Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 1588 ggr
Nilla
0

Nytillskottet!

Imorse kom storken med vårt lilla nytillskott…bilderna är tagna för någon timme sedan! Jag bara MÅSTE dela med mig…

En ordentligt typad unge med fin topp och lågt ansatta öron. Hon har extremt långa slanka ben, ögonen riktigt mandelformade och med precis den rätta nyansen…

Kalv av rasen Rödkulla, svensk utrotningshotad lantras.

Idag har det varit vååååååår i Skaraborg!!!

" -Se så mysigt jag har det i vårsolen! Jag har minsann krupit under staketet och lagt mig till rätta i det torra varma gräset. Jag har legat och tittat på den där människan som irrat omkring här och ropat och letat. Är det mig hon letar efter?"

"-Människan har snokat upp mig. Hon ska hjälpa mig tillbaka, säger hon…"

"-Se till att få hit snorungen! Ge sig ut och ränna bara några timmar gammal….hrmf. "

Pappa Red Bull från Borås Djurpark, äkta Rödkulla och en stadig sådan…

"-Mor visste allt vart du var. Det var bara människan som inte visste. Mor Johanna hade fuuuuuuull koll. "

"-Den där människan verkar inte så farlig i allafall. Hon springer ju här stup i kvarten och ska titta till mig, som hon säger…"

" -Ät mer kyckling. "

Scilla Sibirica under almen…

Vår fasan Herr Arthur.

"-Tror du hon har lite tid för oss nu? "

Tamarillo 9 veckor upp-och-ner i kattställningen.

Ha en jättetrevlig torsdagskväll, alla!//  Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Juliette-
0

Gud vilken fin kalv.. dom är ju bara för söta och härlig färg. Grattis till nya familjemedlemen

Avions
0

Otroligt fin kalv. Själv gillar jag SLB och FjällkorSkrattande

Himmeltinden
0

Fantastiske bilder og morsom tekst…ååå så nydelig en kalv.

Skulle ønske det var like mye vår her oppe i nord. Enda har vi masse snø:(

SacredSouls
0

Å den var jo kjempesøt.Ble den født hos deg?

Det ser så herlig ut der du bor Nilla.Så landelig og skjønt.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
0

Synd bara att man inte kan ha dem i sängen, lilla kossan menar jagSkrattande

kalindas
0

Jättesöt liten Rödkulla..Kyss

Väntar på kalvar på jobbet också. Gissar att den ena blir en blandras, då mamman gått två veckor över tiden…
Tyvärr får ju inte mamman njuta så länge av sin kalv. Det är nackdelen med mjölkproduktionen.

Numera slipper jag ju mjölka, då allt sköts med roboten.

/Elisa

Nilla
0

Ja, den är född idag! Hon har fötts i natt hos mig! Tyvärr så låg jag inne och sov som bäst då. 

Jag är bara inne en snabbis nu. Ska ut och ströa i stallet och försöka bära in kalven. Hoppas att mamma Johanna följer efter.

Fjolårskalven stångar nämligen den lilla. Wish me luck. Pappa Red Bull kanske hinner upp mig på vägen…Skrattande

SacredSouls
0

#7 Så synd du sov.

Uff han pappan så litt skummel ut,hadde løpt motsatt vei jeg Skrattande

kalindas
0

Lägg kalven i sen skottkärra så följer mamman snällt efter. Brukar inte vara nåt problem. Fördelen med rökullorna är att kalvarna är relativt lätta.
Jag kan på min höjd släpa SLB kalvarna. De är tunga som f*n…

Fick ett tips ang. tjurar. Skulle tjuren anfalla. Så ska man låta som en kalv. Har man "tur" så slutar de då.

Var på kalvningskurs förra vecka. Fick titta på hur man bäst hjäper till vid kalvning och olika felläge mm.
Fick även se bilder på en missbildad kalv och ett stenfoster.

Fick med mig två böcker, men inte hunnit läsa dem.

/Elisa

Avions
0

Fick ett underbart ryggskott en gång när jag hivade i en tjurkalv i skottkärran.Ledsen Lite lättare med kattungar!Skrattande

kalindas
0

Imponerade att du lyckades hiva i en kalv. Är inte min arbetsgivare på plats och kon lyckats förda på "fel" ställe.
Så får jag släpa de stackarna. I de lägerna önskar jag att det var Jersey han hade istället för SLB…Fundersam

/Elisa

Nilla
0

#9 Spännande!

Det gick så bra så.  Samtliga kossor hade gått in för att lägga sig för natten i sitt lösdriftsstall. Jag hörde hur de stångade kalven där inne. Pang pang i väggarna. Hjärtat slog volter…och så tittade Red Bull ut. Jag hötte med krattan åt honom. Skrattande

Så stångades kalven ut ur dörröppningen och jag tog ett jättekliv och snöt henne mitt framför näsan på den dumma fjolårskalven. Hon väger nog inte mer än en fet Cocker spaniel, den lilla.

Jag bar henne till stallet där jag ställde mig med henne och väntade på att mamsen skulle komma. Kelade och pussade den lilla hjässan! JAAA, om man ändå kunde få ha henne i sängen!!!

Tänk vad en stadsbo får vara med om. Flört

kalindas
0

Mamma kossa hade nog blivit lite sur om du tagit in kalven i sängen. Men visst är de söta..Glad
Själv hör jag till de som tycker bättre om vuxna djur än kalvar. Tycker det är ganska tråkigt att mata just kalvar (ja jag vet att det låter knäppt).
Är mer glad i de vuxna djuren, som är roligare och mer personliga helt enkelt.

/Elisa

Canoodles
0

Grattis till en underbart liten vacker kalv!!

Pappa var en riktigt stilig kille, snacka om utstrålning :-))

Nilla
0

#14 Godmorgon! Ja, visst har han! Jag trodde väl aldrig att jag skulle stå och beundra EN KO på det viset?

När han står och tittar på något långt bort över ängarna, tänker jag: "-Gud i himmelen, vad vacker han är!", precis som om han vore en Arabhingst. Skrattande

SacredSouls
0

#15 Skrattande Jeg har helt klart gått glipp av noe her i livet,hehe.

Hvordan havnet du egentlig ute på en gård Nilla? Er det lenge siden dere flyttet fra byen?

Canoodles
0

#15 Jag har alltid gillat kor men det ska helst vara de här lite mindre raserna, gärna de ursprungliga som de här eller fjällkor t ex. Var mycket på en mjölkgård när jag var liten, långt innan stordriften var uppfunnen!!! Kall mjölk direkt från tanken med grädden uppepå!! Mums!!!

MijmuPix
0

Vilken fin liten ko-familj och bildserie! Skrattande

Rithwa
0

Underbara bilder, här har vi fått snööööööööööööööö.

Avions
0

#11…ja den jag lyckades få ner i skottkärran var ju naturligtvis en SLB.LedsenInte undra på att ryggen pajade.

Håller med dig om att mata kalvarna är tråkigare än att utfodra och pyssla med dom vuxna. Men lamm är roliga att mata.Skrattande 

Och kattungar…

kalindas
0

Kattungar är härliga, hundvalpar jobbiga (hellre vuxna djur där oxå) och lamm är söta men längesedan jag matade några…

/Elisa

Avions
0

#21…Ibland saknar jag att jobba i ladugård. Men mina knän och rygg fixade inte det jobbet. Älskade att mjölka på julaftonsmorgonen. Lugnt och stilla, man hör bara kornas mumsande och ljudet från mjölkmaskinerna.

kalindas
0

Jo på ett sätt trivs jag i ladugården. Men samtidigt är det inte Sveriges mest sociala jobb tyvärr…
Nu mjölkade jag i grop, så det lugna mumsandet hade inte jag. Fast nu när Roboten är där så har korna det lugnt och skönt. De slipper bli väckta och inknuffade i en grop 2ggr om dagen.
Men visst är det ett mysigt jobb. De flesta korna är väldigt sällskapliga och mysiga..:-)

Ryggen är inte bra här heller tyvärr…:-(

/Elisa

Avions
0

#23 Jag jobabde ett tag som instruktör på en jordbruksskola så då hade man ju arbetskamrater. Det gör allt så mycket lättare. Att prata med kossor hela dagarna gör ju ingen glad.Räcka ut tungan

kalindas
0

Tycker det är ganska kul att prata med kossorna också. Får dock inte så utförliga svar…*s*

/Elisa

paivi
0

Oiiijjh!

Vill ha Kyss !

Jättefina bilder igen :)

kalindas
0

Fick kalv på jobbet idag. Den lilla hade fötts på spalten och när jag kom nu i morse var det bara att mota undan 20 "hjälpsamma" mammor och släpa den stackarn till en varm box.
Fångade in den rätta mamman och de vilar upp sig nu.
Allt medan 5 kor anser att det var deras kalv och vrålar efter den…

Inte lika lugnt och harmoniskt här tyvärr…

/Elisa

Nilla
0

#27 Du och jag kanske ska öppna en egen tråd utanför ämnet? Nilla & Kalindas ko-tråd?

Men jag tycker bilderna i inlägget är vackra, att jag ville dela med mig till er som bor i stan och bara ser kossorna som oxfilé och nötfärs i frysdisken. Det är svårt att förstå att man kan äta kalv, när man har ett så underbart litet liv där ute…

kalindas
0

Bättre att starta ett Kossor i Focus Flört

/Elisa

Nilla
0

#29 Tror du vi får några medlemmar då? Du kan bli Sajtvärd där, så blir jag Medarbetare. Skrattande

Avions
0

Jag hänger med på en kotråd!Skrattande

kalindas
0

Du ser! Redan tre medlemmar.
Sen får vi ragga upp några bönder som skriver om sina kossor där också…Flört
Fast Sajtvärd vill jag inte bli. Kommer troligtvis lägga ner intrernet ett tag nu. Har inte råd tyvärr…

/Elisa

Nilla
0

#32 Vad synd. Då kommer vi sakna dig här.

AFamosa
0

den lille kalven är bara för go, kan känna den härliga babydoften ända hit :-)

Kalinda, måste du verkligen lägga ner internet? Jag antar att du redan letat möjliga billiga alternativ. Trist!
Kör en DD…V/P…kanske ett litet Keno? …eller dra en tråd till grannen men det går väl inte heller, du verkar bo mitt i skogen av bilder att döma :-))

kalindas
0

Kommer nog stjäla datorer där jag kommer åt och kolla in här.
Ska även kolla om jag kan dela bredbandet med grannen.
Så helt försvunnen blir jag nog inte..;-)

/Elisa

kalindas
0

Ska kolla med grannen. Delade bredbandet med förra grannen.
Tyvärr så kan jag inte ha mobilt bredband här ute. Då jag råkar bo på den enda vita fläcken på hela 3G och GSM kartan.

Får se hur jag kommer göra. Vill inte lägga ner internet helt…

/Elisa