Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1689 ggr
nelliots
0

Svarthaka smittsamt?

Min blå siameshona (kastrat) har FORL och mycket svarthaka. Sen dök det upp på chokladtjejen (oxå kastrat) och idag fann jag det på min fertila orientalhona. Är det smittsamt? Dom ligger ju och gosar jämt…

Har börjat behandla med aloe vera gel (Forever Living Products) och det fungerar nästan magiskt!

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

SacredSouls
0

Da Messi hadde masse av det før SW så var vi hos veterinæren. Han mente at det var en hudinfeksjon som var kommet etter at de var litt dårlige i magen like før (vi hadde en runde hvor jeg hadde gitt RC kitten også reagerte nesten alle med å bli dårlige,tror det var noe galt med foret) Så veterinæren mente at det rett og slett var en etter-reaksjon på dette.To av våre andre hadde også fått masse svarte prikker. Ikke sår men virkelig masse,masse svart (ingen av de hadde sett sånn ut før,litt svart men aldri i sånne mengder)

Jeg vasket med baby olje og brukte bomull til å vaske med.Da får du gnidd det skikkelig vekk og renset med Kloerhexedin + pudret på litt talkum. Da gikk det vekk og nå er alle bra.

Siden det er snakk om FORL på den ene så stemmer jo på en måte det min veterinær sa.Og hvis det er en del bakterier der så vil det jo smitte. Jeg synes det virker logisk iallefall. Om det er riktig er jo en helt annen sak Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

nelliots
0

Ok. Det låter ju logiskt. När Yindee (den blå) tvättar de andra överför hon bakterier på dem som ger svarthakan, inte svarthakan som smittar mao. Alltid ngt. Dags för en ny antibiotikakur för Yindee tror jag.

**Kattungar till salu!

AFamosa
0

:-) I mina öron låter det ändå lite ologiskt- ungefär som att en infekterad acne-hud på en människa skulle smitta mig ??? …såvida det inte är en smittsam hudsjukdom/parasiter som överförs vid närkontakt förståss men "svart-haka" trodde jag var något annat. "Fettsvans" smittar väl inte heller? :-))

Med reservation för feltänkande /Louise Skrattande

SacredSouls
0

#3  Slik som Nelliots forklarte det så lignet det veldig slik som vi hadde det her. Hva om det er slik det arter seg fra " vanlig" svarthake til mer alvorlig tillfelle. En vanlig hormonell som de aller fleste har også har du den vanlige som da forverrer seg av at de har en eller annen infeksjon i kroppen/munn/mage/tarm etc.

For slik som vi hadde det på våre tre har ikke jeg sett før.Når noe er infisert så er det jo fullt av bakterier og bakterier kan jo smitte + at en infeksjon kan jo vandre..f eks fra tenner til hake og resultere i en veldig oppblomstring av svarte prikker.

Hvis du hadde hatt et sår på fingeren Louise og tatt på en med en et infisert sår så ville jo det kunne smittet.

Men altså slik som min vet forklarte det så var det jo ikke smittsomt i den forstand men en etterreaksjon på at de hadde vært dårlige i magen og han kalte det hudinfeksjonGlad

I denne forumverden så må jeg jo også si at vi har ikke hverken noen smittsom hudsykdom eller parasitter hos oss altsåSkrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AFamosa
0

# 3 Hvis du hadde hatt et sår på fingeren Louise og tatt på en med en et infisert sår så ville jo det kunne smittet.

Jo visst här ligger ju en risk förståss. Jag hade nog fokuserat mkt på rubriken "Svarthaka smitsamt" och om det svarta på hakan inte är ohyra så är det inte smittsamt :-)))
Självklart så har du rätt Line- öser man på med bakterier på en redan infekterad, sårig hud så kan man ju säga att bakterien överförs/smittar och stortrivs i sin nya cozy miljö ;)

I denne forumverden så må jeg jo også si at vi har ikke hverken noen smittsom hudsykdom eller parasitter hos oss altså

Tur att du sa det - annars var det just det jag trott hela tiden;))
Förvånad VAAA!

Nej Självklart inte!!- Detta hade du inte ens behövt att skriva, den tanken slog mig aldrig, har aldrig gjort och kommer så heller aldrig att göra. Men som du skriver- forumvärld är forumvärld och man kan aldrig vara nog så tydlig SkrattandeSkrattande

Hoppas att aloe gelen fungerar bra Nelliots! Måste själv fylla på här hemma för den är precis som du skriver "magisk" till allehanda krämpor för såväl människa som djur :)

karitzy
0

#4 En vanlig hormonell som de aller fleste har også har du den vanlige som da forverrer seg av at de har en eller annen infeksjon i kroppen/munn/mage/tarm etc.

Enig der, men svart hake i seg selv er selvsagt  ikke mittsomt! Det er hormonelt og graden er også arvelig betont.

Hud infeksjon kan også være allergi og annet.

Er det hormonelt vil det jo være slik at om man tukler og klemmer kviser o.l kan disse bli infektert….Og bakterier smitter selvsagt. Irriterer vi ved tukling og klemmer på disse svarte "kvisene" på kattens hake, kan det også oppstå infeksjon.

-Bruk alltid sterile rensemiddeler og myke peds.
-Bruk aldri AloeVera på åpne kviser/sår før steril-rensig, AloeVera fører urenheter inn.
-Bruk ikke børster på fettsvans eller "kvise"hake det irriterer og gjør alt verre.

Karitzy(。❤‿❤。)

nelliots
0

Som tur är är det väldigt lite på de andra två (chokladen och orientalen). En tvätt så är det nästan borta.. Fast jag är ju där och tvättar ändå i förebyggande syfte.

**Kattungar till salu!

Attacks
0

Har hørt at det kan komme raskere om dem spiser mat i plastskåler. Vet også et tilfelle at en venninnes ene katt fikk dette av en type tørrfor.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[hakkapelitta]
0

#8 Det har jag också hört! Däremot så har jag märkt att svarthakan försvunnit (tillsammans med fettsvans) så fort man kastrerat dem, att det är hormonellt - precis som på finniga tonåringar ;-))

nelliots
0

#9 Mhm, men den som har det värst är kastrat redan, så det är det nog inte. Tungan ute

**Kattungar till salu!