Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 671 ggr
ilovecats
2008-08-07 16:47
0

Fundering

Hejsan!

Jag har en fråga angående en katt jag har köpt, katten såldes till avel, i kontraktet är det kryssat, hade från början inte tänkt ha katten i avel, men nu har det visat sig att katten på grund av olika anledningar inte går använda till det, har jag som köpare rätt till ersättning?

SacredSouls
2008-08-07 18:53
0

Om du aldri hadde tenkt til å ha katten i avl..hvorfor vil du ha erstatning da Obestämd

For meg så virker det som om du kun er ute etter pengene og det synes jeg er trist.Nå har dere litt andre regler i Sverige når det gjelder salg av katter og dette med avl/kosekatt så sånt sett er jo ikke jeg den rette til å svare. Om du har rett til erstatning..hmm jeg vet ikke,kanskje ifølge kjøpsloven men er det moralsk riktig å be om det..nei det synes jeg virkelig ikke Skrattande

Om katten var kjøpt til avl så ville jo saken vært litt annerledes. Da handler det jo like mye om oppdretter tilbyr erstatning eller hvordan forhold kjøper /oppdretter har. Jeg som kjøper ville aldri krevd erstatning men heller håpet på det.Som oppdretter ville jeg ha tilbudt erstatning,enten i form av penger eller ny katt rimligere/bytte katt feks.Men her snakker jeg om katt som er solgt til avl.Ikke en som opprinnelig er til kos.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Ratchaburi
2008-08-08 11:28
0

Vad är det för anledningar till att den inte kan användas i avel?

Om jag vore du skulle jag kontakta den som var uppfödare och pratat med henne/honom.

Om du har rätt att få ersättning beror väl helt på aneldningen till att den inte kan användas i avel.

Om du får en ersättning från uppfödaren så måste du ju också vara berädd på att lämna tillbaka katten.(Personligen skulle jag inte betala tillbaka pengarna för katten och låta köparen behålla katten, tror jag)

Nilla
2008-08-08 12:07
0

Jag måste hålla med Sacred Souls här. Har du köpt katten med avsikt att ha den som just sällskapskatt, känns frågan om ersättning aningen sniket.

Skillnad är om du köpt katten speciellt för avel och katten pg a sjukdom eller skada inte kan leva upp till dina förväntningar. Är katten exempelvis importerad, har du lagt åtskilliga tusenlappar på att få katten till Sverige och i detta fall, kanske uppfödaren är snäll och ersätter dig med en ny fertil katt. Men ja, du får nog förbereda dig på att du får lämna tillbaka din första katt till uppfödaren.

Har du tecknat en avelsförsäkring på din katt, kan den gå in och täcka upp om katten inte får minst tre kullar. Du får då ut kattens "livvärde", om jag minns rätt. Det betyder att du får ut detta i förväg och då katten avlider är alltså livvärdet redan förbrukat.

Livförsäkring kan vara bra att ha. Om katten plötsligt blir sjuk, måste intensivvårdas och sedan avlider, kan du genom livförsäkringen täcka en del av veterinärvårdsfakturan eller köpa ny katt när sorgen lagt sig.

Vill du hålla dig väl med uppfödaren, råder jag dig att inte begära ersättning för utebliven avelsförmåga. Detta var ju inte heller syftet med katten från början.

Nilla

Ps. Jag har varit utan dator i veckor! Skrivlusten är stooooooor, vilket syns av detta inlägg.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus