Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1695 ggr
hannele44
2008-09-09 21:41
0

p-piller

Så till frågan att ge eller inte ge.Jag har givit min oriental hona p-piller sedan slutet på mars i år-nu ska hon paras i mars/april -09..jag oroar mig för att hon ska bli sjuk..funderar på om jag ska ta bort p-piller nu(och den här damen lööööööper)och sätta in dom igen när min hane blir pilsk,vill styra lite över när ungarna ska bli klara..åsikter tack!

Silvestris
2008-09-09 21:45
0

Honan löper större risk att åka på tex. livmoderinflammation om du håller på att sätta ut och sätta in p-pillren lite hipp som happ. Det är bättre att antingen ta henne av pillren helt och låta bli att ge henne dem tills hon paras eller att ge henne p-piller regelbundet fram tills hon ska paras. Så antingen eller, inget mellanting.

hannele44
2008-09-09 21:48
0

ok..det visste jag inte-tack för det :)

tuska
2008-09-09 22:00
0

Det är tufft att ha en hona löpande kanske var 14 dag, tufft för både katt å ägare.  Du kanske vet om hon löper ofta, gör hon det skulle  jag fortsätta med piller eftersom du nu börjat med det.     Låt katten gå i löp några gånger efter piller ätandet innan du släpper på hanen, det är väl råden jag själv fått, när det gäller p-piller.

En löphona kan göra så att din hane börjar att strila lite här å där.

karitzy
2008-09-09 23:31
0

Jeg velger å gi P-piller regelmessig fram til planlagt parring. Et valg av 2 onder er løping uten parring eller med kastrater verst. Roten til livmorsinfeksjone - Min erfaring gjennom 25 år.
I min spede start som oppføder, fikk jeg dette rådet av en dansk oppgretter/dommer; " Av disse 2 onder, velg P-pillen. Et godt råd.

Når du tar katten av P-piller bør hun parres på første løp etter 14 dager av pillen:) Mine honer løper ca. på 12 - 13 dag og jeg parrer på 3 -4 løpedag….dvs holder skjema OK.

Livmorsinfeksjoner er heldigvis  ingen "gjest" hos oss,  "Bank i bordet" Glad

Karitzy(。❤‿❤。)

ramithi
2008-09-10 00:11
0

Jeg er enig med karitzy. her går mine på p-pillen og jeg har ikke hatt noe livmorbetennelse på mine. Så jeg er enig med #4

ElisaCosmos
2008-09-10 02:35
0

Nä om du har gett regelbundet o hon mår bra så funkar hon ju på piller..Håller med om att hon nog inte ska paras på första löpet efter slutet med piller..En del honor kan ta väldigt lång tid att börja löpa igen..Så det kan vara bra att ha i åtanke..Min vet sa att honor som ska gå i avel ej ska ha piller för det torkar ut slemhinnan..Men har hon ätit sen i Mars så borde det ha märkts nåt..Hoppas att det blir bra!!

Rovardotters
2008-09-10 13:02
0

Jag håller helt med Karizy. Jag har mina honor på piller, de får var femte dag och när de ska paras får det bli på första löpet efter det att jag slutar med p-piller. Risker finns med p-piller om man ger för sällan, oregelbundet och lite fram och tillbaka, då blir det fel i hormonsystemet och katten blir frustrerad och mår dåligt. Mina vill verkligen ha ungar också så om jag skulle låta dem gå och löpa skulle de förmodligen bli tokiga och väldigt osams och sjuka, det känner jag starkt. Naturligtvis är det inte bra med hormonbehandling vare sig av djur eller människor men alternativet är då Kastrering och om honan mår hyfsat bra så får man väl ha det så under hennes fertila period.

Det finns dock honor som inte alls tål p-piller hur man än gör, men då brukar det märkas i stort sett direkt, det brukar också gå i arv så uppfödaren till honan brukar ha samma problem. Jag har haft en sådan hona fertil men hon är numera en glad kastrat då jag inte ville riskera hennes liv med återkommande livmoderinflammationer. Både mor och syster hade samma problem. Problemet brukar gå i vissa linjer och de är förmodligen extra känsliga i det stora hela med ögoninflammationer och dyl. Undantag finns förstås alltid.

hannele44
2008-09-10 15:20
0

tack för tänkvärda svar..min hona mår kanon bra-glad och kärvänlig och busig,fiiin päls och klara ögon,har inte sett någon förändring på henne alls..så pillren är inget problem,har inte heller hört at det skulle finnas nått livmoder problem bakåt..jag fortsätter att ge…sedan är det ju det -1;a löper eller 2;a????

yahtzeecats
2008-09-11 00:17
0

#7 Är livmoderinflammationer ihopkopplat till ögoninflammationer, eller menar du ögoninfektioner? Du menar att intensiva hormoncykler, något som närmast är ett raskännetecken för orientaliska katter, är bakom ögoninflammationer? Jag trodde att det handlade om t ex djupliggande ögon som riskfaktor för ögoninflammationer och -infektioner. Är det i kombination med täta löp då, eller menar du att det är en av stressfaktorer som kan bidra?

Var kan man läsa om det? Källor efterlyses.

Rovardotters
2008-09-11 03:32
0

#9 De som drabbas av livmoderinflammationer därför att de inte tål p-piller är/blir förmodligen extra känsliga i det stora hela. Varför? Dels blir de känsliga av den hormonella/kemiska påverkan av hormonerna (mer mottaglga i slemhinnorna i hela kroppen för bakterieangrepp pga att bla ph-värdet påverkas av p-piller), eller de kan ha ett olämpligt (se längst ned mitt exempel om forskning på människor) nedärvt cellulärt immunförsvar, eller de kan ha för dåligt bakteriellt försvar eller alla faktorer sammantaget. Detta i kombination med den stress de kan uppleva av att de inte får para sig så ofta de vill och därför inte får så många ungar de vill, (de har ingen egen kontroll över sin fortplantning). Det hänger ihop allting. Också andra faktorer påverkar immunförsvaret förstås.

Den kraftiga fertiliteten i kombination med hormonell påverkan och andra miljöfaktorer (antibiotika, nästan steril mat i form av torrfoder mm) och det i kombination med stressfaktorer av olika slag kan leda till fler sjukdomar än bara i livmodern. Jag menar egentligen att livmoderinflammationer är en reaktion på att omständigheterna inte är de rätta och man kan också se andra bevis/symtom på det som är mindre drastiska som tex en ögoninflammation.

Enkelt kan man väl säga att vissa tål vår livsföring (jag menar allt inkluderat) men andra gör det inte. Därför passar också vissa honor bättre som avelskatter hos oss människor i en familj än andra. Därmed inte sagt att de automatiskt skulle ha varit mindre livskraftiga i en vild miljö,

Bland människor har man gjort studier på det nedärvda immunförsvaret. Man ville veta varför immunförsvaret överreagerar (med allergier, psoriasis och alla möjliga immunförsvarsrelaterade sjukdomar) på vissa människor och studerade då människans DNA. Man hittade bevis för att de människor som har förfäder som har överlevt i synnerligt svåra miljöer, alltså riktiga smitthärdar i slummen med återkommande bakteriengrepp och allvarliga sjukdomar av olika slag, ofta har fått ett alldeles för bra immunförsvar. Eftersom immunförsvaret idag inte har samma umaningar angriper det den egna kroppen istället, allt slår fel. I en mer steril mijlö passar man helt enkelt inte in om man har fötts med ett sådant immunförsvar. En lösning skulle kunna vara (enligt dessa forskare) att man som barn utsätts för en del överevnadsbara sjukdomar, gärna magsjukdomar så att immunförsvaret får träna upp sig. Idag säger man t ex inom sjukvården inte till barnfamiljer att det är farligt med husdjur för att det leder till allergier, tvärtom, det är bra om de redan från början lär immunförsvaret att hantera detta. Egentligen är det bara självklarheter innan man börjar fundera på det…

Det blev långt och det är sent, jag hoppas allt blev tydligt nu. Det är väldigt många faktorer att väga in så det blir/låter mer komplicerat än vad det är om man ska försöka vara riktigt tydlig. Källor har jag inte till hands just nu, kanske jag kan hitta dem. Den om människans immunförsvar var ett TV-program men jag har så många kanaler nu att jag inte säkert kommer ihåg vilken kanal det var. Säkert har resultatet publicerats i någon/några vetenskapliga tidskrifter så det borde gå att hitta i skrift.

AFamosa
2008-09-11 19:21
0

Hannele44 Har jag uppfattat det hela rätt nu?
Är din hona ca ett år gamal nu?
Satte du henne på p-piller redan då hon var 6-7 mån gamal?
Har hon ätit p-piller i 6-7 månader?
Var din tanke att hålla henne "i träda" i ytterligare 7 månader med hjälp av p-piller????
Var din tanke att använda honan i avel? är hennes fertilitet viktig för dig efter den långa onaturliga hormonbehandlingen eller spelar det ingen roll om hon blir dräktig ell. ej då väl den tänkta hanen är i hamn- och har uppnått fertil ålder- och är mogen sin uppgift osv osv osv?
Om detta vore min hona- och om min önskan var att använda henne i avel så skulle jag *min personliga uppfattning* aldrig ge henne p-piller, jag skulle planera den första parningen tidigt och med annan lämplig hane och låta henne få en fin kull i väntan på att den hane du nu har i tankarna möjligen blir fertil, klar och mogen sin uppgift någon gång nästa år….

Du ville veta våra åsikter men tyvärr vill du nog inte ha åsikter som mina :-) Som sagt, jag använder inte p-piller på mina avelsdjur men skulle i undantagsfall tänka mig p-piller en period på en hona under förutsättning att hon har haft sin första kull.
Självklart så skall honan inte gå i ständiga löp heller men förhoppningsvis finns andra valmöjligheter än p-piller alt. kastrering….parning kanske :-))

karitzy
2008-09-11 20:11
0

#11 Självklart så skall honan inte gå i ständiga löp heller men förhoppningsvis finns andra valmöjligheter än p-piller alt. kastrering….parning kanske :-))

- Ikke alle oppfødere ønsker hyppige kull. Ønsker man kun 1 kull i året og honan er den som ofte er i løp blir det ikke enkelt.
Kastrering er vel derfor beste løsningen for dem som ikke anvender P-pillen. Løpende honer stresser opp de anre katten, spesielt avlshann(ene) .

-Til det jeg tidligere skrev, glemte  jeg å legge til at mine avlshoner aldri får P-piller før etter første kull!

Karitzy(。❤‿❤。)

AFamosa
2008-09-11 20:38
0

# 12 Sol, det finns alltid varianter att ta hänsyn till.

Frågeställaren Hannele44 ville ha våra åsikter och hon fick min åsikt också baserat på vad jag tror mig veta om de katter hon har nu, att hon har en hona och ingen kull, inte haft kull och ingen kull i sikte heller.
Hade Hannele skrivit att hon hade fem stormlöpande honor så kanske jag hade förstått alternativet med p-piller lite bättre…..på en hona som haft en kull redan.

-Til det jeg tidligere skrev, glemte  jeg å legge til at mine avlshoner aldri får P-piller før etter første kull!

:-)) det vet jag! och då jag presenterade mina åsikter för hannele44 så inflikade jag också detta ; men skulle i undantagsfall tänka mig p-piller en period på en hona under förutsättning att hon har haft sin första kull.

Skrattande jag förutsätter att mina åsikter inte stämmer överens med alla andra men kommer frågor, som här, så tar jag mig rätten att svara GladSkrattande

nelliots
2008-09-11 21:24
0

Jag ger heller inte gärna p-piller. Det är bara Bella som fått hittills. Hon löpte var tredje vecka tills hon var ett staket med päls. Då var det enda alternativet p-piller för att få upp henne i hull så det skulle vara möjligt med parning… Fast hon var ju min första hona och jag visste inte så mycket. Idag skulle jag nog inte låta det gå så långt.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

AFamosa
2008-09-11 21:35
0

#14 …oj oj oj "ett staket med päls" !! Ja vad gör man i sådana lägen? Du gjorde säkert ditt bästa och kanske fick pälsstaketet lite hjälp av p-pillren, visst?  

Louise

kalindas
2008-09-11 22:34
0

Jag gav Skatan p-piller efter andra löpet och innan kull. Gillade det inte, men pga de höga coronatitrarna jag hade och stress i katteriet. Behövde alla komma ner i varv. Även Saga fick piller vilket resulterade i livmodersinflammation. Tror som någon skrev ovan att vissa linjer är känsligare än andra. Precis som det är på människor.
Håller med AFamosa att om honan redan nu är över året och hanen bara är bebis. Så skulle jag välja att ta en kull med en annan hane i mellantiden. Detta för att honan inte ska behöva gå på piller för länge och inte bli för gammal. Risken finns annars att hon aldrig börjar löpa eller får problem med förlossningar pga ålder….

/Elisa

nelliots
2008-09-11 22:37
0

#15 Ja, hon gick upp i vikt igen direkt när hon slapp löpa, så det var helt klart rätt beslut i det läget.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Rovardotters
2008-09-11 23:43
0

Jag håller med er som har påpekat att det inte är bra att gå så väldigt länge på p-piller som ett år.  Jag uppmärksammade inte att detta var planen. Para eller kastrera, precis som AFamosa skriver.

Att vara uppfödare är inte lätt, hela livet måste ställas in efter katternas behov om man inte vill ha ständiga problem. Det kan vara jobbigt ibland.

hannele44
2008-09-12 16:28
0

Ok..Afamosa..jag ville ha allas åsikter så det är bra att folk tycker till..min hona var 7 månader..löpte långa löp och mådde uppenbarligen dåligt själv..så jag satte henne på piller..jag är  alldeles ny på detta med kull..så jag gick efter vad som lät bra när jag frågade andra "vana"uppfödare,hon är nu 13 mån-jag har ingen hane(ens) men vill ha 1 kull -åtminstone..hon löper nästan igenom p-piller…så att para så fort som möligt är kanske bäst?Det är så många olika åsikter om dettta och när det är så nytt är det svårt att veta vad som är bäst…men tack alla för era vettiga resonemang i detta ärende..tål att tänkas på ;)

kalindas
2008-09-12 16:36
0

Det finns en fin röd hane som söker flickor akut (om han inte redan är kastrat). Det kanske kan vara nåt för din hona?

/Elisa

hannele44
2008-09-12 16:45
0

vem har denna hane?hemsa?

kalindas
2008-09-12 22:02
0

Han finns under avelshanar här på sidan.

/Elisa

ossilian
2008-09-13 08:45
0

Jag förstår inte riktigt din planering. Köpte du en hona för att låta para den med en hane som inte ens var född?

hannele44
2008-09-13 09:44
0

naturligtvis inte???!!! att jag vill ha en kull på henne har kommit succesivt ,ju mer intresse jag fått för orientaliska rasen..desto mer har jag läst på,pratat med folk om hur jag ska gå till väga.. sedan får man ju försöka hitta ,i all info, det man själv tycker låter förnuftigt…det är inte så att jag haft en super plan från början som (?)…men man får lära sig alltefter man förstår mer..och det är inte lätt att förstå sig på..jag skulle ju ha kunnat para på hursom helst som det finns många som gör…men jag skyndar långsamt..och dessutom så ser det ut som det blir parning-håller tummarna.Hoppas du fick svar på det du inte förstår