Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 6592 ggr
Ioma
2008-08-25 15:40
0

Getingstick?

Vad gör ni när era siamesälsklingar får getingstick?

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

tuska
2008-08-25 16:02
0

En av mina katter svullnade upp i halsen å nosen, misstänkte getingstick, hon rosslade å hängde med tungan, andningen blev jobbig.  Det blev veterinären  i all hast en lördagkväll, hon fick en cortisonspruta och blev nogrant undersökt.  Annars tror jag inte man behöver göra så mycket om sticket  tex. är i tassen.

En katt jag sålt blev nyss huggormsbiten, tassen å benet svullnade upp till dubbel storlek, de skulle bara avakta å hålla katten stilla å under uppsikt. Katter klarar tydligen  även ormbett utan någon behandling.

kalindas
2008-08-25 16:08
0

Så länge det inte är i halsen så gör jag inte mycket. Ev. ger jag cortison som jag har hemma.
Ormbett har jag tack o lov inte råkat ut för varken på hundar eller katter.

/Elisa

Ioma
2008-08-25 16:12
0

Yathzee fick nyss ett getingstick på tassen.

han verkar bara ha lite obehag av det men jag blir så orolig när mina älsklingar råkar ut för nåt *S*

Min huskatt Månsan har flera gånger fått getingstick men aldrig reagerat mer än att tassen svvullnat.

Men siamesen är ju så mycket tunnare än henne så jag blev orolig att han klarar det sämre men det kanske inte är några bekymmer då?

Jag själv är väldigt allergisk så mot getingstivck det är väl därifrån min rädsla kommer kan jag tro.

Mvh
Marika "Ioma"

Liljekatten
2008-08-25 17:53
0

Precis för några minuter sedan upptäckte jag att Obis tass är regält svullen och jag är ganska säker på att det är ett getingstick. Katterna får ju vara ute på den innätade altanen och där flyger det ju getingar förstås. Obi verkar inte ha ont och går nästan helt normal på den så jag tror inte att han behöver behandlas med något. Jag ska givetvis hålla extra koll på min lille kille.

Ioma
2008-08-25 18:33
0

Fniss. Jag måste säga att det ser såååå gulligt ut ;-)

Det var ungefär så yahtzee´s tassar såg ut för en stund sen och han går oxå som vanligt på den. men nu har svullnaden börjat minska så nu är jag inte orolig längre. hihi

Känner mig lite barnslig för att jag blir så panikslagen så fort det händer nåt sånt här litet *S*

Mvh
Marika "Ioma"

Liljekatten
2008-08-25 19:05
0

Min lille Obi är lite osymetrisk nu. Han har en siamestass och en lejontass just nu…Glad

Det är klart att man blir lite orolig när det händer ens katter nåt. Är livrädd att någon här hemma ska bli stungen i munnen. Tänk om halsen svullnar lika mycket som hans tass. Då blir det andningssvårigheter kan jag lova! Hua!

Mockfjardingen
2008-08-25 19:08
0

Jag har aldrig behövt göra något när min katter blivit stungna av en geting, men de har visserligen aldrig heller svullna i halsen. Hade en liten blå gosse som blev stucken på hakan när vi var på utställning i Karlstad för några år sedan, han blev utnämnd till domarens finaste pelikan…..

Liljekatten
2008-08-25 19:13
0

#7 Skrattande Stackaren!