Vad ska jag göra?
Hade i det närmaste bestämt mig att min härlige Spidde skulle få stanna. Men sitationen som uppstått nu börjar bli ohållbar…
Spidde älskar att leka och retas. Kruxet är att de två katter han vill bråka med är de katter som absolut inte vill. Dvs Smilla och Odin.
Skatan och Saga kan han inte få arga och rädda = inte kul att bråka med…
Varje dag stirrar han ut antingen Smilla eller Odin. Dessa två vrålar i höga sky och blir rädda. Spidde fortsätter dock glatt att psyka dem.
Idag var jag och Saga iväg på PR visning. Odin, Spidde och Skatan var ihop. Stackars Smilla hade jag råkat stänga in i datarummet.
När jag kommer hem är halva huset täckt med bajs, det luktar rädd katt i hela huset!
Ganska enkel slutsats vad som hänt…
Odin har flörtat med Skatan och Spidde jagat och skrämt Odin (Odin hade bajs kvar på tassar) så han bajsat ner sig.
Odin är ingen ranghög katt och låter Spidde vara chefen, men Spidde har upptäckt glädjen med att skrämmas…
Vet inte vad jag ska göra! Övrig tid är alla kompisar och ligger ihop, även om Orientalerna är bäst vänner. Men så får Spidde dessa "ryck"!
Till detta kommer ju problemet med Spiddes kroniska diarre/allergi. Är ju ganska säker på att denne kille är den aktiva coronabäraren i huset. Detta för övriga har blivit bra i magen.
Förhoppningsvis hade han blivit 99% bättre om han fick komma till ett hem med max en katt och få äta allergimat en tid. Men det är ju ingen garanti.
Jag vill inte placera om honom! Inte heller Odin som är i värsta brytningtiden. Ingen av den är egentliga ovänner, men bråk uppkommer…
Avliva honom känns bara 1000% fel!! Han är en sund och frisk katt, bortsett från magen och jag hade aldrig förlåtit mig.
Spidde behöver ett lugnt hem! Där det ev. finns en kastrerad bondkatthane som inte ger honom någon direkt konkurrens.
Någon som är van vid katter och kan skämma bort honom.
Någon som har tålamod och tid med hans mage.
Han kommer om rätt hem finns sättas ut på foder med höga krav. Kommer gråta mig fördärvad, precis om med Jackson och Nanna. Men detta är ohållbart.
Kan inte ha två rädda katter och diarre fläcker i hela huset!
Så snälla!
Hjälp mig att hitta det perfekta hemmet för världens underbaraste katt!!

/Elisa
Ja du.. Har du inga möjligheter att dela på dem i din bostad ?? ex.med en nätdörr.
Tråkigt men ibland behövligt och nödvändigt
Mitt hus är bara på ca 65-70kvm och väldigt små rum. Har en tvättstuga med nätdörr. Men stänga in katten ensam där på ca 2-3 kvm är inte snällt.
De är ju som sagt vänner och sover ihop 90% av tiden.
Tyvärr tror jag inte att det hjälper att kastrera Odin heller. Spidde gjorde precis samma med Jackson. Fast där blev det slagmål, då båda katterna var jämnhöga i rang. Här är Spidde den ranghöge och Odin har inte ens försökt ta platsen.
Sen att han jagar Smilla verkar mest vara hobby.
Flera av Spiddes barn har ärvt detta lite småkaxiga humör. De är dominata, svartsjuka retstickor. Men med en härlig charm.
Dock är Spidde regält stressad nu. Han är kraftigt lös i magen pga detta. Droppar i hela huset…
Han behöver lugnet i en familj där han bara har en katt och ev. en hund att vara kompis med.
Fast jag är emot katthus, så hade det bästa varit att ha Odin och Spidde ihop i ett sådant. Där de inte fick träffa tjejer mer än tillfälligt. Tror det hade fungerat.
Skulle även kunna tänka flytta Saga ihop med Spidde, men jag vet ju inte hur länge hon kommer leva.
/Elisa
Det va ju ingen lösning att stänga in Spidde i det lilla utrymmet, Det blir säkert svårt att hitta ett nytt hem åt honom när hans mage är i olag. Du sitter i en svår situation, jag vill inte byta med dej. Fy va jobbigt. Du tror inte Spidde blir extra "bråkig" när magen är i olag ??
Jag har fyra "gissningar" varför Spiddes mage är som den är.
En infektion när han var ung som han inte blivit frisk från. Ev. med coronavirus som boven
Allergi (troligtvis mot ris)
Alla mina foderbyten (för att göra honom bra) har gjort hans mage känslig.
Han har något av de ovan + en stressmage
Spidde har ett par av sina barn som även de lider av känslig mage. Båda dessa blir värre då de blir stressade. Den ena blir mycket bättre då matte sätter in Feliway. Den andre blir bättre av Flagyl. Han har även 2 barn och en brorsdotter som dött i FIP.
Spidde märks ingen skillnad med Feliway, men Flagyl är ok på honom. Kruxet är att han hellre dör än att jag håller fast honom och ger honom medicin.
Funderar i nuläget om jag ska få en veterinär att en gång om dagen ge Spidde en Flagylspruta i 20dagar. Men det blir ju ganska dyrt.
Tror/hoppas att om han kom till ett mer stressfritt hem. Fick äta Hills d/d och fick en regäl dos Flagyl. Att han skulle bli bättre i magen. Allt bortsett från stressen kan jag ordna.
Stänga in Spidde vill jag inte. Inte heller Odin som sköter sig jättebra som fertil.
När det gäller det jobbigaste, dvs bråken. Så är det ju två katter han retar. Hade det varit en så hade man ju ev. kunnat flytta den mobbade. Det gjorde jag sist.
Men nu är det som sagt två. Plus att Smilla aldrig kommer få flytta från mig! Fast Smilla bråkar han bara med en gång om dagen.
Odin får sig än "full i fan blick" ganska ofta. Spidde är inte elak, tror inte ens han har klor ute. Han bara stirrar ut dem och jagar dem lite. Men det räcker…
/Elisa

Här är en film på min lille charmige 5kg klump!
/Elisa

Alla dina katter är så jäkla fina.
Ingen vill ha en katt som är rektalt inkontinent och har diarrér. Du måste själv jobba på detta och sätta honom på diet. När dietperioden är över och tarmen läkt ut är det av yttersta vikt, att du aldrig någonsin byter foder på honom.
Rå dietmat är rätt så billigt. Vill du har förslag och tips, får du gärna skicka mig ett PM. Jag har haft en omplaceringskatt med liknande problematik, men det vet du redan.
När du åker till jobbet bör du ha dem åtskillda. Fundera ut ett sätt! Jag har också ett litet hus, men måste alltid ha Kajsa och min Ocicat i olika rum när jag lämnar huset. Min Ocicat är en riktig ragata.
Det går upp och ner i kattgruppen och rangordningen ändras ständigt. Fatta inga hastiga beslut. Det kommer säkert att ordna sig, ska du se.

Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag har ett hem åt honom.
Spiddes diarré är det minsta problemet. Som jag skrev ovan så köper jag gärna dietmat till honom och ger medicin (om jag får i honom det)
Vill inte placera om honom. Men kan han få ett hem där han har chansen att läka och samtidigt få det lugnare. Är det klart viktigare än sorgen att lämna honom.
När sedan Spiddes hobby är retstickans och skrämma katter så de bajsar ner sig. Då är det varken bra för honom eller andra.
Kan du PM:a eller mejla om det till mig?
(Tårarna började rinna direkt när jag fick detta meddelande. Bara tanken att flytta honom känns lika hemsk som avlivning)
/Elisa
Funderade på en sak….
Kanske jag skulle testa halsband med plinga på Spidde och se om det fungerar på hans retstickefasoner?
Ska köpa Hills d/d på måndag till honom. Får se till att mata katterna flera ggr per dag ett tag. Så kan han få sin specialmat.
Får köpa en pillermatare också. Spidde bet ju sönder den förra…
/Elisa

#11 Kanske jag skulle testa halsband med plinga på Spidde och se om det fungerar på hans retstickefasoner?
Jag tycker inte du ska testa någonting, förutom dina katters hälsa.
Du har under en lång tid nu haft problem med din flock: höga coronatitrar, kroniska diarréer, bråk och tjafs. Ut med katter, in med katter. Ny valp på gång. Gerbiler i för liten bur ;-))
Mitt råd är - i stället för att ständigt behöva tänka på att omplacera alternativt avliva någon av "bråkstakarna" - ta en paus. För bövelen! Inga fler djur in, inga kattungar förrän coronatitrarna är på acceptabel nivå. Inga hastiga foderbyten.
Förstår du vad jag menar?
Ja chefen! *gör honnör"
Ska bara… göra lite annat först…
Men jag lovar. Inga katter ska avlivas och inga katter ska köpas in. Ska inte heller bya foder då jag kör med JW nu.
Sen tycker jag inte att omsättningen varit så hög. Har placerat om två katter och köpt in en. Kan inte kalla det så hög omsättning…
/Elisa
Låter kanske hårt men jag tycker att kan du inte ge katten var den behöver, hur mycket du då älskar den så är det bättre att hitta ett nytt hem. Det är jobbigt men det får aldrig bli så att man sätter sig själv framför sin katts bästa.

Jättetråkig situation. Jag håller tummarna för att det löser sig på bästa sätt för allihop.
Du har ingen anhörig i närheten som kan ta hand om honom? Då kunde du ju träffa honom i alla fall.
Jo jag håller med dej. Det är ju därför jag letar hem till honom. Men vill helst hitta ett hem relativt nära. Plus någon som är medveten om att han kanske aldrig blir 100% bra i magen.
Har anhöriga, men min ena bror har 4 barn och den andre älskar katter men är pedant. Han skulle aldrig fixa en katt som till och från droppar bajs i huset.
/Elisa
Du har det inte lätt du. Jag har ju hört Odins illskrik några gånger i telefon när Spidde spänt ögonen i honom och det är ju inte rättvist mot vare sig Odin eller Smilla att behöva vara rädda i sitt eget hem. Det kan kanske vara så att Spidde inte passar ihop med så många katter. Han kanske trivs bäst som ensamkatt? Förstår att det värker i ditt hjärta vid tanken att lämna bort honom, men jag tror ändå att det är bäst för alla om han hittade ett nytt hem. Och det är nog tyvärr inte det lättaste med tanke på hans mage. Jag hoppas verkligen att du hittar någon. Kanske Hakkapelitta har lösningen.
Håper det ordner seg.Krysser fingrene. Enig med #14.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Uff jeg skjønner at det er fryktelig tungt Kalindas.Men jeg tror også som noen andre her at han hadde hatt bedre av et nytt hjem. Kanskje som ensomkatt. Men jeg forstår jo på deg at han er din nr 1 som du elsker overalt på jord.Men så skylder du jo de andre å tenke på de også og i dette tilfellet her så synes jeg at de skal veie tyngst.
Prøv å tenk litt fremover,hva du ønsker av oppdrettet. Du har jo Odin som fortjener å få være litt "sjef" også.
Jeg forstår virkelig at det er vanskelig. Men jeg synes du har prøvd så mye og så lenge nå at det kanskje er på tide å overveie dette at det ikke går med de sammen.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag hoppas du hittar ett bra hem åt honom om du nu väljer den lösningen!

Nej, du har inte haft en extrem omsättning på katter. Det finns värre exempel på det. Men jag menar att en stressad kattflock är stressad oavsett om den består av två medlemmar eller 22. Det är det som är så komplext med katter och deras psyke.
Vad du än beslutar dig för att göra så är det bra att du gör någonting.
Energi!