Klistra in bilder.
Här kommer en beskrivning på hur man klistrar in sin bild i inlägget. Jag vill ha in följande bild i mitt inlägg. Hur gör jag?
Steg 1.

Längst ner i inlägget finner du den lilla rutan där du bifogar filer. Din bild är just en fil.
Bifogad fil: Infoga din bild här. Klicka på publicera.
Steg 2.
Nu ser du din fil bredvid ditt inlägg i tråden. Det ser ut så här:
Klicka upp din bild, högerklicka på bilden och kopiera.
Steg 3.
Nilla 2008-02-12 08:46

Under din Avatar stå " Hantera inlägg". Du kan hantera ditt inlägg upp till en timme efter det har publicerats. Kan vara bra att veta om man vill korrigera fel i texten eller ändra bilderna du infogat.
Steg 4.

Tillbaka i redigeringsläge. Sätt textmarkören där du vill ha bilden och klicka på ikonen "klistra in."

Simsalabim!
Är bilden för stor? Förstora eller förminska bilden genom att dra och släppa. Klicka på bildens övre hörn, håll höger musknapp nere och dra större eller förminska.
Tänk på att du har en hel timme på dig, att få rätt proportioner på bilden. Vill du ha bra skärpa på din bild, rekommenderas att du förminskar bilden i din dator innan du bifogar filen. Det går lika bra att infoga en animerad gif i inlägget. MonaLisa är en gif.
Steg 5.
Publicera!
Firefox!
Såhär kan man göra när man lägger in bilder:
- Bifoga bilden du vill ha med genom att klicka på "browse" och leta upp rätt bild.
- Publicera inlägg.
- **Öppna inlägget och klicka upp bilden så att du har den i ett annat fönster.
** - **Klicka på "hantera inlägg" och sedan "redigera inlägg" (vilket dessvärre inte verkar funka på sistone varken i Firefox eller IE antingen pga trasigt iFokus eller så är det bara jag)
** - Ta fönstret med bilden och lägg det ovanför fönstret med iFokus. Bildfönstret kan behöva minskas ner lite för detta.
- Klicka på bilden och håll in musknappen och dra över bilden till inlägget.
- Dra i hörnet på bilden för att justera storleken.
- Du kan antingen välja att ta bort bifogad fil eller att ha kvar den (om du vill att man ska kunna öppna den i större format t.ex.)
- Vill du ha fler bilder i samma inlägg bifogar du en ny fil och gör om proceduren.
- Publicera!
Publicerat med tillstånd av "supermoccine" på Hittekatter i Fokus.
Får du problem, är du välkommen att kontakta någon av sajtens Medarbetare. Övning ger färdighet! Lycka till!
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det gick. Bädden på bilden är ny inköpt till min nya lilla gosse som jag hämtar hem imorgon och nu när jag vet hur man lägger ut bilder så kan jag lägga ut bilder på det lilla underverket helt själv, tack Nilla för de lätta beskrivningen, kan jag förstå den så gör alla det.
Och vill du göra ditt inlägg ännu snyggare, tar du sedan bort den bifogade filen i ditt inlägg.
Det finns tre alternativ att kryssa i där du bifogar filen. Kryssa i "ta bort befintlig fil", så försvinner filen längst upp till höger i ditt inlägg. Bilden du klistrat in finns ändå kvar. Överkurs.
Vill du att medlemmarna ska kunna se din bild i större format, låter du filen ligga kvar.
Hoppas inte att förklaringen blev för "plottrig". Har försökt att göra den pedagogisk.

Man kan faktiskt klistra in bilden utan att bifoga filen först ;-)
#4 -Det går att klistra in via direktlänkning. Detta ska man dock undvika då det snor bandbredd från websidan som äger bilden. Spara hem bilden, byt namn och infoga som fil.
Själv har jag aldrig lyckats klistra in en bild direkt från "Mina bilder" i min egen dator. Den måste bifogas som fil.
Du får hemskt gärna förklara hur du gör. 

Jättebra och enkel beskrivning!

Brukar tyvärr inte gå så lysande i firefox. :/
#7 - Kalindas gjorde ett inlägg för ett tag sedan, där hon länkade till Hittekatter. De hade en artikel om just Firefox. Se om det gör dig klokare.
http://hittekatter.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=2a499f9f-8545-4d2a-8da3-6b7417a9a349
Förhoppningsvis får vi låna Hittekatters inlägg och kan bifoga även den informationen i detta inlägg. Jag jobbar på det.
Prova gärna att lägga upp bilder i denna tråd, för att få kläm på det.
#8 Hur gör man när man vill länka till en speciell tråd här inne som du gjort här? I mitt adressfält står det ju alltid bara http://siames.ifokus.se/ oavsett vart i forumet jag är.
Jag gick till Kalindas tråd, kopierade hennes länk och klistrade in den i mitt inlägg. Jag har alltså inte länkat till en annan tråd.
Högerklicka i tråden du vill länka till och välj egenskaper. Adressen står där.
/Elisa

#8 Hm, så vanligtvis öppnas bilden i ett popupfönster? Jag har ställt in så alla sådana läggs som en ny tab och blir då ett helt fönster. Finns det något annat sätt?
#11 Aha! Nu har jag lärt mig något nytt! Bra! 

OT: Älskar bara Nillas Mona Lisa - var tvungen att stjäla bilden 
#15 -Det är tillåtet. Den är inte min. 
#5 Du kopierar inte från din egen dator, utan en bild som redan ligger ute på nätet. Tar ingen plats alls på ifokus-sajten skulle jag tro.

#17 -Du menar att högerklicka och kopiera bild som ligger ute på nätet och klistra in den i ditt inlägg?
Det kallas att direktlänka, vilket gör att du stjäl bandbredd från den du "lånar" bilden ifrån. Direktlänkade bilder får inte ligga på iFokus.
Menar du något annat, så förklara gärna. 
#19 - Jag trodde att du pratade om bilder på nätet generellt. Naturligtvis kan man kopiera från sin egen sida. Dock ligger ju oftast bilden du vill ha in på den egna datorn.
Angående din fråga, jag återkommer med svar inom kort. 
#19- Jag klistrar in en del ur vårt sajtvärdsavtal som tar upp just det här med bilder. Jag hoppas att du finner dina svar där.
De bilder du publicerar här på forumet, är fortfarande dina bilder. De som vill använda sig av dem, måste be dig om lov. De bryter annars mot upphovsrättslagen.
Angående Facebook ger du dem antagligen rättighet till bilder och inlägg, när du registrerar dig som medlem.
Upphovsrätt
Bilder och texter är generellt sett skyddade av upphovsrätt. Det är då inte tillåtet att använda dessa utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse. Om du har upphovsrättsinnehavarens tillåtelse får du naturligtvis använda även detta material.
Det finns dock sätt att använda andras material utan deras tillåtelse. Du får till exempel citera korta stycken ur andras texter, eller skriva referat och sammanfattningar. Material som är publicerat på webben kan du länka till, gärna i samband med utdrag ur texten och en kommentar om varför det är av intresse.
Ibland är det bäst att använda eget material. Inlägg och artiklar som du och dina medlemmar har skrivit själva finns bara att läsa på din sajt och har därför ett extra högt värde. Detsamma gäller bilder tagna med digitalkamera av sajtens medlemmar.
Det finns ett antal sajter på nätet som samlar bilder och fotografier där upphovsrättsinnehavaren har givit sin tillåtelse till att bilderna används. På dessa hittar du ett stort antal bilder och förhoppningsvis också något som passar just din artikel.
www.sxc.hu - Många fotografier av bra kvalitet
www.istockphoto.com - En av nätets största fotosamlingar
www.morguefile.com - Mängder av högupplösta bilder
Tycker ju rent logiskt att om jag kopierar en bild från min hemsida. Högerklicka/kopiera. Så borde ju den ta mindre plats på I Focus än att jag först laddar upp bilden här och sedan kopierar den…
Såsom jag gjort med bilden på Odin här nedan. Förstår inte hur det skulle kunna stjäla mer kapacitet på denna sida…

Du får plocka bort bilden om du vill…
/Elisa

Nei, direktlink betyr jo at du stjeler båndbredde fra en annen side, altså den siden bildet opprinnelig ligger på. Men når det er din hjemmeside burde det vel ikke gjøre noe.
Vill du läsa mer om problemet "direktlänkning" och stöld av bandbredd, läs mer på:
http://www.mistyann.se/map/index-2c2.htm
Naturligtvis tar man vad man vill från sin egen sajt. Men om samtliga medlemmar på Siames i Fokus nu går in och direktlänkar bilden av Kalindas Odin och slänger upp den på våra bloggar, får hon snart stänga ner sin websida.
Trafiken till Kalindas sida kommer då att öka så kraftigt att bandbredden kan ta slut. Att direktlänka bilder från den egna sajten innebär alltså en viss risk.
Nå har jeg skjønt det….*s*
#22 - Adressen på din bild går till din hemsida. Om du laddar upp bilden från din dator istället, kan ingen sno din bandbredd. 
Det är inte så lätt att knycka bilder från min hemsida nu heller. De måste veta hur de gör för att kunna kopiera dem. Högerklicka går inte…:-)
Men det är bra att veta hur det där med länkningen fungerar..:-)
/Elisa
#24 Aha!!Da har jeg lært noe nytt i dag også.
Jeg pleier alltid å laste op bildene fra min egen manskin da. Men da vet jeg iallefall at jeg ikke skal ta de fra min egen hjemmeside.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#27 -De som kan datorer tar sig lätt runt det där. Jag har precis varit inne på din hemsida och snott din bild på Odin utan att högerklicka.

Det enda man kan göra för att få behålla bilderna för sig själv är, att sätta vattenstämpel på dem. Då vill ingen ha dem. 
Jo jag vet att man kan sno bilderna. Kan dock krångla till det lite genom att lägga ett lager ovanför bilden. Då blir det ännu lite svårare att knycka bilderna. Men det går att ta dem även då..
Mina bilder är inte så spännade, så jag är inte direkt orolig…
/Elisa
#30- Jeg skal pröve…nei det gik ikke. Så flink er jeg dessverre ikke.
Har du gjort hela sidan i Publisher? Hur gör du då?
/Elisa
#33 Ja den er laget i Publisher.Men bakgrunnen og hvordan selve siden ser ut er laget i photoshop. I Publisher så har du en del som heter web områder og der ligger de aller fleste side størrelser. Eller man kan lage sin egen størrelse.Nå har jeg bare en slik hjemmeside som følger med internett abonnementet.Så jeg har liten plass. Men om man har et eget domene så er det jo masse muligheter med både web album og slikt.
Også er det såpass lett at tilogmed jeg forstår det og det lastes opp direkte fra publisher.Man trenger ikke et eget ftp program.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jo jag hittade webbsidorna i Publisher. Lekte lite med att bygga där i går. Tror det är lättare att bygga dem i Frontpage iallafall..:-)
Tycker att din sida är jättefin förresten!
/Elisa
Ni får gärna träna på att lägga in bilder i denna tråd. Skriv "test" och klistra in valfri bild. Är jag online försöker jag att hjälpa till! 

#37…og for å fullføre, Fliris, bør du klikke opp bildet, som nå ligger som link, deretter høyreklikke på musa, og velg kopier, deretter "lim inn" i teksten. Så får du bildet i innlegget. Til sist: publicera ennå en gang. Blir bildet for stort, bør du forsøke å krympe det, jeg kan ikke forklare deg krymping av bilder på den måten Nilla gjorde, for det fungerte ikke hos meg med å dra og skyve

Jeg prøvde litt men, jeg har linux og firefox og fikk det ikke til og nå er det for lenge siden jeg la det inn. Jajja, får prøve igjen senere.
Jag hjälper naturligtvis till att infoga och fixa till bilder. Jag håller ständigt ett vakande öga över de inlägg som görs. 

Testar
http://www.33smiley.com/smiley5/humor/25.gif
Hur får man in smileys från andra sidor???????????
#41 Man sparar ner dem i sin dator och använder dem här vid behov. 

#42…aha!!!! men hur får man in dom här från sin dator då????
Hmmm…ska kanske ladda ner några och testa…
#44 Du bifogar dem som en fil, precis som när du vill ha in ett foto.