Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 1831 ggr
Liljekatten
0

Viktökning! Hur ska det sluta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi kastrerade vår Stella för två och en halv månad sedan och sen dess har hon gått upp 8hg i vikt! Innan vägde hon 3kg och då var hon lite lite för tunn. För en och en halv vecka sedan vägde hon 3,6kg och idag väger hon 3,8kg och jag är rädd att hon fortsätter att öka. Hon är väldigt matglad nu och tigger jämt vid bordet.

Våra katter har ju fri tillgång på torrfoder här hemma och nu får de RC Sterilised och RC Indoor som inte är särskilt fet mat. Har funderat på att gå över till lightfoder, men problemet är ju att vi har fler katter och två av de andra är lite för smala. Fortsätter det så här så får jag väl ge dem lightfoder och sen stänga in henne och ge de andra extra kraftfoder emellanåt.

Är det någon här som haft nån katt som ökat så fort efter Kastrering? Hur slutade det i så fall? Jag är ju rädd för att hon ska bli sjukligt överviktig och må dåligt. Hon går under namnet "Mullemesen" här hemma nu….Generad

Canoodles
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Disa är ju visserligen inte siames men hon gick upp ruskigt fort efter kastreringen så se upp så inte Stella blir en Disa 2 borta i V Kulltorp!!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=4cfd8203-d484-43ce-ad3a-47e243c34be0&Filename=Huskatt 1.jpg)

kalindas
0

Jag är lite skeptiskt till RC indor och RC Steriliced. Delvis för att lightfoder i fri tillgång inte gör en katt smalare. Snarar fetare…

Skatan har lätt att lägga på sig. Men i några månader har katterna fått Precept Plus Kitten. ALLA katterna har blivit smalre!

Tänk själv hur du gör när du äter. Om du får äta hur mycket som helst och äter grönsallad eller annan "lätt" mat. Så kan du nästan äta hur mycket som helst…
Får du däremot en tallrik med bacon och ägg. Så är det inte lika lätt att äta mycket.

RC är smakliga foder. Är det då även magert så kan katterna äta ännu mera…

Mina föräldrar ger RC Siames, som också ska vara ett "magert" foder och deras skogis ser ut som den lilla söta paddan här ovan.

Efter att ha märkt att mina katter går ner i vikt av mindre smakligt och fett foder. Så är jag "väldigt" skeptiskt till light produkter även på katter.

/Elisa

Helenaf76
0

Mina katter äter JW för vuxna katter. Mister och Aragorn är båda kastrater. Mister är slank och fin. Aragorn har väl lite extra om än inte mycket. Tror liksom Kalindas inte så mycket på lightfoder. Fast det kan variera från katt till katt om det fungerar eller ej.

Canoodles
0

Jag håller med dig Kalindas. Light luras bara, du/katten blir kanske mätt för stunden men man står sig inte på det.

Vill tillägga att ingen av mina andra katter, nåja, är överviktiga så det är nog väldigt olika från katt till katt också hur lätt de har för att lägga på sig.

kalindas
0

Ska man ge bantning eller light så bör man dela upp maten på tre måltider och katten får bara den dos den ska ha. Då kanske katten går ner i vikt.
Problemet är att om katten inte äter då så kan den få leverförfettning.
Detta kan vara livshotande om man inte ser upp med det.

/Elisa

Avions
0

Ja lightfoder har jag inte mycket för. Tycker Kalindas tips låter jättebra. Att ge mindre men många portioner är bra.

Själv ger jag dock mina två tjockiskastrater RC Obesity som funkar utmärkt.  Det är ganska högt proteinmässigt.

Min hona som absolut inte är överviktig äter också det fodret men henne serverar jag ensam egen mat också. Nu när hon har ungarna äter hon bara sitt foder eftersom hon nu har eget rum. Med rumsbetjäning och allt!Skrattande

Liljekatten
0

#1 Ja, "lilla" Disa har jag ju träffat och hon är ju nästan lika bred som hon är lång. Flört Och oerhört söt!

#2 Det är ju en ganska logisk tanke. Jag kanske ska börja ge lite fetare/proteinrikare mat och se hur det går. Jag väger ju mina katter regelbundet och Stella oftare än de andra nu så jag märker ju ganska snart om hon slutar att gå upp i vikt. Jag har några kilo RC kitten och Orijen hemma så jag provar direkt.

Jag har ju även en exotkastrathane som bara pillar i sig det han behöver för att överleva och det är ju inget vidare att han ska gå på lightfoder. Han är en medelstor katt i storlek och väger bara 3kg! Hur pigg som helst tack och lov, men alldeles för smal. Min vet tror att han lider av anorexi och jag är tror detsamma. Vill aldrig ha nåt godis heller.

kalindas
0

Vänta med Orijenen då jag hört flera som går upp i vikt av denna. Blanda i RC kitten enbart i maten.
Skulle även rekomendera dej att testa Precept Plus istället då den inte är riktigt lika smaklig och inte innehåller massa kemiska tillsatser.
Själv blandar jag nu med Happykatt kanin o lamm, extra stora bitar. Katterna älskar att få tugga hundmatstora kulor och Spidde är ovanligt bra i magen.

/Elisa

kalindas
0

Har han fått anorexin nu eller haft den alltid? Har han slutat äta nyligen, så kolla så han inte har en förstorad lever…

/Elisa

Liljekatten
0

#9 Han har alltid varit tunn och han har vägt 3,3kg som mest (det var när de fick Orijen här hemma). I februari slutade vi med RC Kitten och gick över till RC Sterilised och då gick han ner drygt två hekto. Han äter det mesta som serveras, men han äter så lite.

Liljekatten
0

Uppdatering! Nu väger Stella 3,9 kg! Senaste månaden har de fått RC Indoor och RC kitten samt våtfoder en till två gånger per dag (Mjau, Icas kattmat eller kokt kyckling). De andra katterna håller sig i trim (förutom anorexikatten förstås) och nu måste jag ju ha kitten framme eftersom Obelix behöver det. Kan ändå känna att Stella stannat av lite i sin viktuppgång. Hon verkar inte öka så fort längre och jag hoppas att hon stannar upp helt snart.

sighni
0

Detta var intressant! Det här med lightfoder kontra vuxenfoder alltså. Med anledning av det vill jag berätta om mammas katter.

Jag är vetr.-biträde inom blå stjärnan och gör ibland rep.övning hos distr.-vetr. (Det är kul!) Vid ett sådant tillfälle kom någon från kattkommando syd (KKS) in med 2 svarta kattungar som någon dum jävel dumpat vid någon sjö i en grannkommun. Jag frågade mamma om hon ville ha dem. Det ville hon så jag köpte dem från KKS. Nu till det viktiga. De fick kattungefoder för det trodde jag var bra och de blev så tjocka. Jag har pratat med vetr. hur många gånger som helst om detta. I början gick det ju inte att ge dem lightfoder för att de inte var vuxna. Sedan blev de kastrerade och det gjorde dem inte smalare precis. Det är en hona och en hane. De ska vara kullsyskon. De har alltid ätit lightfoder av olika slag och t.o.m r/d utan att gå ner någonting!!!!  Vetr. tror inte på sjukdom utan det är för mycket mat och för lite motion. Det känns rätt hopplöst. Jag har mätt upp hur mycket mat de ska ha och mamma säger att de inte får mer. Sedan kunde ju motionen vara mer men det är ju inte mina katter och jag är ju inte där så ofta. Men jag tänker att jag kanske också ska prova att ge dem något bra vuxenfoder och skippa lightvarianterna enligt resonemanget ovan? Jag är ju rätt rädd för det här med leverförfettning. Här finns det ju gott om fett! Jag skulle gärna ta emot fler bantningstips och ifall någon känner till sjukdomar som orsakar fetma.

Jag önskar liljekatten lycka till med "bantningen". Det är svårt och Stella är ingenting i jämförelse med mammas katter. Stella är fin tycker jag. Oma och Onni hälsar till sin mamma.

kalindas
0

Vet att en del "barfare" säger att katterna går ner bra i vikt om de enbart får Mjau (inte de nya tetra). Detta trots det innehåller en massa fett.
Så om din mammas katter inte blir dåliga i magen av burkmat och äter det. Så testa att ge dem Mjau ett tag och se vad som händer.
Bara katterna äter och att ni ser att båda äter, så är risken för leverförfettning ytterst liten…

/Elisa

sighni
0

#13 Dom skulle säkert bli överlyckliga om de fick burkmat istället. Risken blir väl att mamma lassar upp alldeles för mycket men det är värt att prova.