Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 2134 ggr
PollyBoffin
0

Pelle plupp...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver lite hjälp här med min kära lilla krångelPelle (som inte är så liten längre). Det är nämligen så att de senaste månaderna så har han utvecklat…vill inte kalla det problem, symtom kanske? Jag tänkte fråga er erfarna människor innan jag ringer veterinären…

Hans mage har krånglat av och till med "bumerangspyor" (som det så fint inte heter). Detta sker främst när han får torrfoder, men även ibland blötfoder, dock aldrig när han får rått kött. Detta var ett större problem förut, jag har numera lärt mig hur jag ska ge honom mat för att undvika att han spyr. Det ska varieras mycket och han är numera 1/3:dels barf:are.

Nu till problem ett: Han slutar äta maten efter ett tag (trots att jag försöker variera så mycket  jag kan mellan olika matsorter - inte torrfodret dock, vi kör på Orijen fortfarande). Han tröttnar helt enkelt och sedan så vägrar han äta den matsorten igen (gäller bara mjukfoder). Han blankvägrar äta Mjau, Pussi, Whiskas (matte börjar bli desperat), Gourmet och Sheeba… Har ni några tips om annan mjukmat? Vi har snart inga alternativ kvar (ska kolla i djuraffärerna nu). Han är bara 1 1/2 år, fortsätter det så här så slutar han äta snart!

När det gäller rått kött så har han slutat äta allt som heter nötkött och han börjar tröttna på gris. Blandfärs går fortfarande ner som tur är och rå kyckling är mums! Han gillar även rå äggula. Tips på mer barfmat! Det är trots allt det hans mage gillar bäst!

Problem två: Pelle har börjat lukta illa… Hela han luktar, främst från bakdelen. Jag har kollat så han är ren och det är inga problem på den fronten, han verkar inte ha några infektioner eller dylikt heller utan han bara luktar.

Problem tre: Nu de senaste månaderna har jag märkt ett ökat sexualiserat beteende. Pelle kastrerades när han var 5 månader och har aldrig betett sig så här tidigare. Han jagar Prillan och försöker para sig (hon är också kastrerad) minst 1 ggr/dag!

Jag vet inte om dessa tre saker har med varandra att göra eller vad de beror på, men då de har dykt upp ungefär samtidigt och i vaissa fall eskalerat så blir jag väldigt orolig för min lilla pojke! OBS! Han är hur pigg, busig och gosig som helst vilket är varför jag inte kontaktat vet.!

Hjälp, tips och råd mottages tacksamt. Jag hoppas jag är hypokondriker när det gäller honom…

Terése och Pelle

p.s. Prillan mår fin-fint och älskar livet som matglad liten kastrat!

Nilla
0

Jag tänker främst på, att han kanske har problem med analkörtlarna? Det har min Gucci haft och vi har fått spola dem hos veterinären.

Jag hoppas duktigt folk kan ge sig tips och råd om maten. Har han magkatarr kanske? Fundersam

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

Det finns säkert en del att göra, lamm kan man exempelvis ge istället för nöt, finns Halal-lammfärs fryst på Coop, inte dyrare än nöt. Du kan prova att byta torrfoder till James Wellbeloved, eller ha båda sorterna. Du kan ge honom lactiplus på maten, Perle med lactiplus på är en riktig delikatess. Du kan köpa hem Aloevera och göra rent i munnen på dem, har du kollat så han inte är inflammerad i tandköttet? Då är det en röd rand ovanför tänderna och då hjälper Aloevera väldigt bra, man doppar fingret i Aloevera och gnuggar, man kan linda en gasbinda runt fingret för att få lite mer borstning av det hela.

Här kommer en länk till BARF-mat: http://www.devonrex.se/kokbok/kokbok.html

När det gäller lukten är jag novis, där kanske Nilla har en bra ledtråd. Om det är analkörtlarna bör du kolla med en veterinär, det kan göra ont och kanske förklara hans olustiga parningsbeteende, han kanske bara reagerar så där för det är svårt att bajsa. Har du kollat om han kan bajsa ordentligt? Ring en veterinär och fråga, jobbigt för honom om han går och har ont hela tiden. Kan han inte bajsa så spyr han ju också, all mat får inte plats. Usch, skynda dig att kolla upp detta.

kalindas
0

Tycker att analkötlarna låter vettigt när det gäller lukten. hade dessa problem med min Spokie, där upptäcktes det tyvärr inte innan han fick bölder som ibland sprack!..:-(
Hade hans käke inte gått av på mitten pga bensköhet och relativt hög ålder, så hade jag opererat bort dem på honom…
Anlasäcksproblem är ganska vanligt på katter med lite trasslig mage. Min Spokie var lite för hård i magen…

Ang. maten så är det ett dilemma. Delvis pga att man inte bör svälta en katt.
En hund kan man ju vänta ut i ett par tre dagar, men detta är lite mer riskabelt på katt, så de kan få leverförfettning och svälta ihjäl…

Ge han ingen burkmat alls ett tag framöver. Utan växla mellan det han äter. När han tröttnat på detta, så kan du ju så smått lura i han nåt av det gamla igen. Då kanske han äter det pga att det är enlig honom "nytt".

Gå in på Barfforumet och fråga om de har några bra tips…

/Elisa

PollyBoffin
0

#1 #2 #3 Glömde ju skriva att han inte har problem med bajseriet, det fungerar fin-fint (han har aldrig haft problem på den fronten faktiskt…peppar, peppar)

#2 kollade precis tandköttet och det ser fint ut, ska man testa med lite aloevera ändå kanske? Ska testa om han äter Perle med lactiplus på för enbart Perle äter han inte längre… Ska köra en raid till djuraffärerna i helgen och köpa JW!

#3 Tycker också det är jätteproblem med maten så jag har bokmärkt sidorna ni länkat till och ska kolla noga vad jag kan hitta på åt honom. Han tröttnar ju så fort! Vi kommer få slut på matsorter han äter snart! 

Tack för svaren, ska nog kontakta vet. ändå för säkerhetsskull…

kalindas
0

Spokie hade inga problem med bajseriet han heller. Däremot kunde han ibland vara gränsen till lite hård i magen. Dock aldrig förstoppad.

Om han går med på att du klämmer lite, så kläm honom bak i rumpan vid bajshålet. Ungefär 20 i 4, där sitter analsäckarna. Om du masserar snett upp mot bajshålet, så märker du snart om han har nån infektion. Antinge kommer det ut massa äckligt gegg heller så känns det som hårda små kulor där.

/Elisa

Nilla
0

Jag råder dig att låta veterinären ta en kik på hans analkörtlar. Luktar han apa, så är det mycket möjligt att det är detta.

Det har ingenting med bajseriet att göra. Körtlarna kan proppas igen och behöver klämmas och kanske spolas. Där är kanske fullt med äckel-päckel som behöver ut. Veterinären gör sådant dagligen. Lycka till! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

PollyBoffin
0

#5 #6 Klämde i rumpan på honom tills han tyckte "matte, fortsätter du så kommer jag verkligen inte att tycka om dig snart", men jag kände inget. Jag ska kontakta vet. ändå (eftersom jag är hypokondriker), bättre att förekomma än att förekommas!

Tack för tipsen och råden hörni!Glad  Återkommer när vi varit hos farbror doktorn!

kalindas
0

Gör det!
Känner du att du har råd så gör en allmän friskhets koll och ta blodprov för att kolla upp lever, njurar och vita blodkroppar mm.
Brukar försöka göra det lite då och då på mina katter för att ha en lite koll på hur de mår…

Från ännu en hypokondriker..;-)

/Elisa

PollyBoffin
0

#8 Aaaa, hypokondrikernas paradis… Hade faktiskt tänkt att göra just det!Skrattande Det är dags för tusenmilaservicen! Jag ska ringa vet. i morgon och fixa tid så fort som möjligt, ska även följa de råd jag fick av rovardotters också!

kalindas
0

Gå nu inte på och köp massa veterinärfoder till katterna!
Skulle det visa sig grava lever eller njurproblem, så ok, testa.
Men köp inte dyr Hills i/d bara för han spyr. Bättre att ge något milt kött eller annat milt.
Rövardotters förslag är bra. Bättre än de flesta Hills produkter.

/Elisa

SacredSouls
0

Ja det første jeg tenkte på var også anal kjertlene. Har ikke vært så "heldig" å oppleve lukten av tømming men den er ikke så veldig god har jeg hørt.Glad

Lykke til med både analkjertler og maten.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fliris
0

TIps om BARF-mat!

Når jeg går tom så spiser mine med glede ICAs kattemat, den finnes i tre varianter og har gått ned mye bedre enn bla Mjau og annen kattemat som regnes for å være bra. ICAs kattemat er også tilverket i Sverige, uten sukker og konserveringsmidler og med en lav magnesium innhold. Så så værst er det ikke.

Du kan jo også prøve å gi ham litt kyllingvinger eller bruskbein for å gi tennene og tannkjøttet en liten omgang, og dessuten så smaker det jo godt er litt gøy for katten. Du kan jo også teste og strø tørrfor litt utover gulvet. Mine spiser tex mye heller tørrfor om jeg roper "mat!mat!" og kaster litt utover gulvet enn når det står i en kjedelig skål hele dagen lang. Og om han ikke vil spise noe særlig så er det greit å gi ham bare eggegule kanskje en dag eller to, det er ikke opptilmalt, men han får i det minste i seg litt energi og proteiner. (Har nettopp kommet gjennom et par uker der ingen av mine ville spise noe særlig)

Ellers får du ha lykke til med dem, de andre problemene vet jeg ingenting om da jeg ikke har hatt katt før ;)

AFamosa
0

MEN VA … OCKSÅ!!! Ursäkta men hur trött blir man inte då man knattrat ned en massa knep o knåp om aptitretare mm ….och blir mött av en stort felmedelande då man väl publicerar sin "kommentar" Försöker i morgon igen då jag piggnat till ;)

GRRRRR!

;) Louise

Rovardotters
0

#9 Ja, vi har ju pratat på telefon också och jag förstår nu lite mer vad det handlar om. Han sover hela nätterna och äter inget på många timmar så på morgonen behöver han en mjukstart med rått kött, eller hur PollyBoffin? Han kan inte tåla torrfoder på fastande mage, helt enkelt. Jag råder dig till det vi talade om, nämligen att göra ordentlig BARFmat med kalk och annat i och ge morgon och kväll och försöka ge ett sent kvällsmål med det också innan du lägger dig. Då kan han knapra lite torrt ur sin aktivitetsboll på dagarna när du jobbar, som han är van vid och det får räcka med den mängden torrfoder för hans del. Det är ju skönt att magen fungerar åt det andra hållet i alla fall och på sätt och vis är han ju väldigt sund som egentligen inte tål torrfoder så bra. Kolla bara upp det där med analsäckarna och låt veterinären känna igenom honom ordentligt och ta lite blodprover så det inte är något annat fel.

AFamosa
0

:-)) # 14 men nu blev det ju nästan lite övernaturligt - jag behöver inte skriva om mitt inlägg som inte kom upp inatt- det blev ett snabbreferat av Rövardotters istället ;-)))
Det handlar så mycket om ph-värdet och att "kalka" på morgon och sen kväll med skonsam BARF är perfekt.

Liten aptitretare i.ö kan vara ett par matskedar majspuré i maten när "vanlig" färs inte passar, de flesta katter älskar majs och blir det puré istället för hela korn så är det lättare att blanda i utan att katten pillar i sig kornen…bara :-)

Lycka till nu! Roligt att se dig tillbaka på forumet tycker jag :-))

Rovardotters
0

#15 Så bra. Jag kan ge ett till tips på aptitretare: morotspuré. Det är också väldigt gott konstigt nog. Det är ju för övrigt bra mot diareé men det har jan ju inte som tur är. Annat som de kan vara tokiga i är ju honungsmelon och honungsyoghurt, de ska ju inte känna sötma men här hemma får vi vara noga med att stänga honungsburkarna annars har vi snart katter som slickar i sig honung för fullt. I små mängder kan det ju inte vara skadligt. Onakasorten med grönt te i är också väldigt gott (den gröna förpackningen).

PollyBoffin
0

#15 Haha! Låter som jag ska förhindra försurning av kattmage! Ska skaffa mig en helikopter och flyga över hans matskål så det blir rätt och riktigt!Flört Hehe, nu blir ni inte av med mig, jag har ett TON med kattbilder som ska upp i fotogalleriet!

Skämt åsido, kalk ska införskaffas, skulle gjort det idag om hjärnan varit med mig… Tid hos vet. är fixad också, tusenmilaservice med speciell rumpkontroll är beställd…

Majs? Måste prova! Pelle är pigg på att vara med på mattes konstiga upptåg!

Återkommer när vi varit hos vet. så får ni veta hur det går för pluppen!Skrattande

AFamosa
0

:-) Det räcker oftast med rått kött för att få ordning på ph-värdet då det gäller känsliga morgonmagar- dessa skall inte utsättas för torrisar. Ja, köp hem lite barnmatsburkar…låter lite onödigt kanske men majspuré och även morotspuré är smaker som tilltalar våra små tigrar.

#16 jag har också hört att de inte uppfattar sötma…men vad är det i saft, honung och söta frukter som de tycker så mycket om då kan man undra- kanske lukten??

Louise