Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1263 ggr
Qetesh
0

Dilemma...

Usch, nu vet jag inte alls hur jag ska göra, så då vänder jag mig till er för lite tips och råd som vanligt Glad

Min äldsta hankatt, Ramses, är snart 3,5 år och fortfarande fertil. Han har skött sig väldigt bra och bara haft kortare perioder där han kissat utanför lådan och sen har det gått över för att inte hända någonting på kanske 6 månader.

Meeeen, nu till dilemmat. Jag har fått för mig att jag vill försöka få honom till GIC innan han kastreras och han saknar bara 3 cert för det. Men efter senaste utställningen (för två veckor sedan) så satte han igång att kissa igen (det var hans första utställning på över ett år). Han lugnade sen ner sig och kissade inte utanför lådan på nästan en vecka, tills fodervärden till min andra fertila hankatt var och hälsade på igår. Då när hon skulle gå så satte hans sig och skulle kissa på armstödet till soffan, jag såg det dock och hann stoppa honom, efter det lufsade han moloket iväg till lådan och fick massa beröm! Glad
Och det känns ju inte riktigt som att det var ett sammanträffande att han skulle kissa igen precis när hon var här och antagligen luktade hankatt.

Så nu vet jag inte hur jag ska göra, ska jag strunta i de 3 cert som är kvar, vi ska egentligen på utställning i helgen igen, för att risken är stor att han börjar kissa igen? Eller är det inte det som satt igång det? Fast det verkar ju som det… Och när han kissar så står han inte och strilar på hankattsvis utan han sätter sig och trampar med bakbenen och sen kissar. Är det kanske inte revirkissande då utan missnöjeskissande? Han kanske är trött på kattungarna som härjar överallt och att de får så mycket uppmärksamhet? Fundersam

Oj, ja det blev långt med många frågor! Glad Men det känns bara så retligt att ge upp GIC:t när man är så nära, men titlar betyder ju ingenting om man inte kommer kunna ha katten kvar… Ledsen

Labolinas
0

Behöver du åka utomlands för att ta cert, i så fall har du anmält honom till en utställning utanför Sverige och när? Om det inte är så att du redan har inbokat utställningar så att han kan ta de sista 3 certen snart så hade jag struntat i titlen och kastrerat honom snarast, för som du säger man vill ju kunna behålla katten och detta är ju viktigare ärn titlen.

Qetesh
0

#1 Nej jag behöver inte åka utomlands och han är redan inbokad på utställningar inom ganska snar framtid. Skulle han ta cert på alla så skulle han bli GIC på alfakatten. Meeen, det är ju OM han tar cert på alla… Har bokat in honom på Järva också för säkerhets skull men det är ju inte förrän i  juli… Fundersam

Beige
0

Jag har inget svar/råd att ge för det är knepigt det där, men jag hoppas att vi båda kan hålla våra hankatter fertila ett litet tag till för då kan vi förhoppningsvis bli Grand tillsammans på Alfautställningen i maj.

Lillemor (och Kotten)

Labolinas
0

Med tanke på att han har möjligheten att ta titlen så snart så hade jag nog väntat ett litet tag till. Det finns ju en utställning i Kalmar i slutet av Juni om du vill gadrera dig med ytterligare en utställning till.

Canoodles
0

Om han inte ska träffa tjejer så kan du ju prova med p-piller. Brukar fungera med samma dosering som för tjejerna.

Qetesh
0

#3 Ja hoppas! Glad

#4 Ja, bara jag inte får ångra ett sånt beslut, men jag lutar nog mot att vänta och se om han kan hinna bli GIC först. Surt bara om han inte tar sina cert och så kanske jag har en pisse-katt och ändå ingen titel…Fundersam

#5 Han ska träffa en tjej snart, i slutet på den här månaden antagligen… Men hur funkar det med p-piler till hankatter, kan de få biverkningar och så?

tuska
0

inga livsdugliga spermier är biverkningar av P-piller på hankatt. Det är väl inget att rekomendera före den eventuella parningen. Men han blir inte oduglig efter en "omgång" piller, men det kan ta minst 2-3 månader innan han blir användbar i avel.  Även bröstkörtlarna kan bli förstorade å ömma, men det kanske är vid en längre tids användning.    Min gammla kastrerade hane har nyss börjat med P-piller för att minska hans enorma revirpissande innomhus.

Qetesh
0

#7 Oj, kissar han fast han är kastrerad? Det lät ju inte lovande… Ledsen Funkar det med p-pillerna på honom?

tuska
0

# 8  Jo då det kan dom allt göra, men det beror nog på att det finns fertila honor här.   Jag vet inte än hur P-pillren fungerar på honom, han har fått ett piller i 3 dagar sedan blir det 1 tabl i veckan. Jag har funderat i minst 4 år hur jag skulle göra, men nu är han så gammal som 9 år så då lär det väl gå då.  Han har endast parat en hona sen blev han kastrerad strax efter det han fyllt ett år….. hans markerande började när det kom en fertil hona i huset sen har det bara byggs på med flickor, så jag får vackert skylla mej själv.

zignes
0

Använd blöjor under tiden som är kvar till Kastrering. Det fungerar utmärkt för många.
Lycka till!

Hälsningar
Maria

Qetesh
0

#10 Är det speciella blöjbyxor för katter eller är det tikskydd för små hundar som man använder då?

Caelitus
0

Trist at han har begynt å spraye igjen. Han gir så så utrolig vakre barn!

Vår Petter etter Ramses ble jo JW.

Nilla
0

Köp blöjor för nyfödda och klipp ett runt hål för svansen. Hålet ska vara såpass stort, att han kan bajsa om det krisar…men inte kissa. Däremellan har du honom i ett eget rum med sällskap, utan blöja. Ta titeln för sjutton gubbar!!! Skrattande

Jag prövade p-piller på min Ocicat kastrat, hjälpte inte ett jota. Han tålde inte fertila katter och var i perioder väldigt aggressiv mot min Siameshane. Han fick tyvärr flytta till slut och mår mycket bättre där han bort idag.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus