Vaccination på kattunge.
Hejsan vi ringde våran veterinär här i hälsingland för att beställa tid åt kattungar för vaccination(ej raskatter men innekatter)..Då sa dom att kattungar numera får bara en vaccination..??Jag undrar då stämmer det eller var det en ovetande som svarade i telefon?Har ni bara vaccinerat kattungarna en gång på sistonde?Tacksam för svar då dom skall vaccineras..MVH
Våra bebisar nu fick 2 som vanligt.
Det var nog en ovetande som blandat ihop det lite, eller så finns det ett nytt supervaccin 

Vaccinerade en kull ganska så nyligen och det var två gånger jag gjorde det. 9 och 12 veckor
Du måste kolla Sveraks regler. Skall någon kattunge ställas ut i Norge på en NRR-klubbs utställning, måste den ha två vaccinationer. Men kanske Sveraks regler är annorlunda?
Enligt både den svenska och den norska veterinärrapporten om vacciner som kom för några år sedan, behövs egentligen inte mer än en vaccination om man använder levande vaccin och vaccineringen sker vid 12 veckor. Görs den tidigare, behövs det två.
Avdödat vaccin måste ges två gånger, och veterinärinstitutet rekommenderar att första dos ges vid 12 veckors ålder. Skall man börja redan vid ca 9 veckor, som en del gör, så bör man vaccinera i tre omgångar.
Men som sagt, skall någon kattunge ställas ut, måste den vara vaccinerad enligt Sveraks eller NRRs regler.

Tackar då vet jag då sk jag höra med nån annan på kliniken:)

3 gånger ja om man börjar tidigare än 9 veckor men så länge man ger en vaccinationsspruta vid 12 veckor så räcker det med två gånger, något annat har jag inte hört.
Skillnaden är att det avdödade är något mildare och kan ges till yngre kattungar dvs som vid 9 veckor medans det andra kan ge större biverkningar och bör ges vid tidigast 12 veckor.
#5 Jag vaccinerar också vid 9 och 12-veckor.
Dom som har många katter börjar visst gärna tidigare.