Sommarkatt
Hej, jag gör en chansning och skriver här då både hittekatter och katter i fokus verkar vara nedstängt.
Jag har hittade en katt igår som är mycket mager, närmare hundra fästingar på huvudet och allmänt medtagen. Antagligen en sommarkatt som någon slängt ut. Hon är mycket kelig och lätthanterlig.
Men jag är lite orolig för henne då hon dricker väldigt mycket. Kanske är hon bara uttorkad men ska jag låta henne dricka så mycket hon vill? Jag har hejdat henne efter en stund och låtit det gå ett tag emellan. Hon har ätit lite torrfoder men tittar inte ens åt burkmat.
Vad ska jag ge henne för mat egentligen? Hon är ju rejält undernärd och jag vill inte gå för fort fram med mat som kanske blir för tuff för hennes mage.
Någon som kan ge mig tips?
Vilken tur att hon sökt upp dig, för hon behöver verkligen hjälp. Katten behöver komma till veterinär snarast. Att hon är så törstig, kan bero på en mängd saker, uttorkning, livmoderinfektion, njurarna. Men jag är ingen veterinär.
Ta kontakt med KKS. De kan förhoppningsvis hjälpa till med veterinärkostnader och ev jourhem.
Hittekatter är nog bara tillfälligt ur funktion, skriv ett inlägg där så fort det fungerar. Där finns kunnigt folk som vet hur du ska gå tillväga.
Under tiden ser du till att katten får vila och känner sig trygg. Ge små portioner med mat ofta. Lycka till.
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Tack för svaret!