Vaksiner igjen
Jeg skal vaksinere kattungene mine. Hadde dyrlegen hatt inne Felo Vax PCT,så hadde jeg vaksinert dem ca 10 uker og 14 uker.
Dem er visst tomme på lager i Oslo,så da ble det Nobivac Tricat denne gangen :
Her anbefales det å vente til 12 uker,så da blir mine kattunger vaksinerte den uke dem blir 12 uker og den uken dem blir 16 uker. Altså ca 11.5 og 15.5 uker.
Jeg las et annet sted at disse levende/svekkende vaksinene gjerne settes fra 8 uker i Sverige,mens det anbefales 12 uker i Norge som førstegangs vaksinering. Hvorfor er det så stor forskjell mellom 2 naboland når det gjelder meninger,også dyrleges syn?
Jeg har lært meg at jo senere opp mot 12 uker en vaksine settes,jo mer nytte har dem av den.Da holder det også kun med 2 vaksiner Er dette bare en myte? Da dem som begynner å vaksinere tidlig gir 2 vaksiner og ikke 3 i Sverige?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Jag hart diskuterat detta med både SVA i Sverige och vetrinærinstitutet i Oslo. Samt pratat med en kollega som forskar på virussjukdommar på Vetrinærhøgskolan i Oslo.
Det ær inte helt lætt att førstå varfør de har så olika hållning. Jag læste sjælv igenom ett 20-tal vetenskapliga artiklar, som jag blev rekomenderad, och jag førtår inte helt den Norska instællningen om man sæger så. I Norge menar man, att i de flesta fall, så har moderns antistoffer ff. en verkan och att man riskerar att slå ut dessa, eg. konkurrera ut, med ett introduktin av nya antistoffer, vaccin. Detta kan givetvis stæmma. Frågan ær till vilket pris… detta ær varfør anbefaller att man "bør" vænta till 12 uker. Læs dock det som en anbefallnig och ikke befallning och mør og ikke må! :) !
Sedan så ær det inte vanligt med 3 omgångar i Sverige, enligt SVA och de vetrinærer/forskare som ansvarar før vaccinrekomendationer i Sverige. Det finns faktikt tillsatt en svensk grupp med ansvar før att vaccin rekomendationer på smådjur. Detta saknas i Norge, vad jag førstått.
Sjælv valde jag att sætta vid 8.5 uker och 11.5 uker. Men jag var tvungen att øvertala min vet. om att detta var bæst før katterna.
Jag inte litar inte, tyværr, på att kattens framtida ægare sætter vaccin vid 16 uker eller ikke. Och eftersom jag, numera, bestæmt mig før en leverans tidigast vid 14 uker så…
Men det ær vældigt envist i Norge :)!

Jeg bruker også Tricat på mine bebiser ved 8-9 uker og 11-12 uker.
Jeg har ikke hatt noen dårlig erfaring med dette.
Uff,da ble jeg usikker igjen. For en katten her skal jo ha rabbies sprøyte som trolig settes akkurat 2 uker mellom vaksinene.For den må være 21 dager gammel,rabbies vaksinen,for at dem kan komme inn i DK. Føler en ikke gjør noe annet enn å vaksinere og vaksinere. Men jeg vet jo også at dem takler dette da.
Har heller ikke mye dårlig erfaring med vaksiner på egene katter.Kun Sherry ble skikkelig dårlig på vaksine 2,da jeg satt den selv hos min dyrlege.
Får drøfte det litt mer med dyrlegen min.Men nå passer det jo å gjøre det sånn som jeg har tenkt denne gangen.Rabbies vaksinen er akkurat gammel nok i det jeg har tenkt meg et besøk hos Heidi,sånn at "Knekken" kan leveres på Gardemoen.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/