Oseriös uppfödare
Jag är så fruktansvärt, fruktansvärt förbannad! En uppfödare i Sthlms-trakten av Oriental har lämnat in ett X antal fullt friska katter för avlivning. Varför är en gåta för såväl veterinärer som andra. En av dessa katter hamnade i ett jourhem hos en tjej i Sthlm, och jag har personligen ordnat ett nytt hem åt honom med en kompis här i Sundsvall. Jag far ner till Sthlm för att hämta honom imorgon.
**Vill ni veta vem uppfödaren är, skicka mig ett personligt meddelande!
**
Här i tråden vill jag diskutera hur man går vidare med ett sånt här fall, vad tycker ni? Är det att verka för katternas bästa att avliva fullt friska djur? Jourhemmet har också tagit kontakt med uppfödaren som betett sig rent ut sagt förj*vligt emot henne. I det samtalet omnämns att katten skulle ha haft "på tok för gula ögon, inget att ha i avel"…!!
Det är en jättefin kille, en svart oriental som var fruktansvärt tunn och i dåligt skick på päls. Han är mkt skygg och blyg och verkar inte riktigt veta hur man ska bete sig mot andra katter, men har kommit långt hos tjejen han bor hos nu.
Hej Jenny!! Tack för en trevlig utställningshelg.
Jag håller fullständigt med dig. Hur kan man överhuvudtaget få den tanken i huvudet att avliva katter p g a fel ögonfärg. Nästa gång kanske svansen är för kort eller för tjock, för små ögon eller kanske för runda, för ljusblå ögonfärg eller någon annan deffekt. Man kan räkna upp många saker.
Det du skriver är fruktansvärt och jag hoppas verkligen att den uppfödaren börja tänka på att sluta med sin avel. Detta är inte seriöst på något sätt att bete sig på detta sätt.
Tack Jenny för att du räddar en katt och jag hoppas att du hittar ett underbart hem till den för det är den värd. Hoppas den får underbara stunder i sitt nya hem.
Jag vill järna att du mailar mig så att jag får veta vem denna uppfödare är. Tänk om någon av mina katter skulle komma till ett sådant hem, FRUKTANSVÄRT. min mail adress är rithwa@kylen.nu
Rithwa
Tack själv för en trevlig helg :D
Det jag har så svårt att förstå är hur man kan välja att avliva dem istället för att skänka bort dem eller ens försöka omplacera.
Jag kommer att lägga upp bilder från nya hemmet med nya kompisen på onsdag, så får ni se honom :)

Är det fler orientaler som behöver nytt hem? Kanske vi på forumet kan hjälpa till att leta nya hem, eller har de redan fått somna in?
Blir så förbannad på såna här människor! Hittar inte orden tyvärr!

Jag är helt med dig, Jenny! Har haft en del korrespondens med tjejen som tog sig an katten och det hon berättat har nästan varit svårt att ta in. Det gör så ont i hjärtat på mig när hon beskriver katten som så typiskt orientalisk i sitt sätt, men efter att ha levt som en isolerad avelshane har hans psyke naturligtvis tagit stryk. Han pendlar mellan att känna nyfikenhet och rädsla.
Du gör en toppeninsats för honom!
Vad man gör, förutom att i den akuta situationen rädda katten, är att ge f-n i att befatta sig med sådana uppfödare. Som tur är så producerar inte just denna uppfödare några "flygplan", annars tror jag nog en del hade sett mellan fingrarna.
Tack för ert stöd! Hoppas att det hela slutar lyckligt. Jag har ingen aning om vad som hänt med andra katter… Jag hoppas att det inte är det värsta :/
Jag tror att han kommer blomma upp i sitt nya hem, jag tror och hoppas det! Tjejen som ska ta över honom är van med orientaliska katter och hon har redan gått igenom mina rigorösa "kattungeköparkrav" så det ska nog sluta lyckligt!
Har ju läst om denna katt på ett annat forum och kan bara hålla med om att det är för j*vl*gt!
Precis som Helena, säger, så hör av dej om du hör fler katter söker hem. Vet inte hur mycket jag kan göra. Men något går förhoppningsvis.
Hoppas den vackre killen får ett bra liv på det nya stället!
/Elisa
Vilket forum kan vi läsa mera på?
Rithwa
Där finns det bilder på killen också!
vad heter inlägget
Rithwa
Här är länk direkt till tråden: http://kattforum.se/viewtopic.php?t=136267
"Tråden om det Orientaliska korthåret jag tar hand om" heter det.

Dette er jo fryktelig
Synd at slike mennesker er oppdrettere, og itillegg bruker veterinæren som "bøddel".
Stå på jenter 
Karitzy(。❤‿❤。)
Det här låter inte klokt. Men naturligtvis finns det lika många lurendrejare och rötägg i denna branch, som i andra där det handlar om pengar.
Otroligt hjärtlöst att göra sig av med en katt som har "gjort sitt". Två-tre år isolerad i ett hanrum, utnyttjad och sedan slängd på sophögen. Efter "hantjänstgöring" har katten rätt till ett liv som älskad sällskapskatt!
En stor eloge till dig, Hakkapelitta som tagit dig an uppgiften att omplacera honom. Bra gjort! :-)
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Usch, vad ledsen jag blir av läsningen, så konstigt beteende av den där uppfödaren, så sorgligt att man kan bli så kall. Skönt att det ordnade sig till slut för katten.
#13 Jag håller med. Det gör mig så ont att människor kan bli så kalla emot så älskvärda djur.
Jag vet redan vem det är och jag hade mina misstankar långt innan du bekräftade dem. Jag är skakad och upprörd, dock inte förvånad. Jag klandrar mig själv för att jag inte tog det för vad jag såg när jag träffade dem. Men nu får i varje fall en av de många ett bättre hem.
Vi hade ett fall där en psykiskt nedgången kvinna (deprimerad, svår smärtproblematik etc) hade 54 katter, varav alla långhåriga toviga och eländiga. Hennes två showkatter var i toppenskick. Vi hjälpte henne att omplacera katterna, både de renrasiga och blandisarna och när det inte passade henne längre, när vi inte kunde omplacera katterna åt henne i tillräckligt snabb takt så vände hon oss ryggen och anklagade oss för allsköns alla ting.
När hon omplacerat alla dessa katter så hade hon ändå inte råd att kastrera sina katter. Dessutom gick hon ur SVERAK, vilket iof var bra för hon kommer inte tillbaka in igen. Okasterade honor+okastrerade hanar=blandrasungar.
Egentligen hade det varit bättre att kontakta djurskyddet och trycka på för att de skulle ta hand om katterna. Det verkligen stank kattpiss hemma hos henne. Och det var ofräscht i största allmänhet.
Det vet jag att det är även hos den här uppfödaren vi talar om.

Så rar vending, jeg har også fulgt den tråden helt fra begynnelsen. Synd at hun ikke kunne beholde ham selv, men flott at du har fikset nytt hjem til han så raskt. Det er helt utrolig at oppdrettere kan oppføre seg slik!

#0 Jeg håpet jo dette var en avlagt oppdretter,så holder vekommende på enda
Vi snakkes vel senere i dag,så da skal jeg ikke glemme å spørre deg hvem vedkommende er.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
# 10 Hela förmiddagen har gått åt att läsa om den svarte "panterns" historia. Jenny du har gjort det bra å gör det bra. Skriv å berätta hur det går för honom i det nya hemmet. Hoppas resan går bra.

En så trist historia!!
Jag önskar information om denna person då hon bor i mina hemtrakter:
Mvh Ninni.
Nu åker jag!
Ska komma ihåg att höra av mig till dig Micare, när jag kommer hem!

Jag väljer att tro, med tanke på det det som skrivs, att enkom "gula ögon"inte är själva grundorsaken till tragiken kring uppfödaren och dess katter. Något har gått väldigt fel och helt över styr och man kunde ju önska att nödflaggen hissades av ägarna/uppfödarna, en signal om rop på hjälp i tidigare skede innan det blir en ännu värre sörja av det hela ute på forum. Jag önskar att alla får den hjälpinsats som behövs- såväl katter som deras uppfödare.
Önskar av hela mitt hjärta den lilla svartingen lycka till som Jenny nu hämtar och att den slipper omplaceras ytterligare en gång.
LYCKA TILL JENNY måtte nu allt gå bra!
Louise
Fryktelig trist
Jeg leste også hele historien på det andre forumet. Så fantastisk av deg å ta tak i dette Jenny. Håper han finner seg godt til rette i sitt nye hjem.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hej Jenny
Har du kommit hem med honom? Berätta.
Rithwa

Härligt att höra att det ordnade sig för en iallafall. Känns så tråkigt då man hör sånt här.
Hej!
Precis hemkommen från Sthlm med den goa killen. Han låg i transportburen och blev kliad på magen och mjölktrampade min arm hela resan. Det gjorde så fruktansvärt ont i mitt hjärta att någon kan behandla ett så vackert djur så, och att han ändå kan visa kärlek och tillgivenhet!
Nu är han hos sin nya ägare, ett kanonhem med en liten röd OSH som bara jabbade honom i huvudet och ville busa, inget fräs och ingenting! Det känns bra. Han är nära och jag är välkommen närhelst jag vill - bilder kommer när jag packat upp kameran!

Oh, vad skönt att höra att det har gått bra! :-) Det värmer i hjärtat.
Det värmer oerhört att allt har gått bra, jag önskar nya matte lycka till men sin nya familjemedlem, längtar att få se bilder av honom.
Rithwa

En sådan liten hjälte. Det ser mycket ljusare ut för honom nu
.
Så bra!!! Gleder meg til bilder.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Bilder på mig och min nya mamma!
Jag ska nog trivas här ^^

Snygg kille!
Vilken fin kille du har tagit hem (eller till din kompis)
Rithwa
Jättevacker!
Hoppas verkligen att allt går bra för honom..:-)
/Elisa
Jag ska försöka ta mer bilder på honom sen :D
Ni skulle ha träffat hans kompis, ujuj vilken liten charmör!

Oj oj oj jag läste precis detta!!Har inte hunnit förut!!Gud så tråkigt men ändå så bra !!Vad underbart o fint gjort av dig att fixa hem åt honom!!O vad fin han e!!!Han har den där fina nosen!!Som man bara vill pussa!!!Lycka till!!!!!
på nosen!!
Jag tror tyvärr inte, att detta fall är unikt på något sätt. Tror att det mörkas en hel del om pensionerade avelskatters öde. Inom kattvärlden såväl som inom hund/häst. Vi vet väl alla vilket grymt öde som väntar en vinnarlös Grey Hound?
En 3-årig travare som inte visat prov på "löpskalle" vid 2-års debuten, går till slakt till Italien, Spanien, Malta.
En pensionerad avelskatt som inte kan omplaceras tar plats och kostar pengar. Den luckan behöver fyllas med nytt avelsmaterial och enklast är då att avliva katten och för uppfödaren, att skylla på sjukdom eller hålla tyst om saken.
Tja, inte vet jag? En sak är säker…denna svarta gosse hade en väldig tur.
Ja, den här killen hade en enorm tur. Idag blev han kastrerad för att få allt jobbigt överstökat i en enda veva, så nu när han bor in sig i sitt nya hem får han göra det i takt med att hormonerna lämnar kroppen, jag tyckte att det var smartast med tanke på att kastrater är mer tillfreds med sig själv också.
Ønsker den nykastrerte alt det beste i sitt nye gode hjem.
#37 Du har allför rätt jag tror också att om dom inte duger eller när dom blir kastrater, kanske för många katter hemma tar låter dom avliva en katt för att kunna fylla på med nytt ¨material¨ till sin avel. Det känns så trist och tråkigt att det är så. Och visst är det så inom hund och häst avel också.
Tänk att det käraste man har inte längre duger nästan som sista datum på ett mjölpaket!!!!!!
Rithwa
# 37 Tänk jag tror inte det är det käraste dom har, då ser man till att ha i sina planer, att kastrera och omplacera avelshanen tex med en kattunge, lika så med en avelshona. Det kanske inte är det lättaste om avelshanen skaffat sej ett stril betende trots kastrering… men ett försök tycker jag vore på sin plats iallafall.
Gör man som jag, har varken hjärta till det ena eller till det andra då har man en dag bara kastrater. Kanske någon rammlar bort av ålder å man kan fylla på "beståndet" med någe nytt.
#41 Det är samma här. Det är inte för inte jag har fler kastrater än fertila djur ;-)
Det värsta med den här killen är ju att han inte ens är hanig, har inte strilat eller kissat och knappt ropat på flickor på nätterna :(
Jag ska kanske ta mig dit till veckan och fota lite mer :D
Hans kompis är störtskön, måste ju bjuda på en bild av honom också!
Mats heter han, jag kan inte tänka mig ett mer passande namn på en röding som han :)

#42 Men vad har vi här då? Helt underbar ju. Vet du hans finnamn?
#37 Nej, fy. Det är verkligen vedervärdigt hur uttjänta djur behandlas. Jag undrar när man kommer till den punkten där kärleken för djuret försvinner och endast vinstpokaler eller pengar räknas? Kanske har dessa uppfödare alltid varit sådana?
#43 Han har faktiskt inget finnamn. Han är inte helt renrasig ;-))) Men totalt underbar! Verkar också som att orientalgenen slår igenom starkt, jag hade nog inte kunnat gissa på det själv alltså :D Så han heter kort och gott "Mats" :D :D :D

#44 Hahaha, vad kul! Kanske inte läge att tussa ihop Mats och E då…:-)
Jag kan inte heller förstå det där att avliva djur som "gjort sitt". Har fortfarande svårt att släppa Nanna & Jackson ur minnet som "mina" katter. Trots att båda två snart bott ett år i sina nya hem…
Mitt härliga problembarn Spidde, borde placeras om, han retar övriga katter, magen pendlar från halvlöst till vattningt. Han skulle behöva ett hem där han fick lugn och ro och bara en kompis att mysa med…
Men vem vill ha en katt som kanske har dålig mage hela livet?
Tanken på avlivning har slagit mig, just pga av hans känsliga mage.
Men jag känner att jag ALDRIG skulle klara av att avliva en i övrig sund och frisk katt som min Nalle Spidde!
Så jag drömmer fortfarande om det perfekta hemmet till honom, samtidigt som tanken att han flyttar gör ont…
När jag fyllt mitt hus med kastrater, så lägger jag helt enkelt ner allt vad kattavel heter, ett tag framöver…
/Elisa
#46 Tänk så här istället; -När man fyllt huset med kastrater "tar man en liten paus", men håller sig fortfarande á jour med vad som händer inom kattvärlden genom att ställa ut. Så småningom uppstår en "naturlig lucka" och då har man möjlighet att välja en ny fertil katt!
På detta vis kommer jag aldrig att bli någon storuppfödare. Jag njuter av mina katter och de ungar som föds hos mig. Jag njuter även av mina kastrater även om det innebär några år utan kullar. ;-)
Det är precis så jag tänker…:-)
/Elisa

Jag blir så glad när jag läser att så många av er uppfödare har en vad jag kallar "normal" inställning till era djur. Först och främst har man väl förpliktelser mot de djur man skaffat. Det är synd att man kan bete sig så illa mot sin katt och komma undan utan att behöva stå till svars. Om h#n är med i en kattklubb hoppas jag på uteslutning. Såna här människor drar ner alla i skiten.
Hoppas kissen får ett bra liv i fortsättningen.
#42 Och jag måste ju bara säga, att den där Mats var det sötaste jag sett…och vilket namn på en katt sen! Det gör honom bara ännu charmigare.