Fråga om kastrering
Jag har ju en choklad-Javaneshanne vid namn Prinsen.
Han har blivit parad ett par gånger tidigare men jättefina avkommor.
Nu har vi en tjej som vill para en av sina honor med honom i höst/vinter och vi har sagt att vi ska försöka hålla honom fertil tills dess.
Anledningen till att vi ska "FÖRSÖKA" är att han är mycket elak mot gammelkattflickan i familjen. Han attackerar henne så fort han får syn på henne och ger henne riktiga bett över ryggen. Sist fick hon jättebölder (som golfbollar) på 3 ställen på grund av att han gett henne ett bett rakt över ryggen.
Nu har vi varit tvugna att hålla honom instängd i vårt stora badrum just på grund av detta.
Därinne skriker han så det hörs över halva kvarteret. Skriker och skriker och jamar. Det gör han visserligen mycket annars oxå dock men det blir lite mer därinne.
Vi vill inte låta honom vara utsläppt på grund av detta med den andra katten och vi kan inte hålla honom instängd hela tiden heller.
Nu orkar vi snart inte detta mer och funderar på att kastrera honom i alla fall.
- Vad tycker ni?
- Hur hade ni gjort?
- Kan kastrerringen hjälpa oss med problemet eller kommer vi ha kastrerat honom i onödan?
Vi vill gärna låta honom paras igen, jag tycker det är superkul att han får "sprida sin säd" *S*
han får så otroliga ungar som går så långt så det är extra kul.
jag skulle uppskatta snabba svar från flera av er då detta börjar gå överstyr…
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Jag tycker det låter ohållbart, ett liv i badrummet tycker jag låter hemskt. jag skulle kastrera omedelbart om det är så illa som du skriver. han har ju avkommor så då är det väl ingen katastrof.
For han sin del ville jeg ha kastrert.Men om det hjelper på forholdet mellom han og den andre er jo ikke godt å si.
Men uansett så ville jeg ha kastrert,håpet at foholdet ble bedre og om det ikke ble det funnet et nytt hjem til en av de. Det viktigste er jo at de har det bra begge to.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jeg ville definitivt kastrert ham med en gang! Kanskje hjelper det på forholdet til den andre katten, kanskje ikke. Det hjelper iallfall ikke om du ikke kastrerer ham. Har han fine unger etter seg, går jo hans linjer videre og det er mindre poeng å holde ham fertil sånn som han holder på nå
Tack för era svar.
#1 han får självklart komma ut varje dag då jag håller den andre katten i famnen eller instängd så länge så det är inga problem. Dock är han ju många timmar därinne åt gången så jag tycker ju synd om honom ändå men ville ändå berättaatt han inte är där inne ständigt så att säga *S*
ja det känns som att det lutar åt Kastrering.
Vad har man för chans att han ändrar sig efter kastreringen?
Är det typ 50/50 eller?
Mvh
Marika "Ioma"

^ Med hundar - nästan ingen chans. Ett inlärd beteende änrdas inte efter kastreringen. Med katter vet jag inte, men hoppas för det bästa!
Aha… Finns det någon som har erfarenhet av Kastrering av kattpojkar?
Jag hoppas han kan ändra sig efter kastreringen för annars måste han flytta och det vill jag absolut inte.
Mvh
Marika "Ioma"
Min Spidde var inte direkt jobbig. Men han lugnade ner sig bra efter kastreringen. Knappt några hantendenser kvar.
Det är helt från katt till katt. Men det finns medicin man kan testa för att hjälpa till att lugna ner dem, den första tiden efter kastrereingen.
Tror den heter Colmicalm eller liknade. Sen kan man alltid testa Feliway i flera eluttag.
Det skadar ju inte att testa.
Finns även munkorg till karr man kan köpa. Fast det bör han ju bara ha på sig korta tider…
/Elisa
Ahh så det är inte så att man rakt av kan säga att de inte ändrar sig efter Kastrering i alla fall. *skönt*
Jag vill helst inte ge mina katter några medel då vår hund kastrerades på kemisk väg och dog :-(
Har blivit helt anti mot medicin till katterna och djur över lag *S* Jag är nog lite blödig bara.
Feliway? är det såndär lugnande doft som sprids?
Funkar det verkligen??? Jag har hela tiden trott att det är bluff o båg hehehe
Har aldrig hört talas om munkorg till katt men det kanske man skulle testa så han kan vara ute hos oss utan att vi behöver stänga in gammelkatten oxå? Var kan man köpa det?
Det blir nog Kastrering i slutet av månaden.
Har mailat tjejjen med honan och förklarat.
Han har ju som några säger här redan kattungar efter sig.
Vill ju göra allt för att kissarna ska njuta av varje sekund av livet.
Mvh
Marika "Ioma"
Feliway funkar på vissa katter och på vissa fungerar det inte alls. Men det skadar aldrig att prova.
På Kalindas Tula som var en stressad och orolig katt hjälpte det på en timme efter det pluggades i kontakten. Från att vara otrygg och orolig så gick hon och lade sig och sov som en stock. Sen var hon som en ny katt.
På mina har jag däremot inte sett någon skillnad.
Har du ett stort hus bör du köpa en till varje våning. De är dyra och räcker bara i en månad. Men hjälper det är det väl värt pengarna.
Du kan redan nu (om du vågra ge piller) stoppa i honom ett par p-piller till honkatt. Ibland gör det stor nytta att ge detta till dem.
Munkorg finns att köpa via http://www.swevet.se/
/Elisa
Ahhh ja men då är det ju absolut värt att testa. Vi har bara en liten lägenhet och katterna är nästan alltid i vardagsrummet för övrigt så då borde det räcka med en sådan. Sån ska jag beställa.
Jag har hört att man kan ge hankatter Ppiller oxå men är det säkert att det inte är skadligt?
Jag har hört det från flera olika håll och har ju ppiller hemma till flickorna.
Vågar man verkligen ge hannen piller?
Vi kastrerade ju som sagt tividare vår hund med sprutor och han blev sjuk med orsak av sprutorna så jag är lite orolig när det gäller hormonerna osv ;-)
man kan inte vara alltför försiktig när det gäller våra små kära kissar
Mvh
Marika "Ioma"
Det är sällan någon fara med p-piller. Däremot bör man vara lite mer försiktig med p-spruta.
Ge du han ett piller och se om du märker någon skillnad. Bättre det än att han är hanig. Kan samtidigt vara bra att ge i samband med kastreringen då de dämpar hormonerna lite…
/Elisa
Om du velger å prøve p-piller, så husk bare på at enkelte katter kan endre adferd til det negative pga p-piller…… Bli sint og grinete feks.
Oki…. Tack kalindas. Jag har nu fått det tipset av så många så nu testar vi det tills dess att han kastreras.
Funkar det inte så är det ju bara att sluta ge honom dem.
Tack #12 ska tänka på det.
Mvh
Marika "Ioma"
jag ger min nio åriga kastrerade hane p-piller. Han fick en tablett i tre dagar sedan en i veckan några veckor, nu en tabl var tredje vecka. Han har blivit mycket bättre vad gäller kissmarkeringarna samt är han mera harmonisk tillsammans med alla flickorna här hemma, han mår alltså mycket bättre å stillat sej till ro. Så p-piller har hjälpt även en liten tokig kastrat. Hur faligt det är får väl framtiden visa för min del, huvudsaken är att en katten mår bra. Jag hadde inte mycket att välja på. skildnaden på katt kom på en gång. Doseringen är ordinerat av en veterinär
Ahhhhh ordinerat av veterinär låter mycket tröstande för mig. Är det så så borde det ju inte vara så värst farligt.
Jag har nu gett Prinsen första pillret så kanske han nästa vecka kan leva tillsammans med gammelflickan igen som tidigare.
Han blev sådan efter 2a parningen och har sedan dess bara blivit värre.
han kan ju inte må bra som det är nu.
min lilla Prins…….Älskar kissarna såååååå otroligt mycket.
Mvh
Marika "Ioma"