Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2729 ggr
kalindas
0

Tidig kastrering...

Har funderat på att börja kastrera mina kattungar jag säljer till sällskap och kattungar med ev. defekter, redan som kattungar.
Samtidigt så känns det lite otäckt att behöva söva ner så små kattungar. Men jag slipper på detta vis kattungeköpare som "råkar" para en katt som inte bör paras eller släpper ut en fertil katt som sen förolyckas eller blir dräktig.
Jag kommer inte göra det för att hålla på mina linjer utan mest för att kringå ett problem.
Visst hoppas man att man kan lita på sina framtida kattungeköpare, men ibland kan även den bästa gissa fel.
På detta sätt slipper jag som sagt detta problemet, plus att kattungeköparna får en fix och färdig kattunge och slipper tänka på Kastrering och könsmognad.

Vad tycker ni här? Skulle ni kunna tänka er att kastrera era kattungar tidigt? Har någon av er gjort det? Hur fungerar dessa katter?

Hittade en intressant artikel om detta: http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html

/Elisa

Celia
0

Svår fråga - i dagsläget skulle jag inte valt att göra så, men om jag hade haft erfarenheter av flera köpare där det hänt olyckor så kanske jag hade tänkt om.

Micare
0

Själv har jag aldrig haft problem med att mina kattungeköpare plötsligt bestämt sig för att avla på de katter jag sålt som sällskap så tidig kastration är inget alternativ i mitt katteri. Jag tror de allra flesta som efterfrågar en sällskapskatt står fast vid att katten så skall förbli.

Jag tror det är viktigt att ställa sig frågan mot vilken bakgrund denna forskning är ställd. Man har i USA ett stort problem med förvildade tamkatter. Jag läste en intressant artikel om tidig Kastrering i Katastrofen som är Spinneriets klubbtidning (publicerad 06). Jag kan inte hitta den nu då jag håller på att flytta och allt är en enda röra. Vad jag kan minnas var det viktigt att söva de små kattungarna korrekt vilket skall vara svårare på så små kattungar. Vidare så skulle organen ligga mer packade (större tryck i buken) vilket i sig krävde en större försiktighet vid operation så att inga omgärdande organ kom till skada.

Man talar om hälsosamma vinster såsom att undvika juvertumörer vid tidig kastration och då undrar jag vad man jämför mot- katter som kasteras vid 6 månaders ålder eller katter som hormonbehandlats eller/och gått i avel och kastrerats mycket senare i livet.

Jag skulle vara tveksam till att kastrera kattungar vid så tidig ålder som 8-12 veckor med tanke på att våra svenska veterinärer inte borde ha så mycket vana av detta med tanke på att man rekommenderar kastration från 6 månaders ålder i Sverige. Något jag ställer mig frågande till är också hur hormonförändringen påverkar tillväxten hos katten vid tidig kastration.

Juliette-
0

Skulle aldrig varken köpa eller göra de på mina små.. jag tycker de är alldeles för tidigt och jag tycker inte de är rätt mot de små.. bättre i så fall att betala kastrationen åt sina köpare när de är 6månader om man vill vara säker på de blir kastrerade

Attacks
0

En kattunge hos meg ble tidlig kastrert,men det av sine nye eiere. Jeg kommer ikke til å praktisere dette selv pr i dag,men jeg har ingenting i mot det.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

hoffens
0

Jag skulle aldrig köpa en katt som blivet kastrerad som baby. Man vet för lite om hur det påverkar katten i framtiden. Tycker gränsen går vid 6 månaders ålder  på hankatter och honan skall bli könsmogen först innan man kastrerar , men jag har kanske .

ossilian
0

Jag håller med #5. Skulle heller aldrig köpa en kastrerad kattunge. Det känns för naturvidrigt och amerikaniserat. Sen undrar jag om de som gör det verkligen bara vill skydda sig från de aspekter som du nämner. Jag tror det snarare handlar om ensamrätt på linjer och det finner jag småaktigt.

Fjonkan
0

Varför inte bara hålla på stamtavlan tills de nya ägarna kastrerat? Glad

Nilla
0

Nej, jag skulle aldrig kastrera små kattungar. Det hela känns barbariskt och oetiskt. Jag håller med Hoffens och menar också, att man inte vet hur detta kommer påverka katterna vidare i livet. 

Det känns viktigt, att katten får utvecklas naturligt och löpa en gång innan Kastrering.

Jag skulle själv aldrig köpa en kastrerad kattunge eller ens en katt från en uppfödare som jag vet kastrerar tidigt. Total bojkott, sorry. SkrikandesGlad

Pernilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Om jag säljer Caramel kommer jag sälja henne kastrerad. Den enkla orsaken är att jag inte vill att det ska hända en "olycka" och hon blir dräktig.
En fullt frisk och defektfri katt skulle jag nog inte sälja kastrerad. Men katter med en sådan kraftig defekt som Caramel har så vill jag inte att hon ska gå i avel.
Kan hålla med om att det känns osäkert att göra det när de är så små. Men i vissa fall så tror jag det kan vara ett bra alternativ.

/Elisa

Nilla
0

Jag förstår hur du tänker, men är det inte bättre att se till, att ha en verkligt bra kontakt med den som köper henne? Välja väldigt noga, kanske till någon du känner, då det är en så speciell liten dam?

Jag tror att den som köper henne, inser vilka defekter hon har och vill hennes bästa.

Du kan ju också skriva in det i kontraktet, även om det inte juridiskt håller. Det är en otroligt vacker liten flicka du har och det smärtar mig, att hon ska behöva genomgå ett sådant omfattande ingrepp så tidigt. Speciellt då hon haft problem med hälsan, vilket kanske kan innebära komplikationer.

Jag förstår, att dina avsikter är goda, men man kan nog inte gardera sig mot allt och om det innebär risk för katten, skulle jag absolut råda dig att avstå. Såvida du inte behåller henne till könsmognad och säljer henne kastrerad efter första löp?

Jag är ju ny här på forumet och försöker, att inte ha så starka åsiktet, men vissa saker berör ju en extra. Hoppas att du inte tagit illa upp. I mig bankar ett stort hjärta för djuren.

Lycka till! Glad

Pernilla

CoralReefs
0

Håller med övriga. Tycker det är vidrigt att kastrera små bebisar oavsett orasak. Skulle aldrig köpa katt från en sådan uppfödare oavsett hur snygga katter hon än hade.

I ditt fall hade jag verkligen varit kräsen med köpare och valt en som jag tydligt ser förstår att katten inte ska avlas på. För säkerhets skull kan man även erbjuda dom nya ägarna en summa dvs en återbetalning på priset när dom kan visa upp ett kastreringsintyg.

Nilla
0

Instämmer. Det låter vettigt.

ossilian
0

Tycker också Coral Reef´s förslag låter vettigt. Hellre ett lägre pris för din del än att riskera eventuella komplikationer vid tidig Kastrering.

zeldtrix
0

# 0. Vad jag tycker vet du redan :).

Anderssonskan
0

#11 instämmer i ditt förslag, eller är det juridiskt att hålla på stamtavlan tills man har intyg på Kastrering, fast är någon oseriös så kan man ju sälja "halväkta" katter dyrt som man ser en del göra!!

zignes
0

Hej alla!

Intressant diskussion! Ämnet har de sista dagarna även diskuterats på Yahoos FANH-lista, där uppfödare och veterinärer från hela världen diskuterar hälsofrågor kring katt. Där är dock merparten FÖR tidig kastration och de flesta uppfödare i USA tillämpar detta. Diskussionen har här förts angående vilka negativa hälsoeffekter som kan uppstå vid tidig kastration. De som har tillämpat detta de senaste 5-10 åren hävdar att det inte finns några negativa sidor och hänvisar till gjorda undersökningar. Det finns även raskattuppfödare i Sverige som konsekvent använder sig av tidig Kastrering när kattungarna sälj som sällskap. Vad vi än tycker om detta idag så tror jag att vi kommer att få se mer av tidig Kastrering i framtiden. De som misstycker måste nog argumentera fakta och inte moral i denna fråga om det ska ha någon verkan. För egen del kommer jag inte att kastrera mina kattungar innan försäljning men vet för lite för att kunna ta ställning i sakfrågan. Skulle gärna vilja ta mig tid och fördjupa mig i de undersökningar som gjorts i USA.

Vänliga hälsningar
Maria

kalindas
0

Kommer inte sälja Caramel tidigt. Om jag överhuvudtaget säljer henne. Skulle heller aldrig låta henne gå igenom en operation om hon inte är 100% återställd och fullt frisk.
Finns en del veterinärer här i närheten som har långvarig kunskap i kastration av kattungar och om jag skulle välja att göra det så är det till den personen jag skulle gå.

Självklart skulle jag aldrig sälja till någon jag inte litade på. Sålde ju både Alv och Tula till en som jag hade ett kastreringskrav på och det gick aldeles utmärkt med det.

Tror dock att det kommer bli fler som kommer kastrera inna katter som kattungar eller iallafall innan könsmognad.
Har kastrerat katter vid 5 månaders ålder och ingen av dessa katter lider av några problem efter detta.

Sen ska jag väl ärligt säga att det känns betydligt mer riskabelt och osäkert att kastrera en liten honkattunge, än en hane i samma ålder.

Visst kan man skriva i kontraktet om Kastrering och alternativt även erbjuda en summa tillbaka om de kastrerar. Vet en del som gjort detta.

/Elisa

zeldtrix
0

Jag är för tidig Kastrering av fysiologiska skäl. Det är nog de flesta nyutbildade veterinärer idag om de inte missat att lära sig något under utbildningens gång :).

ossilian
0

# 18 Vilka är de fysiologiska skälen? Precisera gärna, om du orkar:) Jag är egentligen alldeles för dåligt påläst för att ha en bergsäker åsikt i frågan. Min negativa inställning till tidig Kastrering är grundad i moraliska aspekter såsom "människa leker Gud" eller där uppfödare konsekvent kastrerar för att hålla på "sina" linjer. Den senare aspekten finner jag rent motbjudande och larvig.

CoralReefs
0

Anledningen till att jag är emot tidig Kastrering är att jag ser ingen anledningt till att gå in och skära i en liten bebis utan anledning. Det finns alltid en risk med kastrartion. Att söva är en sådan, såret kan bli även bli infekterat, det räcker för mig för att inte kastrera.

cleo
0

Jag är emot tidig Kastrering som inte är medecinskt motiverad för kattens hälsa. vilket inte en defekt är. Kastrering JA men när den tillräkligt stor och mogen för det i mina ögon

Om jag anser att en katt inte ska gå i avel på grund av defekt eller liknande får katten stanna tills den för mig är mogen för en operation om jag är osäker på köparna, vilket troligast skulle bli att jag hellre avstått att sälja till dem om jag inte litade på dem. Katrering av honkatt är för min del ett ganska stort ingrepp och skulle inte vilja att någan av mina små genomgick detta med annat än att det annars var fara för dess liv om jag avstod.

Ledsamt om detta ska bli en trend att kastrera tidigt och om man bara gör det för att andra gör detta. Viktigt att man känner att det är för kattens bästa. för min del är det för kattens bästa att hitta rätt familj som tänker lika och respekterar kattens behov dvs även Kastrering när tiden är inne. Visst kan det gå fel men att börja kastrera alla sällskapskatter innan de säljs tycker jag inte verkar motiverat. Infektionsrisk i Operationssåret, risken med att sövas känns inte bra för mig och håller med Ossilian att moraliskt känns detta väldigt galet för mig också

Motiv för Kastrering om att man inte kan lita på andra känns lite märkligt. alla katter ska väl komma till människor vi känner att man kan lita på.

hoffens
0

Ni som vill kastrera kattungar, hur gamla har ni tänkt de ska vara vid leverans? Lev ni vid 12-14 vckor? Då får den lilla kattflickan op vid 10 veckors ålder. FY så hemsktGråter

PollyBoffin
0

Hmm… vet inte om jag har rätt att yttra mig, har kastrerat Pelle tidigare än man ska för att det inte skulle hända några "olyckor" mellan honom och Prillan. Det kändes helt okej att göra det för han är så stor och väutvecklad, men det faktiskt inte det jag tänkte säga.Glad

Jag tittar mycket på Djurpoliserna på Animal Planet, där de kastrerar alla kattungar innan de adopteras bort. Jag tror de gör det för att minska antalet fertila katter som springer omkring och får oönskade kattungar som i regel går ett tragiskt öde till mötes. Om de kunde lita på att de som adopterar katterna kastrerar dem, så skulle de kanske inte göra det… Jag vet inte… Jag anser att behövs det inte kastreras för tidigt så är det bättre att göra det vid den rekommenderade åldern.

MalinL
0

#23 Jag tycker du gjorde helt rätt, eftersom du har två kullsyskon och då vill man ju inte riskerar några tjuvparningar. Inte heller börja proppa i en liten unghona p-piller för säkerhetsskull.

Canoodles
0

#23 Jag tycker också att du gjorde helt rätt!

ossilian
0

#23 Håller med föregående helt. Att du kastrerade din hane rel tidigt var enbart ansvarsfullt av dig, tycker jag. En hoppsan-syskonkull hade ju inte varit rolig. Den tidiga Kastrering som jag tror de flesta i den här tråden uttryckt antipati mot, är ju den där uppfödare konsekvent kasterar kattungar och det av en helt annan orsak än din.

kalindas
0

Självklart ska man inte kstrera sina kattungar för egoistiska syften eller hålla sina linjer.

De gånger jag ev. kommer göra det i framtiden är:

1. När man säljer ett syskonpar av olika kön och då i diskussion med köparen väljer att i första hand kastrera hanen.
2. Om katten har någon större defekt där jag inte vill att den ska gå i avel, eller riskera att rymma och råka i "olycka".
3. Om ägaren vill låta sin katt gå ute ibland och jag vill slippa risken att katten blir dräktig eller börjar "ränna".

Jag skulle aldrig kastrera en katt för att/om:

1. Hålla "mina" linjer, tycker självklart det är kul om de som köper en kattunge av mig vill ta en kull eller låta en hane bli pappa en gång.
2. En kattunge som är fysiskt svag och väger mindre än 1 kg vid 12 veckor.
3. Kastrera en kattunge utan att diskutera det med den blivande ägare. Alla måste vara överrens om saken.

Kattungar har ofta bättre läkkött än vuxna katter. Samtidigt slipper en ung könmogen katt få problem med olika hormomrubbningar i samband med kastreringen.
Det finns för och nackdelar med allt. Skulle dock aldrig göra det för att följa en trend.

Min lilla Caramel kommer inte kastreras förrän hon väger minst 2 kg och är fullt frisk. Som det är nu så väger hon bara 670g och jag skulle inte ens tänka tanken att kastrera henne nu.

Ang. att lita på kattungeköpare. Självklart måste man lita på sina kattungeköpare. Annars hade man ju inte vågat fortsätta som uppfödare. Men även den bästa kattungeköparen kan missa att stänga ett fönster eller dörr. Det tar inte många sekunder för en katt att smita ut. Så att jag ev. överväger att kastrera tidigt har inget med om jag litar på köparen eller ej.

/Elisa

ossilian
0

#27 Tycker detta var ett bra förtydligande och inlägg. Det nyanserade i alla fall min bild en aning på detta med tidig Kastrering.

PollyBoffin
0

#24 25 26 Det var snällt sagt, de är så tidigt utvecklade båda två också så jag vågade inte chansa på ngt. Håller med 26 också att det inte tillhörde ämnet riktigt, det är intressant att läsa vad ni har att säga dock!Skrattande

MalinL
0

Hittade en artikel om tidig Kastrering här: http://www.cassus.se/susan_little.htm

kalindas
0

Väldigt intressant artikel..Tack!..Glad

Läste att de kastrerar en del kattungar redan vid 6 veckor ålder. Det känns för mig lite väl tidigt. Om jag någon gång väljer att kastrera så blir det omkring 12 veckor.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

en vän till mig importerade sin sphynxhane från Danmark, och han var kastrerad då, vid 12 veckors ålder.
när han var kring året började han visa tecken på att han var fertil, och hon har mkt problem med att han försöker para sin "lillebror" och ropar efter flickor på nätterna… hon ska göra en utredning på honom nu för att se om han ev. kan ha något kvar :/
det är det enda jag vet om tidig Kastrering. däremot ser jag inga problem i att kastrera en 4-5 månaders hane som fått pungkulorna på rätt plats och börjar visa tecken på att bli könsmogen om han är stor och frisk i övrigt :)

Celia
0

#32 - han kanske inte är kastrerad, utan kryptorchid Flört

Attacks
0

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[hakkapelitta]
0

#33 Nej, det är det hon börjar tro, att de kanske bara fick bort en pungkula t.ex och att den ena ligger kvar! Han ser otroligt grabbig ut med kindpåsar och allt! ;)

kalindas
0

Det låter absolut som de missat en kula.

/Elisa

Celia
0

#35 - hankattkinder är något som inte hör ihop med kastrater. Skumt! Det där får de nog kolla upp ja…

kalindas
0

Puttar upp detta då frågan kommit upp igen…Glad

/Elisa

Nilla
0

#38 Bra, Kalindas.

Connie
0

Jag kastrerade Rufus när han var ca 3 månader eftersom han skulle till England, och därmed skulle bli boende hos mig tills han var 9-10 månader gammal.

Vi har en kastrat som heter Gabriel, och han gillar inte hankatter, och definitivt inte fertila hankatter! Så det var för han skuld som Rufus blev kastrerad så tidigt.

Efter att ha sett hur fort Rufus kom sig efter kastreringen, och hur fullkomligt normalt han utvecklade sig, samt ha läst otaliga forskningsrapporter om tidig Kastrering, har jeg bestämt mig för att kastrera kattungar som säljs till sällskap innan de flyttar. Enklare för katterna och enklare för de nya ägarna som slipper all oro och allt jobb det är med en vuxen, eller halvvuxen, katt som kastreras.

På veterinärsjukhuset jag använder kastrerar de kattungar hela tiden, så de vet hur man gör. :)

Nilla
0

# Men flickorna då? Kastreras de också när de är 3 månader? Förvånad

Connie
0

#41: Jadå, småtjejerna kastreras också vid 3 mnd ålder, eller innan flytt. Och för tjejerna är kanske fördelarna ännu större än för killarna, säger veterinärerna. Halvvuxna och vuxna honkatter måste ju gå runt med body och stygn och gud vet vad, har jag läst här och på andra forum.

En liten kattungetjej kommer sig ungefär lika fort som en liten kille. Såret sys med invändiga stygn, ingen body, ingen tratt. Ett litet plåster som limmas över såret, bara. Tjejen springer och leker några timmar efter operationen. Dagen efter är det som om hon aldrig skulle varit opererad.

Jag har själv till godo att kastrera en 3 månaders tjej, men jag känner andra som har gjort det. Och jag kommer att kastrera alla mina kattungar som säljs till sällskap hädanefter.

Tror jag… I några fall vill man kanske hålla en bakdörr öppen, ifall det går skit med den kattungen man behållit för att avla vidare med.

Attacks
0

Supert,det gikk så bra med tidligkastreringen til Rufus. Lurer på om mine gjør sånt.Tror jeg skal spørre ved neste vaksinering. Det er jo deilig å få ting fiks ferdig for kattungekjøperen,og healing tiden for katten selv.

Kan godt bli aktuellt her også,om det er kattunger som overhode ikke skal gå i avl,enten det er en haleknekk,eller jeg ikke vil ha den på klasse 1. Har ikke behov å selge alt til avl fra et kull,om ikke linjene blir litt spredd.