Följetong Villemo
Ja, nu var det dax igen. *suck* Villemo åt sista Baytrilen i måndags och i eftermiddags var det lite geggigt igen *suck* Ringde Blåstjärnan igen, och vi försöker med 10 dagar till Baytril. Kommer det tillbaka efter det så ska jag höra av mig igen. Ny ultraljudstid den 9/9.
Så tyvärr är det inte så stort hopp om att hon ska bli frisk i livmodern. Men vi gör ett sista försök iallafall.
F*N, F*N, F*N, F*N, F*N, F*N!
Får hoppas att detta sista försök går. Annars blir du nog tvungen att kastrera…
Tycker du har haft nog av otur!
/Elisa

Men nej! Så skulle det ju inte bli. Stort lycka till nu och hoppas hon blir helt frisk.
ÅÅ nei Helena. Noe så Fælt!!!
Hun skulle jo bli helt frisk.
De har ikke sagt noe om å prøve slik hormonbehandling i tillegg,slik som tømmer livmoren helt?
Klem
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fy så trist… :-((((( Ska hålla både tummar och tår för att det ska fixa sig.
Styrkekramar till dig.

Hej
Gör ett försök med bakterierna som finns i Sempers magdroppar för barn. Dropparna köper du på apoteket, ta lite på en topps och dutta på i öppningen. Det är rätt bakterier att bota livmoderinflammationer på möss så det borde fungera på katter också. Ge henne detta samtidigt med baytrilen, dutta på lite varje dag. Har använt det själv på mina honor, mest förebyggande men också efter en halvmisstänkt livmoderinflammation efter en parning, alla symptom försvann, friska ungar föddes, inga komplikationer efteråt. Har du tur så tar de goda bakterierna över.

Tack för all tumhållning och ert deltagande i detta elände.
#5 Tack för tipset, det ska jag prova :-)

Neej vad trist
Håller med om att det borde vara läge för hormonbehandlingen - uppenbarligen lever rester av infektionen kvar därinne och blossar upp strax efter avslutad behandling!
#5 Hur gick det med förslaget att SO-gruppens hälsoråd skulle fråga Bodil Ström om denna metod kan utvärderas för katt? Vi var några stycken som kunde ställa upp med 'försökskatter'. Jag vill minnas ett löfte att detta skulle nämnas på årsmötesföredraget, men någon återkoppling kom aldrig. Det är så tråkigt med en undersökning som gjorts på möss och som kanske har potential att utvecklas vidare till en bra metod för katter med liknande problem - men att inte initiativen tas?

#6 Du kan också ge henne ett par droppar per dag i munnen, glömde att skriva det. Det verkar vara skönt i magen och hjälper säkert lite till den vägen också. Huvudsaken är att de får i sig bakterien så den kan hjälpa till och kämpa emot inflammationen.
#7 En förfrågan är framförd, jag väntar på svar från Bodil, återkommer.

#8 Tack för tipset. Men kan det inte bli för mycket av det goda eftersom hon får Lactiplus på maten? Dum fråga kanske 

#9 Det är ju inte alls dumt att fundera på överdosering och sådant, det är ju det som man alltid är rädd för med traditionella mediciner.
När det gäller bakterier är det inte riktigt på samma sätt, här gäller det att mobilisera ett så starkt och stort försvar i som möjligt mot den överväxt av dåliga bakterier som finns i kroppen. De goda ska döda de onda, dels genom ett direkt angrepp och dels genom att bygga upp miljön i kroppen (ändra PH-halten så att den blir surare och bygga en sköld i bla tarmen) så att bara de goda bakteriena trivs och de onda självdör. Lactiplus hjälper till att reparera skador i det bakteriella immunförsvaret som man får av antibiotika medan den här bakterien förhoppningsvis går rakt på just den dåliga bakterie som ger livmoderinflammationen så kombinationen är förmodligen tvärtom väldigt bra. Bakterien som jag skriver om nu använder man till spädbarn mot kolik, varje dag. Jag har själv gett mina katter både lactiplus och den här bakterien under en längre tid och jag märkte inga konstigheter på något sätt, tvärtom kände jag tydligt en större harmoni hos mina katter och ingen sjukdom. Ungarna som föddes fick också några doser av den här bakterien i kombination med lactiplus, de blev stora och välnärda, friska och de föddes också friska redan från början.
Om man kan ge katten rått eller kokt kött (med kalk i eller råa kycklingvingar för den som vågar ge sånt) som enda föda under behandlingstiden är det säkert också väldigt bra eftersom det bidrar till att stabilisera Ph-halten. Animaliskt protein gör kroppen surare vilket gynnar de goda bakterierna, vid en infektion blir det mer basiskt i kroppen, blir kroppen mer basisk dör de goda medan de dåliga får övertaget. Det handlar alltså om att gynna de goda och döda de onda. Låter som krig och det är vad som pågår inne i våra kroppar, alltid. När de dåliga vinner blir vi sjuka.

#10 Tack för din utförliga förklaring :-) Du är en guldgruva! Nu ska här "överdoseras" med snälla bakterier :-)
Lycka till Helena! Tänker på er!
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Jag ser nu några fel i min text men kan inte redigera (jag sitter vid datorn med fel glasögon, glömde bort min selektiva syn).
Det är de onda som ska självdö förstås. Jag tror nog att ni förstår vad jag menar men det är retligt att se fel som man inte kan ändra grr!

#8 Spännande!!! Ser fram emot ev samarbete med SLU!
Vore ju toppen om mer kunskap kan komma fram, så att man också kan sticka en artikel under näsan på sin veterinär om man råkar ut för något liknande. Det verkade om jag minns mus-studien rätt som att det kunde ha bättre effekt om de goda bakterierna fördes in i vaginan, och då behövs veterinär assistans. Och för att veterinärer ska vara villiga att prova, krävs forskning och underlag.

Jeg krysser virkelig fingrene for at Villemo står det av denne gangen og blir helt frisk igjen!
Lykke til!
#13 Jeg har rettet det for deg jeg.Er ikke en reser på svensk rettstaving så du får sende en pm om det er flere ting jeg skal rette opp 

Här kommer en länk till den uppsats om råttor som jag syftar på, för alla som missade det förra gången vi diskuterade frågan:

Nu har jag pratat med en underbar veterinär på Blåstjärnan. Hon tycker att det är aktuellt med hormonbehandling och återkommer i morgon till mig. Hon vill kolla upp vad det finns för alternativ och möjligheter. Dessutom ska de kolla äggstockarna på ultraljudet den 9:e för att se om det finns någon aktivitet i dem.
Det känns skönt att ha hittat en veterinär som lyssnar och det går att diskutera med. :-)
Tack Rovardotters för länken, det blir kvällslektyren.

#18 Jag hoppas att allt går bra. Du kan ge henne probiotika även om hon får andra behandlingar, det skadar henne inte.
Så bra Helena! Hoppas ni hittar något bra alternativ.
Lilla Villemo! Jag håller tummarna för att allt går bra för er!
#18 Så flott.Håper hun kommer med en god løsning og det er iallefall kjempebra at det er en veterinær som er villig til å prøve.
Jeg krysser fingrene for lille Villemo

Tack allihop! :-)
Pratade med veterinären idag, hon ringde som hon sagt. :-) Vi ska göra ett nytt ultraljud på Villemo på onsdag för att se om det finns något i livmodern. Finns det något så ska hon få Alizin, utdrivande. De ska också kolla om äggstockarna är aktiva.
Skönt att hitta en veterinär som vill prova och som är "aktiv" eller hur jag ska skriva. ;-)
Min erfarenhet är att en hona med upprepade livmoderinfektioner, kan bli helt frisk efter en kull. Det "rensar" liksom ut. Man ger då Synolox vid parning och innan förlossning.
Jag ska nog understryka, att det gäller lindriga infektioner och inte infektioner med feber och varfylld livmoder. Det här är nog relativt vanligt och informationen brukar stanna inom katteriet.
Ja, jag håller naturligtvis också tummarna för lilla Villemo. Hon är ju så underbart söt! Bra att du hittat en seriös veterinär.
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#23 Å vad positivt och spännande med denna chans! Hur kollar de att äggstockarna är aktiva? Du får berätta allt sedan
Håller tummarna!!

#25 Svar från Bodil:
Hej Marie,
Jag håller med om att behandling med laktobaciller vid vaginiter är ett intressant område. Intressant är att mjölksyrebakterier (yoghurt) eller produkter av typen lactal verkar fungera bra många gånger även på hund, trots att hunden inte har den typ av vaginalflora som människor har (med mjölksyrabakterier) . Det har ju för övrigt inte katter heller. Trots att det är intressant, ser jag tydliga svårigheter med att ha upplägget med katt som studentarbete. Det beror mycket på tiden - studenterna har en förhållandevis kort och avgränsad tid avsatt för detta, och det brukar alltid vara svårt att få in de intressanta fallen just då (även om man samarbetar med intresserade uppfödare - är katterna problemfria så är de…). De fall som i så fall skulle kunna ingå måste dessutom väljas ut mycket noga för att det inte skulle innebära någon risk för katten. Livmoderinflammation är tex en sjukdom där symtomen snabbt kan förvärras, och operation kan bli nödvändigt. Rena vaginiter är de mest lämpliga fallen, och då måste man alltså säkerställa att livmodern är OK.
Så - jag ska ha ditt mail i åtanke om det dyker upp någon entusiastisk student, men jag tror att det är praktiskt svårgenomförbart.
Hälsningar och trevlig helg!
Bodil
Vad skönt att du hittat en bra veterinär Helena! Det tycker jag är så svårt. Jag måste ju även tänka på geografin då jag inte har någon bil…
**Kattungar till salu!

#24 Hon har ingen feber eller allmänpåverkan i övrigt. Vi får se vad ultrljudet säger om livmodern är varfylld eller ej. Hon har inte haft några fler flytningar sedan Baytrilen sattes in igen i onsdags.
#25 Självklart ska jag berätta hur det gick till. :-) Är själv jätte nyfiken :-)
#27 Jag hoppas att hon håller sig bra också ;-) Ibland tycker jag de kan verka jätte bra och så helt plötsligt när man vill ha hjälp med något så har de helt ändrat sig.

Nu har vi varit på ultraljud igen. Livmodern är helt frisk, inget var eller vätska i den. Tyvärr kunde de inte se äggstockarna. Ska fortsätta med baytril i 13 dagar till. Kommer det tillbaka igen då blir hon kastrat.
Krysser fingre for at Villemo nå blir helt frisk og ikke får noe tilbakefall!
Det låter ju väldigt positivt att livmodern ser frisk ut. Vi får verkligen hoppas att baytrilen gör susen. Jag håller tummarna här Helena!
Å ja det hørtes jo positivt ut Helena. Nå må det gå bra denne gangen. Vi skal krysse alt vi har.
Lycka till!!
**Kattungar till salu!

Tack allihop! :-)