Nån som kan TICA?
Jag behöver lite information om hur det går till på en TICA-utställning, och vad en titel innebär. Är det någon här som ställer ut på TICA-utställningar?
Tyvärr ingen koll. Men frågan är intressant. Puttar upp…
/Elisa
Jag undrar t ex om det är bra eller dåligt när en katt kommer till finalen i 6 av 12 ringar, blir "best cat" tre gånger och får en tittel som heter "Tica Double Grand Champion" på en utställningshelg.

Det är säkert dåligt :-))
#3: Ja, det är mitt omedelbara intryck också. Bara komma till finalen i hälften av ringarna??? Fast jag vet inte vad en ring är, egentligen. Och inte vet jag vad de där Tica-titlarna innebär heller. Kan ju vara det samma som Ex 1, eller hur?

skojade ju bara Connie…menade förståss tvärtom, har katten dessutom blivit Double Grand Champion på en helg så är det antagligen ett bra resultat. Är det din avkomma och ägaren bekant så kan du väl fråga dom lite mer- det skulle jag ha gjort ;))
Har frågat, men hon har inte varit på mail i eftermiddag/kväll. Får väl svar i morgon, men jag är rädd hon skall svara "diplomatiskt" för att jag inte skall bli ledsen. ;-)
Därför vill jag helst få veta från någon som inte har något som helst behov för att vara snäll mot mig. :)))
Det är jättebra! 
Här finns mer information om hur det går till: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?t=136622&highlight=tica
Tack Marina! Skall kolla länken strax.
Sue har i alla fall berättat lite nu om hur det var på utställningen.
Claudia kom alltså till finalen i 6 av 12 ringar. För att komma till finalen måste du bli en av de 10 bästa katterna i den ringen, och då tävlar man mot alla raser, både korthåriga och långhåriga. (Om det inte är en rasspceial, för det kunde det visst också vara.)
Så blev Claudia bästa katten (nr 1) av 67 katter, och så fick hon nr 2 och en nr 8 av alla raser, och två femteplatser och en sjätteplats i en specialklass med 31 katter.
I tillägg blev hon bästa katt (best cat) i tre av finalerna.
Jag tycker det hela verkar vara jättesnurrigt?
Nu skall jag läsa den där tråden du länkade till, så kanske jag blir lite klokare. :)
#8 Åh herreminje!
Jag har en kompis i England som kanske kan förklara det där, fast hon ställer förvisso inte på TICA utan på GCCF? Eller jag vet inte.
GCCFs utställningar är helt annorlunda. Jag har varit på ganska många. Men ju mer jag tänker på det där med Tica, desto mindre tycker jag om det. Jag tycker det är mycket roligare när kat.IV-katter tävlar med varandra, än när de skall tävla med alla andra raser.
#10 Det tycker jag med. Jag har ingen koll på varken TICA, CFA eller GCCF egentligen - annat än att jag tycker det verkar väldigt omständigt, hehe.
Men i alla mina gamla tidningar (Våra katter) så är det rätt ofta som de verkar ha slagit ihop Kat. III och IV?
Hände det oftare förut?