Ökad matlust hos dräktig hona?
Tänke höra hur tidigt efter en parning ni har märkt att honans aptit har ökat samt när började de gå upp i vikt.
Har haft min hona på parning och tycker att hon har börjat äta onormalt mycket de sista dagarna och dessutom har hon redan börjat gå upp i vikt och hon är inne på ca dag 12. Tycker dock att detta är lite tidigt både för ökad aptit och viktuppgång men hon har redan gått upp 200g ca sedan hon kom hem och hon gick inte alls ner i vikt under de dagarna hon var hos hanen utan åt normalt där.
Här hos oss tycker jag att honan sett lite mager ut efter parningstiden. När hon kommit hem har det varit för att sova å äta någon vecka, sen illamåendet med kräkning. Men det där är nog idividuellt som med folk tror du inte ?? Kanske har du gett henne lite extra godismat =) Viktökningen är väl ganska tidigt för att vara för att hon är dräktig, det har ju bara gått 12 dagar. Men Men det kanske är 10 bebisar
Jag har frågat vetrinären och hon sägar att det är inviduellt precis som med människor. Jag har inte gett henne något extra gott eller någon ny mat så detta bör det inte vara. Jag får väl vänta och se om det blir några bäbisar dock önskar jag att det är max 4 då det är hennes första kull och jag vet ju inte hur hon kommer att reagera.
Vi har bare hatt ett kull, men Jeanne D´Arc begynte å spise mye allerede etter noen dager. De første dagene etter paringen sov hun for det meste, men så våkna hun til og hun ÅT! Hun gikk opp mye til å begynne med og de siste 3 ukene var det nesten ingen vektoppgang å snakke om. Så det er nok ganske individuelt med katter også
Gucci verkar inte var jätte trött, kanske lite tröttare än vanligt. Något jag har reagerat på är att hon inte har samma ork som tidigare när hon leker med de andra katterna här hemma då hon måste vila sig ett par gånger under "lekpassen" med de små här hemma, då hon går och lägger sig en bit ifrån och pustar ut och hämtar nya tag för att sedan delta i leken igen, detta gjorde hon inte tidigare. Hon är lika vild som vanligt i sina lekar men hon kanske är lite tröttare än vanligt och sover lite mer än hon brukar. Jag får väl hålla tummarna och hoppas på att hon är dräktig och att detta är ett tecken på detta.

Maja gick ner massor i vikt från början, 4,2 kg vid parning till 3,5kg dag 16
men hon kräktes jättemycket(gjorde ett inlägg om funderingar ang graviditets illamående just då) , sen vände vikten uppåt på dag 17, samma dag såg jag första antydan till rosa tuttar (lätt att se om man har två svarta att jämföra mellan) Men samtidigt var hon(förutom detta) sitt vanliga jag till sättet och ingen trötthet under tiden.
Håller tummarna för bebisar, men max 4st som du vill

Min erfarenhet är att aptiten ökar först i "mellantid" av dräktigheten då brukar dagarna mest gå åt till att proppa i sig mat och att sova. Mot slutet då de växer som mest så blir det mer småportioner- en tugga följt av en promenad runt i huset för att få tuggan på plats sen en tugga till..en prommis osv osv :o))
Kanske den tidiga aptiten hos din hona beror på att hon fick ett miljöombyte om hon var borta under parningen, kul att komma hem igen, kanske också kan bero på att det blev svalare ( i alla fall här i Sthlm) Hur som helst så är det säkert normalt
Lycka till! /Louise
Decibell er glad i mat året rundt,drektig eller ei.
Når hun er drektig så er ser hun det sikkert bare som et sjakktrekk til å få enda mere mat he he
Det var kun i den veldige varmen hun faktisk ble svært så småspist.Da ble jeg jo nesten bekymret i stedet.En slank og elegant Decibell er liksom helt feil. Hennes drektighetstegn er ikke spise mere eller slappe av,nei hun begynner å klatre opp på toppen av kjøkken innredningen hun. Men jeg har jo også opplevd helt motsatt med andre hunnkatter.Småpiste og til og med litt morgenkvalme de første 3-4 ukene.
Men dette blir kjempespennende.Jeg krysser fingrene for at det blir flotte resultater av besøket 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/