Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1963 ggr
Qetesh
0

Förgiftad av kattmynta?

Följande text är kopierad ur ett diskussionsforum för veterinärer, jag undrar om det är någon här som vet något om detta/varit med om något liknande? Låter ju jätteläskigt! Rynkar på näsan

"Hej jag undrar om det är någon mer som stött på en hund el katt som uppvisat förgiftningssymtom efter att ha ätit kattmynta? Träffade nyligen en katt som ca en timme efter att ha ätit innehållet från en tygråtta, "ren" kattmynta enligt ägaren, uppvisade eufori, manisk beteende, bakdelsataxi, lindr pupilldilatation, tachykardi osv. Symtomen höll i sig ca ett dygn varefter katten var helt normal igen & därefter ej haft några besvär. Enligt giftinformationscentralen innehåller kattmynta en amfetamin-liknande substans & det fanns hos dem ett fall beskrivet hos katt med liknande symtom, även barn uppvisar likn symt eft intox. Har också funnit en artikel i SVT från 2001 där ett fall beskrivs hos katt, där nämns bakdelsataxi men f.ö. skiljer sig symtomen litegrann."

kalindas
0

Att katmynta är knark för katten vet jag sen innan. Så det förvånar mig inte alls om katten fick de reaktionerna.
Man ska vara försiktig med att ge detta i för stora mängder.

/Elisa

Nilla
0

Ja, det är väl individuellt också hur katterna reagerar på mynta! Vissa katter reagerar inte alls, medan andra blir rejält drogade. Det är nog som Kalindas säger, att man ska vara försiktig och inte ge för ofta.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

karitzy
0

Ja, kattemynte er nervestimulerende,  og noen katter kan derfor reagere om de spiser den…. eller litt mye.

Karitzy(。❤‿❤。)

Canoodles
0

Är heller inte särskilt förvånad. Jag har hört talas om katter som "snedtänt" på kattmynta och blivit fullständigt rabiata.

Qetesh
0

Jo jag har också hört att det ska vara som knark för dem, men jag hade aldrig hört om en katt som fått en så stark reaktion på det. Trodde det var ett ganska "milt" knark. De kan ju bli lite "tossiga" precis när de leker med myntamusen, men jag har aldrig märkt något på dem efteråt. Är nog bra i alla fall då att jag aldrig låtit katterna ha myntasakerna framme jämt utan bara tagit fram dem till dem då och då Obestämd

kalindas
0

Denna katt hade väl ätit av myntan? Det bör ju ge en kraftigare reaktion.

/Elisa