"Black is Black I want my baby back..."
13 år är inte ens en fjutt i världshistorien, "för 13 år sedan" kan kännas som igår men också som vääääldigt länge sen ;)
Javanesen är en ung ras och tidsmässigt så är min tid och erfarenhet med den rasen nästan "nyfödd", hoppas den känslan kommer att vara för evigt ~för mig.
1995 kom den lilla svarta, silkiga, grönögda vansinnigt vackra javanes-babyn Söderbykattens Celesté in i mitt liv och jag blev för alltid rasen hängiven… (tack Nina Lindström Vivelkattens och Siv Lännholm Söderbykattens, var tog ni vägen med alla era vackra katter?
1998 födde Celesté bl a vår gosse S*A´Famosa Alvin (osh b24 var)
2000 blev Alvin pappa till bl a CH S*A´Famosa Babette (olh n)
2002 blev Babette mor till S*A´Famosa FiliokusFelina (osh n var)
FiliokusFelina! Du har fått många vackra barn hemma hos S*Mesmereyes… NÄR GER DU MIG EN SVART LH DOTTER???
Lilla Filimon på bild ger mig en härlig nostalgikick i javans tecken.
Jag vet att hans uppfödare Madeleine Berglund väntar på "den rätta familjen" för Filimon och här sitter jag och undrar varför Filimon inte blev en Filimona :o)
Kanske skall jag ändå pröva den "långa vägen" - kanske får jag låna Filimon till en Baliflicka och kanske kanske kanske blir jag en javanesuppfödare igen om några år :o))))))))

VACKER
Och svart är vackert!!
Låter som att du också har en 10-års-jubilar i år - Alvin?? 

:o) Ja, Alvin har verkligen flax, först Julafton och hela julhelgen med godis och julklappar och sen födelsedagen på Nyårsafton. Han föddes i gryningen, mamma Celesté fick jobba på duktigt med första bebben (alvin) och sprang plötsligt iväg till katt-toan (och jag efter) en ofantlig krystning under ett pantervrål och ut rann Alvin, just då använde jag pellets i lådan och han såg ut som en liten kokosboll - strösslad o fin :))
Gosh jissess!!! Vilken läckerbit. Svarta javor är verkligen något utöver det vanliga. Once you go black java, you never go back :D :D :D
Och jag är fortfarande bittert sur för att inte Nemesis vart varken icke-rökare eller för den delen, LÅNGHÅR!! Grrr. Men Filimon var dagens vackraste svarta. Svart passar till allt.
Klart du ska ta den långa vägen, eller egentligen spelar det ingen roll vilken väg du tar, bara du tar vägen till Java igen ;-)))

Vacker!
Både den svarte skönheten och den lilla tjejen här ovan.
/Elisa

Svart är VACKERT!! Vilka skönheter du visar upp både de svarta och den lilla söta damen ovan 
Louise…du må rett og slett skrive en bok en dag du. En bok om livet med kat IV. Da står jeg først i køen for autograf og et eksemplar
Herlig å få lese om den svarte skjønnheten.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Han är så fin! Den långa vägen du pratar om att prova är nog inte fel
.
Åh Filimon denna vackra svarta gosse må han hitta ett toppenhem snart.
Han ser ju ut att passa i gröngräset så han kanske kan följa med på kattpromenaderna som vi har sett så härliga filmer på