Skelar?
Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta, så är jag helt fel ute så säg till!
till problemet; jag har en orientaltjej på ca. 16 v. som mer eller mindre alltid har mycket av blinkhinnan framme, vissa har även sagt att hon skelar, (på bild) men varken jag eller min sambo har sett det IRL s.a.s.
Nu undrar jag för det första; om "problemet" med hennes blinkhinnor kommer fortsätta eller om det kanske bara är någonting hon växer ifrån? och för det andra; finns det något sätt att ta reda på om hon verkligen skelar eller om det bara är en synvilla? och slutligen; OM det skulle vara så att hennes blinkhinnor fortsätter synas så mycket, och hon verkligen skelar, betyder det att jag "förlorat" min framtida avelshona p.ga. ärftliga defekter?

Hm, det här är intressant. Jag har själv en orientaltjej som skelar - kraftigt. Jag rådfrågade flera uppfödare och samtliga tyckte jag skulle testa en kull innan jag sas dömde ut henne som avelshona. Men det var innan de sett henne i verkligheten ;-)) Jag valde ändå att kastrera henne. Det som fick mig att besluta mig för det var bla att jag upplever att hon dessutom ser lite dåligt.
Helt ärligt så tycker inte jag att en svag skelning är skäl nog för att ta en katt ur avel, det finns långt värre defekter (hjärtsjuka katter tex). Men det är kanske än mer viktigt att se lite kritiskt på sin avelskatt när där finns en liten, men dock defekt. Hur är hennes temperament? Är hon rastypisk nog? osv
Angående synlig blinkhinna så har jag sett det på ganska många orientaler. Jag fick det på några av ungarna i min kull (trots att ingen av föräldrarna har synlig blinkhinna). Jag tycker inte det är snyggt och det stör helhetsintrycket, men samtidigt är det ju en petitess i defektsammanhang.

hon är väldigt fin i övrigt, och blinkhinnan är inte synlig jämt, utan oftast när det är väldigt ljust eller hon är nyvaken, (eller när jag tar kort på henne såklart! hon tycker inte om kameror.
) så därför funderar jag på om det kanske bara är att hon har "glömt" att ta undan dem. (ja, det lät lite fel, men jag vet inte hur jag annars skulle uttrycka det.) hon har lite svagt huvud ännu, och inte den bästa ögonfärgen, men i övrigt så är hon väldigt fin. så jag hoppas ju på att huvudet växer till sig lite (kan det ha något att göra med "skelandet" kanske?) och att färgen bättrar på sig lite med tiden. hon är _väldigt_ lugn och sällskapssjuk, mjuk i sättet och snäll med den andra katten. (om man jämför med den andra katten dvs. som är väldigt elak när de leker i jämförelse.) hon var U.a. på allt på vet. besiktning och då funderar jag på om det verkligen borde ha stått U.a. på ögonen om skelningen är synlig för ett tränat öga? sen kan det ju såklart vara att de som sett bilder på henne har tyckt det p.ga. vinkeln på foton och så.. det vet ju inte jag, men på samtliga bilder som dessa har sett så har de sagt att hon skelar.. iofs. så är ingen utav dem särskilt insatt i rasen, men det väcker ju en del funderingar hos en orolig kattmamma.. jag skulle kunna försöka ta några kort på henne och posta här, om det kanske skulle hjälpa till, för att kunna se om det är något jag borde oroa mig för?
Mina katter har också sina blinkhinnor framme när de är trötta eller om det är ljust. Har ingen som skelar dock, däremot har jag fått höra på show att Nemesis har en tendens att skela. Din orientalflicka har ingen förälder som skelar, så jag tror risken att hon gör det är liten till obefintlig.
Det finns många siameser/orientaler i dag med en extrem typ som verkar visa blinkhinna, men det är inte farligt så länge det inte handlar om att katten är sjuk.

vad skönt att höra! just detdär om skelandet, menar jag.
jag blir ju lite fundersam om nån säger att min katt skelar och jag inte kan se det själv.
När mina katter har varit små har alla som aldrig sett en oriental förut sagt "ah, ska den skela?" men ingen av dem har skelat.

#2 Om du inte kan se skelningen själv när du tittar på henne, så skelar hon inte.
#3 Din orientalflicka har ingen förälder som skelar, så jag tror risken att hon gör det är liten till obefintlig.
Det gör ingen av Blondies föräldrar heller. Men vad hjälpte det, haha.

Eftersom din tjej är liten och inte färdigväxt i huvudet så kan skelningen vara övergående, det kan också vara en synvilla men det kan jag inte uttala mig om då jag inte har sett henne. Det bästa är att avvakta och ta beslutet när hon är vuxen, man ska inte ta ut alla sorger i förväg, ibland är det bara helt onödigt. Blinkhinnorna finns där för att skydda ögonen, katter har bra nattsyn vilket innebär att de släpper in mycket ljus, är det då väldigt ljust ute så behöver de skydda ögonen med sina hinnor, det är också naturligt att blinkhinnorna är framme lite när de är trötta, det är ungefär som när vi kisar. Ta inga bilder med blixt på nära håll, det är väldigt irriterande för deras ögon, om du kan vinkla blixten upp i taket är det bättre om du nu måste använda blixt.
Hoppas att det inte är en riktig skelning hon har. Som andra redan har sagt måste man väga det ena mot det andra, allvarliga/dödliga ärftliga sjukdomar överskuggar alla små ofarliga defekter. Det är dock inte bra att använda katter i avel med en skelning som påverkar deras syn, då blir det ju ett handikapp som man troligen för vidare. Men som sagt, vänta med att fatta beslutet tills hon är vuxen, jag vet att vissa siameslinjer har en viss "barndomsskelning" som växer bort.
#6 Inte ett jota tydligen, tss!
Måtte ju vara de där "rena" siameslinjerna som gör't har jag hört!! Höhö.
En del katter med djupt liggande och lite sneda ögon, kan ibland ha blinkhinnan framme hela livet. Behöver alltså inte vara tecken på sjukdom.
Nu vet jag inte hur din katt ser ut, men detta kan vara orsaken.
När du väljer en framtida hane, så välj hellre en hane med större öppna ögon än, en med mer djupliggande.
Skelning på oriental kan jag inget om. Men håller med ovanstående, att det finns klart värre defekter att avla på än en svag skelning.
Sen kan en del katter skela lite när de leker med snören eller liknade. Kanske då andra har sett det?
/Elisa

#6: jag kan som sagt inte se någon skelning alls, så jag hoppas att det bara har varit att hon inte tittat på kameran, utan fokuserat på något annat på korten. :)
#7: jag fotar i princip aldrig mina kattor med blixt, och absolut aldrig någonsin på nära håll. jag fotar med en systemkamera, så med bra ljusförhållanden så används inte ens blixten på långt avstånd. :) jag tvivlar på att hon ens skelar alls, så jag tror nog att även om det finns en liten skelning, så påverkar det inte hennes syn. hon är ju väldigt fin i övrigt, så jag tror inte att det skulle få mig att stunta i att avla på henne. men jag blir ju lite fundersam när någon säger att min katt skelar, jag är ju inte så väldigt insatt i alla defekter och så ännu. (mer än när det gäller sternumkrok, eftersom att min siamestjej har det.) jag ska försöka få in lite bilder på lilltjejen strax så ni kan se hur hon ser ut i övrigt också. :)
#9: hennes ögon ligger lite djupt, och om man jämför med hennes kullsyskon t.ex. så är huvudet lite svagt ännu, men det är inget extremt.
jo, jag letar ju en hane nu, (som ska bo med oss, menar jag.) så jag ska "hålla ögonen öppna". 

Hon har som min Spidde & Saga, något djupt liggade ögon. Men ändå bra storlek.
Så när det gäller blinkhinnan så gissar jag att det är boven i dramat…:-)
Vacker liten tjej!
/Elisa

#14: ja, hon är en riktig skönhet! jag hoppas ju såklart att det blir bättre, men om det är hennes enda 'skönhetsfel'så är det inte något jag är särskilt bekymrad över. 

#8 Just precis! Tack för den purinister ;-))
Ghoulgirl - din tjej är helt underbar!! Älskar hennes rejäla nosparti, mycket klädsamt. På den andra bilden tycker jag nog att hon ser lite skelande ut, kanske är det just den bilden dina vänner sett? Men inte är det en kraftig skelning.

Vilken liten prinsessa! Hon är jättefin. Min Cameo hade väldigt synliga blinkhinnor som liten men det har växt bort.

Hej jag ville bara trösta med att en av mina kissar skelade lite med ena ögat vid just den åldern o det växte bort..:)Efter några v till så..Blinkhinnorna såg inge konstiga ut tyckte jag i alla fall så det är nog bara så som ögat ligger just nu som gör att de e synliga..Jag har hört flera där också som det har växt bort på..Hon e i alla fall jättefin..Det e så snyggt me svart!!!!Lycka till!!
Min ena siames har väldigt djupt liggande ögon och då syns blinkhinnan nästan hela tiden.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Hej Ghoulgirl. Vad roligt att det blivit en ny familjemedlem. Hon är underbar! Tror inte du ska oroa dig allt för mycket för den eventuella skelningen. Om du inte ser den IRL så är den nog inte speciellt kraftig. Och finns där en tendens till skelning så kan den ju som sagt växa bort också.
Pussa Snö och den nya skönheten från mig!