tidig kastrering?
Jag är allmänt nyfiken bara, eftersom jag inte ens har köpt några katter än, men: Jag funderar på det här med tidig Kastrering. Hur ser ni på det, ni som har lite mer erfarenhet än jag? Det gäller både honor och hanar. Hur tidigt är det OK att kastrera? Behöver de få bli könsmogna först?
Vilka för- och nackdelar finns det? T ex om man har ett syskonpar, man vill ju inte att det ska råka bli bäbisar…
Finns en ganska lång diskussion här:
http://siames.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=2a1f6246-94cf-4b84-b412-6b74c238630b
/Elisa

Aha! Tackar, och ber om ursäkt att jag inte letade ordentligt!

…fast nu har jag kollat på den tråden, och riktigt så tidigt menade jag inte! Jag trodde att typ 6 månader räknades som tidigt, men så var det kanske inte!?
Det jag undrar är väl snarare - om man köper ett syskonpar, när är det "lagom" att kastrera dem? Jag har absolut inga planer på att kastrera dem som kattungar…

Nej, sex månader är den vanliga kastreringsålder :)
Så kör på!

Det finns ju en möjlighet att ge honan p-piller tills de blir lite äldre om man inte vill kastrera "tidigt". En kort period med p-piller hinner inte ge några biverkningar hos honan.

Jeg har to kullsøsken. Hunnkatten min begynte å løpe ca 19uker og jeg ga henne p-piller i ca tre uker før jeg fikk kastrert henne. Ikke noe problem å kastrere ved 4-5mnd. Jeg hadde mye heller gjort det og så evt. kastrert den andre senere. Nå er det jo sånn at jeg vil låne ut hannkatten min så jeg kastrerte hunnkatten. Men smidigst er vel kanskje å kastrere hannkatten før for det er et mindre inngrep.
Jag ser ingen anledning till att ge honan p-piller, även en kort tids användande kan ge biverkningar. Då jag har sålt ett syskonpar rådde jag köparna att kstrera hanen tidigt så att de skulle slippa risken för tjuvparningar och inte behöva ge piller. Han kastrerades vid 15 v, en annan unghane från mig kastrerades vid 16 v. Sen så har jag kastrerat en liten hona vid 15 v. Stor skillnad när man ser på återhämtningen jämfört med när man kastrerar äldre honor. Läkningen går mycket fortare, jag tycker personligen det verkar bättre att kastrera en ung hona, istället för att vänta tills hon kommer i puberteten (löper) och sedan gå i klimakteriet (kastrering). Hur som helst så har man ett syskonpar så tycker jag att man ska kastrera tidigt för att slippa oroa sig för tjuvparningar. Vad jag förstått så har det bara fördelar
.

Får det inga nackdelar när det gäller psyket och "om de växer klart"?
Så småningom ska nog ändå båda kastreras, så det kanske är lika bra att göra det rätt så snart då?
…om jag nu köper dessa syskon som jag är intresserad av…!

Psyke handlar mer om kärlek, precis som hos oss människor. Tänk själv på de individer som, av en eller annan anledning, har för lite tillväxthorm och är småväxta. Dessa personers psyke är det inget fel på. Sedan menar jag inte säga, eller ens påstå -för det är inte sant-, att en tidig Kastrering innebär små katter.
Du kan gott vänta med kastreringen tills dess kattungarna är 6 månader, troligtvis har de inte blivit fertila då. Troligast är att flickan blir fertil först och det hör du nog :). Undvik p-piller. De är ett generellt råd (Även om jag har min hona på piller just nu…)
Du kan också göra så som MalinL säger och kastrera tidigare. De vetenskapliga rapporter som kommit från, framför allt, USA på senare tid menar att detta ska gå bra. om inte bättre.
HansH skriver: "Jag har absolut inga planer på att kastrera dem som kattungar…" Jag förstår din oro, intention och välvilja om katternas bästa. Det gör mig mycket glad. Men det är därmed inte sagt att denna fråga är så enkel. Samtdigt kallar vi nog alla en Oriental/Siames som är 6 månader, ja 10 ,ån också -kasnke mer-, för kattunge. En OSH/SIA blir nog inte "vuxen" (och fullt utvecklad) för än vid ca: 2 års ålder, och även denna "mognad" också är ytterst individuellt.
Hoppas att du fått svar på de frågor som du ställt. Kanske fick du fler? Det brukar jag alltid få då jag börjar fundera :)
Lycka till med dina syskon!
De katter som kastreras tidigt blir inte små
. Snarare tvärtom i så fall. Den honan jag kastrerade tidigt är en bjässe, större än sidan fertila kullsyskon. Hon är inte ett år gammal och väger ca 5 kg, ändå är hon inte tjock utan stor och lång.
#8 Det hadde vel vært en god ide å kastrert gutten ved 5 mnd alder så kunne du jo ventet litt lenger med søsteren.Det går jo så veldig greit å kastrere hannkatter og er jo gjort på fem minutter.De kommer seg raskt igjen og har ingen plager etterpå.
Når du skal ha søsken så bør du ikke vente lenger enn i 5 mnd tror jeg.De kan begynne å løpe da. Orientalske katter er ofte veldig tidlig ute med kjønnsmodning så jeg synes 6 mnd på gutten blir en litt for stor sjanse da.
Vi kastrerte kosepusen vår Sofus da han var 5 mnd og han var oppe å lekte igjen samme kvelden.Han er heller ikke liten i størrelse men like stor som alle de andre.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Har också kastrerat ett par katter vid 5 månaders ålder. Både huskatt och siames. Båda är stora kraftiga och friska katter.
Håller med #11 att 6 månader är aldeles för sent för en hane. De kan både blivit fertila och börja ränna.
En hona som inte ska gå i avel hade jag kastrerat mellan 5-6 månader. Då man slipper alla hormoner som kan ändra kattens personlighet.
Kan ta min Skatan som exempel. Fram till hon blev fertil, var hon en katt som mötte alla människor i dörren. Nu ligger hon och trycker under sängen då det kommer besök. Själv kan jag bara hoppas att det vänder då hon är kastrat eller fått sina ungar.
/Elisa

Vad intressant att läsa om era erfarenheter! Det var precis såna här synpunkter jag ville höra/läsa! Man vill ju gärna vara medveten om för- och nackdelar innan man fattar något beslut.
Tyvärr verkar det dock som att det inte blir mitt beslut att fatta…det verkar inte bli något kattungeköp tråkigt nog. Jag letar vidare…
Det bästa är ju om du får tag i två hanar. Då slipper du oroa dej för problemet med kastreringen. Oftas är hanarna mer tillgivna och inte sällan är de de som blir kvar längst hos uppfödaren.
/Elisa