Får bort kisslukt från soffa?
Har blivit erbjuren en soffa, men deras katt har pinkat på ena sittdynan i soffan?
Går det att få bort lukten? Och i så fall hur går man till väga?
Om jag skulle bästäma mig för att ta soffan finns det någon risk att min katt kommer att pinka på samma ställe för att det luktar annan katt?
Jepp …. Risken är mycket stor

Håller med Tuska. Jag hade inte tagit den risken.
Enig jeg også. Jeg foretrekker å kjøpe nytt,ihvertfall om der har vært katter med i bildet før.Enten det måtte være til huset ellers kattesaker.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Risken är nog stor att din katt kissar i soffan, kattkisslukt är inte det lättaste att få bort!
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Ättika! Jag har hällt på ättika på kiss och låtit det dunsta bort. Det luktar förvisso ättika men efteråt så har kisslukten försvunnit helt!
Det finns ju ett medel som heter Piss off och som sägs ta bort kissdoften helt. Jag har själv ingen erfarenhet av detta medel, men det kan ju vara värt att prova kanske. Vet att det sälj på Swecat.
http://www.swecat.com/v4/product.php/1878

Jag har använt Vanish och det har funkat bra. Sprayade på, väntade en stund och torkade med urvriden trasa. Luktade rengöringsmedel efteråt men det försvann efter ett tag.
Först grönsåpa och sedan ättika el. ättiksprit!
Undvik allt som innehåller amoniac.
/Elisa
Piss off innehåller visst ammoniak. "Piss Off är ett speciellt desinfektionsmedel med basisk karaktär (ammoniakförening)."
Kanske inte så bra då…..Nån som har erfarenhet av detta?
Det är samma med Piz Vaek (eller hur det stavas) innehåller också amoniak och en massa parfym.
Hällde det i sängen då Smilla inte vågade gå förbi Spidde en dag och kissade ner sig.
Parfym stinker det, men jag känner kisslukten igenom. Det gör även katterna. Ska ösa på ättika där nu, köpt det.
/Elisa
Urine-Off innehåller inte ammoniak utan bioenzymer som bryter ner urinkristallerna helt. Finns flera nöjda användare här på forumet, vet jag.
Förutsättningen är dock att medlet kommer i kontakt med ALLT urin. Det bästa i detta fall är att blöta ner dynan ordentligt och lägga den i plast över natten. Det borde funka.