Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 1370 ggr
[hakkapelitta]
0

OT - Kolhydrater!

_"Får det lov att vara en tomat?"

_I tråden om Tonfisk så börjades det prata om annat, dieter och hur man mår bra av vad man äter!

Själv är jag personligen emot, emot emot kolhydratsfria dieter, sen jag läste en riktigt bra bok som heter "Ät Allt" - hellre nästan rätt än exakt fel" förrförra sommaren. Nu har jag diverse ätstörningsproblematik i i bagaget, (okej, en hel del, vilket har gjort att jag under många, många år haft ett speciellt intresse för vad jag stoppar i munnen och inte…)

För det första så finns i min värld nu längre ingen "förbjuden" eller "farlig" mat. Sånt skapar bara tankar om "inte äta det inte äta godis" vilket gör att man hela tiden tänker på godis - och pangtjong så har man syndat ;-)

Tänkte vi kunde fortsätta snacka dieter här, lite OT på siames, även om det finns andra kategorier på hela sajten.. men jag känner ju er, så det är roligare att diskutera då ;))))

AFamosa
0

Jag följer ingen diet strikt men det är inte utan att man känner sig frälst då man plötsligt (!) efter alla år vågar utesluta produkter som man trott vara livsnödvändiga och lika plötsligt är jag "vid liv, smärtfri och rörlig" även efter lunch och middag :-))))

Min diet är inte fri från kolhydrater men sambandet och blixtsnabbt resultat från högt intag till minimering blev med ens glasklart för mig då magproblemen och smärta försvann liksom de ständiga plågande förstoppningarna som varit en del av min vardag under 25 års tid…..har man dessutom, som jag, i alla år suttit insnörpt i sekreterarens tajta chicka dräkter och högklackat så vet man exakt hur eftermiddagen skulle bli efter att man tuggat sig igenom lunchens enorma grönsaksberg …toppat med spannmål, fullkornsbröd och litervis med vatten som vi åt för att duktigt följa socialstyrelsens riktlinjer för att må bra….Vi knaprade, vi drack vatten, vi gympade o stånkade….och klunkade laxoberal för att i möjligaste mån lösa upp cementklumparna som det gröna berget/spannmål o ris bildad trots allt vatten.

Nej- ingen slav under någon diet men vuxen nog att våga utesluta produkter som jag inte tål- lika vuxen att också tillföra produkter som får mig att må superbra :-))

Skrattande…p.s kommer i chaneldräkten igen  Halleluja A M E N Cool

[hakkapelitta]
0

Amen på den!

Nej, det är lite så man ska känna, när man går igenom förändringar, tror jag ;-)))
Jag äter mycket mindre kolhydrater än socialstyrelsens rekommendationer också, men istället massa nötter och annat mumsigt. Jag äter inte paprika, lök och andra saker som min mage inte klarar av. Stark mat är inte heller någon höjdare, tyvärr :(

Sommarmaten passar mig bäst, massa grillade grönsaker och grillat, grillat grillat med goda såser på yoghurt :D

AFamosa
0

Nötter gillar jag skarpt! Kul att du nämnde detta med grillat, det är också en tillagningsmetod som får mig att bättre tåla tomater och även paprika o lök, eller så fräser jag upp det lätt i en panna. Äter ju inga mängder men tomater o lök är ju så gott….friterade också :-))
Som sagt- jag har ju aldrig haft direkta viktproblem men socker gör mig trött och äter jag en redig bit fet ost då sötsuget sätter in så orkar jag inte ens se på "3-för-2" marabou-bitarna i affärens kassa. Choklad o godis blir det ändå ibland- jag syndar inte, jag njuter! :o)))
Undviker jag socker så kan jag ju frossa i det jag alltid varit förtjust i- alltså allt man inte fick äta för socialstyrelsen, Jane Fonda, Victoria Pricipal och Susanne Lanefeldt under hysteriska 80-talet- VISPGRÄDDE, SMÖR osv utan extra kilon som straff :o))) Mot grillen!

kalindas
0

Jag blir ju hungrig när jag läser detta..:-)

Väger ca 20-25kg för mycket, rör mig för lite. Har inget egentligt socker beroende. Troligtvis något av en ätstörning eller iallafall strukturproblem.
Glömmer ofta bort att äta och stoppar sedan i mig det som är gott och går snabbt.

Är allergisk mot ordet "bantning" och blir helt knäpp om jag ska äta enligt GI (som min pinnsmale bror gör). För att äta varannan timme gör att jag måste tänka på mat dygnet runt.

Gillar Kolhydratvarianten. Men skulle inte kunna leva efter den slaviskt. Lite bröd vill jag unna mig ibland, likaså frukt.
Sen vill jag inte följa någon "metod" utan kunna njuta av en tårta om jag är på kalas osv…

Ska bara göra mig av med mitt JA, MEN…. syndrom. Är expert på att bortförklara…;-)

/Elisa

AFamosa
0

Vi fungerar nog ganska lika Kalinda ;) metoder är inte min grej men en verkligt fungerande "metod" för mig är faktiskt att raskt bli påmind om hur plågsam tillvaron blir det närmsta dygnet om jag inte kan motstå linsgrytan, mackor, pasta mm…då sitter jag där och kvider….gott var det men fasiken inte värt magplågan! ganska enkel matematik som t o m jag klarar av = "antingen eller" och inte "både och" …
Vem äter inte tårtor o annat som bjuds på kalas? Det gör jag i alla fall…möjligen lite sparsamt numer.

Idag är en typisk dålig "metod-dag" föresten,  bara kaffe kaffe o åter kaffe, är liiite hungrig men för slö för att öppna kylen och laga till något…Generad

Liljekatten
0

Jag känner som du Kalinda att jag gärna skulle tappa 20-25 kg, men mitt problem är att jag är sockerberoende. När sötsuger sätter in så bara måste jag ha nån godisbit eller annat sött att tugga på. Jag vräker inte i mej godis, men jag småäter väldigt mycket. Jag tycker annars att denna metod att utesluta mycket kolhydrater verkar väldigt vettig. Jag var inne på sajten kolhydrater i fokus igår och läste en del och jag tänker prova på det. Kommer inte följa det slaviskt för det funkar inte på mej.

Helenaf76
0

Bra initiativ Hakkapelitta!!

Jag åt efter LCHF kosten i höstas. Mådde som en prinsessa och var abstinent. Jag är sockerberoende och sockermissbrukare, det erkänner jag. Och det är ett riktigt helvete. Var jätte dukigt och åt LCHF och kilona rasade. Efter två veckor av jävlig abstinens mådde jag bättre än någonsin. MEN så kom den där dagen då jag inte kunde motstå trycket och tog en bit prinsesstårta på min fars 60-års kalas. Hur lätt är det att motstå när man är beroende/missbrukare samt har tjocka släkten som trycker på utöver?! Jag rasade dit igen och har varit fast där sedan dess. Magen är kass, humöret är kasst, ångesten ska vi inte tala om min panikångest. Men jag kan inte ta mig ur det! Förtvivlad!! För jag vet hur b<ra jag mår av LCHF, jag vet hur gott det gör min kropp och min själ! Men chokladbitarna, godiset, snabbmaten, läsken cirkulerar runt mitt huvud utan stopp.

Oj, nu känns det som jag flöt ut lite. Ber om ursäkt. Blev lite väl personlig kanske…

Liljekatten
0

#7 Vad jobbigt för dej Helena! Sockerberoende är verkligen ett allvarligt begär som är jättesvårt att bryta. Och det är konstigt att människor omkring en inte kan ta ett Nej tack! utan ska truga och tjata. Då är det inte lätt att stå emot när man redan innan har begäret efter tårtbiten eller vad det nu kan vara. Styrkekramar från mej till dej Helena. Jag förstår vad du går igenom.

Nilla
0

Jag köpte en stoooor kartong med havrekakor, 600 gr,  för att jag skulle ha hit kattungeköpare i helgen. De tackade nej till kaffet och jag har snart satt i mig hela kartongen alldeles själv…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Beige
0

Själv tror jag att jag är snabbmatsberoende mer än sockerberoende. Visst tycker jag om godis och kakor men min last i livet är pizza, hamburgare med pommes och pasta med goda såser. Brukar säga att kladdigt är gott.

Jag är dessutom ingen älskare av motion och har tidigare varit bortskämd med att ingenting har fastnat men den tiden verkar tyvärr vara förbi. Det märks särskilt nu när kläder som förra sommaren var sköna helt plötsligt sitter åt och inte alls känns lika bekväma längre. Har inget större problem med övervikt men kilona kommer sakta men säkert känns det som.

Någon som har tips på hur man stärker sin karaktär så att man kan avstå "kladdig" mat, det är ju sååå gott?

kalindas
0

Äta omelett med fingarana kanske? Flört

Alvarligt talat så är jag likadan. Kanske inte att jag tycker snabbmat är så gott. Men det går snabbt att fixa fram när man är hungrig precis NU!

Min GI fanatiske (och enda naturlig smala) bror. Sa till mig att om man tar bort stripsen och väljer mineralvatten istället för colan. Så är inte en hambörjare på Mc Donalds så himla farlig.

Fördelen med LCHF varianten är att man får äta hur mycket fett som helst. Sålänge det är "nyttigt" fett.
Dvs. du får frossa i feta köttbiffar stekta i smör och med tjock gräddsås till.
Men däremot ska du inte äta potatis till, utan bättre med broccoli och blomkål…

Viktigast av allt är nog att försöka undvika alla maträtter där det finns innehåll som börjar på E… (ex: E621 som jag tror är bland det farligaste).

/Elisa

Beige
0

Skrattande Jag visste väl att jag skulle få bra tips här och jag som tom gillar omelett!

kalindas
0

Den här foldern hittade jag på Kolhydrater sidan. Den tyckte jag var bra och lättförstålig…

HÄR

/Elisa

AFamosa
0

# 6 aj aj aj, ja ibland kan man vara beredd att göra vad som helst för en söt chokladbit….vet att detta låter hur trist som helst men eftersom tipset hjälpt mig så skickar jag vidare- en bit fet ost tex (om man nu klarar av ost) tar effektivt bort sötsuget på några sekunder. Det är ju bara en spökröst som gör att vi tror att vi behöver det extra sockret, eller hur eftersom maten vi åt kanske var för lätt och mager? Lura rösten med något annat mättande än socker. Citronvatten är ofta en fungerande classiker.
Fortfarande ready to kill for it? Då kör vi på med äkta vara och blandar cacao med en gnutta sötningsmedel och tjock grädde, slevar i mig….en festligare form är ju att också blanda i gott cocosfett (sånt som smakar cocos) ställa röran i kylen, toppa med cocosflingor och vips en supergod is-choklad a´la lågkolhydrat miaooooooo!

# 7 Oj vad jag lider med dig…om det ändå fanns något jag kunde göra för att hjälpa dig på traven lite???

#10 _pizza, hamburgare med pommes och pasta med goda såser. Brukar säga att kladdigt är gott.
_Absolut! Kladdigt är gott :-) men varför inte raka bort det mesta på pizzan från det onödiga brödet, behåll en liten ruta jäsande trist vitt pizzabröd och lägg på en skyskrapa med den goda mojjiga fyllningen….det är väl ändå den som är godast? :-)
Pasta? släng pastan och mojja i dig den goda såsen bara…dippa med smält ost och ..tja…varför inte ost ;)))
Hamburgare äter jag nästan varje dag…slänger brödet dock och beställer en extra ostskiva om det går, lika gott utan bröd.
Räkmackor utan själva mackan går också att njuta av.
Kladdigt ÄR GOTT :-)))

Helenaf76
0

#8 o 14  Tack, era ord värmer i hjärtat!  Kanske kommer dagen då jag äntligen orkar ta ett nytt tag. När man glömt eller kanske förträngt det gamla misslyckandet.

[hakkapelitta]
0

Det är just det att man ser tillbaka på en strikt förbjuden "jag ska inte jag ska inte" som ett misslyckande om man inte klarar att avstå med nolltolerans Helena ;-)
Bättre då att tänka att jag "får" men jag behöver inte! Istället för att bara tänka "äter jag den här nu är allt kört"…
Det vill säga, man FÅR smaka när man blir bortbjuden. Jag brukar njuta av att äta sött hos andra, för jag gör det så sällan hemma numera. Varje gång man försöker med någon diet som är helt omöjlig att följa känns det ju som ett misslyckande när man inte följt den till punkt och pricka, vilket i sin tur kan leda till ännu värre problem… ;-)

Helenaf76
0

#16 För mig är det inte någon diet utan ett sätt att leva/äta utan att skapa socker/kolhydratbehov.

Men jag kan inte bara ta en liten bit, eller bara idag. Då havererar det igen. Det är antingen allt eller inget. Men det som jag däremot försökt göra är att ta en dag itaget, att inte tänka "jag får aldrig mer äta" utan som du skriver "jag väljer att inte äta det här idag/den här gången/ den här minuten" Utan tex skriva/säga Idag har jag varit abstinent (dvs jag har inte ätit något "otillåtet")

Jag kan inte ta bara en bit. Det är precis som för en nykter alkoholist/herionist att en droppe/sil så är man i träsket igen.

Jag är glad för din skull att det fungerar att bara äta när du är borta. Jag önskar att jag kunde göra detsamma.

kalindas
0

Kruxet är väl att de som är gravt sockerberoende inte kan unna sig något uns socker eller sötma.
Det är ju som en fd. alcoholist, det kan räcka med en droppe sprit för att de ska falla in i mönstret igen.

/Elisa

kalindas
0

Svarade nog nästan samtidigt..;-)

/Elisa

Helenaf76
0

#19 Skrattande

Fliris
0

Jeg er student og har bare spist ekkel studentmat den siste tiden, men nå, nå har jeg sjerpet meg. Jeg er oppvokst i en slags middelhavsfamilie med mye interesse for mat og lite interesse for kjøtt. Jeg har ikke spist kjøtt på 10 år. Og jeg spiser masse salat, bønner, linser, pasta, ost og frukt. Brød er forferdelig, men siden vi bor i Norge (resp. Sverige) er brød nesten uungåelig. Jeg føler meg SÅ! mye bedre etter at jeg har tatt det taket å faktisk gidde å bruke energien min og min elendige studentøkonomi på mat. Jeg har vært så slapp i vinter at sov nesten hele dagen. Jeg har nesten sluttet å spise sukker bare fordi jeg ikke tåler "nedturen" og blir så fryktelig trøtt av den, da er det greiere med nøtter eller jordbær. Jeg spiser masse honning, men fremst i smoothie og i te. Det søtner jo ting opp og er smoothien for sur på morgen slenger jeg bare oppi litt honning. Men det er jo ork da. Heldigvis er det så fryktelig vanskelig å være vegetarianer i Norge og spise ferdigretter. Det er virkelig ingenting man kan spise ute og det er to pizzaen man kan velge mellom. Da tar jeg heller en banan eller yoghurt.

Blir vegetarianer, da tvinges man jo nesten til å gidde å lage mat :P

Jo, kanskje vært å tillegge, jeg er bare veggis fordi jeg ikke synes kjøtt er noe godt. Det la seg liksom i magen, men det er så lenge siden at jeg ikke helt husker følelsen av det.

SacredSouls
0

#17 Uff så trist Helenaf76. En ting som er sikkert er at mat,om det er slik som du har det eller forskjellige spiseforstyrrelser henger sammen med både depresjoner og angst.også blir det en runddans.Man kommer ikke ut av sirkelen igjen.

Det er jo så viktig slik som hakkapellita sier også at man må ikke se på hva som har vært men prøve alt man kan å se fremover. Kunne ønske det var en magisk oppskrift man kunne gitt *klem* Jeg tror iallefall at en viktig ting er å virkelig SE alle de tingene i livet man er veldig fornøyd med. Ta de inn over seg og glede seg overdet.Virkelig nyte kos med katter,barn og mann f eks.og skyve vekk alle de som gir deg kun negativ energi.Også er det jo viktig å sette seg små mål. Ikke de altfor store som man er dømt til å mislykkes med.

Håper du finner styrke til å prøve den LCHF igjen siden den virket så godt på deg.

trøsteklem

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
0

Hm, jag vet inte Helena, om jag håller med. Jag är bulimiker, så jag vet vad en "liten bit" kan starta, tro mig. Men det går att komma över det också, och det bästa för mig var att avdramatisera allt som tidigare var förbjudet, för då triggade det inte mer. För mig har det varit så med ALL mat i perioder, det vill säga, när jag haft mina anorektiska perioder. Då har jag inte kunnat äta något överhuvudtaget, men blivit tvungen och så tänker man "aja, nu är allt kört, nu kan jag likagärna fortsätta äta" och så är hela bulimicirkusen igång igen.. så tro mig, jag vet allt om matmissbruk. Skillnaden mellan alkohol och mat är att mat är nödvändigt, vilket alkohol inte är, och den erbjuds i alla former på alla ställen utan för den sakens skull vara något extra festlig…

Sen har jag mina teorier om sockerberoende, det vill säga. Jag tror inte att det handlar om själva sockret, utan om något annat. Precis som alkoholism gör. Socker är inte beroendeframkallande rent fysiskt, i varje fall inte om man ska tro mina läkare/dietiser m.fl…

Nu kanske jag kastar sten i glashus som knappt kan laga mat åt mig själv när jag är hemma ensam, vägrar ta del i inköpslistor och planerande av mat. Ställs maten framför mig på bordet så äter jag, måste jag lägga energi på den själv så förstorar jag oftast upp det. Men det är på bättringsvägen, det här är ett steg, förut hade jag kontroll över allt som hamnade i vår kyl/frys osv.

Det jag försöker säga är, att bli av med beroende går inte om man har nolltolerans, inte för mig, det blir bara en fälla för mer självförakt, känsla av misslyckande och deppigheter! Men helt klart kanske det fungerar på någon som har en självdisciplin from outer space ;-))))

Helenaf76
0

#22 Tack :-) Tänk om det fanns ett trollspö som gjorde en fri från all sån här skit. Önska kan man väl alltid  Skrattande 

#23 Socker är beroendeframkallande. Läs gärna på Beroenden iFokus, det skrivs väldigt mycket om socker/kolhydratberoende. Du har rätt i att det oftast ligger något bakom, det finns oftast en orsak till varför man blivit beroende/missbrukare. Men att göra sig fri från den orsaken gör inte att du blir fri från ditt beroende. Däremot kan det hjälpa dig att förstå varför du hamnat i den sits du sitter i och kanske i bästa fall ge dig motivation till att komma ur ditt beroende/missbruk.

I mitt fall så kan jag inte ta en minsta tugga av något med socker eller kolhydratrikt när jag är i LCHF svängen. Kolhydratrik mat triggar igång sockerbehovet och kolhydraterna görs om i kroppen och ger också de en sockerkick. Min förhoppning, om jag kommer så långt att börja med LCHF (som i mitt fall fungerar), är att komma ur mitt beroende och missbruk och i slutändan kunna äta en normal portion mat med kolhydrater. Även en kaka eller bulle eller liknande i små mängder. Olika människor tål olika mycket kolhydrater och det är mitt mål när jag är "avgiftad" och fri att hitta den nivån som just jag tål.

Viktigt att komma ihåg är att vi är alla olika och klarar olika mycket oavsett vad. Det viktigaste är att vi hittar den metod som fungerar för en själv.

Jag är jätte glad att du kommit så långt i ditt tillfrisknande. Skrattande

Ett tips för den som är intresserad av sockerberoende är en bok som heter Sockerbomben av Bitten Jonsson.

Kapusta
0

Jag hade tänkt att gå ner 8 kg innan midsommar men har ännu inte börjat med någon diet… nån som vet hur man snabbt och enkelt blir av med överflödskilona… tills imorgon  Glad

kalindas
0

#25 Fettsugning..Flört Eller varför inte en sådan där hemsk body som gör en smalare?
I och för sig tycker ju inte jag att du skulle behöva gå ner så mycket som 8 kg. Då försvinner du ju!

Tänkte försöka hålla en vettig nivå med bra mat i till att börja med en månad. Min bror ska gifta sig i juli, hade varit kul att känna sig lite fräsch då.

Började äta lite åt LCHF varianten idag. Kruxet är att jag inte är mätt. Vilket är tanken med denna typ av mat. Ger det några dagar nu tänkte jag…Skrattande
Har klart mer socker absinens än jag trodde och då har jag bara varit utan i en dag!

/Elisa

karitzy
0

#25 Pure mørk sjokolade m/urter og fettet renner av i en fei:o))) Dvs ikke tilsatt sukker!

Karitzy(。❤‿❤。)

AFamosa
0

#26…du fick bergis i dig för lite fett, därför hungrig. Lågkolis-metoden är bra men det är just detta som är kruxet om man, som jag, inte kan frossa i sig fläskkött t ex (knaprigt bacon går bra)  Det är då jag istället satsar på en extra bit paté, fet ost, lite extra smör, grädde, gräddfil osv, kanske finns det något fett du kan lura i dig Kalinda?
Det där kokosfettet som smakar kokos är inte heller helt fel att ha som reserv, jag vill vanligen inte blanda ut mitt älskade svarta kaffe men ibland kan jag lägga i en klump äkta kokosfett och kanske tom lite tjock grädde i kaffet. KokosKaffe mättar bra.
Räkor, majo och kokt ägg- gillar du det? ta ett extra ägg och vräk på med majo…låtsas att mackan finns där under :-)))) Gör i alla fall mig proppmätt i många timmar framöver.

#27. Har man varit utan socker ett tag så känns t o m den mörka beska barkbiten som Sol nämner- som "väldigt söt". Jag har dock aldrig prövat den med örter. Perfekt att knapra lite på :o)

kalindas
0

Fick rådet om att jag troligtvis fick i mig för lite fett. Så som du säger. Dricker ändå te med massor av grädde i.
Åkte och köpte en grönmögelost med massa fett i. Den mättade bra..:-)

Idag har jag ätit två kokta ägg och majonäs. Jag lider inte av något kraftigt sockerberoende (tack o lov). Men jag vill gärna bli mätt. Så jag får tvinga i mig massa fett helt enkelt…

Funderar på om jag ska äta färskpotatis eller ej idag. Tror jag gör det, är inte jätte tokig i just potatis. Men ett par små vill man ju ha till sillen.

/Elisa

AFamosa
0

Om du vill ta ett par små färskpotatisar till sillen så skall du göra det -tycker jag :o)

kalindas
0

Jupp..:)
Fast vi får se. Har ingen aning om vad jag ska göra i dag…

/Elisa