Import - tredje land?
Jojo, ni får fråga hur mycket ni vill, jag knystar inte ett ljud
Men om man ska/vill importera en katt från ett tredje land, dvs. ett land som ligger utanför EU och inte ingår i de listade länderna, är det bara karantän som gäller då?
Hur funkar karantän, är det någon som haft katt i karantän och vet hur det går till? Hur mkt kostar det etc. Var katten osocial när den suttit i karantän?
Eller går det söka specialtillstånd? Hm, hm hm. Jag är så kluven till karantän. Det är inte heller möjligt, att om man tar katten till ett s.k. tredje land som tillåter import från detta land, att ta hem katten ifrån det landet istället?
Gah, vilket bekymmer. Varför ska man hitta en katt i långbortistan? Kan man inte bara nöja sig med något litet enklare? Hihi 
Jag har kontakt med en uppfödare i Sydafrika som jag kommer importera ifrån när rätt katt dyker upp.
Vill man inte att katten skall sitta i karantän kan man tex göra så att vid 3 mån rabiesvacca, sedan vänta 30 dagar och ta in den till tex Holland. Väl där måste katten rabiesvaccineras igen, vänta 120 dagar och sedan in precis som vanlig rabiesintagning.
Karantän har jag också kollat upp, skulle kosta ca 30.000 kr det beror ju på vad katten behöver för vård när den är där och sådant.
Man kan ansöka om hemkarantän men det måste vara på så specifika sätt hemma att man ofta måste bygga om etc. Du måste ha en veterinär som kommer hem till dig regelbundet och kollar katten. Hela ditt hem sätts också i karantän under de 120 dagarna och sedan om det var 2 eller 3 månader efteråt också. Alltså inga katter ut eller in på parning, utställning etc. Så detta alternativ skulle för mig iaf kosta nästan dubbelt så mycket som vanliga karantän.
Karantän känns ju lite out of the question, men det går alltså att placera katten och köra rabiesvaccineringen i ett EFTA-land och sen ta in katten?
Javisst, du följer ditt valda lands regler och sedan skaffar du ett EU-pass där med ny vaccinering. Kolla upp länderna noga dock, jag vet att Holland för 2 år sedan hade rabies + 30 dagar från Sydafrika men reglerna ändras ofta då de för 4 år sedan inte fick ta in och för 5 år sedan fick det :)

Kattungar går bra från Holland men vuxna ska ha någon spruta eller intyg extra..Sist jag hörde i alla fall..
Så spennende, Jenny,om drømmen blir virkelighet 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#5 Oh ja, det vore spännande! Men först ska det födas bebisar och sen den rätta bebisen också 
Jag kommer nog dyka på något (hoppas jag!!) närmare innan dess… Men drömma får man!

Informationen på Jordbruksverkets sida är relativt utförlig tycker jag ;) Ang. din fråga om huruvida kattens psyke skulle påverkas negativt av karantänstiden - samt om kostnaderna så skulle jag rekommendera dig att kontakta en av två godkända karantäner i sverige- Manlötens- tala med Debbie Dunagan- mkt trevlig och kunnig. Debbie skötte också agentservicen för vår sista export.
Min personliga uppfattning är att djuren i svensk karantän har stor social kontakt med människor- mer än vad många av våra stackars avelshanar har runt om i sverige där de sitter ensamna i "hankattshus" och lådtömning o mat blir dagens enda och lilla happening :-/
Debbie dunagan@delta.telenordia.se
Manlötens hundkarantän HB
Manlötens gård
186 40 Vallentuna
Tel +46 70 772 89 23
Fax +46 8 511 786 75
#7 Ja, jag tycker också att informationen är ganska utförlig, men om landet saknas i listade tredjeländer så var informationen knapp.. om man inte kom till just karantändelen :)
Själva grundfrågan var väl om det går att ta in katten till ett listat land och rabiesvaccinera den där - och det ska ju funka :D
Du har SÅ rätt, och det gör ont i hjärtat att tänka på det :(
Det är iaf något år kvar, men att man ska hitta på just ett land som inte finns med - är det inte typiskt? Det är som när jag shoppar kläder, jag hittar alltid på det DYRASTE plagget i hela butiken :(((

I "förebyggande syfte" så rekommenderar jag dig ändå att kontakta Debbie- oftast kommer fler följdfrågor upp och då får du svar direkt- och du har koll på prisfrågor mm om du ändå väljer den svenska karantänen framför någon värd i listat land då väl importfrågan blir ett faktum.
Jag brukar själv gå tillväga så oavsett spörsmål så väljer jag att konsultera fackman´- dom är till för det ;)
#9 Det låter klokt!! Jag har sparat Debbie's uppgifter nu för att kunna återkomma :D