Brännässla & Kamomill
Kan en katt vara allergisk mot brännässla eller kamomill tro?
Gav katterna Orijen förut och då fick Smilla utslag. Trodde då det var mängden protein eller fisk, som var boven.
Fick Precept plus kitten och utslagen försvann. Men fodret blev dyrt då det bara finns i 7,5 säckar.
Så efter mycket övervägande gick jag över till Happy cat kanin & lamm ett bra men billigt foder som katterna bara älskar! Detta innehöll ingen fisk och Spidde mage var även den helt ok på det.
I går upptäckte jag inflammation Smillas öron igen! Altså är det inte fisken som är boven!
Jämförde Happy cat & Orijen. Det enda jag hittade som fanns i båda var kyckling, brännässla o kamomill (ev. alger också).
Kyckling finns ju i Precepten också, så då borde det vara något av det andra. Tycker dock det är konstigt att hon skulle reagera på dessa. Men det är bra om det inte är fisk…
Så nu blir det foderbyte igen…
Men nu kanske jag äntligen kan pröva ett foder som Spidde förhoppningsvis fungerar bra på. Dvs James Wellbeloved Fisk & Ris, helst hade jag velat ha Lamm & ris fodret. Men det finns inte i Sverige av någon korkad anledning…

/Elisa

Har du testat JW kalkon eller anka?
Kalkon mår alla superbra av. Utom Spidde som får ännu mera gaser av den.
Anka är fortfarande fågel och jag vill pröva en annan proteinkälla. Blir han dålig av den också så kör jag nog Precept Plus igen där hans mage är ok på.
Fast samtidigt gillar jag ju JW maten. Måste bestämma mig för någon sort. För Spiddes skull i första hand…
/Elisa

testat www.zooplus.com? Massor av foder som inte finns att köpa i Norden ;)

Ylle är enligt sitt allergitest allergisk mot en hel massa gräs och växter. OCH mot ris, som finns i allt foder som ska vara lågallergent. Plus en del fisk såklart.
Lösningen är Iams kyckling (finns även med lamm, tror jag). Inget ris, inte en massa växter. Lite fiskolja långt ner i innehållsförteckningen (som är härligt kort).
Funkar hittills bra, men hon brukar få sår som bara läker av en långtidsverkande kortisonspruta, och sedan dröjer det några månader innan hon får tillbaka såren.
Jag har fått höra på Kattforum att foderallergitester inte är tillförlitliga, men det är inte vad min veterinär säger.
Och jag har en stark känsla av att Ylle mår allmänt bättre sedan vi uteslöt riset.
Agrias försäkring täcker allergitest, så det blir inte särskilt dyrt att göra.
Iams kyckling/lamm låter intressant!
Har ju en vag misstanke att Spidde är allergisk mot ris. Hans mage funkade ok på Hills d/d som bara innehåller ärtor och hjort.
Tyvärr är det fodret för dyrt då det bara finns i 2kg påsar och jag vill ge mina samma mat.
Köpte JW fisk idag. Få katterna någon dåligt reaktion där, så ska jag absolut kolla upp Iams.
Tack för tipset!
/Elisa

#5 Varsågod! Ylle är allergisk mot ärter också, vilket ytterligare komplicerade fodervalet.
Ja, det blir nästan ohållbart om katterna ska äta olika mat…