Måste välja ny kattmat
Hej alla! :-)
I min djuraffär säger de att Nutro blivit uppköpt av jag tror det var Iams. Det innebär att de inte säljer Nutro längre och jag måste välja ett nytt foder till mina två kastrerade herrar (sia+crx). Eftersom det vore praktiskt att fortsätta handla där har jag tagit reda på vilka andra märken de säljer.
Nu undrar jag om ni kan hälpa mig med några bra argument för något av märkena.
Xanthos (sia) har svårt att äta ut sin skål, pga hans ätteknik. Tror han äter typiskt som en siames, han använder munnen som en grävskopa. Så han får alltid sin mat på mattan… Jag har också för mig att det är bra för båda katterna om fodret har ganska stora bitar, så de måste tugga ordentligt. Båda har ganska lätt för att få tandköttsinflamation.
Det här är märkena som säljs;
Hills, Royal Canin, Iams, Pro Plan, James Wellbeloved.
Verkligen tacksam för hjälp!!
Stora bitar så skulle jag rekomendera Happy Cat kanin & lamm, large breed. Finns att köpa på www.foderbilen.se
Mina katter älskade fodret och det är ett relativt billigt foder. Ungefär i samma kvalitet som RC, fast utan kemiska tillsatser.
Direktlänk till fodret HÄR
Av de ovan så rekomederar jag annars JW kalkon (det är det som är smakligast av JW sorterna).
Nackdelen med JW är att de inte innehåller så mycket anlimaliskt protein. Men fodret är väldigt "rent" och de flesta allergiker klarar fodret.
/Elisa
Av de foder som säljs i din butik så skulle jag också rekommendera JW. Annars ger jag mina katter Orijen. Det har en ovanligt hög proteinhalt och innehåller inte spannmål. En av mina siameser (Bella) är hyperallergisk mot Royal, men har inte haft några som helst symtom sedan jag bytte till Orijen.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Hills tycker jag också är bra. Även Royal.

Om du vill ha stora bitar så är RoyalCanin Siames och Oral bra, själv så använder jag även JW adult och kitten i alla smaker till full belåtenhet här hemma.

#2 Så intressant egentligen - man hör om katter som är foderallergiska men undrar hur stor andel av dem som är allergiska mot spannmål - kan man tycka det är ett onormalt tillstånd när katter egentligen inte är gjorda för att äta spannmål på det sättet? 

# 5 snarare ett normalt "tillstånd".
Har ofta funderat på annan vanlig intollerans och då lactosintollerans. All mjölk är ju ämnad för nyfödda däggdjur- mjölken var väl inte tänkt att konsumeras upp i vuxen ålder och därför kan jag nästan tro att lactosintollerans är mer naturligt än onaturligt :-o Det är väl sällan…eller aldrig (?) man hör om en baby -två ell fyrbent som är intollerant/allergisk mot sin modersmjölk utan problemen visar sig senare.
Louise

Åh! Tusen tack för svaren :-) Och tack också för tips på andra foder. Kanske värt att köpa något som inte finns i min djuraffär, om det är bättre än vad som finns att få tag i där.
Vill så klart helst ha ett så 'rent' foder som möjligt. Allra helst ekologiskt eller i alla fall svenskt kött. Men kanske svårt lyckas att hitta något som uppfyller samtliga önskemål…
Fler tips?
Hills har jo også en type som heter Nature Best.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag skulle absolut använda JW

Mina katter (orientaler och husisar) älskar Proplan Delicate. Jag vet att Proplan också har kastratfoder som jag tror heter Aftercare.

JWB - ut av dom alternativen.
Annars föredrar jag Acana, och Eukanuba, och även Orijen i mindre mängder (blandat i annat foder).
Royal Canin smakar för gott, mina katter blir lätt överviktiga av det. Annars är det väl okej oxå…

#7 Kolla på innehållsdeklarationen och välj ett där kött kommer som första ingrediens - inte spannmål.

Kalindas
kollade in fodret du rekomenderade, majs innehållet är stort där, hur är egentligen majs för en kattmage, för oss mäniskor är majkorn svårsmälta, hur är det här.
Eva
#5 Jag har faktiskt också undrat om det inte kan vara spannmål. Hon är ju faktiskt katt och inte kossa… Haha! Annars kan jag ju också känna mig skeptiskt till alla möjliga tillsatser som finns i vissa foder, t ex Royal. Hittills har hon inte reagerat på något annat jag gett henne, men när hon fick tag i en provpåse Royal jag fått på utställning fick hon sårskorpor direkt…
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Ni vet väl att JWB har köpts av RC. Det är ju något år sedan så det är ingen nyhet.

Svårt att säga hur det fungerar på kattmagar. Tyckte dock att de bajsade betydligt mer.
Happy Cat är ett OK foder i en vettig prisklass. Kanske inte 100 för känsliga magar.
Men katterna älskdae det och ingen spydde, såsom de gör av RC.
/Elisa

.