Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3337 ggr
Emma-Andersson
2008-09-16 22:49
0

Siames vs Oriental?

Nu till min andra fråga.

Vad är det för skillanda på Siames och Oriental?

Får man blanda dem och fortfarande få en "rasren" katt?

Hoppas att ni förstår hur jag menar.

AFamosa
2008-09-16 23:03
0

Skrattande Oh ja! jag förstår precis vad du menar!
Kan någon passa över lite popcorn och en cola light - för nu lutar jag mig tillbaka och ser fram emot en intressant diskussion.Tyst

Louise

Emma-Andersson
2008-09-16 23:11
0

ok hoppas att jag inte sätter folk mot var andra eller så.

kalindas
2008-09-16 23:12
0

Du startar ett brännbart ämne min vän. Kommer göra som AFamosa och ligga lågt i denna diskussion…Flört

Men rasmässigt:
Siames = maskad blåögd katt
Balines = samma som ovan men med lång silkig päls
Oriental = får ha alla färger, men inte vara maskad. Ska ha gröna ögon
Orietaliskt långhår (Javanes) = samma som Oriental, men med lång päls
Seychellois: maskad katt med vita tecken i masken, blåögd
Seychellois långhår = samma som ovan men långhårig
Foregin White (felstavat) = vitmaskad katt, dvs vit med blå ögon
Peterbald = nakenkatt, får ha alla teckningar som både SIA, OSH och sys

Men det är fullt godkänt att para siames, oriental och deras syskonraser. Dock lite olika regler inom olika klubbar/förbund.

Sen är det upp till var och en att välja hur man vill para. Flera här har olika åsikter om just detta. Därför är det ett brännbart ämne.
Några parar bara inom egna rasen och andra blandar friskt. En smaksak helt enkelt…Glad

/Elisa

SacredSouls
2008-09-16 23:20
1

Skrattande Haha du er morsom du Louise.

Jepp,denne gangen så tror jeg faktisk at jeg holder meg utenfor  diskusjonen jeg også Tungan ute

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

paivi
2008-09-16 23:21
0

Får man blanda dem och fortfarande få en "rasren" katt?

Det var vad jag undrade på när jag skaffade mina katter Tungan ute
Har läst på efter det…

kalindas
2008-09-16 23:24
0

Kanske ska tillägga att det finns några äldre länkar om just detta. Där jag tyckte vi höll oss på en riktigt bra nivå…FlörtSkrattande
Vill man ha mer intensiva debatter så finns det en del inlägg på Siames och Orientalgruppens forum…Flört

/Elisa

[lisme]
2008-09-16 23:33
0

Jeg har siameser og balineser med orientaler og foreign white i stamtavlene og jeg får stadig vekk høre at mine katter er blandingsrase, ikke ekte osv

SacredSouls
2008-09-16 23:39
0

Det er mange meninger om dette ute å går og ja et tips er å lete opp gamle tråder om emnet.Vi var jo ganske flinke den gangen og var vel venner etter noen dager igjenTungan ute(neida fullt så ille var det ikke)

Men iallefall,det viktigste er å avle slik man ønsker selv,være stolt av det,ikke la andre fortelle en noe annet og å ha respekt for de som ønsker å avle annerledes enn deg selv Glad

yahtzeecats
2008-09-17 00:47
0

#0 Du bör fundera igenom vad du vill med din uppfödning, det kan vara allt från att ta en kull för att det är underbart roligt, till att få fram vissa egenskaper - färger, mönster, en viss typ - vad vill du med din avel? Om du vill föda upp orientaler, så kanske det är bättre att börja med en orientalhona än en siames, och vice versa. Är det tanken bakom att para siames med oriental direkt? Vill du ha en siameshona men har sett en orientalhane som stulit ditt hjärta, eller så har du tänkt ut att det vore intressant att kombinera vissa stamtavlor? Den viktigaste frågan är: vad vill du? Titta runt, fråga, läs på osv.

Finns som andra skrivit flera trådar på ämnet, leta under 'Avel' tror jag. Där tas bland annat upp skillnader mellan att vilja något särskilt, t ex mönsterförbättring, och att mer slentrianmässigt para olika varianter utan särskilda avelsmål.

Lycka till!

Nilla
2008-09-17 09:44
0

#9 " …där tas bland annat upp skillnader mellan att vilja något särskilt, t ex mönsterförbättring, och att mer slentrianmässigt para olika varianter utan särskilda avelsmål.", tjooooooosan!!!

Inget illa menat, Yahtzeecats, men här tror jag vi har fnösket till en rejäääääääl brasa! Jag tror jag lutar mig tillbaka jag också, men jag lurar i kulisserna… Skrattande

Ha en riktigt bra dag allihopa!

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

yahtzeecats
2008-09-17 10:37
0

#10 Men det är viktigt att fundera över varför man vill föda upp, och varför man som utgångspunkt i sin avel vill kombinera varianter och syskonraser med olika bakgrund och egenskaper. Jag tar gärna upp det om ingen annan gör det. Det finns redan problem med många kullar där ungar förblir osålda väldigt länge. För en ny uppfödare är det viktigt att veta mer och ha någon idé om hur, var och varför, innan det är dags att dra igång.

Ett riktigt bra tips jag vill dela med mig av är att titta i äldre böcker och tidningar på bilder på siameser och orientaler, t ex från 80/90-talet. Jag får t ex intrycket av att kunskapen om vad som är en bra ögonfärg håller på att 'vattnas ur' om ni ursäktar :-). Inte bara på orientaler (se annan tråd om gul/gröna ögon) utan även på siam. Ögonfärgen ska vara så djup och mörk att man inte lägger märke till den, brukar jag säga - på en brunmaskad ska den t ex inte 'sticka ut' från masken och se ljusare ut än den. Lägger man märke till ögonfärgen på en siam så är ögonen i regel för ljusa (mellanblå) och saknar djup.

yahtzeecats
2008-09-17 10:41
0

#10 Det är inget problem med att para utan särskilda mål eller inriktning Nilla, förutom det där med osålda kattungar då i vissa perioder. Men då måste väl motivet rimligen vara att man tar en kull för att det är underbart kul? Om inget annat mål finns. Jag hoppas det av hela mitt hjärta, för det måste ju vara grunden för all avel.

nelliots
2008-09-17 11:22
0

#10 & #12 Några av oss är ju väldigt småskaliga i vår avel och då är det svårt med riktigt långsiktiga mål. Däremot blir i alla fall jag väldig noga med hur jag parar eftersom jag inte har möjlighet att prova så många olika kombinationer. Dessutom tror jag att de flesta nya uppfödare, precis som jag, som första mål har att göra en så bra parning som möjligt. Det är naturligtvis inte lätt till att börja med, men man lär sig så sakteliga och förhoppningsvis möts man med respekt under processen.

Och, NATURLIGTVIS är det underbart roligt med kull. Annars skulle jag inte hålla på. Glad

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

yahtzeecats
2008-09-17 12:56
0

#13 I och med att du 'är noga' har du väl kriterium för vad du vill med parningen, ett mål! Glad

SacredSouls
2008-09-17 13:44
0

#0 Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet ditt. Siameseren er en masket katt med blå øyne som stammer fra Siam,mens orientaleren er en helfarget katt med grønne øyne som stammer fra rundt 1950 etter utparringer med siameser/andre korthårsraser.

Man kan vel egentlig si det så enkelt som at de som blander siameser/orientaler anser det som en rase mens de som ikke blander ser på det som to forskjellige raser.

(Ps : Jeg håper jeg skrev dette på en ok måte slik at ingen kaster seg over meg Tungan ute)

Ja det er viktig å ha mål og såklart trenger man ikke ha veldig store mål.

Men det er riktig som yahtzeecats påpeker også :"För en ny uppfödare är det viktigt att veta mer och ha någon idé om hur, var och varför, innan det är dags att dra igång"

Det er litt forskjellige regler i Sverak og IDP når det gjelder parring.Så det er lurt å sette seg inn i hva som er lov og ikke lov også.

nelliots
2008-09-17 14:45
0

#14 Precis, vad jag menade. Ibland är det himla svårt att uttrycka vad man menar. Det är lätt att bli missförstådd. Sen glömde jag andra halvan av mitt resonemang:

Ang att para SIA-OSH så tycker jag så här: Allt handlar ju om vad man är ute efter och hur avelsbasen ser ut. Det har ju varit så att det funnits fler fertila siameshanar än orientaler. Då finns inte behovet på samma sätt att para siames med oriental om avelsmålet är siames. Därmed inte sagt att det inte kan finnas en snygg oriental som har ngt att tillföra även i siamesaveln - helt beroende på vad man önskar sig. En oriental med mörkgröna ögon skulle t ex faktiskt kunna tillföra bra ögonfärg till sin siamesavkomma. Skillnaden mellan blå och gröna ögon är ju avsaknaden av melanin i blå ögon, ngt som ligger i sia-genen.

*Mia leker djävulens advokat Flörtoch om ni inte redan märkt det så har hon lusläst allt hon kunnat hitta om ögonfärg… Tungan ute*

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

yahtzeecats
2008-09-17 17:48
0

#16 eller snarare #13 - För mig låter det som att du faktiskt har "mål" med din kommande avel utöver att "bara para". Du kanske bara inte ser det som "mål" eller tycker att det låter för högtravande.

#16 Med tanke på hur utrotningshotad orientalen med mörkgröna ögon är… så får man ju fråga sig vad som händer med de maskade avkommorna till orientaler med blaskgula ögon. Låter bra det du beskriver men det är idag snarare ett undantag än regel…tyvärr. Inte min område men vore ju inte helt fel om orientaluppfödarna kunde ta fram korrekt ögonfärg igen, särskilt om polygenerna för ögonfärgen tydligen ska in och påverka också siamesmaskade katter (då blir ju "mitt område", siamesen, påverkat Flört).