Hannkatt kastrering via buken
Er det noen som har personlig erfaring med "hunnkatt kastrering" på en hannkatt?
Design har nå fått ned en testikkel,og jeg kan jo så klart håpe på den siste faller ned når han er 6-7 mnd.
Men jeg vet ikke om jeg orker å beholde han så lenge.Ha han selv i avl her hjemme,blir ikke aktuellt.Har helt andre planer i mitt oppdrett.
Jeg ikke har tenkt å beholde han en stund,det blir bare hjertevondt å la han flytte,når man har blitt enda mer kjent med han.
Men å selge han til avl går jo heller ikke an enda.Da må en jo vite han har visse ting i orden.
Meningen var han skulle til et oppdrett,og noen andre oppdrettere har også vært veldig interessert i han,men sånn som hans situasjon er,så er det ikke enkelt for noen å sitte å vente på om han blir avlsdyktig.
Alternativet er veldig fint,han kan selges som til show og kos.For han er en veldig pen kattunge som jeg tror kan gjøre det ok på utstillingsfronten.

Men hvordan er det med sånn Kastrering?
Blir han først vanlig kastrert på hannkatt vis,at dem åpner og tar ut den testiklen som er kommet ned?
Siden åpnes han i buken og så må det letes frem derifra? Er det kronglete å finne testiklen(e) i buken?
For jeg fikk høre i går,det ikke er lurt å la han gå ukastrert lenger enn 6-7 mnd.
Det er varmt for testiklen å ligge oppe i buken,og faren for kreft er også mye større.
Nå husker jeg ikke alt jeg ble fortalt helt ordrett her,men har fått info fra en som har hatt slike testikkel løse hannkattunger selv.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Går det inte att göra ett ultraljud på honom nu för att se var den andra testikeln ligger?
Det kan ju hända att den inte ligger så långt upp i buken.
I övrigt vet jag inte hur en sådan operation går till. Synd om de inte trillar ner. Han är en väldigt vacker katt…
Vet inte vad det är som gör att alla de snyggaste djuren ALLTID får någon typ av defekter!
Om de inte får någon defekt så är det de som dör unga osv…
Det är väl det som kallas "Lagen om all tings jävlighet!"
/Elisa

Spörsmålet har jag ingen erfarenhet av…ser bara en massa underbara prickar med vackra huvuden…i alla fall 1 och ett halvt huvud utanför bild:-)- Tänkte annars lite i Kalindas banor, lokalisera testikeln via ex ultraljud??
Har ingen erfaring med sånn kastering, men har hatt en hannkattunge der siste steinen ikke falt ned før den var 12-13 uker gammel.
Så det er kanskje fortsatt mulighet for å unngå "leteaksjon".
Takk for tipset med ultralyd. Skal ta med Plesure til dyrlegen for rabbies vaksinering neste uke en gang,og skal snakke med dem,om dem kan ta en titt på Design da.
#3 Tusen takk
.Det gav meg virkelig håp. Min plan var å sjekke han nøye ved begge vaksineringene,så jeg får fortsette å krysse fingrene. Får han ned begge testiklene raskt,så hadde det vært morro om han gikk i avl,men uansett krysser jeg fingrene for at han slipper 2 operasjoner.
Brødrene har godt kjennbare testikler,mens Design har en liten kjennbar og en som ikke er der enda. Æsj,dette er så typisk. Egentlig en bagatell,men så unødvendig da. Naturens regler er dumme av og til.
#2 Ja,jeg anser meg som kjempeheldig.Jeg kan telle spotter i stedet for sauer hver eneste kveld om jeg ikke får sove 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Har hatt en kattunge med en sten. Da ble det i forbindelse med vanlige kastreringen lett etter den andre. Veterinæren lette en time i buken men fant den aldri. Så da var det bare å lukke igjen å lete ved en senere anledning. Ifølge min veterinær så var det ikke mulig å lete med ultralyd i det heletatt (om det var fordi den var så liten eller ikke ville syntes på ultralyd vet jeg ikke)
Uansett han blir iallefall en pen show katt 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Uff da,ble han åpnet 2 ganger da?
Nå er det enda noen uker til andre vaksineringen - de, var 11 uker torsdag som var,så kryss fingrene for at dem kommer ned,så han slipper å åpnes "alle veier".
Nei han har ikke blitt åpnet andre gangen enda. Tror det var snakk om å vente til han var rundt ett år for å gå inn å lete igjen.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jeg har dessverre erfaring med hannkattunger som ikke fått ned testiklene. Petter Sprett fikk bare ned én testikkel, den andre satt i buken. Albert, kullbror til Petter, fikk ikke ned noen av sine testikler.
Hvis testikkelen/testiklene har kommet seg ned i kanalen mot pungen (i lysken), kan veterinæren som regel kjenne med fingrene hvor den er. Sitter den/de i buken, må man bare lete. Men man vet jo sånn omtrent hvor man skal lete, da. ;-)
Som noen påpekte er testiklene veldig små på kattunger i din prikks alder. Som bittesmå knappenålshoder (du vet de der knappenålene med plasthoder?).
Får man ikke ut testiklene fra buken ligger de der i varmen og godgjør seg, og det kan føre til kreft. Testiklene skal ned i pungen fordi de skal ha det litt kjøligere enn inni kroppen.

Xanthos hade ena kulan i buken. Veterinären tog båda samtidigt. Den ena som brukligt, och den andra genom att öppna ungefär som vid Kastrering av honkatter. Som Connie säger minns jag också att veterinären sa att det kan vara möjligt att få ut båda utan att öppna buken, det beror alltså på var den som inte kommit ner ligger.
Det hela gick i alla fall bra. Och hade Xanthos haft båda kulorna på plats hade han också blivit avelshanne. Men lika glad är jag för det, för annars hade han aldrig kommit att bli min kissekatt!!
Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig och fina spot-killen!
(Bilden är av Xanthos som liten.)
Nå har jeg hatt en ringe runde,da jeg kom hjem fra jobb i dag. Egentlig litt vittig. Noen tidlig kastrerer,mens andre dyrleger er sååååå i mot det. Og prisene varierer alt fra 1300-2500kr for den type Kastrering jeg spurte om.
Men nå var jeg ute hos mine egene dyrleger og hadde en lenger prat med den ene.Så det blir dem som kastrerer Design om ikke testiklen kommer ned veldig så snart da. Dem vil undersøke litt mer rundt denne type operasjon og Kastrering av en kattunge.Er kona som ikke følte seg trygg på denne operasjonen. Og heldigvis er ikke mine dyrleger sånne penge slukere som de større klinikkene er heller.
Men får se,jeg aner ikke når han ev skal kastreres. så et lite håp i det fjerne når Hailstorms hadde sånn flaks med sin kattunge,at testiklene kom begge ned i ok tid.