Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 2315 ggr
zoolatri
0

Kattunge som är dålig i magen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I torsdagskväll hämtade jag hem min lilla, hon är redan högt älskad och är helt underbar på alla sätt.

Men hon är dålig i magen…Hon lämnar små spår efter sig, pm hon ligger på täcket en stnd kan det vara en liten fläck efteråt, så nu har jag fått tvätta en hel del fläckar som uppstått det senaste dygnet. Hon har inte jättediarré utan går duktigt på lådan med jämna mellanrum, men hon fiser och lämnar spår. Vad ska man göra? Jag vet att på hundar med diarré ska man ju svälta ett dygn och sedan ge risavkok och sedan långsamt vänja in magen på rätt spår igen, och då kan man ju även ge bikarbonat i vattnet för att stabilisera magens ph-värde. Men hur fungerar det med kattungar?

Jag har haft katt tidigare men aldrig en "raskatt", kan de vara känsligare än vanliga bondkatter?(Hon är 75% siames och 25% norsk skogskatt) Hon har ätit mjau´s kattungemat. Tyvärr fick jag inte med något foder från uppfödaren så att jag kunde vänja över henne på det nya fodret.

Nilla
0

Du bör kontakta uppfödaren och höra efter vad hon fått för foder tidigare.Hon reagerar helt klart på det nya fodret som hon inte är van vid.

Mjau kattungemat är väl inte det ultimata fodret? Gå till en bra katt/hund butik och hör med dem. Satsa på ett bra kattungefoder typ JW, Royal Canin, Iams, Orijen. (Är det Mjau hon har fått hos uppfödaren, gå till ICA och inhandla en påse och blanda ut det nya fodret med detta.)

Du kan ge henne ren fin kyckling, lammfärs, nötfärs, kokt fisk med avkok för att få bukt med diarrén. Frys färsen först. Det finns också speciell blötmat Hill´s att köpa hos veterinären á 18 kr/ burk.

Se till att hon inte blir uttorkad. Verkar hon hängig, ge henne vätska varje timme och kontakta veterinären.

Kanske andra medlemmar har fler råd att ge? Skriv gärna hur det går för din katt! Lycka till. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

zoolatri
0

Har inte lyckats få tag i uppfödaren då hon är i sin sommarstuga och firar midsommar och inte äger någon mobiltelefon…Dumt egentligen att vara okontaktbar precis efterkattungarnas flytt…

Lilla Phoebe är inte nedsatt i övrigt, nu ligger hon runt min nacke och spinner efter en stunds bus, hon har lyckats hitta ett roligt hål upp under köksbänken som jag inte visste fanns, haha. Jag har för mej att hon hade ätit två foder hos uppfödaren, royal canin eller något liknande och friskies, men friskies har jag mycker fördomar mot efter att jag nogrannt läst innehållsförteckningen på deras hundmat…Färgämnen i djurfoder, varför? Och socker? Men kattmaten kanske är bättre. Undrar om det finns någon djuraffär som har öppet idag…Royal canin säljs inte i någon annan affär här i omgivningarna.

kalindas
0

Du kan som ett litet tilllägg på det som Nilla skrivit ovan.
Köpa Diarsanyl. Detta kan hjälpa den lilla tjejen att få stabilicerat sin mage. De flesta veterinärer och välsorterade Apotek säljer Diarsanyl.

Om uppfödaren gett allt möjligt så välj ett väldigt milt foder Så som James Wellbeloved (JW).
Men köp inte veterinärfodret Hills i/d (hjälper inte på denna typ av diarré). Om du vill ge veterinärfoder så välj istället Hills d/d eller Hills w/d.

Fram till på måndag så kan du säkert ge det fodret du redan har hemma. Förhoppningsvis blir hon bättre i magen tills dess…
Men kolla gärna om du hittar Diarsanyl.

/Elisa

Helenaf76
0

Instämmer helt i vad Nilla skriver ovan, åk och köp det fodret hon är van vid. Se till att hon dricker ordentligt och ge henne lite morotspure och kokt fisk eller kyckling och ta bort den mat hon äter nu (Mjau?).  En kattunge ska inte svälta, ge istället många små portioner. Du kan också köpa Lactiplus och ge henne, det finns i hälsokosten, det är snälla magbakterier som hjälper till att stabilisera magen. Fortsätt gärna med Lactiplus efter att hon blivit bra, ett jätte bra probiotikum. När hon stabiliserat sin mage kan du börja ge små portioner vanlig kattmat igen och då gärna det foder hon åt hos uppfödaren. Vill du sedan ge henne något annat foder gör då som Nilla skrev och blanda ut det och gå långsamt frammåt.

Lycka till!

zoolatri
0

Tack för hjälpen! Imorgon borde väl iallafall apoteken öppna igen, förhoppningsvis hälsokost också så kan jag se vad som finns.

Har varit på studiebesök på mjaus fabrik i vårgårda och har bara bra erfarenheter av dom, vill gärna sponsra svenska fodertillverkare men det kanske finns ännu bättre alternativ? Självklart kommer kattens hälsa i första hand. Är Phoebe nöjd är jag nöjd;)

ossilian
0

Mjaus blötmat är ju suverän kattmat! Jag ger mina katter det tillsammans med JW torrfoder. Mjaus torrfoder däremot kanske inte är det bästa på marknaden, men absolut inte ett dåligt alternativ om man nu måste ge torrfoder öht.

Vill inte ge dig fler råd än de du fått, det är så lätt att man börjar testa än det ena än det andra - och det tror jag är det värsta man kan göra med känsliga små kattungemagar.

MEN måste säga att din lilla tjej är bedårande!!! Hon påminner så mycket om en av mina katter, Ozzy, när han var kattunge.  Kyss

Nilla
0

Jag ger också mina Mjau blötmat. Jag gillar det nya sorterna i tetrapack! Sedan har jag ett bra torrfoder framme jämt.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Tänkte på en sak. Om du börjar ge James wellbeloved (vilket jag tycker du ska satsa på först) och du inte får tag i det i zoobutikerna i närheten. Så går in på www.foderbilen.se beställ JW kalkon, den är smakligast. Mjau burkmat som lite extra är inte fel, då sponsrar du ju samtidigt svensk foder.

Foderbilen levererar till dörren inom 2-3 dagar. Nackdelen är att de blivit dyrare nu. Innan kostade det bara 19kr extra. Nu tar de ut 50-60kr i fakturaavgift också.

Var berädd att det kan ta upp till 2-3 veckor innan magen blir helt bra.

/Elisa

zoolatri
0

#8 Aha! Verkligen en bra idé! Skönt att kunna sitta hemma vid datorn och läsa om fodret och sedan få det hemkört.

Jag hoppades på att hennes lilla mage skulle bli bra fort, den blir hård och uppblåst ibland känns det som. Men det märks fortfarande inte på henne att magen krånglar, bara dessa små spår…Stackarn hon kan ju inte direkt säga till om att det gör ont.

kalindas
0

Min Spidde lämnar till och från sådana spår. Han är i o för sig alltid lös i magen. Men blir han stressad så droppar han.
Spidde är i övrigt en stort, frisk och sund katt med blank päls. Tror inte att han har så ont av det. Men det är inte trevligt med bajs fläckar.
Tror det kommer gå över på din tjej bara hon får ett foder som hon tål och kan äta alltid.

Tänk på att en del katter får gaser av burkmat. Så ett tips är att vänta lite med det.
Du kan istället prova att köpa lammfärs och blanda med morotpure (kolla så de bara är morot i purén). Ofta stabilicerar detta magen jättefort och katterna älskar det!

/Elisa

zoolatri
0

#9 Kan man göra egen morotspuré eller är köpburkar mildare?

tuska
0

#11  Om du  själv gör puren är det bra att frysa ner i is plaståsarna som finns.   Barnmatsburkarna med morotpure är bra för den late.Skrattande

zoolatri
0

Smart! Hoppas hon gillar moröter nu;)

zoolatri
0

Ok, nu verkar hon helt klart vara på bättringsvägen! Hon har fått åta lite morotspuré men det har inte hjälpt så mkt.

Men igår va vi hos veterinären för at chip-märka och vaccinera, och då frågade jag om råd angående den lilla magen också. Hon skickade ut mej i butiken, det än nämligen en veterinär som har drop-in varje tisdag i en djuraffär. Där fick jag hjälp att välja ett milt foder som skulle stabilisera magen, Iams blev det och hon har verkligen blivit så mycket bättre bara senaste dygnet, oerhörd skillnad! Skönt! Inga fler fläckar än…Pepparpeppar

kalindas
0

Härligt att hon blivit bättre!..:-)
Fungerar detta foder bra och det är ett fullfoder. Så fortsätt med detta. Då får du snart en söt liten tjej med finfin mage! :-)

/Elisa

Helenaf76
0

Vad skönt att höra att hon mår bättre! Pussa på lilltjejen