Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 7551 ggr
Avions
0

Twisted Legs

Tydligen har det varit trångt i Fjonkans mage för en av kattungarna har Twisted Legs men bara baktassarna, inte benen. En har lite på framtassarna. Nån som haft det?

Jag masserar och av vad jag förstår går det ofta till sig.

Tips?

Avions
0

Hittade denna länk

kalindas
0

Massera brukar räcka bra, bara man börjar massera i tid…
En kattunge efter en av mina hanar hade twisted legs på frambenen.
Jag såg det på fotona och mejlade att katten såg konstig ut fram. Då var den en vecka knappt.
Uppfödaren sa att det inte var några fel på benen. Men när katten var omkring fem veckor så "upptäckte" h*n det och började massera katten. H*n åkte aldrig till veterinär fast jag sa till att det skadar inte att kolla upp hur sneda de är.
Har inte hört hur det gått med kattungen när den blivit vuxen. Det senaste jag hörde från en annan uppfödare är att honan blev en hane…Fundersam

/Elisa

Biames
0

Det är inte så ovanligt. Min kompis fick en kattunge som hade detta och hon lindade benet och det tog inte lång tid förens det hade gått tillbaka, har även fått höra av vetrinären att det räckerr med massage, om du känner dig osäker så ring och fråga en vetrinär eller prata med Birgitta hon har säkert något bra tips.

Zinziras
0

www.showcatsonline.com/x/contracted_tendons_ofthefrontlegs.htm " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Länk

Nilla
0

Jag har läst länkarna och du verkar ha en hel del jobb framför dig. Men det är det värt. Jag håller tummarna! Stackars lilla unge.

Tyvärr kan jag inte fixa till länkarna. Delar jag på dem, fungerar de inte. Ska be om hjälp med den detaljen.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Det är väl bara att skriva ordet HÄR, markera och sedan använda kedjan här ovan och klistra in länken?

/Elisa

Avions
0

Ja det blir tydligen till att linda den med framtassarna…Ledsen

kalindas
0

Testa med massage först. Massera och dra lite försiktigt i benen varje dag.
Låt den bli lite äldre innan du lindra benen. Förhoppningsvis så blir det rakare på någon vecka nu när den är mjuk i benen…

Hoppas att det fungerar bra.

/Elisa

yahtzeecats
0

OBS! Var *mycket* försiktig (mer försiktig än du tror du ska vara) när du lindar med bandage (gärna med en avbruten tändsticka eller liknande att 'spjäla upp' benet mot så att det ligger rätt - beror på hur vridningen ser ut).

Man lindar lätt för hårt enligt vet och det kan bli blodcirkulationsstopp på ingen tid alls även om man tror man lindat lite löst. Därav varningen.

Vänta gärna några dagar. Massera men lägg ffa benen 'rätt' när han/hon diar t ex. Har råkat ut för detta i en kull och som vuxen syntes ingenting på katten. Så det kommer gå bra Glad

Avions
0

#9…men man börjar linda när dom börjar gå väl? Bara nån stund per dag?

Wikrita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg har hatt en kattunge hvor bakbena var betegnet som "froglegs". Jeg ble advart mot å bandasjere føttene, og gjorde det ikke, men masserte, og da ungen begynte å gå rundt på eget initiativ - noe som tok ekstra lang tid - kjøpte jeg bilmatter som underlag, slik at han skulle ha støtte.

Her kan du se bilde..

Litt bredbent til å starte med, men det kom seg etterhvert. Og snart kommer et bilde av hele matta, men jeg klarer ikke å få til 2 bilder i ett innlegg..

Nilla
0

#6 -Ja, precis. Nu är det gjort. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Wikrita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Og for å fortsette min lille beretning, så hadde altså Twister "twisted legs", og bena hans hang ikke med. Ved hjelp av et sett bilmatter lærte han etterhvert å komme seg rundt. Han måtte også forsøke å svømme litt fra han var 3 uker, i et lite vaskevannsfat som jeg fylte opp med lunka vann.

Da han var 8 uker, løp han rundt som en jojo, og jaget alle kattene her. Dessverre ble han bare 4 mnd, fordi hjertet og lungene hans fikk ikke plass fordi ryggsøylen vokste skjevt.

kalindas
0

Smart idé och vilken liten söt bebis. Jättetråkigt att han inte överlevde pga de övriga felen. Han är otroligt lik min Caramel på de bilderna. Men hon hade friska ben.
Funderar fortfarande på hur länge hon hade levt om inte FIP tagit henne först.

/Elisa

Avions
0

Så fin han var! Tråkigt att det var fel på ryggraden också. :(

Nayak
0

Jag har haft en kattunge med ett vinklat framben. Det var normalt vid födseln, men efter några dagar hade det böjts i en rejäl vinkel utåt. Av mjölktrampandet, tror jag, så jag passade henne dagarna i ända när hon diade så att hon inte skulle fortsätta trampa. Det blev helt normalt utan att lindas. Men jag hade tid att sitta där hela dagarna och om man inte har det så kanske man borde linda.

Vad jag vill säga är att det kan kanske bli värre av diandet så var lite beredd på det.

Avions
0

#16…ja jag tror faktiskt det är som du säger att diandet gör det värre. tycker hon har mer utåtvridna fötter idag.

Kom dock på idag(?!) att jag jobbar ju med en av sveriges duktigaste ortopeder så jag får rådfråga honom.

Ska massera så gott jag kan iallafall och rätta till det vid digivningen när jag är hemma. Sen får man väl bara hoppas.

Han med bakfötterna ser dock redan mycket bättre ut.Skrattande

yahtzeecats
0

Om det är framtassarna som är bakåtvridna så lägger du dem rätt på mammans mage och själva trampandet då kommer att bidra till att kattungen 'masserar sig själv' så att säga - stretchar dem och de böjs efter ett par dagar permanent åt rätt håll. Ni ska inte låta den trampa med tassarna böjda åt fel håll, såklart.

Linda bör man alltså vänta med som jag skrev, tills den lagt på sig mer vikt. Lindade min när den var 5 dagar gammal, med en tändsticka som spjäla.

Avions
0

#18 Tack för tipset!

Toblerone
0

Jeg hadd et kull med 2 froglegs. Dyrlegen sa da at hvis jeg masserte dem og fikk dem til å svømme i badekaret så ville de være helt fine etter 3 uker. Hvis jeg gjorde ingenting ville de være helt fine etter 3 uker. Så ja da gjorde jeg ingenting og ganske riktig etter 3 uker var de helt fine begge to:-)

Carina.Bokstrom
0

Det beror lite på var "lealösheten" sitter. Jag har haft ett par som verkade ha höfterna ur led, det märktes efter någon vecka De fick somna in, en av dessa hade även inåtvridna framben. Jag tror inte att de hade legat tokigt, utan att de var deformerade antingen genetiskt eller av någon infektion hos mamman.(bara teorier, inga bevis)

cujo99
1

Jag är intresserad av din arbetskamrat ortopeden tyckte?

Avions
0

Nu dog ju den ungen men innan hon dog hade det blivit mycket bättre. Ortopeden sa att man kunde spjäla benet när hon började gå.