Amma sökes!
Hej! Nu har min siames hona fått fyra bebbar….men det kommer bara mjölk ur två spenar…Därför kollar jag av om det finns någon amma i Ludvika-Kopparberg-Smedjebacken….Jag stödmatar dagtid men nattetid hinner de gå ner i vikt….Kanske har ni mer tips? Finns något att ge för mjölkproduktionen? PM:a mig om ni vet någon amma som vill dela med sig!
Jag tror det finns någe för mjölkproduktionen att ta till, tala med din veterinär. eller Ring Faludjursjukhus. Det kan kanske rekomendera någon Amma också.
Oj oj detta är jobbigt - det vet jag. Har ingen amma men håller tummarna för att du hittar någon. Jag skulle stödmata även nattetid om jag var du åtminstone en gång.
Det finns olika preparat för att få igång mjölken, de innehåller alla Oxitocin.
Har ett preparat som jag gav Smilla och som vi ger korna som heter Partoxin. Man ger väldigt lite max 0,3 ml.
Men eftersom det kommer mjölk i ett par spenar så "släpper" hon ju redan mjölken.
Så jag rekomenderar dej att åka till veterinär med henne så de kan se om de som inte det kommer mjölk ur är täta.
Massera magen på henne ofta och försök att känna så ingen juverdel är hård…
Hoppas ni hittar en amma till bebisarna!
/Elisa
Kanske har de två som inget får, fel sugteknik? De som vet hur man ska göra, kanske kan "suga igång" de andra spenarna?
Ett huskur är också äggula och vispgrädde! Men det verkar ju som om hon har mjölk iaf. Ja, de behöver ha mat åtminstone 1 ggr/natt också. Lycka till!
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Tyvärr kan jag inte hjälpa då min hona tröck ut 6 egna igår lycka till
Har god erfaring med oxytocin jeg også. Decibell slapp nesten ikke ned noe melk på første kullet.Etter 6 dager ble det halmstrået som siste forsøk,om ikke hadde kullet blitt flaskebebiser.Men melken kom!! Dyrlegen kom hjem med sprøyter og viste meg hvordan dem skulle settes. Hun fikk totalt 3 sprøyter med 6 timers mellomrom,om jeg ikke husker feil.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag känner dessvärre inte till någon katt-amma men håller tummarna såå för att det går bra med dina små gryn och mamma katt!
Verkar som jag hittat en amma i trakten! Men nu undrar jag vilka kattungar jag ska frakta dit? De två minsta eller de två största? Vilket är bäst?
har någon av dina ungar hitta en tutte på mamma katt, då skulle jag låta dem vara kvar. Sen beror det ju även på vilken tid "fodervärden" har att hjälpa de små att komma igång med diandet på den "nya mamman"…. Det är mycket nu som står på spel.
Ja, det är ett stort ansvar ammans ägare tar på sig…vågar du lämna bort dem? Är det en annan raskattägare, vet hon/han ju vad som krävs förstås…
Allt går bra hos amman, lämnade iväg två och de går upp fint i vikt. Mina två här hemma stödmatas och tuttar, även de har gått upp fint. Tjejen som har amman är en mycket van djurägare och amman är också SIAMES:) Helt perfekt…..Jag och kattungarna har rentav haft en väldans tur.
Så skönt att höra att allt gått bra. Ser fram emot bilder på de små när de växt till sig. 
Så fint at det ordnet seg. Gleder meg til å få se bilder etterhvert.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#11 Härligt att höra! Ser fram emot bilder på de små 
Nu är de hemkomna igen eftersom man behövde stödmata hos amman. Hoppas nu det går fint här hemma och att Min Smillas mjölkproduktion kommit igång. De har i alla fall fått en bättre start.
Viktökningen ser ut som följande:
137 g ökning med 49 g sedan födsel
120 g ökning med 35 g sedan födsel
131 g ökning med 41 g sedan födsel
161 g ökning med 67 g sedan födsel
De föddes den 19 maj
Jag är mycket glad för alla råd jag kan få!
TACK ALLA
Jag hade även svårt för hur jag skulle ersätta amman….och ägaren. Men hon/de fick 35 påsar blötmat och 500:-. Helst skulle jag velat gett henne en stor KRAM! Men det glömde jag! Får här utdela en stor KRAM till alla ammor!
Heisann
Hvordan har det gått i natt?
De er jo ikke så store de bebisene dine.Men verste krisetiden er jo over så det viktigste er jo å fete de opp. jeg ville gitt tillegg både dag og natt for å få de opp i vekt (om ikke mamman melkeproduksjon har kommet skikkelig i gang) Det kan jo være hun ikke har nok næring i melken også.
Spiser de bra når de får tillegg?
Natten har gått bra. Smilla tog emot de små och de tuttar. De tar emot tillägget bra. Räcker det med att jag stödmatar var 4 timme och isf hur mycket?
Jeg prøvde å lete i gamle mail o.l for å finne ut hvor mye mine spiste på samme alder.Men fant ikke helt samme alder.Når Messi var 1 uke så spiste hun 7-10 ml pr måltid.
Hva om du gir hver 3 time på dagtid også kan du gi hver 4 time på natten. Etterhvert kan du jo øke det slik at de får ett måltid veldig sent og et tidlig på morgenen. Det går sikkert fint.
Jeg brukte RC melken jeg (den fungerte så fint på mine) og der står det 6 måltider pr dag og 5-10 ml ved hvert måltid ved 2 ukers alder i bruksanvisningen.
Jeg husker iallefall at jeg lot de få så mye de ville ved hvert måltid og de var ikke store da 20 ml gled glatt ned hver gang.
Hvis de får litt melk av mamman så er det jo ikke sikkert de trenger fullt opp med tillegg heller.Ta det heller litt etter vekten du. Bare de går opp litt hver gang du veier så er jo det det viktigste.Det kan jo variere veldig.En dag kan vektøkningen være 5 gram ,neste dag 25 gram. Og hvis de står stille eller går ned øker du mengden eller hyppigheten av tillegget.
Lykke til 
http://www.katter.nu/mate/kattunge.htm
Jag har matat en unge ur varje kull hittills. Då har jag matat varannan timme och en gång per natt. Tider för kvälls, natt och morgonmål enligt följande: 23.00, 03.00, 07.00.
Min erfarenhet är att om kattungen får tillräckligt många mål dagtid klarar den sig med endast ett nattmål. Hoppar du över nattmålet, går ungen direkt ner i vikt.
Tycker dock inte antalet ml stämmer riktigt. Min Oicungar drog i sig 20 ml bara några veckor gammal. Men man har en "minsta portion" att luta sig emot. Ja, det är ett himla slit…men sååå värt det! 

Om mammakatt kan ha mulighet til å få igang melkproduksjon skal man gi små doser til ungene. Dvs ofte og lite, slik at de ikke blir mette, men suger ivrig på sin mamma:)
Det funker best:)
Ser man at mammas melk ikke øker, må man selvsagt belage seg på å la ungene suge seg mette på tillegg.
Karitzy(。❤‿❤。)