Ett "skjul" till begär :)

Jag har varit på en fransk visit hos Cleo, och där fick jag bland annat se deras hankatthus (som också används för parningar). Fick veta att detta hankatthuset omtalas som ett "skjul", och då måste jag säga att ett sådant skjul kunde jag tänka mig att bo i själv! :)
Det är ett underbart vackert hus, med vackra, ljusa rum.
Här är det ena parningsrummet. Ganska romantiskt, va? Men parning borde ju innehålla lite romans också… Om man fick önska sig något från översta hyllan, alltså. :)

Huset ser ut som en liten trevlig Hallandslänga tycker jag…
En helt OT fråga..
Vad är en fransk visit? Snabbvisit?
/Elisa
#3: Jepp, en fransk visit är en snabbvisit, ett kort besök.
Tror Cleo kan komme å innrede hos meg også,når min "Harem avdeling" blir i orden 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Det så kjempekoselig ut.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Detta inlägg gör mig väldigt glad. Avund och missunsamhet är en farlig sjuka. Av en stackars fjäder blir det snart en stor och flaxig höna.
Hade själv kunnat tänka mig att semestra i Hässleholm. Kanske ska höra efter om Elisabeth hyr ut något rum?
Det är nog dyrt under högsäsong…men man kanske får rabatt om man erbjuder sig, att dela kudde med Nelson? 

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#1 Bra Connie att du skickade in bilderna. Jag har varit där och vet att hankatterna har det bra. Hoppas nu att kattfolket som pratar och som aldrig varit där, tittar på bildern.
Stor kram till dej.

Koselige bilde. Skulle ønske alle katter i verden hadde det så flott og godt som disse
, var jeg en katt ville jeg gjerene bodd hos Cleo
Karitzy(。❤‿❤。)
Jeg også, skulle gjerne bodd hos Cleo hvis jeg var katt, altså. ;-)
Så fort man kommer inn til henne kommer kattene løpende mot en og skal hilse, de går hele tiden i veien for en så man må passe på når man går så man ikke snubler. :)
Setter man seg, er de på en og skal buffe og kose. Men jeg må innrømme at noen av dem er jeg mer begeistret for enn andre. Har to klare favoritter, Cloetta, sphynxen som er født diva og en gammel kastrert klassisk tabby som har så blank pels at man kan speile seg i den.
De to hannkattene Holiday og QE er jo også to store kosegutter, da. Typiske Cleo-hannkatter: De elsker å pysle med kattunger og vil gjerne være kattunger selv. :)
#12 Ja, för en älskare av Kat-IV är Cléo och Elisabeths båda hem, en stor upplevelse. Man faller liksom på knä och blir sittande där…

Ja, det må jag säga att här var det fint! Vilken känsla för inredning du har, Elisabeth. Det är dem små detaljerna som gör det och det är verkligen en talang att se just dessa.
#3 Hallandslänga? Pyttsan! Detta är ju i hjärtat av Skåne jue ;-))
Skåne länga då..;-)
/Elisa

Hej hej
Efter en tröttsam helg på utställning så blev både jag och Syrran så glada att få se det här. Det värmer våra hjärtan att där faktiskt finns folk där ute som vet och känner till vår kärlek för våra underbara katter.
Ja tänk vad roligt det hade varit att slippa komentarer om skjul förråd och hur dåligt våra pojkar har det, att det inte varit ett så intressant samtalsämne innan man tog reda på sanningen. För som kattuppfödare kan man både bli ledsen och sårad, framförallt när man gör allt för att de ska ha det bästa möjligt. Det allra bästa för ALLA katter är givetvis Kastrering, men det är ju inte logiskt om man har dem delvis för avel.
Oftast är det lättare att säga med underton, att Cleo har så HIMLA många katter dvs. många = dåligt… Och ja, jag har många katter! faktiskt 13 fertila honor + två kastrater som jag äger själv, jag älskar dem alla som de vore mina egna barn och offrar allt för mina djur. Om man väljer att förstå min livstil eller inte och sjunker så lågt, att man tala illa om mig får stå för var och en.
Holiday och QE har inte blivit gamla nog att få ett hanrum då de bara är 14 månader gamla, så de bor fortfarande inne med mina flickor och mammor, de hjälper till med babypassning och tvättning + gos med mig så fort jag sätter mig. Holliday fick även ansvaret i helgen att sitta i dubbelbur med sin kull vilket han skötte med glans.
# 14 Syrran hälsar och tackar och vi tar tar åt oss äran båda två då vi båda lade en hel sommar på att både renovera, måla & dekorera hela hanlängan på 180 kvm.
Jobbigt värre, så i sommar blir det bara att lata sig innan adventstakarna åker fram till dem.
#16: Kanske du skulle tala om att du fick 8 BIS i helgen, också? :)
Wooow, stort grattis!!!

8 stycken!
Inte illa. Grattis!
Kan fortfarande inte vänja mig vid att BIS inte betyder samma hos Sverak som IDP. Men 8 Bästa korthårs katter hade varit en bedrift det också.
/Elisa
Grattis! Verkligen imponerande med så många BIS-titlar!

he he.. ja det gick ju ganska bra i helgen då
blev lite svettig när Sandvretens dög upp med sina vackra hanar, men det gick ju vägen då Holiday fick alla tre domarnas röster + elevrösten.
HU*Shagio-Chen Holiday OSH b 03 BIS X 2
PR *Jackpott's Pocahontas SIA n 1 X NOM + 1 X BIS
EP S* Saddharma Geneviéve SIA h 21 2 X Bis veteran
CH S*Jackpott's Chocolate Chip Cookie SIA b 1 X BIS
PR IC S*Jackpott's Platina plexi OSH b 1 X nom
S*Jackpott's Uppfödning 2 X BIS
+ att vi är jättestolta över Erasto som Ägs av Jane Spiegelhauer
EP S*Jackpott's Erasto OSH 24 som tog 2 X nom 1 X BIS + 2 X BIS senior
så skryt skryt nu är jag färdig 
Du får se till och uppdatera din hemsida med lite bilder. Du måste ju fått flera nya kullar sen mars?
Har du fått ungar efter Holiday vill vi ju se dem…
Iallafall bicolourtokiga jag.
/Elisa

japp.. ska fixa den
jo bebisar har här varit/är även om det inte varit så mycket på den fronten som varit till salu och det är väl lite därför hemsidan fått bli ouppdaterad.
Ja jag har fått tre kattungar, varav en liten chokladfröken flyttat till Nässjö idag.
Pojkarna var med på utställning och Bicolorkillen fick väldigt fina bedömningar båda dagarna.
SIA killen har tyvärr en permanent skada i örat. Utställningsavgiften var betald sen de var 11 dagar gamla så han fick ju hänga med ändå.
Ingen utställningstjärna direkt men detta visste jag när jag tog med honom. Dock en stjärna i gosighet och charm. Och de hade party på utställningen och roade sig själva & många besökande familjer med helvilda lekar i buren hela helgen.
Här kommer en liten bild på hela familjen där Holiday står och övervakar sina små. dock inte bästa ljusförhållanden så de gör honom inte riktigt rättvisa.

STOR GRATTIS!! Dette var en flott link Connie!! Så hyggelig få se hvor flott disse hannkatten har det!!
Grattis med flotte res på utstillingen!! Ikke dårlig;-)) Dere må komme til Norge snart..Vi vil se dine flotte katter også;-))
Caroline
Grattis med alle 8 BIS'ene.
Men du burde nesten lage en egen foto tråd. Hvordan går det med kullet du hadde ved påsketider?Eller var det tidligere?Husker en veldig vakker rød OSH d 03-Det var ihvertfall en med noe hvitt på.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Grattis till alla BIS-en
Ser fram emot fler bilder på alla kissarna :-)

Så trevligt ni ser ut att ha det och grattis till alla fina utställningsresultat Cleo. Jag och min man letar och letar efter ett bra ställe (vi har letat i över 2 år) utanför stan där vi planerar att ordna det trevligt för katterna (och oss själva), ett hankatthus kanske och en del stora rastgårdar. Vi bor i stan i hus och vi har en inbyggd gård som är kattsäkrad så det går ingen nöd på katterna just nu på något sätt egentligen men hur det är önskar man sig mer närhet till naturen och mer space för oss alla, särskilt om man ska ha hanar (har ingen fertil nu). Det skulle vara intressant att få se hur man kan ordna det och få ta del av era erfarenheter. Har era hanar kontakt med varandra inne i huset genom nät eller hur har ni gjort för att de ska få sällskap? Har ni våtrumsmattor eller hur har ni "pissäkrat" väggar och golv? Parar de i sina egna rum eller har ni särskilda rum enbart för parning? Har ni inte fler bilder att visa?
De ser fina ut! Båda pappa och barn. Ska du behålla sonen? Ser ut att ha fått en fin bc teckning också..:-)
/Elisa

# 28 Tack! Vi hittade varsitt hus för 5 & 6 år sedan bara en km från varandra ute på landet. Elisabeths Hus hade denna länga som tidigare varit skola och missionshus (kyrkosal) på sin tomt. ahh man bara såg att det var exakt det som vi behövde så då blev det bestämt. Till min stora lycka som älskar hankatter och nog hade föredragit att bara ha hanar, jag älskar mina honor men hanarna är allt lite speciella. 
Där är hur mycket plats som helst och planer på fler rum och en lite fotostudio till mig ska även få rum + ett gästrum ska byggas i en annan byggnad (Smedjan) som även den ligger på tomten, men Pernilla…Nelson säger, att du givetvis får dela rum men honom så länge om du bara pussar på han mage hela natten..
För 5 1/2 år sedan hittade även jag ett litet hus med ett soligt litet stenhus utanför huset, där ett av rummen fungerade ett tag som ett hanrum. Men vi har inte något behov att detta rum just nu, så det har blivit ett "samla på allt möjligt skit"- rum och ingen katt bor där sen ett antal år tillbaka. Synd då det är ett stabilt hus, men det kanske blir igen om man tar sig i kragen och får bort skräpet jag samlat där.
Alla våra hanar har kompisar utom en hane för tillfället.
Det är den enda som inte vill gå tillsammans med andra pojkar, så jag måste besluta nu vilken av mina fertila honor som ska kastreras för att hålla honom sällskap. I övrigt älskar de flesta av våra hanar varandra och lever ihop utan slagsmål och bråk, gnabb kan det bli men mycket sällan och det slutar där.
En del av pojkarna som bor hemma hos mig, delar på 60 kvm på min övervåning. När en hane ska para får de ett rum i längan och honan kommer dit. Hanen får stanna kvar lite efter honan åkt hem, så att allt är bra och han inte fått någon reaktion på något, innan han flyttas tillbaka till sin hangrupp igen. Då torkar vi av hanen ordentligt med tvättlapp så att jag minimerar nya lukter. Så här långt har allt gått bra, ta i trä.
Detta är kanon tycker vi och har man då kattungar så känns det säkrare att göra så här, för då minimeras riskerna att man får in något till de små liven. Och även för honkatten som kommer på besök.
Jag vet inte om ni läst om min Jagar Fire Storm som kissade som en hel brandspruta i mitt kök.. trots han hade sällskap av bebbar, mig och honor? Han bor med flera hanar nu och kissandet har nästan slutat helt. Han är mindre orolig och verkar trivas mycket bättre i hangruppen, har till och med lärt sig äta utan mitt sällskap och nu slinker det även ner torrfoder, även om han givetvis väntar troget på sitt kött eller annan våtmat varje dag som jag måste ge dem..
Vi brukar sätta upp vaxduk på de ställena de kissar, så kan man skifta den ofta och byta färger mm. Så till jul så blir det rött osv.
Men de är bara på vissa ställen de väljer ut så det gör det enkelt för oss, alla hanar är ju olika. + att ca hälften av våra pojkar inte markerar revir med bakdelen utan kindmarkerar istället.
Det vi behöver är rastgårdar och då man inte är miljonär så blir det ett steg i taget. så tanken är att de ska få utevistelse också då jag är av den meningen att det skulle göra dem gott att få lite bakterier utifrån för att stärka imunförsvaret mm. och frisk luft har som sagt ingen dött av.
Jag själv har precis varit och handlat en massa olika saker som jag behöver för min rastgård.. Har en pappa som hade höga planer att svetsa ihop en enorm rastgårt till mig, men hos en del karlar verkar det just stanna vid tankar för jag har fortfarande inte fått hjälp!!
Så nu ska jag måla om mitt hus de närmaste veckorna och sen ska rastgården upp, kanske inte den det var tänkt från början men den är omöjlig för mig ensam att få till så jag tar det andra allternativet som Jag och Elisabeth kan göra själv utan hjälp
… fler bilder kommer ska bara pusta ut lite efter helgen, man är lite otränad på utställningar och det är ju så sällan vi är iväg.

# 25 Tack
ja de flesta av våra katter har ju inte så stora öron som önskvärt.
Önskar lite mer av din typ av katter blandat med mina. Du har så otroligt vackra katter Caroline att man kan sitta och drömma sig bort på din hemsida i evigheter..
# 26 ja de finns kvar 2 av dem. den lille havannan klarade sig desvärre inte. Men den lille rödvita och den svarta finns kvar. skickar en bild på den svarta orientalkillen. Lille Alfredo den röd vita är nämligen alltid så skitig så han får bada före fotografering..
# 29 ja han får iallafall stanna några månader tills jag bestämt mig på ena eller andra hållet.

Tänkte på rastgårdar…
Kolla på Blocket och tradera efter begagnade hundgrådssektioner. Ibland kan man få ta i sådana billigt.
Det hade ju varit perfekt om du kunde byggt upp sådana framför fönstrerna på hankattshuset. Du har ju perfekta fönster för att kunna sätta sådana gårdar utanför.
Ett förslag om du vill hänga in hela din tomt och som inte borde bli så dyrt så finns det elektiska fårnät som är ca 122cm höga och varje rulle innehåller 50meter + stolpar.
Har man på en jättesvag ström och de lär sig att det inte är trevligt att gå nära, så borde de hålla sig hemma. Sen kan man stänga av strömmen.
På hundar är detta lagligt så länge man har stor mark tillräckligt. Det vad var jag fick fram när jag läste de nya reglerna från jordbruksverket.
Låter kanske inte så trevligt, men ett helt ok förslag. Funderar på att göra nåt liknade till mina hundar på min 2000kvm stora tomt.
/Elisa

#35 Jag vet en uppfödare i Holland som hägnat in hela sin trädgård med just sådant elstängsel och hos dem fungerar det utmärkt.
#16 Hehe, så klart även du har ett finger med i inredningen. Ni har båda gjort ett kanonjobb med hanhuset!! Jag har tyvärr aldrig varit inne i huset utan bara sett det från gatan, men det var snyggt även utifrån.
#31 En liten kommentar ang stora öron. Jag måste säga att det var en fröjd för ögat att se just orientaler med trekant och vacker päls hemma hos dig. Jag är själv inte överförtjust i "bara" öron-typen. Men det klart, kan man få till allt så är ju inte det fy skam ;-) Kan du inte slänga upp en bild på rödtotten också, trots att han inte vill… *nyfiken*

# 35 ja jag har faktiskt lekt med tanken. elisabeth har ca 3500 kvm tomt och min är nog något större då jag har en stor äng också. men man behöver ju inte hängna in hela.
Jag såg ett katteri i Danmark som hade denna lösningen och de höll sig inne trots att det inte var så högt. endast en gång hade de haft en rymmare. Däremot är jag lite rädd för rovfåglar om de skulle gå på våra katter osv. jag vet inte hur det är med det? Rovfåglar och räven tog nästan alla mina hönor så jag räddade de sista 6 genom att ge bort dem. Jag skulla näligen dö av sorg om något sådant hände mina katter.
jag börjar nog med att bygga en i sektioner med tak så att jag även vågar släppa ut de små. och sedan kan man vara två med att montera ihop den.. ska bli spännande att se slutresultatet. problemet är bara att mitt fönster sitter så högt upp så att jag måste göra den väldigt hög en bit ut då jag vill kunna ha öppet och vädra.det ena fönstert ska jag lämna in till glasmästaren så jag får i en kattlucka till dem.
hur gör ni andra, har ni grävt ner nät en bit så att inte djur kan gräva sig ut eller in i rastgården?

Jeg er så glad at denne linken kom fra Connie..Det er skjønt og få se så flott dere har det!! Og jeg gleder meg til mere bilder av dine flotte katter;-)) Tusen takk for di pene ord om mine katter..Jeg elsker dem alle sammen;-))
Caroline[
](../ShowFile.aspx?BinaryId=3af529f9-3c7a-4845-869f-8fbb81a53238&Filename=Mersa 8 uker 2.jpg "Öppna länk i nytt fönster")
Det där med rovfåglar är jag rädd för också. Hundaran kan de inte få med sig, men man vet aldrig om katterna. Har en del rovfåglar här.
Har samma problem med fönste högt upp.
Därav speciallösningen på altanen.
Ett förslag när det gäller att bygga gård är att du i kanterna antingen lägger en rad med fyrkantiga betongstenar eller tegelstenar. Vet även att en del som har kaniner lägger makadam i kanterna. Det är svårt att gräva sig igenom. Lägger man det på båda sidor så kan ingen ta sig varken in eller ut.
/Elisa
Man ska nog gräva ner nätet en bit. Antingen fästa det på en bräda, som man gräver ner eller köra ner mindre spett genom nätet ner i backen. Jag tippar på att det bör ner 30 cm cirka?
Jag är också rädd för rovfåglar, speciellt när vi haft små nyfödda lamm. Vi har gott om Duvhök här, så nättak är ett måste för mig.
Denna rastgården gillar jag…
KLICKA HÄR
Det man kanske skulle gjort är att ta en bredare planka längst ner och gräva ner halva. Sen då ev. lägga setn eller makadam på båda sidor.
Lite smalare sektioner och vill man fuska lite med vinklar köper man vinkeljärn och fäster i hörnen.

Blir riktigt sugen att bygga en ny kattgård till katterna där jag slipper passa på dem…
/Elisa

#30 Menar du att du har ett gäng fertila hanar ihop? Hur fungerar det egentligen? Jag skulle vara rädd att de skulle ha ihjäl varandra i ett obevakat ögonblick. Annars låter det ju toppen om det fungerar. Det bör väl inte finnas minsta tillstymmelse av lukt från en löpande hona då, antar jag. Det är väl honlukter som kan ställa till problem mellan hanar. Jag vill gärna veta alla detaljer, vet du. Så man kan fundera på hur man kan göra rent praktiskt. Jag vill gärna ordna så att även fertila hanar får bra liv om jag nu ska ha några stycken framöver.
Bara en gissning. Men är det inte så att ensamma lejonhanar bildar grupper där de fungerar och jagar innan de tar över någon flock med honor?
Borde ju fungera med katter också…
Det jag funderar över är hur man undviker slagsmål när en hane har varit och parat?
Även om man torkar av dem och låter dem vara ensamma en stund. Borde det ändo bli en del slagsmål. Speciellt om det är den ranghögste hanen som varit borta…
Cleo: Det hade varit väldigt kul att se din hangrupp.
Du har inget foto på gänget?
/Elisa
Ååååååååh
Den var jo bare ekstra nydelig da.Savner tykke 4 ukers bebiser,tiden flyr jo avsted. Gratulerer med et nydelig Holiday kull!!

Eftersom jag är ett Oci-freak, gillar jag ungen i mitten bäst. (#33) En härligt prickig mage! Det ser ut att vara en flicka? Och de andra två ser ut som pojkar? 
#32, 33, 34 -Eller så är unge nr 1 pojke och 2 och 3 flickor….

#43: Det är något magiskt med Cleo och katter, och speciellt hankatter. De förblir liksom kattungar i huvudet? Och hänger i hälarna på Cleo hela tiden. Eller också ligger de och myser ihop med en kattmamma och hennes kull. Som de alltså inte är far till, men de har blivit så förklemade av Cleo att de nog tycker att de platsar bäst i en kattungehög? :)
Jag har känt Cleo i några år nu, men det är flera år sedan jag träffade henne första gången. Det var på en utställning i Oslo, tror jag. Cleo hade något mjukt över sig, var lite lågmäld och pratade inte som en fors! På den tiden, alltså… :)))
Sedan fick hon en hankatt jag var interesserad av att låna, fast jag ville titta på honom först. Så jag och en väninna åkte på besök till Cleo.
Hankatten, som då var över året gammal, hade inte velat para någon av Cleos honor. Han ville bara ligga bland kattungarna och mysa, eller hänga om halsen på Cleo. :)
Nuväl, vi bestämde att jag fick komma med min honkatt, så fick vi se om Mackerel fick lite lust att bli vuxen om han mötte en helt främmande hona. Det fick han, och det var då jag fick en underbart trevlig kull med bland annat min Olivia (som tyvärr var enda tjej och såklart den enda i kullen som blev siames… Typisk otur, men Olivia är underbar, så jag har förlåtit henne!)
Här kommer några bilder som jag tog den gången. Först ut är min favvo-sphynx, Cloetta, som dricker te.

Och här är en padda som jag inte kommer i håg vad heter, men hon stjäl i alla fall kattungar. :)
Ofta kunde man också hitta en fertil hankatt i kattungehögen. Inte svår att se heller, eftersom det är lite skillnad på storlek på en vuxen hane och små kattungar. :)))
Och det var allt från mig den här gången. Nu måste jag i väg med Harriet som skall få sina tänder rengjorda.

Så masse flotte bilder på nydelige katter.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

# 43 de är 5 st pojkar som lever ihop.
jag var i Tyskland hos en annan uppfödare som hade sina hanar ihop och de var vänner allihop. jag blev mäkta förvånad då jag också tänkte att de skulle ta livet av varandra.. men hon bara pratade på om hur bra det var och att de inte bråkade osv.
så jag bestämde mig för ca ett år sedan. först satte jag ihop två och sedan ökade jag till 3 efter några dagar osv.Först provade jag korta stunder och öppna dörrarna mellan varandra och sedan tänkte jag det nå bära eller brista och satte upp min övervakningskamera och höll koll på dem genom dem. jag är ju i princip alltid hemma dygnet runt så jag hör ju om det skulla braka loss.. de burrade upp sig och stod med skallen på sned och skrapade som tjurar från början men jag var med och sa nej, nej. det blev aldrig något riktigt slagsmål och de har hittat sin rangordning. däremot ligger de inte alla i klunga som honor gör utan kan ligga två och två eller ensamma så det gäller att ha många liggplatser och flera lådor för att inte någon ska känna sig underlägsen. Detta gäller även maten som aldrig bara serveras i en skål utan flera. torrfoder finns på tre utsatta ställen och två drickfontäner.
Honlukt kommer det väl massor här nerifrån och jag har även sågat ut spegel överst i dörren så de kan prata med mig och höra mig hela tiden + att jag kan svara dem. Honorna har väl koll på var pojkarna befinner sig och de har en ställning uppe på en bänk som de kan stå på och se killarna genom nätet överst i dörren. Dörren är för säkerhets skull låst då honorna vet hur man öpnnar om de är riktigt romatiskt lagda och ylar på pojkar..
så ärligt talat vet jag inte riktigt varför det fungerar så bra men har haft det så väldigt länge nu ca ett år och det är inte problem att flytta ut dem en vecka och sedan tillbaka för de har aldrig slagits även om de kan fräsa på varandra, men även detta är sällsynt.

# 48 Ja mackerell var allt speciell. han var faktiskt aldrig i behov av ett hanrum, då han inte parade när han gick lös (markerade aldrig revis med kiss heller). han parade bara när han sattes in i ett hanrum, var han lös i nedervåningen slog han bort honorna när de löpte. Det spelade inte någon roll hur mycket honan tryckte sig upp mot honom för han gick bara på andra hållet eller dängde till dem så att de lät honom & mig vara ifred
Vilken himla tur att du kom med din tjej för annars hade jag nog aldrig provat sätta honom i ett eget rum så att vi fick reda på att han kunde para. Han hängde alltid på mig och sov kind mot kind med mig varje natt. Så skulle alla fertila hanar var då vore det enkelt att hålla hankatt

" 46 & 47 det har jag glömt. jag lät Elisabeth ta hem min tjej så hon har fått låna min hona, det är hennes kull.. och när jag tog bilderna så kom jag ihåg vilket kön det var på dem men nu vet jag inte… måste dit och kika igen.. har för mig att det är 4 hanar två honor i kullen men är osäker på vem som är vem..
nej har hämtat en liten chokladmaskad prinsessa så ska mysa med nykomlingen lite. ska försöka ta lite bilder på henne imorgon. och uppdatera hemsidan med nya kattungebilder.