Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2347 ggr
Liljekatten
0

Smitta människa - katt

För ca två veckor sedan fick min lille Obelix problem med sin hals. Han satt och klöktes ofta, var hes, men för övrigt pigg och åt som han skulle. Jag hade själv haft ont i min hals till och från i ca två månader. På veterinärens inrådan Glad åkte jag till läkaren och fick konstaterat att jag hade halsfluss vilket jag med stor sannolikhet hade smittat min katt med. Det är ju mycket sällsynt att sjukdomar smittar mellan djur och människa, men tydligen inte helt ovanligt när det gäller halsstreptokocker. Obelix sover ju nos mot näsa med mej om nätterna så stackaren har ju andats in mina baciller nätterna igenom. Nu har han och jag genomgått varsin kur med antibiotika och känner oss friska.

Jag har inte hört talas om detta innan, att man kan smitta sina djur. Har någon här upplevt nåt liknande?

kalindas
0

Vet att vissa förkyldningar kan smitta katt. Likaså ringorm och andra mindre roliga parasiter…

Hoppas att både du och lille Obelix kryar på er fort.

/Elisa

Liljekatten
0

Tack, vi är friska båda två nu. Parasiter och ohyra är ju inte ovanligt att det hoppar mellan olika arter, men jag undrar lite över baciller och virus. Det verkar inte vara vanligt alls och därför blev jag så förvånad över att jag smittat min lille Obi.

Mia-
0

Vi hade en hund förut som fick magsjuka när hela familjen hade det.