Att sälja hus...
Jag har beslutat mig för att sälja min gård i Skaraborg och flytta ner till Österlen. Inte hade jag i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig den vånda jag nu känner inför varje visning.
Normalt förfarande vid en försäljning är två öppna visningar där spekulanterna får boka in sig i förväg eller kommer oanmälda. Inför dessa större visningar har man gott om tid att förbereda sig.
Titt som tätt ringer dock mäklaren och vill visa huset för någon enskild köpare och då ska huset utrymmas med mycket kort varsel.
Trädgården ska vara tipptopp, nyklippta gräsmattor, ansade häckar samt rensat och finkrattat grus. Kossornas stall ska vara nymockat och fyllt med väldoftande spån. Dessa ska också flyttas till annan hage, så att spekulanterna får tillträde till stall och uthusbyggnader.
Ett hett tips är att låta tjuren stå kvar i hagen precis utanför stallet, om du inte hunnit mocka, för då stannar spekulanterna nämligen vid staketet.
Nu kommer vi till det största bekymret, insidan av huset. Ni vet hur hus och lägenheter ska stylas nu för tiden?
Det ska finnas färska blommor i varje rum, fräscha nya handdukar i badrummet samt travar av luxuösa badlakan i badrumshyllan. Det ska dofta nybakade bullar, såpskurade golv och fladdra levande ljus här och där.
Hur göra för att trolla bort åtta katter, varav en högljutt löper och en annan råkar ha stinkande diarré? Ja, ni förstår nog mitt dilemma.
Vid den första stora visningen, hade jag förberett mig noga. Fyra stora transportburar stod startklara i hallen och jag ansträngde mig till det yttersta för att inte låta katterna märka vad som väntade.
I arla morgontimma skurade jag badrummets kakel och klinker rena från löpstril samtidigt som jag underhölls av orientalisk skönsång. När mäklaren kom, hade jag sju katter i burarna men saknade nummer åtta, lilla Mathilda.
Jag fann henne bakom dörren i sonens rum där hon stod och tryckte. Men trots att jag tyckte att jag tagit ett riktigt järngrepp om henne, slapp hon lös och försvann igen. Jag var nu högröd i ansiktet och konstaterade att jag skulle få lämna huset och Mathilda. Spekulanterna skulle komma vilken sekund som helst. Mäklaren lovade dyrt och heligt, att placera sig på kökssoffan och inte låta någon katt slippa ur huset.
Under visningen befann sig katterna och jag hemma hos en väninna i närheten, katterna i sina burar i hennes hall och jag totalt slut i väninnans soffa.
Efter en trekvart ringde mäklaren och talade om att visningen var över…alltså ut med kattburarna till bilen igen och hem för att leta rätt på Mathilda. Hon låg gömd i sonens tv-bänk.
Jag har en speciell bordsduk som jag tar fram en halvtimme före visningen och lägger på bordet. Vaserna med blommor tas in samtidigt och placeras ut i alla rum. Den sönderklösta fåtöljen ska draperas med vitt överkast och nya ullpläden i sobra färger. Samtliga kattplatser och korgar ska gömmas undan och toalådorna ska bäras ut och gömmas i stallet.
Någon timme innan visningen, går en av Ocicatpojkarna på lådan och en giftig odör sprider sig i mitt renskrubbade hus. Diarrén är ett faktum och den ljuvliga lilla gossen drar sedan baken i min nytvättade vita trasmatta…
Ska man sälja hus, ska man helst inte ha några katter. Tja, EN går bra, enligt mäklaren.
Jag har nu börjat lämna kvar tre katter. Jag lämnar de katter som jag vet kommer att gömma sig under hela visningen, samt en superkäck och glad katt som förhoppningsvis charmar brallorna av spekulanterna, Kajsa.
Kajsa hade flörtat vilt med den äldre dam som inspekterade huset i torsdags. Detta medan vi andra satt i bilen på ICAs parkering.
Vem vet, kanske kan Kajsa hjälpa mig att sälja huset? Belöningen blir en rymlig Skånelänga på Österlen och jag har lovat dem rastgård.
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Puh jag blev utmattad bara av att läsa om alla bestyren men underhållande var det 
Tänk på TV så ser homestyling så enkelt ut, lite tända ljus och blommor bara!
Lycka till med både husförsäljning och flytt.

Hahaha takk for latter og morsom lesing.
Men stakkars deg da,det hørtest slitsomt ut. Flyttingen er nok ikke det verste men visningene.Håper det blir solgt fort og dere slipper å sitte stuet bort på en parkeringsplass så mange ganger til og at ingen katt aker bortover teppet flere ganger
Lykke til med hussalget
klem
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Nilla

Oj, vad du får kämpa! Vilket jobb!
Lycka till med flytten och nya huset!!

Ska det bli Österlenbrutta av dig nu!! Grattis! Fast vägen dit verkar något bökig :-)) Skrubbade själv precis bort en fläck som suttit en meter upp på toaväggen en bra tid nu. En familjär doft spred sig ju mer jag skrubbade… Skäms 
Lycka till med flytten! 
Låter livat med visningen dock..*s*
/Elisa

Så underbart roligt att läsa, men lider med dig som är mitt i det. Lycka till med husaffärerna
#5 Jajamänsan, nu blir det Österlenbrutta av mig! Jag har nämligen fått drömjobbet där nere och jag bara måste ta chansen. Jag ska bli mejerist och djurskötare till 100 mjölkgetter på Vilhelmsdals gårdsmejeri! ( Lite udda kanske, men jag har länge varit lite avis på Kalindas kojobb…)
Nu gäller bara att ro i land husförsäljningen och sedan hitta ett nytt hus i Skåne.
Mitt i all flyttbök, har jag tre Ocigossar som snart är 6 månader. Två ska flytta utomlands, men det där tar ju sin tid med alla förberedelser. Så samtliga ska med ner. Hua.
Nilla
Låter som ett superkul jobb! 
Gick med lite småfunderingar om att börja föda upp mjölkgetter. Läste igenom allt jag kunde hitta om det. Kruxet är att för att de ska löna sig måste man kunna mer än att mjölka och sköta djuren.
Dvs ha ett eget mejeri. Men det hade varit superkul!
/Elisa
#9 Ja, på Vilhelmsdals Mejeri bor min uppfödning Mazarin samt Rövardotters Terracotta. Där ser man vad livet kan ta konstiga vändningar!
Men vägen till Skåne gick nog med nödvändighet över Skaraborg. Jag har haft sju lärdomsår med gård, kossor och kattuppfödning här uppe.
År 2000 bodde jag i en vindsvåning i Linnéstaden i Göteborg. Hade någon sagt, att jag snart skulle bo i torp på landet och föda upp Siameser…hade jag skrattat mig fördärvad.

Underbar läsning!
Ja tänk vilken vändning livet kan ta. Undra vad man gör om tio år????
Jag jobbade som djurskötare med kossor o grisar för ca 28 år sen…ibland saknar jag det jobbet men det går fort över!
Men hva sier tenåringssønnen om flyttingen? 

(jeg kan le jeg,men snart er det min tur,eldste har kommet i stemmeskifte og er ganske padde sur innimellom
)
Kjempegøy at du har fått drømmejobben Nilla.Ja livet tar mange merkelige vendinger innimellom.Hvem vet,kanskje det til og med er en kjekk Österlensgubba der.En med 20 kossor og glimt i øyet 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Eeehhhh…såg att jag skrev för 28 år sedan…ska vara för 18 år sedan. Lite vimsig tydligen.
Usch….tänk de bostadsbolag som kollar med uv-ljus efter kattpink. Inte roligt.
Det kan bli dyrt.

Ett stort lycka till.
Det krävs stort mod att ta stora steg, lycka till med försäljningen och att det går bra med flytten.

Hej Nilla
Jag lider med dig, vi har precis klarat av den pärs du skriver om, att sälja hus utan att visa att det bor katter i huset med homestajling och allt. Det var hemskt. Vi satt och tryckte i en slöjdsal med katterna (min man är slöjdlärare och salen stod behändigt tom över sommaren) under visningarna, vid enskilda visningar satt jag ensam med katterna där medan min man visade huset. Som tur var behövdes inte så många visningar innan vi äntligen fick sålt. Jag förstår verkligen vad du genomlider. Men, något kul väntar i slutändan! Du måste lova att pussa Kotten var dag när du kommer på plats.
Vi bor sedan en vecka i ett stort rött hus med vita knutar utanför stan och katterna har fullt sjå att utforska allt nytt, det är härligt, vi trivs redan allihop.
Gudars skymning, så mycket jobb det tydligen medföljer att sälja hus i Sverige! Varför i hela fridens namn får du inte vara närvarande när spekulanterna kommer? Det är ju du som verkligen kan ge svar på de frågor om egendommen de måtte ha?
Roligt att läsa om din katt som charmar köpae. Om jag någonsin skall sälja hus igen, skall jag definitivt komma i håg att låta några av våre mest charmerande och socialt intelligenta katter vara närvarande när det är visning av huset. 

Vet inte vilken klubb du är med i nu men ska du bli skåning så är det hög tid att kolla upp bästa kattklubben här nere - Sydkatten alltså!
#17 Jag är med i Spinneriet! Men Sydkatten blir det sedan. 

Ligger huset ute på nätet nånstanns?
Tycker att det är så roligt å kolla husannonser. *leer*
#19 Japp, jag pm´ar dig. 
Phu vilket jobb! Men vad bra att katterna hjälper till och charmar spekulanter! Kanske någon av dem varit mäklare i ett tidigare liv rentav…
Som skåning "i förskingringen"; eller vad det nu kallas (jag skulle bara flytta till Sthlm för att plugga ett par år och bor fortfarande kvar, 4 år senare), så blir jag allt liiiite, liiite avvis; Österlen är vidunderligt vackert! Hoppas att ni kommer att trivas superbra!