Avmaskning
Hur gör ni med avmaskning på era ungar? Vid vilka åldrar avmaskar ni och med vilket preparat? Och era vuxna katter, avmaskar ni dem regelbundet även om de är innekatter? Är bara lite nyfiken… 

Husker ikke helt i farten, men mener jeg tok det ved 4 - 6 og 12 uker. Jeg bruker banminth.
Tar også de voksne en gang i året, og når jeg har kattunger.

Ja kör Banminth en gång vid 12v vanligast de vuxna avmaskar jag absolut inte om de inte har mask..
Denna kull är dock avmaskad med Axilur och jag säger då de aldrig mer gud så äckligt dom tyckte de var

Jag avmaskar med Axilur (någon slags ohejdad vana ;) vid ca 4,7 och 10 v ålder. Jag mal tabletten, delar upp i doser som jag blandar med en liten klick av t ex smör ell. kaviar och den lilla pasta-klutten stryker jag in i munnen eller så tar de själva ;) Smidigt!
Prövade flytande axilur en gång- aldrig mer- det stänkte runt och lämnade vita fläckar överallt :-/
Rätt ell.fel preparat- rätt eller fel trestegsbehandling? Vet ej men mina hundar o katter/kattungar har inte påvisat några negativa effekter under alla år så det är nog ganska OK :-))
Louise

Ok, tack så mycket för era svar
Det verkar som att folk gör lite olika… Jag avmaskar med Banminth två gånger, kring första och andra vaccinationen. Men det är inte helt lätt att få i dem den kletiga smeten, verkar ju lättare med tablett som man mal och blandar ut med något… 
jag avmaskar ungarna med Banminth, första gången veckan före första vaccinationen, sen veckan före andra vaccinationen.
mamma katt brukar jag avmaska före en parning.

Gör som #2. Och håller med, varför avmaska vuxna innekatter?! Finns ingen anledning och man ska inte glömma att det är ganska starka grejer, avmaskningsmedel.
#4 Jag tycker det är betydligt lättare att trycka upp lite Banminth i gomen på småttingarna vid ett tillfälle än att i dagarna tre mala ner tabletter och se till att dosera det rätt.

Jeg bruker Panacur eller Banminth over 3 kurer, ved 6 uker og 1 uke i forkant av første og andte vaksinasjon.
Karitzy(。❤‿❤。)
Att jag avmaskar beror på att jag har 2 utekatter också. Men de får inte blanda sej med kattungar å kattmamma. Är en unge riktigt avmaskad från början å alltid är innekatt ser jag ingen anledning att avmaska en vuxen innekatt. Enl. apoteket kan mask bli resistent mot avmaskningsmedlet, om det används i tid å otid och starkare å starkare preparat tas då fram, Så visst ska man vara försiktig med avmaskningar. Samma gäller ju för huvudlöss som ungar drar på sej i skolan, snart finns inget medel mot det heller.
Det är Axilur katter kan bli resistenta mot. De övriga tror jag inte är lika stor risk.
Avmskade mina kattungar en gång med Drontal och det fungerade bra det också. Då var de 12v.
I annat fall hade jag nog använt Banminth på dem.
Fick tipset att använda Axilur granulat till katter & hundar. Avmaskade alla vuxna med detta. T.o.m Spidde gick att lura i detta. Smakar inget och djuren åt med god aptiit.
Har man hundar eller utekatter, bör man nog vaccinera då och då. För de kan dra in lite allt möjligt till katterna inne…
/Elisa
#9 vadå vaccinera mot mask eller andra parasiter menar du ???? vaccineras görs mot det"vanliga" varje år. På innekatter å på dem som går ut när vädret passar =)
Jag använder Banminth till kattungarna och avmaskar dem två gånger, ca 8 och 11 veckors ålder.
Har precis avmaskat gänget här hemma pga att huskatten, som är utekatt, satte sig och åkte kana på golvet för några dagar sedan. Såg då att hon hade mask. Hon är helt hopplös att få i sånt som hon inte gillar så därför använde jag Stronghold på henne. Det är en lösning som sätts på huden i nacken. Mycket smidigt, men dyrt! 250:- för tre doser, men det skyddar ju även mot ohyra och fästingar. Även exoterna fick detta.
Sia/sys-gänget fick Drontal och det funkade bra när jag bakade in tabletthalvan i Vitakrafts Catstick som de älskar. Tingeling gick inte på den lätta utan då krossade jag tabletten och blandade med lite vatten och sprutade in i munnen. Hon spottade länge efteråt så det smakade nog illa. Ska prova med smör nästa gång.

#10 Jag tror att Kalindas menade avmaska och inte vaccinera. :-)
Stämmer…skrev fort..
/Elisa
Jag trodde det kommit ut någe nytt vaccinations skydd, som jag missat.

Bra tråd! Jag har ju hunnit fundera på detta med avmaskningens, för mag/tarmflorans, negativa konsekvenser under många många år nu. Även om inälvsmask är en "naturlig" del i systemet så vill vi helst undvika besökarna ;) men jag räds förståss en steril tarmflora och försöker att tillsätta ytterligare extra bakterier under själva avmaskningsproceduren för att om möjligt göra det lite mer skonsamt…
Banminth borde vara mildare än Axilur som möjligen har ett bredare spektra …vilket förmodligen inte behövs?
Banminth fanns i en trög pasta för länge sen, lätt att dosera, inget slabb o rinn, finns den kvar tro?
Drontal verkade effektivt o enkelt…då min handfasta veterinär gav och allt var klart inom bråkdelen av sekund….så såg det inte ut vid nästa försök här hemma :-)))))))
Stronghold som Liljekatten nämner låter intressant för vuxna djur …inte minst för mig själv kanske ;)- som släpar in fästingar utifrån och redan har fått tagit bort några från mig själv *grrrr vad det kliar*
Bekämpningsmedel är vad det är och skall hanteras med respekt i alla dess former…..Ursäkta att tankarna flyr vidare, kan inte låta bli ;
I vårnumret av Allt i Hemmet -61 så står det att det nu är dags att ta i tu med mal o annan ohyra på vinden- husmor står käck o piffig i högklackat m söt Bardot-look och självklart med DDT-sprutan i attackställning. På ett annat uppslag ägnar sig maken åt ogräsbekämpning i trädgården och lilla sonen spraylackar sina modellbilar, dörrar o korgmöbler med den nya superlackfärgen
…och jag bara hoppas att lilla söta mamma på bild inte var gravid igen….
Blev lite långrandig så här på lördagsmorgonen, sorry;)

#15 vi bruker Banminth som pasta.