Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 875 ggr
hecajon
0

Lite funderingar!

Nu har "lilla" Molly blivit 8 veckor och mår fortfarande toppen. Hon tog sin första promenad ut på den soliga balkongen idag, det gillade hon lika mycket som Maja och Moa gör.

Nu till mina funderingar:

När är den mest ultimata åldern för första och andra vaccinationen med tanke på att hon ska stanna kvar hos mig?  

I vilken ålder är det bäst att ID-märka (chip) henne? När verkar katterna reagera som minst?

Gärna lite för och nackdelar varför.

Ha en underbar helg i värmen och solskenet/Helena

Labolinas
0

Vilken vacker tjej du har där. Vad jag vet så brukar man vacinera första gången vid 7-8 veckor och andra vid 11-12 veckor då man även burkar chipa dem.

hecajon
0

#1 Ja, vi brukar också vaccinera vid ca 9v och 12v, men det är mer pgav att de ska levereras vid ca12 veckor. Tänkte mer på om det fanns bättre åldrar att göra det vid om man inte ska lämna iväg dem. Vi chippar inte våra kattungar innan leverans i dagens läge, därav frågan, vi kanske borde göra det om det är mer "humant" vid yngre ålder med tanke på att nackskinnet borde vara ganska härdat av att de har blivit burna (släpadeSkrattande) däri sen födslen. Maja och Moa chippades dock inte förens de var 7 månader och flyttade hem till mig, de reagerade inte alls på det då.

Labolinas
0

Tror att den bästa åldern är den som du nämner då enligt min vetrinär görs för att skyddet de får från mamman börjar avta och där av att man vacinerar så att de har ett så bra skydd som möjligt. Ang. chipningen är jag osäker vilken ålder som är bäst, vet dock att vissa uppfödrar inte gör det om de är för små, Irené tex brukar inte göra det men gjorde det på min lilla gosse dels för att han skulle rabiesvacineras också var han inte så liten. Är hon tillräckligt stor så hade jag gjort det i samband med andra vacinationen, det känns ju en del och dessto större de är ju starkare är de vilket kan göra att de hoppar till när vet. sätter chipet, åker det då ut så måste man sticka dem igen ( har varit med om att detta har hänt). Gör det du tyckerr känns bäst gällande chipet men ang. vaciantionen så tycker jag att du skall göra den vid den tid som du nämnde.

kalindas
0

Supersöt liten tjej!Kyss
Tycker 9 & 12 veckor låter bra. Jag tror att jag vaccinerade vid 10 & 13v chippade mina vid första vaccinationen.
Tänk på att göra en normal hälsokoll samtidigt. För skulle det hända något så kräver försäkringsbolaget detta av dej. Trots att det är egen uppfödning.
Hade jag bara haft en kattunge och jag skulle behålla den, så hade jag nog även liv och veterinärvårdsförsäkrat henne relativt fort.

/Elisa

Juliette-
0

Jag chippar så tdigt jag kan så jag skulle vacca 9 och 12 och chippa vid 9 nu när hon är så frisk och stark med

hecajon
0

#5 varför har du valt att "chippa" så tidigt? Berätta gärna om fördelarna med det till mig som inte vet.

Juliette-
0

#6 Mår dom som de ska så chippar jag så tidigt jag kan denna kull fck jag tyvärr chippa igår vid 12v och dom reagerar nämnvert mera än de brukar göra vid 9. Destå yngre destå mindre vetande så resonerar jag :)

hecajon
0

Så mina funderingar över lite okänslig nacke i låg ålder, den är inte helt fel heller? Jag pratar om från 8 veckor och uppåt typ(vid första vaccinationen).

Nilla
0

Jag väntar med chippet tills veterinärbesiktningen precis innan leverans. Jag vill inte chippa några småttingar. Intressant att höra hur ni andra gör och varför.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Juliette-
0

#9 Jag säljer inte utan chipp *hihi* var en som ska ha i denna kull som inte ville ha de men jag fick henne att inse de bra med chippet med.. Jag vill att dom små skall kunna sammankoppls med mig hela deras liv på något sätt och de hjälper chippet med.. jag ser det som en stor trygghet både för mig och ägaren..

Sen om de ska ställas ut så måste de ju chippas och är det då en som fått för sig att avla eller liknande är det ju elakt attchippa då och katter kan ju faktiskt springa bort före kastrering

Nilla
0

#10 Om det är mig du svarar här, så läs mitt inlägg en gång till, Juliette! Eller är det jag som blivit snurrig i värmen? Skrattande

" Jag väntar med chippet tills veterinärbesiktningen precis innan leverans. ", skrev jag. Jag chippar också alla ungar, men väljer att göra det senare då de är större.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Juliette-
0

"Jag vill inte chippa några småttingar"

Uppfatta jag som du helst inte gjorde det alls.. mitt misstag :)

tuska
0

Å nu kommer Tuska å yppar sej också…. Jag chippar inte alls jag.  bara om nya ägaren så önskar.    Mina ungar här hemma görs chippset före 10 månaders ålder. samtidigt som jag eventuellt kastrerar eller tar behövliga  blodprover.

tuska
0

jag läste din fundering dåligt ser jag….. jag kommer att vaccinera min kisse som stannar här på Tuskulums vid 10 veckors ålder sedan vid 13,5 veckor med nobivac trecat. Kastrerar vid ca:9 månader då även chippar.

karitzy
0

De fleste vaksine-produsentene anbefaler første vaksine ved 12 uker og revaksinen 3-4 uker senere. Siden du skal beholde kattungen selv er det sikkert ingen problem å følge anbefalingen.

Chippingen er ingen problem ved tidlig alder, selv om nålen er storSkrikandes……….det er gjort på 2 sekunder:)

Karitzy(。❤‿❤。)

hecajon
0

#4 Självklart kommer hon bli besiktigad och fullt försäkrad, även avel eftersom hon är på foder. Olyckor händer så lätt, typ Maja leker Labrador och sväljer spindelben, dyr lekstund blev det!!!

#14 Kastrering är det inget tal om på denna tös, tänkte hitta en sund, trevlig och snygg tabbymönstrad Oriental eller Siameskille till henne i framtidenSkrattande

#15 Har ni inte lite andra vaccinationsregler i Norge(senare rekommendation)? Varför är det så? Vilket är bäst med tanke på kattungarna?

Som sagt chippningen går ju så fort, känner det nästan mer "elakt" med denna avmaskning i dagarna 3x2. Usch, spott och tvi med ett stort BLÄÄÄÄ på slutet sa Molly iallafall!!!

Helenaf76
0

Jag kommer chippa kommande kattungar innan leverans, och då troligtvis vid sista vaccinationen då det vuxit till sig lite till. Det är en trygghet för både mig och köpare att katten är märkt.

karitzy
0

#16 Nei, jeg henviser ikke til norske regler. 
Jeg henviser til vaksine produsentenes anbefalinger mht vaksinasjon av  kattene våre. Skrattande

Karitzy(。❤‿❤。)