Siames iFokus

Siames

Etikettberättelser
Läst 2525 ggr
Hyacint1
0

I GÅR KVÄLL.......

Var Dosan ute och hade kul, vi skulle gå och lägga oss vid 22.30 tiden och jag lockade , lockade och ropade på henne men ingen Dosa…. hon kommer alltid när jag ropar på henne, om hon så sover någonstans i huset det spelar ingen roll var eller hur djupt hon sover, det dröjer aldrig särskilt länge innan hon sitter i givakt nere vid mina fötter och plirar sömnigt på mej. Nu kanske ni tror att hon gör det gör hon älskar mej så mycket men, neeeejjjj det är nog inte riktigt det , jag tror nog att ,visst älskar Dosan mej och jag är säkert nummer ett i hennes liv. Men det finns något som hon älskar mycket mera och som är mycket,mycket mera än nr. 1 för henne och det är något som heter Vitakraft Cat-Stick mini och det är det absolut bästa hon vet… och jag prasslade med dom igårkväll , men inget hjälpte. Det var bara att inse att Dosan hade rymt , så jag gick ut och ropade och lockade och prasslade med mina godis förpackningar, men inget hjälpte. Då gick min son som hade hunnit gå och lägga sig upp och klädde på sig, tog en ficklampa och gick ut och letade och letade och ropade och lockade och prasslade på henne , men inget hjälpte ingen Dosa. Tillslut hörde jag hur han gick där ute i trädgården och grät högt och ljudligt och snyftade , jag sa till honom att komma in det är ingen idee hon är borta , kom in hon kommer hem själv så småningom. Men för mej själv tänkte jag vi får nog aldrig se henne igen hon ligger säkert ute på E22 och är på körd eller så är hon stulen , jag kände mej gråtfärdig jag oxå.  Vid kl 24:00 öppnade jag altandörren så att hon skulle om hon kom hem ,gå och lägga sig i dynorna ute. Vi gick och la oss min son var så ledsen sa han kröp ner i dubbelsängen bredvid mej och snyftade jag fick ligga och trösta honom, tillslut somnade vi och fick sova en stund. Så plötsligt vaknade jag av ett jätte brak, jag for upp ur sängen och min första tanke var DOSAN öppnade fönstret helt och hållet , jaghar det alltid öppet lite om natten, och vår stora feta bonnis Tea kommer in hoppande, det är inge lögn , men just då hade jag kunnat kasta ut henne igen, jag blev så besviken , men nu fick fönstret stå öppet lite mer än förrut. Jag kröp ner i sängen igen och hade precis somnat om , när jag vaknar av ett nytt jätte brak och där mitt i sängen där står lilla älskade DOSAN  och ser mycket dum ut… jag känner instingtivt att något har hänt henne , hon går fram till nattduksbordet och lapar i sig lite vatten , sedan kröp hon ner djupt under mitt täcke och somnade. Men där blev hon inte liggande så länge jag tror det blev för varmt för henne. Resten av natten låg hon antingen uppe på mitt huvud eller insnurrad i nacken i mitt hår och snarkade så jag har inte fått sova så mycket i natt … Det måste ha hänt henne något för så har hon aldrig gjort varken förr eller senare , man riktigt kände hur hon ville ha kontakt. Men det kan jag säga att det har inte hindrat henne från att smita ut i obevakat ögonblick i dag under dagen , men nu är hon inlåst och får absolut inte gå ut. God Natt på er allihop för nu går lilla Dosan och jag och kojar för vi är trööötttaaaa i kvälll ….:-))))

kalindas
0

Låter som du har en katt med MYCKET vilja och egensinne där…*s*
Skönt att hon kom hem igen.
Du får testa att gå långpromenad med henne i koppel på dagarna. Så kanske hon inte orkar rymma..;-)

/Elisa

Nilla
0

Oj oj, vilken historia. Stackars er, så oroliga ni måste ha varit! Kanske dags att fundera på en rolig rastgård!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Hyacint1
0

Nääähääää du , tror du verkligen att Dosan finner sig i att gå i koppel Sånt trams det tycker hon att koppel, det kan jag ha på dom andra katterna eller på något av barnen eller kanske på gubben , men inte på henne . Min son försökte i går och min dotter också för den delen , jag har köpt en sådan där fin den ser ut som en väst med reflexer och allt på , men på Dosan funkar det inte, hon sticker ur den ,fråga mej inte hur hon gör hon bara krånglar sig ur en på något konstigt sätt. Så det är inget alternativ för Dosan….nu måst jag krypa ner i sängen är så trött så jag nästan inte kan skriva, det blir bara fel jag får skriva samma ord 10ggr innan det blir rätt så God NATT !!!!

Liljekatten
0

Åhhh, himmel vad oroliga ni måste varit innan hon kom hem! Förvånad  Skönt att inget hänt henne!

Ni har ju glasat in halva altanen, nu kanske det är dax att näta in den andra halvan. Då kan du ju ha öppet och få in frisk luft utan att Dosan riskerar att springa bort eller bli kattnappad. Du måste vara rädd om "min" lilla Doris. De har bra nät på Jula har jag hört….

SacredSouls
0

KyssSå godt at hun kom hjem igjen ganske raskt. Stakkars både deg og sønnen, så redde dere må ha vært.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AFamosa
0

Jag anande mig till en thriller så jag fuskade och läste slutet först….så att jag vågade läsa själva intrigen m vetskap om att det slutade lyckligt :-))) ojojoj Bad girl Dosan bad bad Dosa!

Louise

Helenaf76
0

Oh, vilken tur att hon kom hem igen Phu! Busiga Dosan! Pussa på henne från mig och kissarna och säg att hon aaaaalrig ska göra om det igen!!

Hyacint1
0

Det är bra Helena, det är bara det att Dosan har säkert hunnit med att rymma minst ett dussen ggr. sedan jag skrev detta, hon har lärt sig att om man ligger och lurpassar vid en av ytterdörrarna så kommer det förr eller senare någon och går antingen ut eller in och då kan man passa på att smita ut en stund och ha lite skoj, med det reslutatet att Dosan börjar att bli lite väl mörk i kroppsfärgen nu, men jag lovar att framföra dina åsikter om att hon smiter ut till henne , ….. Dosan sitter här och vill inte ens lyssna på vad du anser om hennes små "utflykter" nu går hon dessutom ut ur rummet som vi är i…. hon tycker nog att vi är hur tjatiga och töntiga som helst som inte fattar att hon ju bara är ute och motionerar och springer av sig lite för man får ju akta sig så att man inte blir tjock …..:-))))

Helenaf76
0

Skrattande

Du får bygga en liten innätad farstu framför ytterdörren. Då stannar hon ju åtminstone där och kommer inte vidare, om inte någon glömst stänga nätdörren dvs.

Tyvärr är det väl så att när de väl fått smak på uteaktiviteter så är det "kört"

Pussa på Dosan från mig även fast hon tycker jag är dum som kommer med fler ideer om hur ni ska kunna stoppa henna :-)

Fliris
0

om det er ett problem kan man jo kanskje feste kompostgäller foran døren, så hopper bare mennesker over og Dosan kommer seg ikke ut mellom beina til folk.

Helenaf76
0

#10 En bra idé , men om jag känner Dosan rätt så kommer hon nog på det ganska snart och tar ett skull över ;-)

Liljekatten
0

Jag tror jag har kommit på vad Dosan har fått sina äventyrliga gener ifrån. Nu har mamma Stella nämligen också kommit på att det finns en värld utanför dörren. Stella har aldrig varit ute och än så länge har hon inte kommit längre än till farstutrappen, men hon försöker! Förrut så har hon nöjt sig med att gå fram till dörren och sniffa lite när de andra katterna går ut, men nu promenerar hon rakt ut innan man hinner reagera! Tog med henne till brevlådan härom dagen och då satt hon i min famn hela vägen och tjöt högt för att det var så otäckt! Knäpp katt! Feg, men nyfiken….

Hyacint1
0

NU kan jag berätta att Dosan har rymt så många gånger så att , när det är så varmt och fint väder så får honfaktiskt, vara ute och hon har som den kloka katt hon faktiskt är Oskyldig ( ibland) lärt sig att om hon bara stannar i trädgården så får honvara ute, och det fungerar hon går upp några steg i skogen och kommer tillbaka . Ser jag henne inte så går jag ut och ropar, och precis som när hon är inne och men ropar på henne så kommer hon , men som den siames hon är så gör hon ingenting för ingenting hon ska ha sina godispinnar när hon kommer , för annars kommer hon inte.I går kväll lekte hon och Ebba tafatt i trägdården det var underbart att se dom , hur den ene gömde sig och den andra letade och när dom hittade varanda börjar dom att hoppa över vararandra och brottas på lek, sedan springa och gömma sig och leta, så höll dom på i skymningen det var underbart att se…..

ossilian
0

Nu är Dosan lycklig kan jag tänka! Ibland tror jag nog att dem lugnar sig lite när de vet att de får vara ute, behovet att springa och gömma sig när matte rooooopar minskar ju.

Ser henne framför mig; skuttandes som en kalv på grönbete ;-) Men du, vem är Ebba? Det har jag missat.

Connie
0

#13: Underbart för katter att ha det så där. Jag tror ingen fattar hur glada de blir och hur jätteroligt de har när de får vara ute lite. Bara det att se dem springa ute, det är ett helt annat "spring" än inne. När de springer ute, ser man verkligen hur eleganta, hur muskulösa och spänstiga de är. Och man ser hur de strålar av lycka. :-)

Liljekatten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Ebba (heter egentligen Malva) är en långnäst flaskuppfödd liten exoticfröken som Anja också köpt av mej. Hon och Dosan är bästa vänner. Har tyvärr inga aktuella bilder på Ebba, men här är hon som kattunge.

ossilian
0

#16 Det där var det sötaste jag sett! Jag svimmar! Hon ser nästan mänsklig ut där hon matas. Så rörande att hon och Dosan är sådana fina kompisar.

kalindas
0

Supersöt!Kyss

/Elisa

Helenaf76
0

#16 Oh, lilla pluttan Kyss

Hyacint1
0

Ja Lotta du måste komma hem snart och ta bilder både på Ebba och Dosan och skicka in bilderna här på forumet, jag förstår nu att det är flera som vill se Dosan och Malva också. Obs Ebba har två namn , och jag kan berätta att det har egentligen Dosan också , ja jag menar förutom att hon egentligen heter Doris, så sa min dotter innan vi fick hem henne och innan hon hade sett henne. Att Doris kan ju ingen katt heta och Dosan det kan man absolut inte kalla en katt för… och detta tjatade hon så ihärdigt om att jag tillslut gav med mej och för husfridenskull sa jag okey vi kallar katten för Selma/Semlan för jag tyckte att hon är så söt och läcker så Semlan Selma kan ju kanske bli helt okey….. Men när vi hade haft henne hemma ett tag så tyckte jag och även min mamma att det där är varken någon Selma eller någon Semla , det är helt enkelt Doris eller i dagligt tal Dosan. Men det vägrar min dotter att lyssna på och med tanke på att hon är minst lika envis som sin far så , har jag valt att låtsas att inte höra när hon kallar Dosan för Selma. Men jag tror att Dosan hon struntar i vad vi kallar henne hon kommer lika glatt flängande till oss vare sig vi kallar  henne för Selma, Semlan; Doris eller Dosan bara hon får sin godis pinne så är hon lycklig. Eller så har hon annamat det där om att kärtbarn har många namn…. och det stämmer men för mej och för många fler är hon DOSAN OCH INGET ANNAT.