inte helt fel för mej med en Svart OSH. Han får inte ha för dominanta ögon för då blir det STORA ögon på kattungarna,eftersom Kosmha i mitt tycke, är på gränsen till att ha väl så dominanta ögon.  men han får ha allt annat som är braSkrattande   Parningen på Kosmha gäller vid årskiftet någon gång, så jag har gott om tid i mitt sökande.

Har ni någon fin hankatt gömd i garderoben kanske ????

Attacks
2008-09-13 13:12
0

Tuska: Finner du en pen solid OSH,så si i fra he he. Jeg har gitt opp å lage den selv.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

tuska
2008-09-13 14:33
0

# 10   jag hittade en snygging i Finland OSH n… men han hadde parat en del å ingen av honorna blev dräktiga…. Han skulle kastreras nu.

Det hadde varit en dröm att få låna honom. Jag har följt hans utveckling sedan han va bebis. men han kan tydligen  inte göra bebisar så…. Skit oxå. Jag ska väl "hojta" till dej, om jag hittar den där solida OSHSkrattande

Quetta
2008-09-13 15:46
0

# 9 Kosmha är väl din katt som bor hos Sandra?
Jag har ju en svart hane, OSH, som bor 3 mil från Skövde. Men han är inte så supersnygg tyvärr.

kalindas
2008-09-13 16:34
0

Kommer ta ca 800 parning (plus ev. test) och 800 kattunge om någon vill låna Odin de här sista veckorna innan han blir kastrat.

/Elisa

tuska
2008-09-13 16:38
0

#12  Jo visst är hon min katt på papper tills hon har fått sina 2 kullar, Sandra får känna sej redan nu som ägare av katten, hon är den bästa fodervärd jag kunnat hittat.  Sandra ringer mej så fort hon sett någon snygg hane å jag kollar stamtavla å dyligt.

Sandra längtar efter en kull efter Kosmha där hon med stor sannolikhet behåller en unge efter henne. Längtan har hon att även ta hand om dessa små gryn som blir, hoppandes å skuttandes i hennes hem.

Intresant med din hane vart kan jag kolla in honom då ?? jag måste se lite så inte släktskapet blir helt fel för mej.Glad

Quetta
2008-09-13 16:47
0

# 14 Förstår du är nöjd med Sandra som fodervärd. Har träffat henne på flera utställningar. Så hon vet både vem jag och mina katter är.
Har en bild på Dumbledore, som han heter på min sida, sen finns det massor under galleriet, från han var liten. ( Han är 7 månader nu ) Har massor med fler bilder som jag kan skicka om du skulle vilja.
www.quettas.se
Hans mammas stamtavla finns på Pawpeds. http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=746771&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep
Pappa är Sweet Cats V.I. Pussycat.

tuska
2008-09-13 17:06
0

aaa du äger Dumle som Sandra talat om. Men har han samma typ av ögon som Kosmha  =)  ??  Jag får passa mej noga för dominanta ögon… Vet vilka föräldra djuren är, inte helt felSkrattande

Quetta
2008-09-13 17:17
0

Glad Ja, det stämmer.
Jo, han har lite för öppna ögon. Han fick tyvärr inte alls samma ögontyp som sina bröder.
Vill du se något mer nytaget kort på honom får du säga till.
Annars finns det säkert många andra snygga hanar, med bättre ögon, som passar bättre. Hoppas att du hittar vad du söker! Glad

Fliris
2008-09-14 15:46
0

Jeg har en fin liten brunmasket hannkatt som er fryktelig frustrert her hjemme. Men det er kanskje litt langt unna? Og hjemmesiden din funker ikke eller jeg får den ikke til å funke så jeg kan ikke se om de er slekt. Skal ta noen nye bilder på han også, han fyller ett år om en uke eller to.

tuska
2008-09-14 16:37
0

Vart kan man kolla in din brunmaskade kille då??

hecajon
2008-09-16 18:11
0

Det är väldigt olika vad hankattsägarna tar för parning, mer i språng och mindre per kattunge, och tvärtom. Sen finns det dem som importerat killar=stora utgifter, med det i åtanke kanske de tar lite mer vid parning (helt okej för mig). Sen kan en del kanske inte kan hålla killarna fertila så länge att en omparning är möjlig om honan inte får några bebisar,(eller bara en överlevande i kullen). Bra att skriva det mesta om, ifall och inte i avtalet, då slipper ni problem i framtiden, för er båda. 

Som Liljekattens sa, bra att göra en bra deal som båda är överrens om, alla mår bra av och inga tveksamheter.

Vi vill gärna att att våra honor blir minst Champion innan vi parar dem, tre oberoende domare som får säga sitt om deras för och nackdelar. Man kan ju bli lite hemmablind ibland med sina sötnosar som är det vackraste man vet i sina egna ögonOskyldig.

#16 Det finns en Dumle till, "NovaStar´s Dumle", som Sandra också träffat på utställningar, men han är OSHa variant, skitsnygg, om man får uttrycka sig såKyss! OBS! Det föraktar inte den andra Dumle, som jag tyvärr inte sett live (vad jag vet), men jag gör det gärna i framtiden.

Fliris
2008-09-18 13:02
0

#19 jeg har ikke fått tat tnoen headshots i det siste for han er så himla vanskelig å ta bilder av, men neste uke fyller han 1 år og det må jo naturligvis avbildes. Du kan derimot sjekke stamtavlen til søsteren hans her:

http://pawpeds.com/db/?a=p&id=509251&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep

Men av en eller annen mistenker jeg at de er litt for nært beslektet, men jeg kan huske feil også.