Stjäla andras trådar
Haha, nu är det min tur att skapa en gnälltråd.
Reagerade en del på att det i Caroline22´s kattunge till salu-tråd görs reklam för andra kattungar som är till salu. Jag tycker inte det är ok att göra på det sättet och förstår fullständigt om den som skapat tråden blir lite putt.
Ett sätt att lösa sådana saker på är att, som ju föreslagits, låsa tråden för kommentarer. Men det är en trist lösning tycker jag. Bättre är väl att de som har kattungar till salu skapar en egen tråd och lär sig att det är kutym att inte stjäla andras trådar. Simple as that!
Jag har bihåleinflammation, så ni får ursäkta mitt osedvanligt (hoppas jag:-)) slarvigt formulerade inlägg ;-)
Nå svarte jeg i den min "grusomme" klage tråd angående det samme.
Det var jo liksom det jeg prøvde å si i "klage tråden" jeg lagde…. Men om man starter en tråd i salgsdelen,og skriver man IKKE ønsker komentarer,men kan kontaktes ved mail adresse eller privat melding,innen en moderator får låst tråden? Kan ikke forstå det går an å glemme det så fort igjen jeg.
Men jeg er helt enig med deg. Det beste er at det ikke kan kommenteres i salgs trådene overhode tror jeg,for jeg hadde også blitt en smule sur om det hadde vært i en av mine tråder. Tror det er første gang jeg har opplevd at en salgstråd blir kuppet også,og syns det var ufint. Sikkert ikke ment ufint,for alle del,men ikke morro for den som legger ut en salgs annonse. Det burde gå ann for alle medlemme å legge seg på minne at salgstråder ikke skal kunne kommenteres,innen en moderator kan komme å låse den? Siden det er så enkelt å spore av tydligvis med enten eller.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag gjorde en miss i den tråden och håller med om att det är fult gjort. Det bästa är att annonsera i låst tråd så kommer det inte såna som jag och sabbar den…

#2 Jag missade faktiskt ditt inlägg i den tråden. Men nu när du gjort mig uppmärksam så - fy på dig :-)))

Ja, klart det ska respekteras men det var ju alldeles säkert inte illa ment - tänk på alla hundratals trådar som fungerar bra, ja t o m fläckfritt, här istället. Det som är bra med forumet här är att det kommer mycket inlägg och att det är mycket spontanitet - hellre det än polismentalitet. Ibland kan det trots allt bli 'fel' men reaktionerna blir direkt så hårda, så man kan tro att alla gör fel hela tiden.
Alla har väl våra olika trösklar för olika saker förstås…

#3…
*står i skamvrån en stund*
Ska jag vara ärlig tänkte jag nog inte att det var en "säljtråd" utan skojade bara till det lite med Anderssonskan…
#4 Skader jo ikke å se hva slags tråd det er man vurderer å svare i
… Man er jo ikke sur om man sier i fra,og når man har regler så har man,enkelt og greit. Syns ikke det er noe politi mentalitet å si ifra når det gjelder sin egen tråd når man ha regler som burde bli fulgt.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag har säkert också gjort fel några gånger o ber om ursäkt om det e någon som tagit illa vid sig..

#4 Polismentalitet? Tar du inte i lite nu? ;-) Jag efterlyser egentligen inte ett regelverk att följa, mer vett och etikett. Jag tycker inte det är juste att annonsera i någon annans sälj-tråd.

#8 Kändes lite out of proportion. Det är så olika hur man är som person… när det som jag påpekar är ett trevligt, väl fungerande forum med bra stämning och god frekvens på inläggen, vilket gör att många VÅGAR skriva och delta i olika trådar, såväl egna som andras, så är det så mycket mer värt att kommentera, än enstaka felsteg som dessutom ganska uppenbart inte var illa menade. Så funkar jag 

#9 Kändes lite out of proportion.
Ja, det kan jag hålla med om ;-) I rest my case. Så funkar jag 

Det går greit;-)) Men jeg må jo innrømme at jeg ble litt paff!!
#0: "Reagerade en del på att det i Caroline22´s kattunge till salu-tråd görs reklam för andra kattungar som är till salu. Jag tycker inte det är ok att göra på det sättet och förstår fullständigt om den som skapat tråden blir lite putt."
Det förstår inte jag. Varför man skulle bli lite "putt" för att andra visar sina kattungar som de har till salu i samma tråd som en annan har skapat för att visa sina?
Det är ju bara kul att se vilka andra kattungar som finns till salu, och dessutom interessant att kunna jämföra de olika kattungarna, och hur de beskrivs av sina uppfödare?
Nej, det där förstår jag inte varför någon skulle reagera på. Om jag någonsin skulle skapa en såkallad "säljtråd" här för att visa kattungar jag har till salu, hade jag tyckt det var både kul och interessant om andra uppfödare som också hade kattungar till salu, hade visat dem i samma tråd.
Dessutom är ju detta fantastiskt bra för dem som letar efter kattungar! Att hitta bilder i samma tråd, kunna jämföra och samtidigt få ett intryck av hur uppfödaren tänker!
Jag måste nog erkänna att jag också skulle blivit lite sur om min kattunge till salu-tråd skulle blivit "stulen". Jag tycker inte att det är okey. Dessutom är det ju så mycket bättre för forumet om man skapar en ny egen tråd. Skulle dock inte förvåna mej om jag själv klampat in i nån annans tråd nån gång, men lovar att tänka på detta i framtiden.
#2 Måste också tala om att jag uppfattade inte ditt inlägg som försök till stöld utan bara som skoj.

#13…Tack!
Nu känns det bättre…

#13 Håller med dig. Fler trådar till folket på Siamesifokus :-)
#14 Uppfattade precis som Liljekatten, inte ditt inlägg negativt.
#12 Jag förstår vart du vill komma. Men nu finns ju dessa trådar inte enkom för att skapa en allmän trivsel utan har karaktär av just annons. Alltså det ÄR en säljtråd, inte en så kallad.

#15…Tack! 
#15: Ok, om det är en annons, så är jag enig. Har uppfattat det här som ett diskussionsforum, och inte ett ställe där man först och främst annonserar kattungar. Men så kollade jag lite på de olika avdelningarna, och upptäckte att det faktiskt är en avdelning som är dedicerad till just annonser. Och då blir det ju fel om andra lägger in sina kattungar i en sådan annons. Det förstår till och med jag… ;-)
Jag tittar in från Österlen och kollar om ni sköter er…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#18 Nei nå tar vi av helt her og kaster ting etter hverandre. Full krig!! Så du må nok bare droppe ferien og komme hjem å passe på.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Vi är så skötsamma såååå
Nu har jag rättat till Carolines kattungetråd. Jag har varit på en liten semestertripp och är nu på plats igen. Ni har skött incidenten med Carolines "stulna kattungetråd" alldeles förträffligt, tycker jag.

Nilla

#21 Välkommen tillbaka!
Hur menar du att det sköttes 'förträffligt' undrar jag nyfiket?
# 22 När jag läser diskussionerna som rör "stöld av kattungetrådar", så uppfattar jag, att medlemmarna lyssnar på varandras och behandlar varandra med respekt. Oj, nu satte du mig allt på det hala, yahtzeecats!!! Har jag fel, tycker du?

Exempel på mindre "förträffligt" sätt att sköta diskussionen;
"-Apekatta, du snor min tråd, vet hut för f*n…"
"-Vad i hela helsefyr, menar du? Är du alldeles blåst, din gamla nucka!"

Jag är nyfiken! Vad är 'förträffligt'? Det måste vara att man har hittat en ton som tillrättavisar milt när folk inte ont anande, och utan illvilligt uppsåt, kommer in i ett forum, gör sina första enstaka försök att bidra med inlägg…och råkar göra fel.
Behöver det startas särskilda straff/gnälltrådar,
kanske det funkar att skicka ett vänligt PM istället,
eller kanske funkar det att bara skriva i den 'ockuperade tråden', som ju egentligen borde vara låst om den nu inte ska gå att kommentera i (vi har säljtrådar och så har vi kattungetrådar som mer allmänt berättar om en kulls utveckling och i sistnämnda ska det ju vara fritt att kommentera), att 'detta är en tråd för min kull, men starta gärna en egen' åtföljt av lite smileys.
Finns ju många olika tillvägagångssätt.
Om jag var nybörjare tror jag att jag vet vilka tillvägagångssätt som skulle uppmuntra mig att fortsätta besöka forumet och göra försök att delta, och vilka som skulle få mig att känna 'ooops, här går det inte att göra bort sig".
Om det rör sig om slag under bältet, personliga påhopp etc så bör detta naturligtvis bemötas kraftfullt (någon gång var det någon som bemötte ett av mina inlägg här med ett påstående från ett helt annat forum och det upplevdes otrevligt av både mig och andra - inte sa moderatorn till då…). Men här med kattungetrådarna känns det som så uppenbarligen orutin och brist på kunskap och inte illa ment.
När man kikar runt lite på andra forum verkar det vara trist stämning och avhopp i en del och det är ju vi peppar peppar förskonade ifrån. Låt det fortsätta så, och jag tror ett sätt är att försöka ha en öppen stämning och kanske börja med att vara mild istället för med gnäll?
#24 Om du känner att du blivit illa bemött, är det viktigt att du kontaktar moderatorn. Jag vet inte vilken tråd du syftar på, om det är under min tid som moderator eller om det skedde innan jag tog över rodret?
Om/när du hamnar i en diskussion där du känner dig orättvist behandlad, påhoppad av andra medlemmar eller åsidosatt av moderator/medarbetare, ska du alltid kontakta mig via privat Pm.
Då kan vi lösa det direkt. Det händer ju givetvis att jag missar en del, trots att min intention är att läsa ALLA nya trådar. Vi har exempelvis kommit överens om, att kattungetrådarna ska vara låsta, något som ibland är lätt att missa.
Trot eller ej, jag har ett liv även utanför Siames i Fokus och kan omöjligt kolla alla nya trådar. Jag vill också påminna om, att det arbete jag lägger ner är helt ideellt. Efter 5 dgrs "semester" blir det åtskilliga timmar framför datorn för min del.
Jag söker ny medarbetare och hoppas finna en aktiv sådan inom kort, som är engagerad och kan avlasta med redigering, svara på medlemmarnas frågor osv. Är du intresserad, Yatzeecats, så är du välkommen att kontakta mig. 
Nilla

Du uppmärksammades på det, då, och gav på denna uppmaning en kommentar om att man ska respektera varandra. Detta skedde utan att det behövde startas gnälltråd… Mitt exempel här vill peka på att det finns tillfällen då det behövs fasta pekpinnar, men att ofrivilliga övertramp kanske inte direkt behöver bemötas med 'gnälltrådar', särskilt inte om det är nybörjare.
Det gavs ett bra förslag nyligen om att de som önskar ska kontakta moderator när de startar en ny tråd som ska låsas, eller att kattungar säljes-trådar per automatik ska vara låsta - det är väl tekniskt möjligt? Voilá, problemet löst. Det måste väl spara massor med tid för moderatorn?
Jag har gett mina dagar och nätter till engagemang i intressesammanhang i siamesvärlden so for the time being avböjer jag ditt erbjudande
Men i framtiden så.
Jag försöker att deligera vissa sysslor till mina Medarbetare. Vi får se om det lyckas.

Jag står lite med en fot i båda läger här. Jag tycker inte om personligen om jag startar en bildtråd och någon annan börjar "bomba" den med bilder, och jag skulle nog känna mig ledsen om jag hade en kattungetråd med mina kattungar och någon postade, men samtidigt så har det varit svårt att urskilja vilka trådar som verkligen är "kattunge till salu" och vilka som bara är att visa upp och jämföra kattungar - som Connie pratar om. Även för mig som ändå varit medlem ganska länge här på forumet!
Jag känner att trådarna automatiskt borde låsas, säljtrådarna alltså, och låsas upp på trådskaparens begäran för kommentarer. Annars kan man göra som många andra gjort och starta andra bildtrådar. Sen tror jag supermånga måste lära sig använda PersonligtMeddelande (Pm) funktionen! Det skulle lösa SÅ många missförstånd och jag tror det kan vara en ganska god idé? Speciellt om man vill promota kattungar till någon person som verkar söka? Då lyckas man ju pinpointa personen ifråga på en gång - toppen :D