Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3534 ggr
SweetWishes
0

Priser på vår ras... höja?

Jag gör väl en ny tråd här då :)
Eftersom vi började en debatt om att värdet på våran ras bör höjas.

Jag kan hålla med om att en ökning vore bra. Dock ska det inte spela roll om det är mixat i linjerna eller vilka färger det är. Det är ju endå i köparens intresse på vad man väljer. Kattens värde skall inte minska för sådanna faktorer. Det är ju endå samma ras.

Vad tycker ni? Ska den höjas? Till vilket pris anser ni?

Biames
0

Jag tycker att det bör höjas. Här nere i skåne är det forfarande vissa uppfödare som tar 5000kr för sina sia/osh. Jag kommer dock  att ta 7000kr för mina kattungar när jag väl får några.

SweetWishes
0

glömde säga pris ja… 7000 här med.

Tycker ni att man bör ta ÄNNU mer om man tex åkt utomlands och parat sin honkatt med en import? Där stammen är ovanlig i sitt hemland?

tuska
0

7000 kr är inte fel pris….. Det gav jag för min Oci-cat för nio år sedan.     Svårigheten blir väl att få alla att ta det priset för sina ungar.  Rädslan finns ju att man sitter där med en kull som är svårsålda för att priset är varierande hos uppfödare.      Nu har en visat intresse för den kullen jag snart får å där sa jag 6000 kr för en unge, det kan jag inte ändra på.

Biames
0

Tycker även att man kan ta lite mer om man själv har importerat en katt då detta inte är BILLIGT det vet i alla fall jag.

ossilian
0

Av vilken anledning bör priset höjas?? Att den som importerat vill ta en högre summa för sina kattungar, det kan jag förstå. Men ni andra?

Nilla
0

Det är som Inger säger, svårt om enbart en del av uppfödarna höjer sina priser. Vi håller ju inte ens samma priser nu.

Enligt undersökningen i tråden "Pris på kattungen?" tar hälften av de röstande mellan 5000-5900kr, resterande tar 6000-6900 kr. Endast 2 uppfödare tog 7000 kr, detta av 78 röstande.

Det vore naturligtvis fördelaktigt om samtliga låg på samma prisnivå. Då slapp man stå till svart inför kattungeköparna, varför man är dyr eller extra billig i jämförelse med andra uppfödare.

Innan man diskuterar en eventuell höjning, kanske man ska få den hälft som ligger på nivån 5000, att höja sitt pris först? Annars blir det plötsligt väldiga skillnader. Kan det inte tänka sig det, kanske ca 6000kr är ett skäligt pris för en Siames/Oriental 2008?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ossilian
0

#6 Innan man diskuterar en eventuell höjning, kanske man ska få den hälft som ligger på nivån 5000, att höja sitt pris först? Annars blir det plötsligt väldiga skillnader.

Fast varför? Jag tycker det ska vara förbehållet den enskilda uppfödaren att prissätta sina kattungar. Att sträva efter ett enhetligt pris anser jag blir lite larvigt, detta är ju en hobby där kartellbildning inte hör hemma.

Nilla
0

#7 Blir det inte lite konstigt om en del tar 5000 kr och andra 7000kr? Fundersam

Zinziras
0

Hva gir dere av vaksiner før kattungene flytter?

Hva med Chip?

Nilla
0

#9 Mina småttingar får två vaccinationer och är chippade när de flyttar.

ossilian
0

#8 Nej, jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Det är väl inte i landstingets regi vi arbetar? ;-)

Avenacattery
0

Tycker egentligen att ett pris på 10.000 ær lagom….

men jag antar att jag inte får med mig alla på det. Viktigt att generellt høja priset=høja statusen=bra før marknadsførning=bra før intresset på før denna ras.

ska vi sæga 8.000 i framtiden?! jag tycker det ær vældigt rimligt.

Avenacattery
0

#11. Olika landsting tar olika betalt før olika tjænster…. ;)

Sedan fungerar ju marknaden som så att om ngra børjar ta ut høgre priser føljer de lægre med. Det kan också vara så att det ær enklare att sælja dyrt æn før billigt!

Mach1
0

Jag tycker det funkar med individuell pris sättning. Såklart det inte ska vara gratis! Men jag tycker det är upp till var och en att sätta ett skäligt pris. Om jag gör en liten jämförelse, vad gäller den hästrasen jag har så kostar inte alla lika, även där kan man hitta en billig och en dyr häst beroende på stam, utbildning och utseende.

På våran kat.IV ras tycker jag ett spann på 4000-7000 är OK

ossilian
0

#12 Höjer man statusen på rasen eller är det kanske enkom vinsten som höjs…?

#13 Så sant!

Avenacattery
0

#15.

Jag tror både och. Pengar ær en status kælla vare sig vi vill det eller inte. Att sælja ngt lite dyrare kan høja statusen. Vad ær det før skillnad på en oriental och en bengal egentligen som gør att priset ær så pass mycket høgre på bengalen? Att efterfrågan ær større? att rasen ær nyare? att orientaler ær roligare att æga?

Vi har haft många som hørt av sig som valt mellan en oriental och en bengal och undrat om orientalen ær lika exklusiv som bengalen… frågan kan tyckas mærklig men ændå inte. I ett fall testade jag med att sælja dyrare æn vad jag tænkt och genast var de vældigt intresserade….

Sedan ær det inget fel om vi kan tjæna en hacka eller två på ngn kull. Rætt som det ær blir det bara utgifter i en och då måste det finnas en buffert att ta utav.

Liljekatten
0

Jag måste nog säga att jag håller med Ossilian. Det är upp till uppfödaren själv att sätta pris. Har man egen hane och därför slipper betala dyr parningsavgift och slipper testa honan osv blir det ju inte samma kostnad som om man väljer att para med en importhane där parningsavgiften ligger på 4-5000kr plus testkostnad.

Connie
0

Om vi glömmer att det enligt norsk lag (och antagligen svensk också?) är förbjudet med kartellverksamhet, så tycker jag att det är ok att informera om vad normalpriset ligger på. Detta är ett jobb för rasringarna; Siorbaja har t ex lagt ut information om vad som är genomsnittlig pris för en kat.IV-kattunge på sin hemsida.Men därifrån är det ett låååångt kliv att kräva att alla uppfödare skall följa detta "vägledande" priset. För det är så mycket som kan spela in.

Om jag använder mig själv som exempel:

Eftersom jag avlar silverorientaler, och orientalparningar tyvärr kan ge maskade avkommor, så får jag ibland (alltför ofta!!!) ungar som inte kan användas till något som helst annat än sällskap. Jo, i och för sig kan väl en silversiames användas i orientalavel (det är ju det jag själv gör, men…), men i alla fall. Jag tycker inte det är etiskt att ta lika mycket betalt för en kattunge som i utgångspunkten har begränsad "bruksverdi" (bruksvärde?).

Andra kan ha andra orsaker till att ta ett lägre pris för några kattungar.

Jag förstår inte varför det skulle vara så farligt att uppfödare opererar med olika priser?

Men jag tycker det är helt ok, som sagt, att rasringarna upplyser om vad som är gängse pris för en kattunge, och att några uppfödare tar mer, andra mindre.

Rithwa
0

Andra raser har betydligt högre priser än vad vi tar för våra Kategori IV katter, Jag tycker att det är på hög tid att vi höjer priserna på våra katter. # 12  Varför inte…………  för mig skullle det vara OK. Jag håller helt med jag tycker att vi måste höja statusen på våran ras. Många säger och är förundrad över att dom är så ¨billiga¨.

Att man skulle ta högre pris för kattungarna till importerade katter tycker jag är fel. Att jag har valt att importera är inte för att det är ¨snyggare¨ katter i andra länder.  Visst har jag betalat betydligt mera för min hane än om jag hade valt att köpe en hane i Sverige men det gjorde jag för att hans stamtavla finns inte i så många katter och det lockar mig i min avel.  Att man sedan tar ett högre pris för dessa kattungar tycker jag är fel.

Connie
0

#16: Jag vill inte sälja kattungar till folk som skall ha dem som status-symbol.

Jag vill sälja mina kattungar till folk som kommer att älska dem lika mycket som jag gör, för deras egen skuld.

Klart det hade varit kul att "tjäna en hacka" på sin hobby, men jag är inte beredd att gå på ackord med mina principer, så mina "hackor" får jag tjäna på andra ställen. :)))

Rithwa
0

Mina kattungar  vill inte jag heller ha som statussymbol, men jag tycker att kat IV har alldeles för låg pris för sina kattungar. Vi har en exklusiv ras som vi skall värna om.

SacredSouls
0

For å tjene på katteoppdrett så tror jeg man må ha helt problemfrie kull,aldri keisersnitt, eller akutt sykdom,egen hannkatt og storproduksjon+ selge for en 7-8000 kr. Først da kan man kanskje snakke om å gå littegrann i pluss.

Men sånn er det jo ikke i virkeligheten,iallefall ikke her. Her går vi i minus så det står etter og forhåpentligvis om noen kull så er vi tilbake i 0 igjen.Om vi ikke er det så spiller ikke det noen rolle heller, men jeg er tross alt ung(vel,ung er relativtRäcka ut tungan) med tre barn og huslån.Man skal jo ha råd til å drive med oppdrett også.

Jeg er for en heving av pris og status på siameser/orientaler.Å heve statusen ser jeg som veldig positivt og er enig Avena og Rithwa sine tanker rundt dette.Å kalle de da et statussymbol synes jeg blir å ta for hardt i. Jeg synes heller de kunne ligget på linje med en del andre raser. Nå ligger de under mange i pris.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AFamosa
0

#2 _Tycker ni att man bör ta ÄNNU mer om man tex åkt utomlands och parat sin honkatt med en import? Där stammen är ovanlig i sitt hemland?

_Är verkligen "ovanlig" det samma som att ett högre pris är befogat?  För mig är en ovanlig stam inte alltid att beteckna som intressant :-))

Om jag själv, som uppfödare, är villig att betala ett högt pris för en linje/stam jag finner oerhört intressant gm exempelvis att resa utomlands för parning ell gm att ta in nya importer-  det är ju en sak men avkommorna efter den/dessa då- skall de också betinga ett högre pris ???

Ser ofta formuleringen i kattungeannonser "-efter intressanta importlinjer" - och som alltid så ligger det väl i betraktarens ögon att avgöra…..intressant för dig möjligen men knappast för mig ell. tvärt om :-)))))

Prishöjer inte ännu. Detta är en hobby för mig, vill jag "gå jämt upp" ekonomiskt så får jag allt söka mig andra intressen.

Läste i annan tråd en fråga avs. bengalkatt och dess prissättning- de får gärna ta 30000 för sina bengaler- jag själv känner mig inte stressad att följa efter :-)))

tuska
0

Att tjäna en hacka på uppfödning, trodde jag bara de inbillade sej som inte sysslar med denna hobby.Det spelar ingen roll om man tar 5-7000 kronor…i långa loppet blir inget kvar =)    Skulle jag få någon krona över hamnar det på ett kattkonto för veterinär besök å mediciner. Inte till någon lyx för egen del.   Det verkar vara känsligt att ta upp vad en kattunge är värd i pengar. Mina är värda en tacka guld per styck.

SacredSouls
0

#24 Veldig riktig sagt og bra skrevet Glad

AFamosa
0

#24 Mina är värda en tacka guld per styck.

Ja, minst!! och för köparen blir guldklimpen ovärderlig och det är den bästa av känslor :-))

tuska
0

jag levererade en unge igår  Idag ringde ägaren å grät av glädje för att katten va så fin å go, hon tackade för gåvor å presenter jag skickat med.  Som jag är då, så är det ett STORT startpaket om följer med ungen. De är sånna stunder som värmer, när man kunnat sålt en guldtacka för  5000 kr i detta  fallet

Liljekatten
0

#24 Håller med dej helt!

ossilian
0

#20 Go Connie! Go Connie! Håller med dig så mycket att jag inte vet vad som kan tilläggas. Kanske att jag tycker att detta orerande om status hit och status dit för mig är ett uttryck för fattigdom; själslig, kulturell, konstnärlig, intellektuell fattigdom.

#16 "vare sig vi vill det eller inte" Äsch, trams säger jag! Jag sätter själv upp mina moraliska kriterier.

Nilla
0

#24 Så bra du formulerar dig, Inger! Ja, det är underbart att kunna glädja andra människor med något man älskat och vårdat så ömt.

Rovardotters
0

Jag vet inte heller om jag är beredd att höja priset än, tycker nog att 6000 kr kan vara bra ett tag till om jag inte ska exportera, då kommer jag att ta ett högre pris eftersom det är mer omkostnader. Men jag har inte bestämt mig än. För mig är det också viktigast att veta att ungarna får det bra. Fick en förfrågan från Argentina men nobbade då jag inte vill skicka iväg någon så himla långt utan mänskligt sällskap…Har dock fått veta att det finns en speciell "eskortservice" som SAS tillhandahåller så det kanske inte skulle behöva vara så farligt, men huh jag är rädd för vad som kan hända på vägen. Och hur tar man hand om katter i Argentina? Det vet jag ingenting om.

tuska
0

#31   Nee Vet du va,jag skulle bli tokig av oro om jag skulle skicka en "guldtacka " till Argentina. Jag blir orolig bara dom ska till S-Holm  Skrattande

acas
0

Jag håller helt med tuska#24.

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

Rithwa
0

För mig är det viktigaste de som köper kattungen/kattungarna är verkliga djurvänner att dom vet att djuren förhoppningsvisl lever 15-20 år att man under den tiden har förpliktelser. Jag tycker att kat IV är för billiga.  Jag är inte ute efter att tjäna pengar på mina katter för det kommer jag aldrig att göra. Men jag tycker att man skall hålla ett högre pris än vi gör idag. Många kattvänner/uppfödare jag känner som har andra raser ifrågsätter varför våran ras är så billig. Kat ter i kat IV skall sätta sina priser på samma nivå som andra raser. Jag tror att vi måste tänka om. 

Ja visst är det en hobby och tjäna pengar på dem kommer vi aldrig att göra. Men jag tror att rasen skulle tjäna på om vi höjer priserna.

Avenacattery
0

Åhh. Jag skrev ett långt och nyanserat inlægg och så bara førsvann det ska førsøka sammanfatta mig kort denna gång.

#20. Jag ær enig att det inte ær fråga om ngra status symboler. Att høja status før mig innebær det som #29 skrev "…ett uttryck för fattigdom; själslig, kulturell, konstnärlig, intellektuell fattigdom". Jag sæljer med hjærtat først.

#29 Jag skulle kunna skriva en massa om att genom att byta pengar med varandra så sætter vi ett værde på det vi byter oss till. Jag skulle också kunna sæga att pengar ær bara en symbol vi anvænder oss utav før att benæmna ett værde. Status ær givetvis lite annorlunda men att status ær helt frikopplat från værde i det samhælle som vi lever i ær felaktigt. Som individ får du, jag och våra vænner ha våra egna regler och moraliska antaganden. Trams hit eller trams dit, jag tror nog inte vi riktigt snakkar om samma sak faktiskt.

Uttrycket att tjæna en hacka var ju menat før en enskild kull. Och att dessa "inkomster" snabbt æts upp av en vetrinærkostnader, resor, mm mm mm… ær ju uppenbart. Bufferten jag pratade om var inte det flugspø som jag køpte førra våren, utan en buffert till mina katter! Så de kan få all den vetrinærvård de vill, den mat som jag tror ær bæst, ge fullpacke støtte utan att tveka till mina kattungar mm mm. Vad ær felet med detta.  ?

Tycker att det feltolkades en hel del lite væl fort. Och det blev lite væl kænsligt så fort ngn næmnde pengar…

Nilla
0

#35 Jag förstår precis vad du menar och jag håller med dig, Avenacattery.

Jag tycker också kattens status ska höjas. (Bondkattens.)

De katter vi föder upp behåller sin status genom det pris vi sätter på dem.

Personligen tycker jag att 4000 kr för en Siames/Oriental är löjeväckande lite. Möjligen kan min morsa  eller min bästa väninna få detta pris om de blir kära i någon av mina ungar.

Jag tycker nog också att 6000 kr är lagom, skäligt och låter katten behålla sin status dvs sållar bort en del oseriösa bondfångare. Förhoppningsvis.

ossilian
0

#35 Åhh. Jag skrev ett långt och nyanserat inlægg och så bara førsvann det ska førsøka sammanfatta mig kort denna gång.

Har varit med om detta ett par ggr och det är såååå enerverande.

#35 Läste igenom mina inlägg i tråden ordentligt och kan ju se att det ser ut som jag vill ge dig en känga. Ber om ursäkt för det, det var inte min mening. Du råkade bara använda några uttryck som jag reagerade på.

Jag funderar lite kring främst två saker i tråden. Det ena är detta med att kat4-uppfödare unisont borde höja försäljningspriset/lägga sig på en enhetlig nivå. Jag är absolut emot att någon (andra uppfödare, rasring, kattklubb) skulle lägga sig i eller anmärka på försäljningspriset för mina kattungar. Jag anser det vara min ensak om jag vill sälja dem för 4000:- eller 10000:-.

Ditt, AvenaCattery, sätt att resonera kring status i ditt senaste inlägg finner jag sympatisk och inte alls som "trams" ;-) Men jag vidhåller att statussymboler också används som utfyllnad vid egen oförmåga att skapa mening, estetik eller stimulans och kan vara ytligheten in absurdum. Burr, jag vill inte sälja mina små pluttar till sådana premisser.

Jijumas
0

Jag tycker oxå att en del tar aldeles för lite för sina kattungar. Jag vet en här i mellansverige som bara tar 4.500:- för sina. H*n är med i IDP.

Sedan tror jag att det beror på lite vart i landet man bor med vilka priser man kan hålla. Jag tror att det är lättare att få ut mer för kattungarna i södra sverige än i norra. Här brukar vi ha lite problem när vi ligger på 5.500-6.000:-

//Monica

S*jijumas

Avenacattery
0

#37 Ingen fara på taket. Jag tål lite kløs ;)!

AFamosa
0

Tyvärr går ju pris och bibehållen status…lite hand i hand men mycket hänger ju också på hur vi uppfödare själva "hanterar" våra djur. Hur skall man tänka egentligen då uppfödare (ett fåtal) dumpar iväg en liten vän de en gång köpte som älskad sällskapskatt till förmån för något mer typat och extremt då kanske utställning-och avelsintresse tog vid. Hur kan man sova om natten med vetskap om att den lilla far från en ny ägare till en annan?
Tänk att som uppfödare, via omvägar, få vetskap om hur ens djur hanterats av någon man en gång litade på då försäljning skedde. Ruskigt!!
Jag är medveten om att omplaceringar ibland måste ske men det går att ordna med bibehållen hög status för såväl katt som ägare

# 38 Men Gosh, Milda makter, Heliga Helga!!!!! Det var inte länge sedan jag sålde en variantgosse till sällskap för mindre än så- Men han är den kung han är på sin högt uppsatta tron i familjen - så statusen ruckades inte på det minsta trots "prisfallet"  :-)))))))))

Louise

Connie
0

Och nu händer samma sak som det gör varje gång jag läser diskussioner om pengar och kattungar och status och små antydningar om att de uppfödare som inte är villiga att följa den prisgalopp andra uppfödare vill starta/startar, liksom sabbar för alla andra uppfödare.

Och det som händer är att jag känner detta barnsliga trots växa, och växa, och växa, och jag får lust att skrika ut:

Hädanefter kommer jag att skänka bort mina kattungar!

Jag har absolut ingenting emot att andra uppfödare tar högre pris för sina kattungar än jag gör för mina.

Men jag hade satt värde på att de som ligger på andra prisnivåer än jag gör, ändå accepterade min prissättning.

Jag gillar inte att gå i flock. Jag tänker på vad som är bäst för mina kattungar, och det jag säljer dem för är min ensak. Jag får gallstensanfall av det jag uppfattar som försök på att tvinga mig till något… :)))

hoffens
0

Det handlar väl inte bara om pengar. Jag säljer mer en gärna en kattunge för 3000 till en person där jag vet att katten får ett toppen hem, än jag säljer en unge för 7000 och får många sömnlösa nätter och är osäker på att katten har det bra. Pengar är inte allt här i livet. Mina katter som jag har kan inte värderas i pengar. Hr tagit 5000 för mina kattungar och har jag fattat tycke för en köpare och hon inte har pengar så har jag sänkt priset för jag vill att den personen skulle ha katten även om jag hade andra köpare som hade betalt fullt pris, men den köparen föll mej i nte i smaken, om man får uttrycka sig så.

AFamosa
0

Hädanefter kommer jag att skänka bort mina kattungar!

- och jag sladdar på två hjul uppför backen till din port!!!
Är det en per familj eller får man hela högen om man kommer först Connie? .-))

ossilian
0

#42 Precis så!

Connie
0

#43: Det är bara att sladda hit. Gör det fort, så du hinner hit innan Harriet har fått sina kattungar, please? ;-)

#42: Jag blev nästan lycklig när jag läste ditt inlägg, Hoffens. Precis så där tänker jag också. Därmed inte sagt att jag inte respekterar andras uppfattningar, varken i den här frågan eller i andra frågor, men jag tycker alltså precis som du, Hoffens. :-)

Avenacattery
0

Kan bara tillægga att min bror vill ha en katt från oss vid næsta kull. Han betalar av i kærlek till mig så den katten blir dyr ;)

Sjælvklart får jag ha min prissættning och alla ni andra en egen. Jag kommer inte sticka ut med vare sig dyra eller billiga katter. Jag  førsøker finna rætt hem och då finns det alltid en løsning. Men samtidigt kan jag inte blunda från en omværdsanalys mot andra raser och dærmed stilla konstatera att kat. iv katter værderas, i pengar;), mindre æn många andra raser.

#41 om jag skriver att jag tycker att det vore på tiden med en generell højning av priset på våra katter, innebær det INTE att jag tycker alla ska, måste, eller ens bør, ta samma pris.

Rovardotters
0

Jag tycker det är ganska naturligt att man ligger ungefär i samma prisklass inom kat IV och ett riktvärde kan vara bra att ha. Många kan tycka att det är svårt att ta ordentligt betalt och har då riktvärdet att luta sig emot. Sedan finns det alltid en massa saker som kan påverka priset, uppåt och nedåt och som man gör upp med respektive kattungeköpare. Huvudsaken är att kattungarna får bra hem där de kan trivas, helst hela sina liv.Glad

karitzy
0

#47Huvudsaken är att kattungarna får bra hem där de kan trivas, helst hela sina liv.Glad

**Enig så enig!

**Ellers så velger også jeg  *att skänka bort* bort katten, framfor høy pris til hjem som gir meg negativ vebber Gråter

Karitzy(。❤‿❤。)

Rithwa
0

Skänka bort katt ja gör som ni vill men det är väl ändå att ta i lite för mycket. Huskatter skänks bort och ni ser väl vilken status dom har. Ni får ta ordet status precis som ni vill fri tolkning för er alla. Hur mycket jag än kommer att skriva om ordet status är det alltid någon som kommer att misstolka mig. För mig är det helt uppenbart att vi har alldeles för låga priser. Jag tror nämligen att även om priserna höjs rejält så får vi våra kattungar sålda.

tuska
0

Vill man ha en,  äga en, bli ägd av en   siames/oriental. Då f…n kan man betala för den.  Det finns annars billiga porslinskatter på ICAFörvånad

Nayak
0

Varning! Långt och filosofiskt Glad

Min tolkning av "status" i det här fallet är att katten ska ha högre status, dvs högre värde. Inte kattköparna.

Den ska inte bara bli älskad och mycket väl omhändertagen, de som får äran att köpa en ska dessutom offra några tusen för att få hem en.

Måste det ena (höjt pris) utesluta det andra (att vilja kattens bästa)?

Är jag en bättre människa om jag inte höjer priset en tusenlapp eller skänker bort en kattunge?

Är då Ragdoll- Bengal- och Ocicatuppfödare usla människor som tar pengar från stackars kattungeköpare och inte ser till kattungarnas bästa?

Familjen som köpte för 6000 av mig sa "Va billigt!". Jag frågade om dom kanske varit hos dom som tar 7.500, men dom hade bara varit hos uppfödare som tog 6000. Men dom hade köpt sin sista siames för 6 år sedan och betalat 5000, så dom bara tog för givet att det kostade mer att få köpa en idag.

Dom var så bra kattmänniskor så dom kunde ha fått henne gratis, kände jag. Men dom ville också betala för sin katt och 7000 hade inte ändrat något. Jag ville att katten skull vara med dom och dom ville ha henne.

Jag såg en papperslapp hos veterinären. Någon skulle sälja sina älskade huskattungar och satte priset 1000 SEK.I texten stod "Vaccinerade 2 ggr och uppfödda på Royal Canin". Jag började skratta.

Kanske hoppet från 100 till 1000 var för orimligt, eller var det just det att dom sades ha käkat ett dyrt torrfoder som skulle motivera priset? Jag vet inte, men kul var det. Och vaccinet hade ju kostat 700 per kattunge så det var i och för sig inget konstigt alls med 1000.

Man förväntar sig nog att en huskatt är gratis och en raskatt kostar runt 8.000. Det är alltid en kris innan ett paradigmskifte, så det är bara att kämpa på med motstridiga känslor kring att byta katt mot pengar, men jag tycker att våra katter borde ha samma ekonomiska värde som andra raskatter.

Undrar hur mycket en av mina bebisar har käkat i pengar räknat föresten. Dom älskar nämligen lövbiff och det får dom såklart. BLOD vill dom ha.

karitzy
0

#49 Ikke missforstå! Det er kun ment om jeg må velge mellom et godt og et mindre godt hjem!

Jeg personlig håper og tror at høyere priser kan hjelpe på å få prosenten på de useriøse kjøperne ned.

Nede i Europa tar man vel nå 1000 euro.

#51..Måste det ena (höjt pris) utesluta det andra (att vilja kattens bästa)?

Ja, takk begge deler Skrattande

Karitzy(。❤‿❤。)

Nayak
0

#52 Jag vill också sortera bort oseriösa låtsasintresserade människor som tar min tid, engagemang och stör katterna.

Tyvärr, så känner jag så och jag tror att om jag sagt ett högre pris från början så hade jag sluppit en del nyfikna.

En människa som kom visste inte ens hur gamla kattungarna var. Dom åkte runt till så många, sa dom.

En annan kom 2 gånger, jag hämtade dom vid tåget, och dom stannade 3 timmar varje gång, skulle ha 2 kattungar och välja namn. Sedan försvann dom bara…

Jag hade misstagit mig på dom totalt och dom måste ha känt att det var fritt fram att göra så. Prishöjning kan ev. hålla såna och värre människor borta och markera min ståndpunkt som uppfödare.

Connie
0

#51: Sitat: "Det är alltid en kris innan ett paradigmskifte, så det är bara att kämpa på med motstridiga känslor kring att byta katt mot pengar, men jag tycker att våra katter borde ha samma ekonomiska värde som andra raskatter."

Det är inte ett paradigmskifte vi diskuterar, vi diskuterar bara om en eventuell genomsnittlig prishöjning är befogad.

Men egentligen tror jag diskussionen handlar om att de som vill att pris på siames skall höjas, också vill att alla uppfödare skall känna sig förpliktade av denna prishöjning.

Om det inte var just detta det handlade om, så förstår jag inte varför frågan debatteras överhuvud taget.

De som tycker att deras kattungar bör säljas för 7.000 eller 8.000 eller ännu mer, kan ju göra det och har alltid kunnat göra det. Det är ingen som hindrar någon från att kräva vilket belopp som helst för sina kattungar.

Därför måste detta handla om att de som vill ha mer betalt för sina kattungar, är rädda för att de kan få svårt att sälja till detta högre pris om det samtidigt sitter en annan uppfödare i samma land som säljer sina kattungar för ett lägre pris.

Och det är just detta dolda budskap som jag reagerar på.

Jag tycker också det är konstigt att de uppfödare som vill höja priset tydligen inte tror att deras kattungar är värda ett högre pris? För trodde man det, så spelar det ju ingen roll om andra säljer billigare?

När det gäller alla andra "varor" man köper, så betalar vi gärna mer för att få det vi tror är bättre kvalitet.

Nayak
0

Det "Dolda budskapet" har inte jag läst in.

Jag tycker att diskussionen verkar rätt så öppen och frispråkig

Nayak
0

forts "55:

Och jag känner att det rådande paradigmet är att en katt kostar 6000 sek och för att kliva över till 7000 sek eller tillbaka till 6000 sek så pågår den här diskussionen.

Inte för att någon ska pressa någon annan att ta ett högre eller lägre pris. Fast jag har som sagt inte uppfattat något dolt budskap, bara en uppfriskande diskussion.

Connie
0

Jag är för prisskillnader på kattungar. Låt oss säga att jag (mot förmodning) skulle hålla med avel i 10 år till. Mina kattungar har stamtavlor där det ligger OffBeat-kattor i generation efter generation bakåt, och alla stammar från min ursprungshona.

Låt oss också stipulera att jag då får fram kattungar som har en helt särpräglad typ, en typisk "OffBeat-typ", och att denna typen är sådan att jag tycker den är mycket vacker.

tycker jag att mina kattungar befogar ett mycket högre pris än andra kattungar som kommer från färska uppfödare som bara har köpt några typade katter från andra uppfödare, parat dem och så fått fram snygga kattungar.

Den kompetens, erfarenhet och kännskap till sina linjer, en uppfödare som har jobbat målmedvetet i decennium efter decennium, den kompetensen tycker jag i sig försvarar ett högre pris. Köparen får en helt annan kvalitet, det blir som att köpa en Jaguar i stället för en Folkvagn.

För att dra fram ett konkret exempel: Sol (av Karitzy) har verkligen bidragit till att häva balinesens kvalitet och typ. Jag tycker hon kan ta både 10.000, 20.000 eller mer för sina kattungar.

Mina kattungar är på nuvarande stadium medelmåttigt vackra. Jag är fortfarande "lärling", och jag tycker inte att jag kan försvara att ta speciellt mycket mer för mina medelmåttiga kattungar än 5.000 NOK.

Uppfödare som kan leverera en högre/bättre kvalitet på sina kattungar, tycker jag skall ta mycket mer betalt för dem.

Nayak
0

Javisst, man ska väl känna att man får göra som man vill. Olika pris på olika linjer och utseende är en variant. Skönhetsfel blir lägre pris fast katten är frisk. Man motiverar sin prissättning och är fri att bestämma både köpare och pris.

Undrar hur mycket en norsk krone är…

Avenacattery
0

1NRK ær ngnstans mellan 1.15-1,2 SEK lite på en høft… Så tar man 5.000NRK så blir det ngnstans mellan 5.750-6.000SEK…

Samtidigt ær medellønen høgre Norge…

Nayak
0

Ok, ja, vi har en många riktigt lågavlönade i Sverige, tyvärr.

SacredSouls
0

#51 Fullstendig enig og mye bedre skrevet enn om jeg skulle gjort det Räcka ut tungan

#54 Nei den skjulte meningen der har ikke jeg sett.

Selvom jeg hadde hatt økonomi nok til å gitt bort alle mine kattunger så ville jeg aldri ha valgt det. Mine kattunger er så kjære og spesielle for meg,mine små skatter og da er det viktig å ta en god pris for de for å sikre seg så godt som mulig at de får bra hjem. Det er ikke til å komme bort ifra at man luker ut mange useriøse kjøpere ved å sette en høyere pris.

Men jeg har selv så og si gitt bort en kattunge (kun betalt for vaksiner etc) fordi jeg visste at hjemmet var perfekt og de sparer nå til å kjøpe en katt fra oss ved vårt neste kull. En super familie og katten fikk det aller beste hjem. 

Men jeg har også solgt en veldig billig hvor jeg trakk fra kastreringen i prisen pga at han hadde kun en sten. Vel det gikk ikke bra i det heletatt og jeg er sikker på at om jeg hadde satt en høyere pris i første omgang så ville denne kjøperen ha trukket seg og katten ville mest sannsynlig fått et godt hjem et annet sted.

Så jeg har lært den veien og ved vårt neste kull kommer jeg ikke til å ta mye mindre på kosekatter.

5000 NKR er 5831,7 SEK

6000 Nkr er 6998,04 SEK

vita_lamm
0

Jag håller med Connie och andra som är för individuell prissättning.

För mig som egentligen är mer förankrad i hästvärlden är sättet att prissätta alla kattungar i en kull med ett och samma pris lite märkligt. Som någon tidigare påpekade så tar man inom hästaveln en annan hänsyn till faktorer som exteriör, fostran etc. än man får intrycket att kattuppfödare gör.

Vi har haft runt tio kullar och visserligen har vi haft ett "riktpris"  på kullen, tex. 6000:-/unge i den senaste, men därifrån tycker jag ändå att man får betrakta varje unge enskilt och bedöma dess värde utifrån om den är och har varit fullt frisk, är defektfri, har god typ, är ett avelsämne eller en potentiell utställningsstjärna, har ett gott psyke och är bra hanterad och så vidare.

Har man någon unge i kullen som man kan anta kommer att bli riktigt tjusig som vuxen och kan tänkas röna framgångar inom utställning och avel så sätter jag gärna ett högre pris, men likaså sätter jag gärna ett  lågt "självkostnadspris" för en medioker unge som kanske har någon defekt eller har varit sjuk.

För mig är det självklart att en väluppfostrad, bra socialiserad och psykiskt stabil unge med god typ och fysik kostar mer än en svagare sort. 

Har man en väletablerad uppfödning som gett många fina katter kanske detta också är något som kan värderas i högre pris/unge.

Som i alla affärer måste man väl också  ta hänsyn till tillgång och efterfrågan- hur stor efterfrågan finns det tex. på katter i en viss färg? Har man en unge i en ovanlig och efterfrågad färg så kanske detta kan generera ett högre pris.

Att däremot generellt uppgradera priset på ungar i en ras bara för höjningens skull har jag svårt att ställa mig bakom. 

Ibland tycker jag att det tjatas rätt friskt i kattvärlden om att "kattuppfödning inte är något man tjänar pengar på" och jag skriver verkligen under på detta, men undrar samtidigt om det inte är så att vissa faktiskt är rätt intresserade av att göra sig en slant på sina ungar.
Jag tror inte att det är vanligt, men jag har hört uppfödare skrocka över att de lyckats sälja sina kråkungar och sorgebarn till fullpris därför att köparen varit okunnig och godtrogen.

För mig känns sådant inte kattvänligt och inte som bra reklam för rasen heller. 

Jag är helllre ärlig och säljer små sorgebarn och medelmåttor till ett pris som är lägre men som känns mer rimligt för dem och saltar sedan prislappen om jag har en praktunge.

Nayak
0

#62 Jag har också hästursprung och då blir det bruksvärdet som sätter priset. Oftast. Katten har gose-, skönhets-, utställnings-, avelsvärde, och då är det är väl också rimligt med lite olika priser på olika individer låter det som.

#61 javisst är det uppfriskande att diskutera lite Glad. Få lite nya infallsvinklar och höra hur andra tänker. Connies notis om "dolt budskap" som gått mig alldeles förbi tex.

Nilla
0

#62 #63 Ni nämner kattungar lämpade för avel och utställning:

"…man får betrakta varje unge enskilt och bedöma dess värde utifrån om den är och har varit fullt frisk, är defektfri, har god typ, är ett avelsämne eller en potentiell utställningsstjärna, har ett gott psyke och är bra hanterad och så vidare…"

Jag vill påstå att man mycket väl kan ana en potential hos en unge, men att man inte kan garantera att det blir så. Om ungen "ämnad till avel och utställning", säljs till ett högre pris, är detta också vad du garanterar.

Hur kan man garantera att en unge är en blivande utställningsstjärna och/eller ett gott avelsämne? Om ungen inte håller vad ni lovar, vad händer då?

Jag har också "hästbakgrund" och har lite svårt att förstå jämförelsen häst och katt?

Nayak
0

Nej, man kan inte garantera något. Konsumentköplagen säger väl att man måste ersätta eller laga varan om den inte är funktionsduglig. Alla säljer väl som sällskapskatter?

Nayak
0

Vad man kan jämföra är köparens förväntningar på djuret…. Visst finns det en del snyggare och en del mindre snygga djur, men vad man ska göra med den informationen? Hmm. det blir något att fundera över.

sighni
0

Det är intressant att se diskussionen om inköpspris. Jag tycker att både hundar och katter har blivit alldeles för dyra. Jag tror inte att inköpspriset garanterar att djuret får det bra. Ärligt talat förstår jag inte vad det är som är så dyrt, skulle väl vara veterinärvård då. Jag ser sällskapsdjursuppfödning som en hobby. Något man gör för man tycker om det. Inte något man tjänar pengar på. Raskatter kostar många tusen. Det ger den status och försvårar för många att skaffa raskatt. Om den kostar 4000 eller 8000 spelar nog ingen större roll vad beträffar statusen. Djur är i första hand djur och inte statussymboler. Det viktigaste måste ju vara att köparen har ett stort djurintresse. Inte att vedebörande har gott om pengar. När det gäller hundar tror jag att det höga inköpspriset är en av anledningarna till att blandrasaveln. Det ser inte jag som något positivt för hundarna.

Nayak
0

#67 Det är alltså själva katten som ska få förhöjd status, (kanske genom att kosta lika mycket som andra fina kattraser) inte köparen.

Vad som kostar att föda upp är parningen med tester och resor tex. Veterinär, bra sand, bra mat, gardinerna dom busat i, tapeterna som också var roliga och goda osv. Ja, är det något merFundersam

Connie
0

Det som kostar pengar är att ha katter, och det har man ju för att man gillar katter och inte kunde tänka sig något annat husdjur.

Uppfödning kostar inte speciellt mycket.

Stamtavlerekvisition på kull, stamtavla klass 1, kostar i NRR 240 NOK. Vaccinationerna kostar kanske 500 NOK pr kattunge om man använder en dyr vaccin, men som regel får uppfödare rabatt hos "sina veterinärer", Panacur pasta (maskmedel som tar allt) kostar 78 NOK tuben, och till kattungar går det med två tuber.

En parning kostar väl normalt mellan 4.000–5.000 NOK.

Tillsammans 7.396 NOK. Genomsnittlig kullstorlek är väl 4 ungar. 7.396 : 4 = 1.849 NOK.

Har väl glömt hälsoattest och kanske några fler bagatellartade utgifter, så låt oss runda av till 2.000 NOK. Det är dét det kostar att avla en kattunge.

Ser helt bort från de extra utgifter man får när man skall exportera en kattunge till annat land än Sverige.

yahtzeecats
0

Några rutinkostnader som tillkommer: Testerna inför parning (FeLV/FIV), där varierar kostnaden mellan 400 kr och 1000 kr hos olika kliniker (SEK pratar jag nu). När kattungarna är 12-13 veckor och osålda ska de försäkras var och en. De ska också dolda fel-försäkras (ca 600 kr för en kull - skiljer mellan olika bolag). Kattungarna ska microchippas, ca 200 kr/chip.

Sedan har du det oförutsedda som tyvärr inte alltför sällan sker. Det kan vara en massa saker: Förlossningen blir komplicerad eller drar ut på tiden: kanske ultraljud, röntgen, i vissa fall tyvärr kejsarsnitt. I regel sker detta nattetid = dyyyrt :-) Sedan när kattungarna växer upp: veterinärkostnader för olika saker som kan drabba dem eller mamman, mjölkstockning kan vara ett exempel, ett annat är vinterkräksjuka (jo det är sant, det är något som dragit runt hos svenska uppfödare de senaste vintrarna). Ledsna kattungar som kräks en dag och sedan tappar aptiten totalt i 5… Undersökning och ibland uppvätskning/b-vitaminer, Hills AD som de stödmatas med tills de får aptiten tillbaka… kanske något annat händer kattungarna som veterinären måste behandla (ibland råkar de ut för de mest oväntade saker). Vips har det dragit iväg, och små kattungar är ev oförsäkrade. Till detta kommer kostnad för taxiresor till/från veterinär om sambon med körkort inte är tillgänglig.

Vill bara exemplifiera med att det är väldigt lätt att något oförutsett sker med mamman eller kullen som får dina kalkyler att likna rena glädjekalkyler :-) Ofta går det så bra som du förutsätter, men det är inte alltför sällan som mycket går åt skogen också. Naturligtvis har det att göra med lite hur man är lagd - en del uppfödare har ju is i magen och 'låter naturen ha sin gång', andra drar till veterinär för minsta lilla och jag hör ju till den sistnämnda kategorin… (hellre en gång för mycket än för lite är mitt motto). Så… de kullarna där inget kostsamt sker, har kanske en förhistoria av en kull där allting skedde som blev mycket dyrt. En enstaka kull kan därmed aldrig gå med vinst om helheten räknas in, utan uppfödningen som helhet går med brakförlust :-) Tror det är många som kan ställa sig bakom denna bild.

Exportkostnader: transfer (100 kr) och rabiesvaccinering med pass verkar kosta mellan 1000-1500 kr. (SEK här också).

tuska
0

# 70   Här kom det rätta summor fram…..En unge kan även få tarmvred då kan man inte låta naturen ha sin gång, opration är då nödvändigt…Mycket oförutsett händer, kassan får ej då vara skral.. Jag tar en individuell försäkring på dem vid 5 veckors ålder.

Connie
0

#70: Jo, du har rätt i att det kan gå snett och då rullar tusenlapparna ut. Visste för resten inte att en FIV/FeLV-test kan kosta 1.000 SEK? Jag betalar 400 NOK, ca.

Kejsarsnitt kan bli en dyr affär, det jag allt om. :-(

Men jag anser inte att det skall påverka kattungepriset. Snarare tvärtemot: En kattunge som föds av en mamma som inte kunde föda normalt borde kanske säljas lite rimligare?

Likadant om kattungen haft infektioner, då borde den väl också säljas billigare än de kattungar som aldrig varit sjuka en dag innan de flyttar hemifrån?

Fast kanske inte… ;-)

Har funderat lite på den där "tredagarsdiaréen" som det väl har skrivits den del om. Kan inte det vara symptom på att kattungarna har blivit smittade med coronavirus? Det kan ju ge en kortvarig diaré.

Men för att återgå till vad det kostar att avla fram en kattunge: De allra flesta kattungar är friska och pigga från födsel till flytt. Klena kattungar bör säljas billigare, trots att det har kostat skjortan att hålla liv i dem. Tycker jag.

yahtzeecats
0

Det som var frågan var ju om kattungar kostar 2000 kr (SEK eller NOK) att föda upp. Och det stämmer nog ytterst sällan, om man beaktar helheten. (En förstagångsuppfödare med frisk kull utan komplikationer kan klara detta!).

Snarare kostar nog kattungar i regel mer än 2000 kr att föda upp.

Hur man ska ta betalt för dem, beroende på om de varit friska eller ej, är en annan sak! :-) Om det kan ju diskuteras. Kanske är det kattungarna som aldrig varit sjuka som ska säljas billigare, för du kanske hållit dem så pass isolerade från ett mer normalt smittotryck att de inte utsatts för de infektioner de 'ska' råka ut för för att kunna bygga upp immunförsvaret! Ungar som hanterat en infektion är ju sannolikt bättre rustade att klara en till eftersom deras immunförsvar bevisligen fungerat. Den som inte varit sjuk vid leverans är ett oprövat kort, kanske du ska sänka priset pga risken eftersom dess immunförsvar inte fått bekänna färg?

Men det är inte heller så enkelt som du beskriver (antingen dyra sjuka kattungar och lägre pris, eller billiga osjuka ungar och högre pris). Det kryllar av dyra mellanlägen. En mamma vars ena kattunge fastnade på vägen ut men kunde 'petas rätt' av veterinär och således slapp kejsarsnitt, åkte ändock på en extra kostnad av 7500 kr inkl taxiresor eftersom detta skedde på natten. Det var inget fel på kattungarna eller mammans förmåga att föda. Lyckligtvis är väl mamman avelsförsäkrad så att försäkringsbolaget tar en del av detta, summa utgift 4500 kr säg. Inklusive parning och annat är man då med alla kostnader uppe i totalt 9000-12000 kr om man antar att parning inklusive resa kostar vad du beskrivit. Ponera att det bara är 2 ungar i denna kull, så kostar de ju alltså en bra bit över 2000 kr att föda upp eller hur? Jag tror de flesta som haft ett par kullar kan intyga att de mest osannolika och oförutsedda händelser kan ske.

Tredagarsdiarré kan jag inget om och det var inte det som jag refererade till. Jag refererade till kräksjukan. = kräkningar en dag. Tappad aptit som konsekvens i desto flera dagar. Det kan ju vara corona eller annat virus, men det är inga diarréer inkopplade.

tuska
0

#72 "Klena kattungar"  De skulle stå mej så nära, att jag  inte skulle sälja dem med röd lapp.  Nix…  den vill jag själv ta ansvar över. Men det är jag det… jag har väl för mycket känslor å vill inte belasta en köpare med ev. bekymmer med en unge som varit kravlig eller är kravlig.

Connie
0

#73: Tror inte det är möjligt att föda upp kattungar i ett sterilt hem utan exponering för div smitta. Då skulle uppfödaren ha byggt ett laboratorium eller nåt? ;-)

Jag är medveten om att ett kejsarsnitt inte behöver ha något med en honas förmåga att föda normalt att göra, det kan vara andra saker som går snett, som du påpekar. Men när en hona upprepade gånger måste snittas, kan man ju börja tänka lite på om hon kanske inte ägnar sig för avel, och att kattungar efter henne kanske inte är de säkraste "korten" att satsa på för vidare avel?

Bara strötankar från mina sida. Jag har själv behållit Harriet, född med kejsarsnitt… ;-)

Nu är jag fortfarande inte någon erfaren uppfödare, jag har bara haft 7 kullar, men jag tycker nog inte att mina kullar genomsnittligt sett har kostat så himla mycket i extrautgifter? Och jag är som du, jag springer till veterinären för minsta lilla. (Men det är min ena kastrat som är hos veterinären oftast, eftersom han har en kronisk sjukdom.)

#74: Jag har själv aldrig haft några "klena kattungar", så jag vet inte hur jag skulle förhålla mig till det. Kommer an på varför de var klena, antar jag. Men antagligen hade jag försökt hitta ett hem i närheten av mig, så att jag kunde bistå om det skulle uppstå problem med kattungen.

Men som sagt, jag vet inte hur jag hade reagerat på det. Jag har dock blivit kontaktad av flera köpare som just köpt "klena" kattungar upp genom åren, särskilt när jag satt i NRRs Helseutvalg. Så det är många som säljer klena kattungar, men ändå tar normal pris för dem.

yahtzeecats
0

Man måste observera att det är skillnad på klena kattungar med dålig förmåga att prestera ett slagkraftigt immunförsvar och normala kattungar som ändå råkar ut för en infektion. Det lät som att du menade att så fort en kattunge råkat ut för en infektion så ska den automatiskt klassas som att vara mindre duglig. Jag tror det är tvärtom, det är hur kattungen hanterar infektionen som är det intressanta. I vissa skeden, i glappet just när mammans antikroppar minskar hos kattungen (ca 6-7 veckors ålder) och innan den hunnit få sin första vaccination samt när kattungarna just är nyfödda och inte hunnit bygga upp det första immunförsvaret tack vare råmjölk, så är de extra sårbara utan att det är någon särskilt dålig kvalitet på dem och deras immunförsvar.

Sedan finns det enstaka 'problemkattungar', individer som av någon anledning råkar ut för det ena efter det andra. Dem bör man ju kanske inte avla på, det beror på orsak och sammanhang och man ska återigen inte generalisera. Om kattungen har brutit benet för att man råkade trampa på den så kanske det inte hindrar att den blir en bra avelskatt, även om den krävde mycket extra ompyssling och dyra veterinärkostnader som liten.

Håller med dig om honor med kejsarsnitt, det är i regel något ärftligt om det förekommer hos honor i generation efter generation. Men behöver inte vara det heller. Finns exempel på honor som inlett med kejsarsnitt av något skäl men i efterföljande kullar har de haft fullständigt normala förlossningar, deras mammor hade det osv. Allt har sitt eget sammanhang.

yahtzeecats
0

Innekatter (bra tema för den andra tråden) utsetts för mycket mindre smittryck än utomhusgående katter. Kattungar i hushåll där katter varit på utställning eller dylikt utsätts också för detta ökade smittryck, om du inte som uppfödare håller isär dem. Så visst kan du som uppfödare påverka vilken flora av bakterier och virus som dina kattungar utsätts för i ung ålder.

Connie
0

#76: "Det lät som att du menade att så fort en kattunge råkat ut för en infektion så ska den automatiskt klassas som att vara mindre duglig. Jag tror det är tvärtom, det är hur kattungen hanterar infektionen som är det intressanta."

Du har rätt. Det är klart att en kattunge som tacklar en smitta utan större problem kan förmodas ha ett starkt immunförsvar, och sådana kattungar vill vi ju ha! :-)

Problemet med sådana här debatter är att man alltid måste fatta sig i korthet, och därmed får man inte med alla nyanserade betraktningar.

Ett benbrott kan väl för resten knappast kallas en infektion? Och har ingenting med kattungens immunförsvar att göra.

Men kan en fraktur i tidig ålder någon gång vara en indikatioon på att skelettet kanske har vissa svagheter? Vet inte.

Min "problemkastrat" har för övrigt brutit benet en gång också. :)

Han har varit genom så mycket att det är lite ofattbart. Men han överlever allt, och trots sin sjukdom så måste han ha ett otroligt starkt immunförsvar?

Vel, det var en digresjon. Jag sitter och jobbar, och varje gång jag behöver en paus klickar jag in här… Vad gör man inte för att undvika att jobba? :)))

yahtzeecats
0

Håller med… jobbar också (är det meningen) ;-) Äter scones däremellan också, så nu ökade arbetslusten betänktligt!

Benbrottet var ett exempel på 'klena kattungar som kostat skjortan att hålla liv i', ville understryka att alla kattungar som krävt extra omsorg inte är 'skräp' för den skull… Tarmvred låter som ett annat sådant exempel, kan inte mycket om det men tror ej det är särskilt genetiskt?

ossilian
0

Flera nämner i tråden att de vill att priset på kat4-kattungar ska ligga på samma nivå som för övriga "exklusiva", "fina" raser. Jag gjorde en snabb jämförelse av utannonserade kattungar på Blocket i raser som är ungefär lika stora som våran, och jag kan inte se någon prisskillnad (förutom bengalerna då…;-)) Uppfödare av devon, cornish, sibirisk, burma etc har, i alla fall på Blocket, en prisnivå på mellan 4000:- och 6.500:-, i enstaka fall 7000:-. Vilka raser är det som åsyftas när det i tråden hävdas att just våra kattungar har ett för lågt försäljningspris?

SacredSouls
0

#80 Etter et kjapt søk på finn.no så er det større forskjeller der. Bare på første siden så ligger det Abyssiner 6000,- Somali 6000,-Ragdoll 7000,- Maine coon 6-7000,-Ocicat 7000,- Britisk korthår 6000,-

Tilslutt så ligger det et par kat 4 der også. En til 4500,- og en til 5000,- og en siste til 6000,-

(dette er i Nkr )

Nayak
0

Jag har inte letat katt på Blocket i.o.f.s, men bengaler, oci, sibirisk och Maine Coon ligger på 7-8000 SEK.

Vad kostnad för uppfödning av en kattunge beträffar, så kan hankattsägaren vilja ha mellan 500 och 3000 SEK per bebis. Och den kostnaden kan man ju inte komma ifrån Glad

kalindas
0

Vad är det för en superhane där uppfödaren vill ha 3000kr per unge? Låter lite väl dyrt…Glad

/Elisa

yahtzeecats
0

Något för Odin kanske Skrattande

kalindas
0

Självklart ska jag satsa på detta…Skrattande
Tror att ni som renavlar med maskade katter, med glädje lagt ut 3000kr per unge efter en kille med två orientalföräldrar…SkrattandeFlört

Min lille kille kommer inte att vara dyr för de kattdamer som ev. vill dejta honom. Han kommer varken bli världsvinnare eller matadorhane.
Men för de som inte renavlar SIA och söker en underbar liten kille med mycket spännade stamtavla. Är han perfekt…Skrattande
Men 3000kr per unge…
Tänk om man hade fått så mycket…*drömmer och räknar pengar*Flört

/Elisa

SacredSouls
0

#85 Skrattande Det hadde vært noe det Kalindas. Kanskje du kunne kjøpt deg en flatskjerm tv Räcka ut tungan

kalindas
0

JAAA! En TV. Det behöver jag. Inte haft en TV sen förra sommaren!Skrattande

Undra vad jag ska skriva i avels annonsen?

_**"Siamesus supremus till avel"
**Denna otroliga och ovanliga katt med många spännade importer bakom sig. Lånas ut till villiga kattdamer, vars ägare har mycket pengar…
Pga sin exlusivitet kostar han mer än en "vanlig" Siames. Parningsaviften på 3000kr parning och 3000kr unge, är billigt och ett fynd för alla!
Övriga omkostnader såsom tester på hankatt och honkatt, betalas av honkattsägaren..
_

/Elisa

SacredSouls
0

#87 Hahaha SkrattandeSkrattande

yahtzeecats
0

#87 Inte illa alls, men jag tror du istället för 'fynd' snarare ska betona "Kommer lånas ut MYCKET sparsamt endast till exklusivt utvalda honor" så att honkattägarna i själva verket tycker att de är privilegierade som får äran att bekosta din nya platt-TV Glad Tänk om han ger stora kullar? Flört

kalindas
0

Låter bra. Kanske jag ska lägga ut annonsen på Blocket med mera..:-)

/Elisa

Nayak
0

Ta tjockTV istället. Katterna kan inte sitta på plattTVn. Det blir så vingligt (jag vet) HAHAHA!Skrattande

kalindas
0

Kanske ska skaffa en sådan. Då har jag ju mer pengar över till annat skoj!
En ny dator kanske?
Om han får massor med ungar kanske jag kan köpa mig en fin ny bil också…Skrattande

/Elisa

ossilian
0

Haha, underbar utveckling av tråden! Kalindas, klart du ska ha en ny bil. Ut och jobba med sig nu, Odin! Skrattande

kalindas
0

Tror du det är ok om jag lånar ut honom till olika raser?
Kan ju säga till klubben att jag jobbar med hybridavel och måste testa olika raser…Flört

/Elisa

Nayak
0

Nej, sätt upp på han CV istället: "har endast parat SIA" ? Ja?Skrattande

Blir det billigare om det blir knickar? Eller ska du ha extra ersättning då för dålig reklam?

Connie
0

Jag har ändrat uppfattning om prishöjning. Jag går för en tungen pris på minst 100.000 NOK pr kattunge. Jag har hittat en bil som jag vill köpa… :)))

Nayak
0

Kan man ta betalt retroaktivt? Jag provar, för jag vill också ha ny bil. TV också. Och lite annat. Ett nytt hus ska jag ha.Skickar ut räkningar till dom där honkattsägarna direkt.

Dom tjänar så mycket pengar och jag fick bara så det räckte till Piss Off och blöjor.Flört

tuska
0

Skrattande # 97  Ta vettigt betalt vet jag för en parning å ungar som blir….   Då blir det att vi med ungar blir tvungen att höja priset på ungarna   Det va väl klyftigt tänkt av mej

Nayak
0

Japp! Vänta bara, nästa hane ska betala min nya bil Penga mun

kalindas
0

Vad är det, det brukar stå i vissa elkontrakt mm?
Med reservation för ev. prishöjningar?

Så vi sätter avelspriset på 300-500 per kattunge. Sen när ungarna är födda. Så "upptäcker" vi att hankatten kostar såååå mycket mera i drift. Så vi är tvugna att höjja priset med 300%.

Vad tror ni hankattägare om detta?..:-)

/Elisa

kalindas
0

Kattungepriserna kommer sticka i höjden. Men håller vi på vår gamle hane i många år och parar med han ofta. Så har vi råd att lägga 100 000kr på en ny..:-)

/Elisa

SacredSouls
0

SkrattandeSkrattande  HAHAHA for en utvikling av tråden.

Ser for meg matador Odin(som på dette tidspunktet ligner en skinnfell eller oppvridd vaskeklut) parrer en fire-fem damer om dagen mens Kalindas står ved siden av og klapper i hendene,med dollartegn foran øynene og roper ut : Go Odin, Jaaa så flink du er,du kan klare det,koooom igjen nå!! Yeeeeeees,bilen er min Skrattande

kalindas
0

SkrattandeSkrattande

/Elisa

Nayak
0

Penga munPenga munPenga mun Jag köper in mig på Odin. Yes!

Toblerone
0

Tror nok at kattungeprisen vil variere mye ut fra hvor du bor. Her er det ingen som tar mer enn 5000;- Kosekatter altså de med halefeil eller sternum eller lignende koster 3500,- Selger jeg  til venner blir prisen 2500,-

De fleste har også en avtale om at hvis du kjøper to kullsøsken så er prisen 7000,- bare fordi jeg setter så stor pris på at de får vokse opp sammen.

Jeg har flere importer, men synes ikke de har blitt spesielt mye dyrere enn å kjøpe fra Norge/Sverige.

Jeg vet at det er forskjellige priser ute og går, men har faktisk aldri hørt om noen som tar mer enn 6000,-

Craz-y
0

Vi funderar på att ta 5500 eller 6000 för våra…

Labolinas
0

#106 Ta 6000. Jag vet att många tar detta även när de säljer enbart till sällskap, har den någon defekt kan man sänka priset till 5000kr. Själv kommer jag att ta 7000kr för mina då jag själv har betalt mellan 6- 10000kr för mina katter, visst har jag en engen hane men som kalindra sa så kostar det en del att hålla en hane. Får jag inte sålt mina kattungar så behåller jag dem själv, tror dock inte att det skall vara några problem.

Craz-y
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker 6000 låter dyrt när dom säljs enbart för sällskap.. Är de så?

Våra kommer säljas för avel/utställning/sällskap så vi kanske kan ta 6000 för dom!

kalindas
0

Medelpriset på en Siames/Oriental ligger på 6000kr. Fler har på senare tid höjt till 7000kr.
Så numera är 6000kr inte speciellt dyrt.
Jag kommer ta 6000 el. ev. 6500 (inte bestämt mig) för nästa kull kattungar. Oavsett om de säljs till sällskap eller avel.

/Elisa

Nilla
0

Nu pratar jag Ocicat igen…en Ocicat kostar ca 7000-8000kr. Inte blir man glad, när man ser uppfödare som säljer sina kattungar för 4500-5000kr, alla ungar oavsett  om de är till sällskap eller utställning.

Det betyder att jag kanske inte får min kull såld och måste gå ner i pris. Jag är av åsikten att katter inom en viss ras, skall ligga på ungefär samma prisnivå. I fallet med Ocicats är skillnaden alldeles för stor.

ossilian
0

#110 "Det betyder att jag kanske inte får min kull såld och måste gå ner i pris".

Ja, det är väl inte mer än rätt egentligen. Då ligger du antagligen för högt i pris för marknaden. Så ser jag det. obs! utan att veta ett skvatt om just ocicatmarknaden.

Nilla
0

#111. Nej, inte alls. Jag har valt att lägga mig i den "nedersta prisnivån", då detta är min första Ocicatkull.

En Ocicat kostar idagsläget ca 7000-8000 kr. Detta är vad de flesta uppfödare tar. En Siames ligger på runt 6000kr.

Vad händer om det kommer in aktörer som säljer sina kullar till lägre pris? Vi talar i detta fall om ett "prisras" på ca 3000 kr. Jo, kattens värde sjunker.

Varför ska raskatternas värde sjunka? Varför ska de inte ligga på samma nivå som hundarna?

Med tanke på vad det kostar att föda upp en kull, är jag inte intresserad av att "rea" ut mina kattungar. De uppfödare som lägger sig såpass kraftigt i underkant jämfört med resten av marknaden, gör oss andra uppfödare en otjänst, anser jag.

Avions
0

#112…håller med dig. Man bör hålla en jämn nivå.

Attacks
0

Gir dere søskenrabatt? I så fall hvor mye?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
0

#114 Jag brukar ge 1000 kr i syskonrabatt.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.