Finlands flytt: rabiesvaccinering mm
Hej!
Det står helt still i huvudet (solsting och/eller kaffebrist kanske
) men vad är det som gäller vid rabiesvaccinationen om katten ska flytta permanent till Finland?
Stämmer det att det räcker med en rabiesvaccinering, därefter 15 dagar karens och sen är katten ready to go till Finland?!
21 dager. Trenger ikke den spesielle ormekuren.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

21 dager stemmer..trenger ikke den ormkuren pga Norge og Svergie har ikke hjerteorm.
Aha! Tack för hjälpen! 
Så spennende da. Nå ble jeg nysgjerrig (som alltid
)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Nu fick jag höra (från Finskt håll) att de lurar på om inte reglerna är sådana att man får importera katt från Sverige till Finland utan 21 dagars karens eftersom Sverige inte skulle ha någon rabiessmitta?!
Det låter lite för bra för att vara sant och jag har inte hittat någon information som styrker detta på finska Evira eller svenska Jorbruksverkets hemsidor? Någon som vet?

Jordbruksverket har telefontider - gör som jag brukar göra- Ring! så får du svar på alla dina frågor kring regler in/utförsel av djur.
De länder vi importerar/exporterar djur från/till har sin motsvarighet till vårt Jordbruksverk och dessa går också alldeles utmärkt bra att kontakta personligen om frågetecken uppstår. Våra Distriktsveterinärer är också fullt uppdaterade kring regelverken. Lycka till! :-))
Louise