Livmoderinflammation på unga katter
Nu har jag suttit och funderat lite eftersom min lilla Villemo (snart 9 månader gammal) har fått livmoderinflammation. Dock väldigt lindrigt då vi upptäckte den och förhoppningsvis hann behandla den i tid. Men det gör ju också att jag börjar fundera på just livmoderinflammationer hos unga katter. Honor som inte fått någon kull och kanske inte ens hunnit löpa.
-Hur vanligt är det?
-Hur ser prognosen ut? Hur gick det för din hona?
-Hur ser möjligheten till kommande kull/kullar ut?
-Hur har behandlingen sett ut? Hur lång tid och med vad?
-Parade ni på första löpet efter behandling? Och blev det några bebisar?
Jag vet att det varit diskussioner tidigare ang. livmoderinflammationer. Men tycker inte att jag hittar svaren riktigt för så unga honor.
Stort tack till er som orkar svara på några av mina frågor.
Jag har ju som du vet haft två som fick det. En på första löpet (parad av en kastrat) och en på andra löpet (fick piller i 3 veckor).
Kastrerade mina (pga att jag var så trött på allt vad sjuka katter hette då), så mer kan jag inte svara på.
Har dock hört om ett antal som fått det tidigt. Vet att en har fått ungar och en inte blev riktigt dräktig…
Vad jag förstått finns det två sorters livmodersinflammation. Denna som unga katter får heter Pyometra och innebär en varfylld livmoder.
Sen finns det en de kallar Akut metrit, som ofta drabbar äldre honor, ofta i samband med födseln. _(läser innantill på ett kursblad)
_
/Elisa
Vår Stella löpte första gången när hon var sex och en halv månad och jag (mitt dumma nöt) gav henne p-piller vilket resulterade i livmoderinflammation några dagar senare. Hon fick antibiotika (tror att det var Baytril, 10 dgr) och hon blev frisk. Vetten rekomenderade att vi skulle para henne vid nästa löp för att förhindra ny inflammation. Hon löpte om och skickades till hane, men blev ej dräktig. Hankattsägaren kunde inte säga om hon blivit parad eller ej. Nästa gång hon löpte parades hon med en annan hane och blev dräktig. Fick en kull på sex ungar vid elva månaders ålder och det gick jättebra. Hon fick sedan ytterligare en kull utan problem, men är nu kastrerad.
Jag var tveksam att para henne vid så ung ålder, men både vetten och flera uppfödare sa att det var det bästa för att förhindra att hon skulle få livmoderinflammation igen. Och det gick ju bra. Hon hade lite dåligt med mjölk till sina små, men det tror jag inte beror på detta.
Hoppas att allt går bra med din Villemo så att du får några vackra bebisar efter henne.

Jag har ingen erfarenhet av livmoderinflammation på katt, däremot lät jag para min ena hona vid ung ålder. Hon var precis 9 månader och fick sex ungar som hon klarade galant.
Vår Lizzie fikk jo livmorbetennelse tidlig.(hun var rundt 8-9 mnd) Om jeg ikke husker feil nå så tror jeg det var på hennes første løp også.Den var forsåvidt ganske mild og hun hadde ingen væske i livmoren. Hun ble satt på tre ukers Synulox kur og meningen var å parre henne på første løp. Noe vi gjorde men hun tok seg ikke. Hun hang seg veldig opp i løpetid og løp nesten i ett med bare små pauser (to-tredager)fra desember til mars. Tilslutt prøvde vi en orientaler på henne og da ble hun drektig.
(Nå kan jo drektighets problemene hos henne like gjerne skyldes at kreften hadde utviklet seg. Det vet jeg jo ikke.) Men når det gjelder drektighet etter livmorbetennelsen så gikk det jo bra tilslutt iallefall.
Hun gikk på Synulox også under parring og tre uker etter.Siden det ble en del parringer uten resultat så ble det jo mye Synulox også.Men det er viktig at de går på Synulox både under og etter parringen og jeg synes absolutt du skulle prøvd å parre henne på første løpet.Siden hun er så ung og den var såpass mild er jeg sikker på at det kommer til å gå fint.Når det gjelder livmorbetennelse så tenker iallefall jeg slik at det er bedre med en antibiotika kur for mye enn en for lite.
Håper hun friskner til fort vakre Villemo.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Tack för era svar :-) Nu har jag lite hopp igen. Ska prata med veterinären om mer synulox. Villemo blev satt på 10 dagar bara.
#4 Beklagar sorgen efter Lizzie. Fick hon en ny kur när ni parade Lizzie med orientalen även fast hon inte visade några tecken på livmoderinflammation?
#5 Ja du bør ha en lenger kur enn 10 dager. Jeg truet meg til 21 dager hos veterinæren
Du får grine,hyle og nekte å forlate kontoret før du får resepten.
Nei da hadde det gått så lang tid at vi hadde sluttet med den.Men da vi fant ut at hun var blitt drektig med orientaleren så sjekket vi henne hos veterinæren og prøver viste en liten infeksjon,så hun ble satt på Synulox igjen da og gikk på Synulox resten av drektigheten.
Ps : Men selvom prøvene ikke hadde vist en infeksjon så hadde jeg nok truet meg til tre ukers behandling fordet. Det viktigste med Synulox i den sammenhengen er jo å forebygge slik at det ikke blusser opp igjen.

#6 Tack för tipet, ska be på mina bara knän om mer Synulox.
Då är jag med på att ni inte satte henne på Synulox i förebyggande syfte vid parningen med orientalen.
Jo jeg så etterpå at jeg hadde glemt å nevne det
Det er nettopp forebyggende som er det viktige.(Men grunnen til at vi ikke gjorde det var at det hadde gått så mange mnd. av og på Synulox allerede )

#9 Då ska jag be att få ytterligare lite Synulox så jag kan ge henne över parningen också. Tack för alla tips och råd 
Lykke til med behandlingen.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#5 vad jag vet ska honan ha Baytril vid livmodersinflamation och paras vid första löpet
#2 Du fick rätt medecin synulox är inte så bra

#10 Tack :-)
#11 Tack för ditt bidrag till mina frågor :-)
Enligt vad jag hört så: När det gäller unga honor börjar man med Synulox eftersom det är mildare mot katten. Unga katter bör inte äta Baytril om det finns något annat att välja mellan, Baytril har vissa elaka biverkningar. Baytril är sista utvägen för unga katter. Men självklart skulle jag inte tveka att ge henne det, efter veterinärkontakt, om det visar sig att Synulox inte fungerar. :-) Vi får se vad odlingen visar, har inte fått svar än.
#12 Ja det er riktig. Det er absolutt siste utvei når de er så unge siden Baytril ødelegger benstammen på ikke ferdigutviklete ungdyr.Det er nok veldig lurt slik slik som du har tenkt. Prøv en hestekur med Synulox først. Fungerer det ikke så må man jo over på sterkere medisiner uansett.
Men jeg krysser fingrene for at Synulox virker godt på Villemo og at dette går veldig bra.
Nei,her er det også blitt behandlet med synolux i sin tid. Gloria fikk Baytril,men hun hadde jo påvist ecolie etter en fødsel i tillegg. Baytril er super heavy,og bør ikke misbrukes.
Bruk av abort sprøytene,alizin er også flere dyrleger har tatt i bruk.Det er noe jeg syns er flott,mot behandling av livmorsbetennelse om det er veldig alvorlig.
Men om det ikke er superalvorlig betennelse,så hadde jeg prøvd synolux først. Balineseren min som ble behandlet i sin tid,hun gikk jo lenge på det.Dem tenkte kanskje en uke eller 2,men jeg sa minst 3 uker,så fikk jeg en pakke med 100 tabletter og kunne gi henne så lenge jeg følte det var ok. (som jeg i stedet diskuterte med oppdrettere med den slags erfaring)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nu har svaret från bakterieodlingen kommit. Hon har Stafylokock Intermedius, Synulox ska ta dem. Så nu hoppas att det verkligen fungerar också.
Försökte prata med veterinären om längre behandlingstid än 10 dagar men fick nobben. Hon sa att vi skulle se vad ultraljudet på livmodern säger på måndag och därefter ta beslut. Hon uttryckte sig så här "Ja, uppfödare vill bara ha antibiotika och antibiotika" ;-) Som tur är är det en annan veterinär som gör ultraljudet på måndag. Kanske det går att smörja henne till en fortsatt dos synulox.
Kom ihåg att risken för antibiotikaresistenta bakterier är störst när man avslutar en kur för tidigt, dvs inte tar död på alla bakterierna. Påpeka det för veterinären också.
*kram*

#16 Det ska jag absolut säga! Tack för tipset!! Kramizar!!
#15 Ahh så typiskt svar fra veterinæren. Forhåpentlig får du for lenger på mandag.
Jeg har et brett Synulox fra mai-08 (for fem dager)så bare send en pm om du vil jeg skal sende de i posten til deg. Det gjør jeg så gjerne.
Vanskelige dyrleger er en uting. Det er jo forståelig at det ikke er ønskelig å stappe i kattene antibiotika i tide og utide,sett fra dyrlegenes ståsted,men en livmorsinfeksjon,den skal tas alvorlig!

#18 TACK! Du är en ängel! :-) Jag har tabletter så det räcker till onsdag morgon nästa vecka. Vi kan väl se vad veterinären säger på måndag förmiddag, får jag inte något recept då så hör jag av mig till dig.
Förstår att de är restriktiva att skriva ut antibiotika men när det gäller så här allvarliga sjukdomar så borde de ta det säkra före det osäkra. Det finns väl ingen som vill ha resistenta bakterier?! Dessutom skulle flera veterinärer behöva gå en charmkurs ;-)

Nu har Villemo varit på ultraljud och man kunde inte påvisa någon livmoderinflammation alls. Inte ens den minsta lilla förstoring. Så nu är hon enl. veterinären friskförklarad.
Tack än en gång SacredSouls för ditt erbjudande :-)
Nu väntar vi bara på att lilla damen ska börja löpa så vi kan få lite småtroll här hemma.

#21 Vad skönt! Har ni utsett hane ännu? Eller är det jakttider :-))

#22 Vi har utsett en blivande kavaljer
Nu väntar vi bara på att hon ska börja löpa. Är osäker på om det vi tror är första löpet verkligen var ett löp eller om det var början på livmoderinflammationen. Mister har var vääääldigt intresserad då, han är ju kastrat men det har han förträngt ;-)
Baytril ges väl till vuxna katter som ej är dräktiga? Är de unga eller dräktiga, ska de ha Synulox, om jag minns rätt.
Min Bassie har haft flera livmoderinfektion hon också, men lindriga sådana. Hon fick antibiotika vid löp och innan förlossningen av sin sista kull. Efter detta hade jag tänkt avsluta hennes avelskarriär. Men efter kull med fem ungar, är hennes livmoder i superskick igen, enligt min veterinär. En kull kan allltså göra underverk!
Så bra att det löst sig för Villemo. Nu hoppas vi att hon löper snart. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Så flott at det ordnet seg og at hun er frisk. Krysser fingrene for et kjempeløp med parring nå snart 

Måste bara få skriva av mig lite.
Villemo har fula flytningar igen! Och inte har hon löpt någon gång heller. Så det lutar väl åt en kastration. *suck* Tycker nog inte att jag ska avla på en katt som fått två livmoderinflammationer på så kort tid. Får dock se vad veterinären säger om henne.

Nej, vad tråkigt!!! Hoppas verkligen att veterinären kommer med någon brilljant idé, hon är ju så fin lilla Villemo! Jag håller tummarna!
Villemo kanske behöver en längre kur med PC. Tror du inte det kan vara så att hon inte blev helt bra mellan inflammationerna, så det gammla legat å grott… Beror inflammationerna på att en kastrat hoppar på henne i tid å otid kanske.

Jag hoppas hon blir insatt på Baytril ett bra tag så hon blir frisk. Men tyvärr har man ju inte så mycket att säga till om mot veterinärerna. Jag har också den funderingen på att hon kanske inte blev helt bra trots att de gjorde ett ultraljud för att verkligen säkerställa det. Jag vill ju helst ha en kull på henne, men samtidigt så undrar jag om man verkligen ska avla på henne om det är så att hon får väldigt lätt livmoderinflammationer.
Mister har inte varit intresserad av henne på länge. Den dagen han var det hade jag stenkoll på dem och sen lugnade han ner sig efter ett p-piller. Jag har inte hört något från dem heller och Mister är ju inte tyst när han tror att han är fertil. Tror inte att det blivit någon smygis, Villemo tillåter inte det heller. HOn har en vilja av stål den damen och släpper inte till :-)
Om du får baytril. Be om de hormonpreparatet som tömmer livmodern på ev. var också.
Det säjs att det sällan hjälper med enbart antibiotica.
Var stenhård om du vill ge henne en chans till. Veterinärer är till för att bråka med…
/Elisa
Jag håller med Kalindas. Och att ge för korsta pc kurer kan som sagt öka risken för resistenta bakterier.
ANnars så byt vet ;)
Kram
Å nei så synd Helena.Håper veterinæren setter henne på en skikkelig hestekur nå så hun blir frisk. Om veterinæren krangler og er vanskelig så synes jeg også du skal bytte veterinær. Jeg håper og krysser fingrene at de mener det er verdt å behandle. (jeg har inntrykket at veterinærer helst vil kastrere med en gang uten å gi katten en sjanse i mange tilfeller) Isåfall må du stå på din mening.
Jeg har også mere tro på at hun kanskje ikke ble helt frisk første gangen og at det har blusset opp igjen siden det er såpass kort tid siden og da er det jo absolutt verdt å prøve å behandle.
Lykke til hos veterinæren og jeg krysser fingrene for dere.
*Trøsteklem*
Stafylokocker är ofta resistenta mot bredspektrumantibioka (som Synolux är). Gjordes någon koll för resistens? Om inte skulle jag tro att din honas återkommande livmoderinflammation helt enkelt handlar om felbehandling.
Mot resistenta stafylokocker behöver man ta till Antirobe eller Clindabuc (samma aktiva substans) och man kan vara tvungen att behandla längre än 10-14 dagar. 21 dagar är inte ovanligt.
Jag tror tyvärr att många honor får återkommande problem pga. felbehandling, inte för att de är predisponerade på något sätt. Jag känner en uppfödare som lyckats stävja varenda livmoderinflammation med Baytril (detta under snart 15 år). De enda honor hon fått kastrera pga. livmoderinflammation har varit foderkatter som hamnat hos veterinärer som tvunget ska behandla med… Synolux.

Tack för alla stöttande ord!
Nu har vi varit hos veterinären. 10 dagar med Synulox igen! Känner mig uppgiven som attan. Veterinären vägrade gå med på Baytril och sånt utdrivande läkemedel. MORR!! Livmodern kanske var något förstorad sa de. Synulox fungerade förra gången så det tar vi igen sa hon. SUCK! Det var inte tal om kastration idag "kors i taket" Förstår inte varför de vill behandla med Synulox igen? Någon som kan förklara? Och varför 10 dagar igen?!
Och så kommentaren "Kommer det tillbaka igen då får vi fundera på att operera"
#33 Resistens koll gjordes förra gången och det skulle fungera på Synulox.
Trött, trött, trött är vad jag är just nu.
vet hur du känner dej…. Men du, har du ingen annan vet. i närheten som du kan tala med. Man får lov att vara så ensvis ibland bli lite arg oxå, om man har andra önskemål om behandling.
Bytt veterinær! Finn en som hører på hva du sier, og som skjønner at dette gjelder en katt som man ønsker skal gå i avl, ikke en "vanlig" kosekatt.

#34 Jättetråkigt, tyvärr inte ovanligt att råka ut för okunniga veterinärer som inte vill diskutera alternativ utan tar det som kritik - sök en second opinion hos en kattexpert! Om du orkar, så är det värt det - håller med ovanstående, att kanske en annan antibiotika kan vara värd att prova eftersom den första inte fungerade + utdrivande hormonbehandling - hon är en lovande avelshona och därför är det värt att prova tänker jag - om än inte din veterinär
.

Nu har jag pratat med en annan veterinär på en annan klinik. Hon säger att om det var så att synuloxen inte tog allt förra gången så borde den blommat upp mycket tidigare och inte efter 5 veckor efter avslutat behandling. Och det kan jag köpa. Så nu avvaktar vi och ser vad som händer.
Men jag måste erkänna att jag gärna hade satt henne på Baytril istället för att vara helt på den säkra sidan.
Kan det inte ha med Villemos hormoncykel att göra då? Att det är något som triggar igång detta. Kanske en typ av osynligt "smålöp" vilket ökar bakterifloran i livmodern och därav så växer även dessa bakterier sig starka, trots att de hållts i schack tidigare, med hjälp av synolux. Hur som helst så förstår jag inte vad veterinärerna förlorar på att skriva ut baytril i stället, nu när du önskar det.

Det är mycket möjligt att det har med hennes hormoncykel att göra. Hon har ju inte löpt någon gång som jag sett/hört. Men Mister har ju varit intresserad ett par gånger med 2 veckors mellanrum så det stämmer ju ganska bra.
Förstår inte heller varför de inte kan skriva ut det. Har bara baytril hemma för 6 dagar och det törs jag inte chansa på att det räcker. Samtidigt kanske det är dumt att ändra läkemedel utan att veterinären godkänner det om det händer något med Villemo. Kan ju bli strul med Agria då kanske. Ska ringa Blåstjärnan i kväll och se om de inte kan ändra till Baytril istället.

JAA! Nu har jag pratat med en annan veterinär på Blåstjärnan. Villemo är nu insatt på Baytril i 20 dagar och därefter ultraljud. Det känns skönt! :-)
Åhhh, hoppas hoppas att det hjälper så att du kan ta kattungar på henne sedan. Hon är ju så söt lilla Villemo.
Bra… man känner vad som känns rätt eller fel. Gjorde du som jag Pm ade om ??

#42 Tack :-)
#43 Både ja och nej. :-) Drog en liten vit lögn om att gubben min glömt att säga till mig att hon haft ett par flytningar ännu tidigare än för några dagar sen. 
Skönt att du fick Baytrilen!
Håller tummarna att hon kommer igång och löper ordentligt!
/Elisa

#54 Det gör jag med. Vill ha små troll här hemma :-)
Visst ska du ha små troll efter Villemo. Nu fixar det sej ska du se. Det är tillåtet med vita lögner =)
Å så deilig at det fikset seg. Ja i slike situasjoner så er alle løgner tillatt
Jeg pleier som regel å skylde på gubben jeg også..haha de er greie å ha sånt sett 
Lykke til med Villemo,såklart skal det bli bebiser på henne!!

#48 Vad skönt att det inte är bara jag som skyller på gubben 
Det er en av fordelene med å ha en livspartner
Han skylder på meg, og jeg på ham, når det er nødvendig for at vi skal oppnå det vi vil 
#50 Neei sånn fungerer det ikke her.Det gjelder bare den ene veien såklart
Jeg skylder på gubben..og gubben skylder på seg selv 
Stakkars gubben….

Så är det här också.
#52 Haha bra 
Hvordan går det med lille Villemo i dag?

#53 Hon är som vanligt pigg och glad. Hon har något mindre flytningar idag :-) Så jag håller tummarna att hon blir ordentligt frisk den här gången.
Men om hon nu börjar löpa så kan jag väl inte para henne medan hon äter Baytril? Eller kommer jag ihåg fel? Hur länge efter avslutad kur ska man vänta med parning isåfall?
Så fint at hun virker i god form.Ja her krysser vi fingrene for at det skal gå bra med henne denne gangen.
Når det gjelder Baytril så vet jeg bare at det kan skade fostrene. I veterinærkatalogen så står det" Halveringstid: Biologisk halveringstid i serum er 3-4 timer" og tilbakeholdelse ved melk : 3 døgn. Så det virker som om det forsvinner ganske raskt ut av kroppen.
Håper noen som vet kan svare deg.

#55 Tack för ditt svar. Då borde det ju inte vara längre tid än ca 3-4 dygn man väntar med parning också.
Jag är ju go i huvudet idag
Jag behöver ju inte vara orolig för någon ny livmoderinflammation när hon äter Baytrilen. Jag skyller på värmen *hihi* Däremot är det ju intressant hur lång tid efter avslutad kur man ska vänta innan parning.